Med forbehold om at det er veldig sent, grafene til Retep er da i høyeste grad linjære langs frekvensaksen. Langs nivåaksen er de selvsagt logaritmiske til akustisk effekt da man bruker dB linjært. Imidlertid går jeg ut fra at det er frekvensaksen dere snakker om.
EH har en logaritmisk X-akse, og det har Thohaug også.
Retep, det du ser på dine grafer er hhv ca 20Hz til 100Hz og ca 1kHz til 15kHz.
Normalt synes jeg det er dårlig samsvar mellom det vi hører og det vi kan lese ut av en linjær graf (slik du har Retep). Dette skyldes at en peak eller dip med en gitt Q ved 100Hz vil være 10 ganger så bred som en peak eller dip med samme Q ved 1kHz. Normalt samsvarer Q bedre med opplevd resonasstyrke enn faktisk frekvensbredde.
Juwel:
Du har begitt deg ut på noe som trolig er veldig mye mindre intuitivt og sort-hvitt enn det du kanskje håpet på. Når det er sagt er jeg personlig glad for hver person som tør. Det er ufattelig lærerikt med en tilsvarende bratt lærignskurve.
Jeg messet en del om målinger her:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLejhDTFDzVKvg87Q1plXJstQfR-fTpe92
Hvor i fylket bor du forresten?
Jeg skummet raskt gjennom tråden... har du skrevet noe om hva du har av utstyr? Litt bilder er også ofte et ganske informativt tillegg til plantegningen. Noen ser for seg at du illustrerer en betongbunkers. Andre ser for seg et 100 år gammelt trehus. Andre igjen ser for seg et hus med nakne gipsvegger på metallstendere og ikke et eneste innslag av tekstil så langt øyet rekker. Å begynne å måle uten noen form for ide om hvordan dette ser ut forsterker en del av utfordringene ganske betydelig.