RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EgelandDesign

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Innlegg
    80
    Antall liker
    212
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Herregud og herremin hatt! Dette var virkelig over all forventing!!! Blir helt rørt her, tusen hjertelig takk for en så vanvittig detaljert og flott review!
    Du har helt rett angående den sømmen.... Det er gått titalls timer på å prøve å få den helt eliminert, men det lar seg desverre ikke gjøre 100%.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    4
    Takk for at du tok deg tid til å skrive en skikkelig anmeldelse Rolf, da har jeg bedt om føtter til min RP6 også :) Bør jeg foreta veiing eller tror du jeg kan benytte samme vekttall som deg?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.064
    Antall liker
    60.903
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en "No Brainer" disse føttene.
    Vil vel tro at noen i Rega-menigheten skrukker på nesa og mener at dette bryter med produsentens konstruksjons-ideer.
    Jeg er ikke der. Tvert i mot. Har ingen problemer med å fatte at heller ikke en Rega er perfekt. 🙈😆

    Underlag og føtter har mye å si for hvilket lydmessig resultat man får fra en platespiller. Jeg har gjort noen erfaringer opp gjennom åra.
    Så vidt jeg har fått med meg, ser det ut som Egeland lager og selger det han sier i beskrivelsen av produktene sine.
    Altså ikke slik at han lover mer enn de faktisk presterer.
    Som sagt over her veldig bra skrevet,
    og en stor oppmuntring til han som står bak design og produksjon.

    Må dog arrestere deg på ett punkt Rolf.
    VATER, er vel det første man tar fram når man setter opp en platespiller? 🙈😊

    Keep up the good work, begge to. 🙂
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.042
    Antall liker
    34.343
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så herlig å lese, ikke bare at du er fornøyd men beskriver godt hva du hører/opplever av endringer👍🏼
    Seriøs tilnærming av konstruktører vedrørende individuell tyngdetilpassing av føtter iht vekt på de konkrete punkter👍🏼🤗
    Du er i siget nå, itte bare gode kabel tilnærminger med resultat men nå også dette😁 Grattis og nyt🎶🎵

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for at du tok deg tid til å skrive en skikkelig anmeldelse Rolf, da har jeg bedt om føtter til min RP6 også :) Bør jeg foreta veiing eller tror du jeg kan benytte samme vekttall som deg?
    Takk!
    Tenker det er samme. Basert på oppgitt effekt på f.eks planar 3 og:
    Glasstallerken skal være tilsvarende vekt som keramikken, og Egeland har også målt effekten til å være med et greit arbeidsområde så ikke nødvendig å være på hektoen her. 😊👍
    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter fjortendager på tur var det litt sig i føttene, på Regaen altså. Så konstruktøren lagde en ny versjon med litt tykkere sidevegger.
    Er montert og skal sjekkes plutselig en dag. (y)

    Men så skjedde det noe som gjorde at andre siden av anlegget måtte få litt fokus....



    Først, oppsummering av ferie.

    Det greske alfabet
    11-IMG_8041.JPG

    01-IMG_7880.JPG 02-IMG_8021.JPG 03-IMG_8074.JPG 04-IMG_8053.JPG 05-IMG_7921.JPG 06-IMG_8051.JPG 07-IMG_7911.JPG 08-IMG_7947.JPG 09-IMG_8091.JPG 10-IMG_7893.JPG




    Litt mat
    12-IMG_7879.JPG 13-IMG_7898.JPG




    Lesestoff med standsmessig bokmerke
    14-IMG_7994.JPG 15-IMG_7993.JPG



    Alle var enige om at det var en fin tur
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.482
    Antall liker
    89.204
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Etter fjortendager på tur var det litt sig i føttene, på Regaen altså. Så konstruktøren lagde en ny versjon med litt tykkere sidevegger.
    Er montert og skal sjekkes plutselig en dag. (y)

    Men så skjedde det noe som gjorde at andre siden av anlegget måtte få litt fokus....



    Først, oppsummering av ferie.

    Det greske alfabet
    Vis vedlegget 1039321

    Vis vedlegget 1039311 Vis vedlegget 1039312 Vis vedlegget 1039313 Vis vedlegget 1039314 Vis vedlegget 1039315 Vis vedlegget 1039316 Vis vedlegget 1039317 Vis vedlegget 1039318 Vis vedlegget 1039319 Vis vedlegget 1039320




    Litt mat
    Vis vedlegget 1039325 Vis vedlegget 1039326




    Lesestoff med standsmessig bokmerke
    Vis vedlegget 1039327 Vis vedlegget 1039328



    Alle var enige om at det var en fin tur
    Årets reiseskildring der altså! Velkommen tilbake 😊
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Men, altså. Litt hvile på rapporteringen fra analogsiden. Kommer plutselig tilbake til det, musikk er best på vinyl osv.
    Kjøpte til og med en platematte etter inspo/info fra @Valentino :)



    Det kunne virke som noen der oppe i Olympen, Olympos? Lompa? Prøvde å fortelle meg noe.
    Først forsvant mine (gamle og utslitte så det var ikke så ille) airpods etter en dag på stranda. De låter jo forferdelig, så det var greit å måtte høre på mine to par med myebedrelydi Jabra resten av ferien.


    Så, en dag kom denne åpenbaringen!
    16-IMG_7951.JPG


    Rodakino? På tide å kutte stereoen og begynne med hjemmekino?
    Jeg er jo mer enn godt nok fornøyd med mitt beskjedne TV-anlegg i 2.1 stereo. Pokkersen.

    What to do?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vel hjemme igjen, og med hvite streker i panna etter å gått i sola med (hjemmekino)bekymringsrynker i panna halve ferien.
    Så ventet jeg på nye tegn eller åpenbaringer.


    Noen greier modnes over veldig lang tid. Surrer der baki hodet og vil ikke gi seg, selv etter mange år.
    Dette startet nok hos @BHO for lenge siden. Noen komponenter han hadde som virket så vanvittig velbygget og gode.
    Forsvant baki hodet igjen, jeg driver jo ikke med sånn lettdrevne høyttalere og horn og sånt. Bak i hodet igjen.
    Så kom det av en eller annen grunn innom foran i hodet igjen via det fantastisk flotte anlegget til @BangBang
    Det anlegget med en boks fra bakhodesurreleverandøren min og med de kule aktive Avantgarde.Tiden gikk. Bak i hodet igjen.



    Ventet på tegnet, og kanskje kunne det vært en sånn kar som hadde banket på døra.
    1-Skjermbilde.JPG



    Det gikk et par dager tilbake på jobb, uten noe tegn å se.
    Så kom tegnet! Satt ned pris, så det ble enda mer røverkjøp, og det var brått tid for å handle.
    Ikke kino, og mer en slags baklengs inn i fremtiden komponent, men sånn som den passer som forlengelse av den digitale siden av anlegget, og som partner til Eversolo! :cool:

    18-IMG_8202.JPG



    Det ble raskt reaksjoner her etter de første tonene, så hårene på armene reiste seg. 😅
    Inntrykk rapportert på dette tidspunkt kan oppleves som voldsomme. så jeg lar det synke inn før det trykkes på tastaturet. :)

    1-IMG_8204.jpg



    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt komisk med Hi-Res merket på Eversolo og den fine gamle teknologien ved siden av.
    Eversolo er begrenset til 96kHz ut for å ikke tulle til jobben til den nye kameraten på stereobenken.. (y)

    1-IMG_8207.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk @iGran
    For de som ikke har skjønt det så er det altså Border Patrol DAC SE-i som har kommet inn i heimen.
    Utgaven med både USB og SPDIF innganger og i den helt riktige lekre sorte finishen.

    Tusen takk til @Zulu for god pris på en DAC som er helt som ny, inkludert et ekstra rør og en veldig hyggelig handel.
    De høyttalerne dine så helt råe ut i virkeligheten og jeg håper det du har på vei inn blir god match med dem.

    1-IMG_8203.jpg




    https://www.borderpatrol.net/dac/


    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen hjem, sikkert deilig å bli kvitt Kreta på en god stund... Gratulerer så mye med ny dac også.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.231
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er hull i DACen din, @_RoDa_. Vil du låne et lokk?
    1720953750216.png
    HiRes er vel alt over 48/16? Det blir flott og høyoppløst, spesielt med det fine lokket til beskyttelse mot fallende skiftenøkler og slikt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med spennende dac! Var nesten litt fristet selv 😁
    Takker. Ja, denne er jeg glad for å ha fått muligheten til å kjøpe. (y)
    Tror både merket og produktet går under radaren til mange, så da ligger mulighetene for røverkjøp der.
    Samme synes jeg det var med Audionet. Helt fabelaktig byggekvalitet og lydkvalitet. (Om man liker måten Audionet spiller på da.


    Velkommen hjem, sikkert deilig å bli kvitt Kreta på en god stund... Gratulerer så mye med ny dac også.
    Takker. Nei, du. Var fristet til å leie bil bare for å kjøre og se på huset ditt. 14 dager er passe, lurer litt på tre uker i slengen neste gang.
    Ungene prater om Spania og Kroatia og sånne rare navn, men det er jo ikke Hellas. Bare Hellas er Hellas.
    Takk. Ja dettte er virkelig DAC, ja takk 😃

    Gratulerer med spennende dac i riktig farge⬛🤩
    Takk. Ja, svart mot kobber, sååå lekkert :cool:


    Det er hull i DACen din, @_RoDa_. Vil du låne et lokk?
    HiRes er vel alt over 48/16? Det blir flott og høyoppløst, spesielt med det fine lokket til beskyttelse mot fallende skiftenøkler og slikt.
    😃😃 Tøysekoppen. Hullet er der for å lufte ut alle konspirasjonsteoriene, skjønner du vel. Så ut som det tok ca tre sekunder fra omtalen var lagt ut hos Stereophile til det var snakk om flat earthers. :ROFLMAO:
    Vil du vite en hemmelighet? Hele chassiset, utenom frontplaten, er i kobber. Det er bare lakkert svart.

    Chip-en i denne DACen koster nesten ikkeno, og var brukt i budsjettspillere på sent 80- og tidlig 90-tall, så jeg tipper de tenkte at 44 tusen ett hunde og 65 tusen fem hunde og trettiseks var store nok tall. Kanskje noe av grunnen til at enkelte ikke liker lyden av slike er at de rister på hodet hele tiden mens de sitter i sweet spot? :unsure:


    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.231
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her på bygda har kobber vært pop til gryter og lokk (heh) siden anno dazumal. Det er i dag bare til pynt og pusses til høytidene. Så nå kan du også når det er jul si:
    Itte rør købberet mitt!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk @TT. og @lille hiawata :)


    Så, hva har jeg lært så langt?

    DACen har både solid-state og rør likeretting. Byttes på ved bryteren på frontpanelet, selve av/på-knappen er på baksiden.
    Så da kan DACen stå på hele tiden og røret kobles inn når det skal høres på musikk. Fint for meg som teller timer på rørene, da kan jeg telle de samme timene som drift på rørforsterkeren. (y):geek:
    Jeg velger å lytte med røret i drift nå i starten, og så sjekke ut hva som skjer når diodene får gjøre jobben heller utover høsten.
    Lite intuitivt, kanskje, da det er på høsten rørgløden vil synes best og varmen trengs. Jaja.

    Jupiter cryo beeswax. Så stilig navn på greier inni hifi-greier har jeg aldri hørt før. Så det må nevnes.
    Bare se for deg en bie og tenk på honning, så skjønner du at det er en richer, more full-bodied sound with a more organic, natural timbre. Deilig.

    Det er mye greier å snakke om i denne DACen, men det er strømforsyningen som stikker seg ut som spesiell og uvant for DACer i denne prisklassen.

    Hvis jeg ikke har forstått feil, så er USB-inngangen en USB->SPFIF konverter som sender signalet til SPDIF coax-inngangen.
    Jeg bruker SPDIF inn nå i starten. Her blir det vel en sjekk en gang om USB ut fra Eversolo inn til USB->SPDIF konverter i BP er bedre enn den nå brukte SPDIF ut fra Eversolo.
    Time will show.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.222
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvis jeg ikke har forstått feil, så er USB-inngangen en USB->SPFIF konverter som sender signalet til SPDIF coax-inngangen.
    Jeg bruker SPDIF inn nå i starten. Her blir det vel en sjekk en gang om USB ut fra Eversolo inn til USB->SPDIF konverter i BP er bedre enn den nå brukte SPDIF ut fra Eversolo.
    Time will show.
    Må komme med en liten rettelse her. Dacen din har ikke USB-SPDIF konverter. Det er bare den med kun USB inngang (uten bryter bak) som har USB-SPDIF konverter med coax utgang :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må komme med en liten rettelse her. Dacen din har ikke USB-SPDIF konverter. Det er bare den med kun USB inngang (uten bryter bak) som har USB-SPDIF konverter med coax utgang :)
    Helt sikker?
    Gary Dews svarte litt på det i Stereophile omtalen. Ser ut som det uansett USB->SPDIF konverteres og det forklarer SPDIF utgang på de med kun USB inn.
    (At den der bruker konverteringen til SPDIF i USB input til å lage en SPDIF out.)

    "Dews wrote back via e-mail. "In the USB+S/PDIF version of the DAC, which you have, the USB input chip converts the signal to S/PDIF and then runs it through the S/PDIF chip; so regardless of whether you are using the USB input or the S/PDIF input, the signal runs through the Texas Instruments DIR9001 S/PDIF chip."

    Fra:

    Forresten. Ser også ut som Dews mener USB fra Mac Mini er bedre enn SPDIF fra alle sine CD-transporter. Spennende.

    mvh
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.222
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    11
    Helt sikker?
    Gary Dews svarte litt på det i Stereophile omtalen. Ser ut som det uansett USB->SPDIF konverteres og det forklarer SPDIF utgang på de med kun USB inn.
    (At den der bruker konverteringen til SPDIF i USB input til å lage en SPDIF out.)

    "Dews wrote back via e-mail. "In the USB+S/PDIF version of the DAC, which you have, the USB input chip converts the signal to S/PDIF and then runs it through the S/PDIF chip; so regardless of whether you are using the USB input or the S/PDIF input, the signal runs through the Texas Instruments DIR9001 S/PDIF chip."

    Fra:

    Forresten. Ser også ut som Dews mener USB fra Mac Mini er bedre enn SPDIF fra alle sine CD-transporter. Spennende.

    mvh
    Det Dews sier der er riktig. Det jeg mener er at den med kun USB kan brukes som en USB-SPDIF konverter og sende signalet videre til en dac med kun coax inngang. Er nok bare jeg som blander kortene :)

    Sitat fra nettsiden til BP

    The USB version of the DAC also features a SPDIF output which enables it to function as a very high quality USB to SPDIF converter.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi tenker likt @Zulu (y)
    Tipper det kunne vært borret et hull til også på USB+SPDIF versjonen med en SPDIF ut når USB-porten er i drift om ønskelig. (men unødvendig her i heimen i alle fall)

    Det jeg tenkte på, sånn for å teste fremover, er følgende:
    Dagens oppkobling:
    Eversolo streaming SPDIF ut --> SPDIF inn på Border Patrol
    Her skjer det sannsynligvis noe inni Eversolo for å lage den SPDIF ut. Aner ikke hva i praksis, eller om det bare hentes ut direkte.
    Mulig oppkobling:
    Eversolo streaming USB ut --> USB inn på Border Patrol, som i praksis inni BP er USB->SPDIF konvertering og inn i samme SPDIF chip som på SPDIF-inngangen.

    Så det blir i praksis å sjekke ut som Eversolo eller Border Patrol lager det "beste" SPDIF-signalet for videre behandling i DACen :)
    Men akkurat nå har jeg nok med å nyte godlyden :cool:

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.349
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helvete da 😡 Her kjøper jeg ny platematte, som du anbefaler i Rega-tråden, og så har du nå selvfølgelig planer om å kjøpe en annen matte. Nå må du faen snart se å bestemme deg 😡

    Gratulerer med ny DAC (under tvil) 😄
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jøss. Jeg trodde dere brukte Collaro-matte slik som Planar 8, 10 og Naia har.
    Det var denne, @Karmana, og så søkte jeg på Collaro og jeg havnet på denne.

    Skinn, forskjellig overflate på sidene, og hvit. 😎

    Da mottar jeg gratulasjonen. Takk 😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.042
    Antall liker
    34.343
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med en spennende ekstern dac RoDa🤗
    Her er det flere muligheter å teste/bruke skjønner jeg på digital siden!
    Og forskjeller er det helt klart, jevnfør mine egne muligheter, intern dac i Rose og intern dac i Michi, byttes enkelt med en tastetrykk og de har begge sine styrker og svakhetene avhengig av innspillinger og musikk😉
    Har også vurdert å hanke inn en ekstern dac bare for å teste og vurdere, men ikke kommet så langt ennå.
    I og med at jeg kun driver i dette digitale domene så er disse mulighetene det mest spennende jeg kan finne på…😅😉😂

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker @gismo :)
    Du har vel både ESS i Rose og AKM i Rotel, begge moderne hi-res DAC chip-er. Evesolo har også en ESS.
    Denne jeg har kjøpt er noe i en helt annen retning. Når jeg se på hva som sitter i Rega er også den visstnok en sånn som ikke måler så bra men låter litt varmere.
    Anlegget ditt, og musikken din, tror jeg er mer i retning de moderne og høyoppløste. Å stoppe på 24bit 96Hz er ikke bra nok i gismoheimen, trur eg.
    Men jeg kan ta feil :):)

    mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn