RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tør du prøve forstekeren, Roda?
    Dacen er heilt konge. Blåste ein blog-favoritt-kina-dac så greit ut av banen. Var ikkje konkurranse ein gang.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke fått med meg hvilken dac du har kjøpt?

Litt om strømrens og strømforsyning:

For småutstyr som har variabel 110/230 volt inngang er dette en genialt enkel og svært billig metode for å fjerne nettstøy: http://www.elektroshop.no/?source=elektroshop.no Man stiller inn komponentet på 110 volt og forer den med strøm fra denne lille omformeren. Jeg kjøpte meg et par stykker i går og skal bruke den ene på SONOS. Du må gjerne låne den andre.

Eller hva med følgende løsning:
    Det ser ut for meg at Squeezeboksen din har en lavvolt inngang?? Hvorfor ikke et lite 12 volts gel batteri, koster et par 100 lapper, så kobler du en motstand slik at du får riktig spenning. Et slikt batteri trenger trolig å lades 3-4 ganger pr år. Du kan gjøre det samme med Riiaen. Jeg har et par stilige display med blå lys (ca 2x4 cm) som viser spenningen på batteriet. Denne kunne man f eks montere i en liten delikat boks slik at man alltid har oversikt. Så kan batteriet stå diskret plassert bak racket.

Og jitter:
    Jeg kjøpte en Monarchy DIP for en del år siden (av tkr, var det deg?). Denne kobles mellom Squeez og Dacen. Den rydder opp i digitalsignaelt og reduserer jitter svært effektivt. Du må gjerne prøve denne også, jeg har nemlig bestilt meg Cullen modifisering av SONOSen min.

En siste tweeking av netterverksspillere kan være å ta ut / koble fra nettverkskortet/kretsen slik at det kun er mulig å drive den med cat5 kabel. Da må man imidlertid trekke kabelen til neste sone/sender.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Virker som dette fungerer bra for deg, Roda. Moro.
    Takker. Det fungerer over all forventning. Var på besøk hos en kar i går som har iPad med iPeng som styring, helt perfekt for å bla i samlingen.

Det er det jeg alltid har sagt, man må følge med i tiden og modernisere seg. Og med slik et godt produkt som Rega Dac, er det nødt til og bli bra. Dette er noe jeg alltid har sagt.
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kanskje dette er veien og gå for meg også etterhvert. Hvor lang tid vil det ta og rippe cdsamlingen min tro?
    Det kan være veien å gå, for da slipper du å gå - så mye frem og tilbake mellom hyller, cdspiller og godstol. ;)
    Det vil selvsagt ta tid med så stor samling som du har. Her må du vurdere hvor kjekt det blir med all musikken i fanget til direkte nytelse, kontra hvor lange du har igjen å leve. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Takker. Det fungerer over all forventning. Var på besøk hos en kar i går som har iPad med iPeng som styring, helt perfekt for å bla i samlingen.

Det er det jeg alltid har sagt, man må følge med i tiden og modernisere seg. Og med slik et godt produkt som Rega Dac, er det nødt til og bli bra. Dette er noe jeg alltid har sagt.
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kanskje dette er veien og gå for meg også etterhvert. Hvor lang tid vil det ta og rippe cdsamlingen min tro?
    Det kan være veien å gå, for da slipper du å gå - så mye frem og tilbake mellom hyller, cdspiller og godstol. ;)
    Det vil selvsagt ta tid med så stor samling som du har. Her må du vurdere hvor kjekt det blir med all musikken i fanget til direkte nytelse, kontra hvor lange du har igjen å leve. ;)
    Ikke sikkert jeg rekker og rippe alt mener du?

Nei da må jeg nok tenke meg om grundig før jeg tar skrittet inn i den moderne verden.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Nei da må jeg nok tenke meg om grundig før jeg tar skrittet inn i den moderne verden.

Du har vel med deg skrittet i den moderne verden allerede? Spørsmålet er kanskje mer om det er noe brukanes i det skrittet?

Til revolver:
    Dette ER fremtiden og gitt at du har en god DAC så låter det godt også. Har hørt mer Dylan de siste par dagene enn jeg har gjort på lenge. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Du har vel med deg skrittet i den moderne verden allerede? Spørsmålet er kanskje mer om det er noe brukanes i det skrittet?

Til revolver:
    Dette ER fremtiden og gitt at du har en god DAC så låter det godt også. Har hørt mer Dylan de siste par dagene enn jeg har gjort på lenge. ;)
    Dylan er best på vinyl!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke spøke med det, fikk med meg at Christer Falck hadde gitt en pose kjønnshår i gave til favorittartisten sin. Hmm.. kanskje noe å tenke på når jeg skal besøke sluket ..... ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    :eek: :eek: DISGUSTING!! Moderator!! Kom, fort!!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.032
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Ikke spøke med det, fikk med meg at Christer Falck hadde gitt en pose kjønnshår i gave til favorittartisten sin. Hmm..
    ;D

Uffda...

Skjønt, jeg har ved et par anledninger gjort det motsatte, mye morsommere.

::) :D

/ Morten

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Lagga skrev:
    RoDa skrev:
    Ikke spøke med det, fikk med meg at Christer Falck hadde gitt en pose kjønnshår i gave til favorittartisten sin. Hmm..
    ;D

Uffda...

/ Morten
    Har du fått kjønnshår fra favorittartister?

Fetthåra til Grace Jones?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.032
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    Lagga skrev:
    RoDa skrev:
    ;D

Uffda...

/ Morten
    Har du fått kjønnshår fra favorittartister?

Fetthåra til Grace Jones?
    ;) 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå ble denne tråden vel "hårete"... ;D... Grattis Roda og glitrende at rega'n er så midt i blinken... :).."Stå-på"-dac det der... :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.032
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    ;D

Det var nok skivebom RoDa, - dessverre var jeg nesten fristet til å skrive. ::)

Uansett avslører aldri en gentleman en quindes navn vettu, for så er han ingen
    gentleman, diskresjon, alltid diskresjon.

;)

/ Morten

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og da har jeg bestillt meg cd-spiller... hehehe... Skal ta den med til deg en gang r...Så får vi se hva du sier da :eek: :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HCS skrev:
    Og da har jeg bestillt meg cd-spiller... hehehe... Skal ta den med til deg en gang r...Så får vi se hva du sier da :eek: :)
    Har du vært på Ringstrøms? De får sikkert inn mange sånne klenodier fra svunne tider der. :D
    Guttungen fikk dvdspiller til rommet sitt i dag, to hundre kroner.... ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega DAC

Kjøpt på magefølelse, med varme tanker om P5 sin måte å spille på. Tenkt å være en grei nok løsning på PClyd inntil videre.
    Spiller den Regask så bør det være bænkers.

Rega DAC

Koblet opp med de vanlige Whistler Coanda inn i Audionet SAM V2, og med en QED digitalkabel fra Squeezebox Touch.

Rega DAC

Med fem digitale filter som jeg ennå ikke har blitt veldig godt kjent med. Har forsøkt litt med 1,4,5 siden det er hva folket på www har foretrukket. Hører forskjell på dem, og de er en fin måte å endre lyden litt hit eller dit på. 1ern oppleves som "råest" og mest direktekoblet. 4ern som mykere varmere og behageligere, men litt sløvere og litt lausere i bassen.

Rega DAC

Strengemesteren. Deilige nyanser og dybde i måten strengeinstrumenter presenteres på, realisme tidligere uhørt i dette anlegget. Troverdig. Realistisk. Forløp som er lettere enn tidligere å følge, anslag og utklinging er så ekte at jeg tar meg selv i å lære hvordan instrumentene egentlig høres ut. Det er noe med hvordan luften vibrerer.

Rega DAC

Digitale overtoner? Hvordan kan digitalboksen oppleves som rik på overtoner og informasjon som forteller gode historier om opptaksrommet? Imponerende i all sin subtile rikdom.

Rega DAC

Stemmeformidleren. Herlig dynamisk uten å bikke over, forteller mer om vibrato og luften rundt vokalisten enn jeg har hørt her hjemme før. Deilig feeling av kobling, igjen denne luften i bevegelse mellom meg og artistene som er til å ta og føle på. Jeg bryr meg mer om, og hører lettere hva artistene synger om. Stein Torleif sine historier blir mer levende.

Rega DAC

Bassern. Godt nivå i bassen, og med trøkk når det skal være. Mye detaljer uten å være påtrengende. Forløpet og utklingingen er mer nyansert enn det har vært tidligere.

Rega DAC

Nykommeren. Har fordelen av å være ny og spennende, de negative tingene - som sikkert er der (?) - har ikke kommet frem i lyset ennå.
    En musikkformidler som overrasker med tidligere uhørte detaljer, rike overtoner, naturlig klang og en herlig helhet med myldrende nyanser som er der uten å stikke seg frem.

Rega DAC

Som jeg hadde håpet på skulle være en varm og behagelig gjengiver uten store bakdeler og med levelig lyd. Har istedet overrasket meg med å holde et høyere nivå enn jeg hade trodd.

Bare noen første tanker fra toppen av hodet etter litt lytting.
    Mer får komme etterhvert som jeg blir kjent med den. :)
    Lurer den meg? Er det bare sjarm og slørv som høres "nytt" ut?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    (de fem digitalfiltrene er egentleg 10, filter 6-7-8-9-10 aktiveres ved avspilling over 96khz)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoDa skrev:
    HCS skrev:
    Har du vært på Ringstrøms? De får sikkert inn mange sånne klenodier fra svunne tider der. :D
    Guttungen fikk dvdspiller til rommet sitt i dag, to hundre kroner.... ;D
    Hehe....Vi får se... Kan hende den gi deg litt nostalgi om ikke annet... Får se utpå høsten, så skal jeg nok få tatt en tur ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.032
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Uansett, en tankevekkende beskrivelse der RoDa.

Happy days? ::) ;)

/ Morten

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med ny dac men hvor er alle bildene ? ern ikke fotogen ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Grats med ny dac :)

Lurer deg, neppe. Men om det så var og det er til det bedre så er det vel greit eller ?

/jan

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.207
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    johnnygrandis skrev:
    Gratulerer RoDa, syns dine første inntrykk minner om en meget fornøyd lytter ;)
    Her beskriver du nyanser som tydligvis ikke har blitt fremført på samme måten før hos deg og det i positiv retning. Da kan det vel ikke bli bedre :) Tror ikke den lurer deg ;D

Ellers så må jeg stille meg bak grandis, erru ikke fotograf RoDa ;D ;D

gismo

S

Stereo_Mono

Gjest
    Flott beskrivelse av førsteinntrykk RoDA. Kjenner meg godt igjen, som Rega DAC eier.
    Rega lyden treffer meg midt i blinken og ser lite behov for å se på alternativer de neste årene.

Grattis med nyanskaffelsen :)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Det finnes selvsagt ingen fasit på hvem som lyder best, med tanke på smak og matching, men jeg har alikevell 1 spørsmål du ikke er tvunget til å svare på:

Ville du valgt Rega DAC fremfor Marantz Sa11 (kun med tanke på lyd, og ikke deres egenskaper)?

Siden du ikke har mulighet til å sammenligne dem blir det mye synsing og tull, men hva sier hukommelsen. ;)

Tror dine synspunkter om denne dacen betyr mye for mange og vil være den endelige bekreftelsen på at det mange eiere har ment å hørt, faktisk er sant og at god lyd også kommer fra bokser som er hyggelig priset :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lagga skrev:

/ Morten
    Hei, Lagga! Det står en Rega Dac på hylla hos Solberg! ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    (de fem digitalfiltrene er egentleg 10, filter 6-7-8-9-10 aktiveres ved avspilling over 96khz)
    Har fått med meg det, for en gangs skyld leste jeg manualen ;D
    Har også lest beskrivelsen av filtrene, uten at jeg dermed forstår hva de forskjellige "skal" gjøre.
    Konsentrerte meg om 1 og 4 først, og har vært innom 5 litt. (Alt på 16/44 evt 24/44 på de HDCD som er rippet)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lagga skrev:

/ Morten
    Helt greit her ja ;)
    Tankevekkende opplevelse å høre på denne også!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Takk :)
    Kommer kommer kommer, må bare får tid til det først... Rippe, jobbe, trene, høre musikk .....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    RoDa skrev:
    Grats med ny dac :)

Lurer deg, neppe. Men om det så var og det er til det bedre så er det vel greit eller ?

/jan

Joda, det jeg tenker på med å bli lurt er at man ofte med nye komponenter i hus hører det forskjellige og det positive de bidrar med.
    Så etter litt tid oppdager man det negative også. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Gratulerer RoDa, syns dine første inntrykk minner om en meget fornøyd lytter ;)
    Her beskriver du nyanser som tydligvis ikke har blitt fremført på samme måten før hos deg og det i positiv retning. Da kan det vel ikke bli bedre :) Tror ikke den lurer deg ;D

Ellers så må jeg stille meg bak grandis, erru ikke fotograf RoDa ;D ;D

gismo
    Takker :)

Ja, det ER en fornøyd nordlending på østlandet. ;D
    At den har større detaljeringsgrad enn Marantz, og spesielt er så beskrivende på forløpet/utklinging hadde jeg aldri trodd.

Bilder kommer :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Flott beskrivelse av førsteinntrykk RoDA. Kjenner meg godt igjen, som Rega DAC eier.
    Rega lyden treffer meg midt i blinken og ser lite behov for å se på alternativer de neste årene.

Grattis med nyanskaffelsen :)
    Ja, det begynner å bli noen av oss her på HFS med denne DACen?
    Samme her med preferanser, spot on.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn