Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som fersk utprøver av roon så stilte jeg noen grunnleggende spørsmål som jeg nå har fått svar på.
    Forstår ikke din overreaksjon. :-(
    Det var helt 100% sikkert ikke ment for deg. Ditt spørsmål ser jeg heller ingenting galt med. Kom gjerne med flere spørsmål, det er ikke meningen at alle skal ha svart belte i Roon her inne :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe kunstig over høyterskel og lavterskel. Kan ikke si at jeg erindrer å ha sett dem i bruk på norsk. Hva med rett og slett bass og diskant? Og høypass kan med fordel bli basskutt.
    Her er vi åpenbart uenige :)
    Men jeg sitter ikke på fasiten, flere må komme med innspill her. Jeg ruller over for flertallet :)

    Høypass og lavpass er det mest fornuftige knyttet til filter etter mitt syn. Terskel var bare mitt forslag basert på hva andre land har benyttet, fikk inspirasjon fra den svenske oversettelsen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Høypass og lavpass filter er jo så innarbeidet som det kan være og man finner definisjonen på dette selv utenfor obskure hifisider.
    Å se til svenskene kan vel by på utfordringer da de har snodige navn på det meste
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hei, har tatt i bruk Roon for 14 dagers test.
    Core instalert på PC og knyttet til Bluesound Node 2i.
    Så lang all vel, og det spiller bra.

    Men så leser jeg:
    As well as organising your collection, your Roon Core is responsible for music playback too, and its aim is to take as much of the heavy lifting away from your playback devices as possible. It does all the audio stream conversion and volume levels the output.

    Vil det si at musikkstrømming går via core og at jeg dermed bør ha PC tilknyttet nettet via kabel (og ikke trådløst) for å oppnå beste resultat?
    Bluesound er tilknyttet med kabel.

    Kablet nett er best funksjonsmessig, lydmessig, og helsemessig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En annen påstånd er at UTP er bedre enn STP, har ikke merket noe forskjell men bruker UTP (uskjermet) kabel kun pga rent teoretisk fordel. Med mindre man har en 4G sender på taket er det vel liten grunn til å bruke skjermet (STP) ethernet kabel.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Kablet nett er best funksjonsmessig, lydmessig, og helsemessig.
    Det vil jeg tro, men hos meg er det ikke funksjonsmessig da core er installert på en PC som ikke har kablet nett-tilkobling.
    Men, siden lydkvaliteten er det viktigste, så undrer jeg
    1)hva trådløs tilkobling kan ha av negativ betydning og
    2) om det er en sikker måte å "se" evt kvalitetstap på.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Det er noe kunstig over høyterskel og lavterskel. Kan ikke si at jeg erindrer å ha sett dem i bruk på norsk. Hva med rett og slett bass og diskant? Og høypass kan med fordel bli basskutt.
    Høypass MÅ ALDRI bli basskutt!!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Her er vi åpenbart uenige :)
    Men jeg sitter ikke på fasiten, flere må komme med innspill her. Jeg ruller over for flertallet :)

    Høypass og lavpass er det mest fornuftige knyttet til filter etter mitt syn. Terskel var bare mitt forslag basert på hva andre land har benyttet, fikk inspirasjon fra den svenske oversettelsen.
    Høpass og lavpass er det det heter i filterteori. Må ikke finne på noe annet !
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Høpass og lavpass er det det heter i filterteori. Må ikke finne på noe annet !
    Høypass og Lavpass er ikke diskusjonen her (de blir under ingen omstendighet endret). Det er "High shelf" og "Low shelf" som er diskusjonen :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lavfrekvensfilter og høfrekvensfilter? er egentlig clueless på hva man oversetter med. Hyllefilter er jo direkte oversatt da,....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Low shelf = Lavterskel
    High shelf = Høyterskel

    Er den vi bruker akkurat nå.

    Synes dette passer bedre enn Lavhylle og høyhylle ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Høypass og Lavpass er ikke diskusjonen her (de blir under ingen omstendighet endret). Det er "High shelf" og "Low shelf" som er diskusjonen :)
    Ja, vet det. Men det var en som ville ha highpass til å bli basskutt, og det kan vi ikke ha noe av :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja, vet det. Men det var en som ville ha highpass til å bli basskutt, og det kan vi ikke ha noe av :)
    Vel, nå er et høypassfilter i praksis et basskutt. Og jeg leter etter noe som er forståelig for andre. Ikke bare forståsegpåere. Foreslår du øver deg på å fremstå litt mindre bombastisk.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Vel, nå er et høypassfilter i praksis et basskutt. Og jeg leter etter noe som er forståelig for andre. Ikke bare forståsegpåere. Foreslår du øver deg på å fremstå litt mindre bombastisk.
    Det var da svært til hårsårhet da :) . Såpass må du tåle når du prøver å innføre ny og ukjent terminologi der det finnes presise begreper som har vært i bruk i Norge i mer enn vår samlede levetid, brukes i all undervisning i faget og er direkte oversatt fra utenlandsk faglitteratur.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde noen oppdateringer, kom gjerne med innspill:

    Skjermbilde 2021-02-16 kl. 01.02.33.png
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Gjorde noen oppdateringer, kom gjerne med innspill:

    Vis vedlegget 697712
    Er det ikke en smule uheldig å bruke nivåbegrepet i forbindelse med at det er frekvensbegrepet som står i fokus? Jeg tenker på der det står low frequency og high frequency som jo er uspesifisert, og som i originalteksten har det helt fint som det står. Bare et forslag.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en input for hvilken frekvens PEQ tar utgangspunkt i.
    Det er et input til filteret.

    Landet på å fjerne nivåbegrepet siden dette er indirekte gitt at filtrene jobber med utgangspunkt i en spesifikk frekvens.
     
    Sist redigert:

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Trenger litt veiledning her. Jeg skal ha meg Roon og lurer på hvor mye jeg my investere for å få det jeg ønsker til. Handler gjerne brukt og må tenke budsjet/ økonomisk som mulig.

    Jeg ønsker å bruke Roon slik: Lytter mest til musikk på senga. Ønsker ett minimalt setup. KUN streaming fra Tidal. Kun IEMs/hodetelefoner. Kanskje bruke litt DSP som crossfeed ,upscaling etc.

    Hvilken core trenger jeg? Har en laptop fra 2015, men upraktisk ar denne står å går hele tiden. Tenkte på en NUC.


    Er vel sånn at en god nok NUC og en hodetelefon dac/amp holder? Har samsung tablet og LG V40.

    Takk
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Om du skal kun streame fra tidal og trenger kun dsp funksjonen så krever den lite om det kun er streaming fra dsp og en i3 holder nok. I5 er bedre og har mange nok kjerner til å være effektiv.

    du vil ikke oppleve noen lydmessige fordeler med Roon vs tidal ut fra min viten.

    personlig ville jeg nok heller brukt pengene mine på noe annet enn Roon om jeg var deg, men jeg er ikke deg. Har selv Roon og er kjempefornøyd men har stort biblioteket med egne filer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Trenger litt veiledning her. Jeg skal ha meg Roon og lurer på hvor mye jeg my investere for å få det jeg ønsker til. Handler gjerne brukt og må tenke budsjet/ økonomisk som mulig.

    Jeg ønsker å bruke Roon slik: Lytter mest til musikk på senga. Ønsker ett minimalt setup. KUN streaming fra Tidal. Kun IEMs/hodetelefoner. Kanskje bruke litt DSP som crossfeed ,upscaling etc.

    Hvilken core trenger jeg? Har en laptop fra 2015, men upraktisk ar denne står å går hele tiden. Tenkte på en NUC.


    Er vel sånn at en god nok NUC og en hodetelefon dac/amp holder? Har samsung tablet og LG V40.

    Takk
    Enig med @H.R , ingen behov for Roon til ditt bruk. Benytt heller Tidal app'en for telefonen din.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2021-02-19 kl. 11.14.13.png


    Slik vil det se ut i neste versjon.Bør vi gjøre noen ytterligere endringer eller er alle fornøyd, eller delvis fornøyd nå ?

    Foreslår vi endrer heading til "Velg filtertype"
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Det er jo en input for hvilken frekvens PEQ tar utgangspunkt i.
    Det er et input til filteret.

    Landet på å fjerne nivåbegrepet siden dette er indirekte gitt at filtrene jobber med utgangspunkt i en spesifikk frekvens.
    Å fjerne var vel det beste. Alternativet til nivå kunne vært verdi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Å fjerne var vel det beste. Alternativet til nivå kunne vært verdi.
    Fortsatt rom for forbedringer, men synes det ser fornuftig ut nå. Fikset også manglende punktum på slutten av beskrivelsen til båndpass.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Vis vedlegget 698466

    Slik vil det se ut i neste versjon.Bør vi gjøre noen ytterligere endringer eller er alle fornøyd, eller delvis fornøyd nå ?

    Foreslår vi endrer heading til "Velg filtertype"
    De blå kurvene for terskelfilter, burde ikke de falt sammen med den hvite streken i det uberørte frekvensområdet?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De blå kurvene for terskelfilter, burde ikke de falt sammen med den hvite streken i det uberørte frekvensområdet?
    Nei, det er vel en Q-verdi involvert her også. Filteret fungerer rundt et gitt punkt.

    Skjermbilde 2021-02-19 kl. 11.45.38.png


    Skjermbilde 2021-02-19 kl. 11.45.28.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men det står "uten å påvirke" .
    Dette er definisjonen på filtrene; parametriske filter vil alltid ha litt påvirkning utover gitte parameter i området direkte rundt, men tror ikke vi skal gå inn på dette som et konsept på beskrivelsen av hvert enkelt. Det vil bryte med all annen tilgjengelig informasjon knyttet til PEQ filter som finnes rundt i verden :)

    Dessuten dette er en beskrivelse av de forskjellige PEQ filtrene, ikke en avhandling om PEQ generelt. Viktig forskjell.
     
    Sist redigert:

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Om du skal kun streame fra tidal og trenger kun dsp funksjonen så krever den lite om det kun er streaming fra dsp og en i3 holder nok. I5 er bedre og har mange nok kjerner til å være effektiv.

    du vil ikke oppleve noen lydmessige fordeler med Roon vs tidal ut fra min viten.

    personlig ville jeg nok heller brukt pengene mine på noe annet enn Roon om jeg var deg, men jeg er ikke deg. Har selv Roon og er kjempefornøyd men har stort biblioteket med egne filer.
    Har Roon nå og er veldig fornøyd. Desidert verdt pengene kun for måten man finner ny musikk. LG v40 med UAPP låter bedre siden Roon ikke overstyrer android OS'n. Poenget er at jeg skal bygge opp en setup. Hittil så fungerer en Laptop fra 2014 helt utmerket. Blir usb dac/amp + Rpi på meg og kun bruke V40' n hjemme som remote.=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hva er det som skjer her? Den står helt i ro på det første bildet. Ingen bevegelse. Det er på iPad som skal helst fungere som fjernkontroll. Til nå har den vært satt opp slik at den spiller som egen i tillegg til Roon på iMac.

    Roon1.jpg
    Roon2.jpg
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som skjer her? Den står helt i ro på det første bildet. Ingen bevegelse. Det er på iPad som skal helst fungere som fjernkontroll. Til nå har den vært satt opp slik at den spiller som egen i tillegg til Roon på iMac.

    Vis vedlegget 699294 Vis vedlegget 699295
    Start Roon på nytt .. det fungerte for meg etter noen forsøk
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Low shelf = Lavterskel
    High shelf = Høyterskel

    Er den vi bruker akkurat nå.

    Synes dette passer bedre enn Lavhylle og høyhylle ;)
    Innvendig her...

    «terskel» er vel i vanlig språk et skille mellom to steder (en overgang, så å si), mens shelving eq beskriver en heving eller senking i et «hylleformet» område av frekvensspekteret.

    Poenget er jo formen som eq-en tar med seg, som er at en flat del av frekvensspekteret flyttes opp eller ned.

    lavplanke? lavbord? Hyllefilter lav? Bordfilter lav?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Jeg har ett spørsmål som jeg ikke finner ut av selv
    Jeg har en Nas med musikken min , og en bluesound streamer.
    Roon er på en bærbar pc
    Når jeg benytter meg av bluesound app så får jeg tilgang til alle mapper på Nas og kan velge hvem jeg skal inn på
    A b c osv , dette får jeg ikke til på roon hverken på pc eller app
    Er det noen innstillinger jeg kan forandre her ?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gå inn i Settings -> Storage -> Add Folder -> Add Network Share

    Skjermbilde 2021-02-23 kl. 11.43.29.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ok, så da legger jeg manuelt til alle foldere der ?
    Det er nok andre som kan svare bedre på dette enn meg, siden jeg primært strømmer. Men det skal holde å legge til rotmappen. Så oppdager Roon alt under automatisk, og oppdaterer når du gjør endringer.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok andre som kan svare bedre på dette enn meg, siden jeg primært strømmer. Men det skal holde å legge til rotmappen. Så oppdager Roon alt under automatisk, og oppdaterer når du gjør endringer.
    Jeg hadde lagt til en folder som hadde all musikk, men det er folderne inne i den jeg savner å kunne bla igjennom i roon

    takk for hjelp
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Via BluOS app så får jeg disse menyene er det noen innstillinger som lar meg få frem disse mappene i roon app?
    8E306C8B-4EDC-4BAE-B846-B60095925B29.png CCD6F675-EC31-4AAA-82F6-F6F6FD0353B2.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn