Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Bruker Roon Nucleus+ med mine CD rippet på en SSD som er montert i enheten.
    Registrerer etter versjon 1.8 så er integreringa like god, tidligere var de listet opp under Versjoner
    En del album mangler, men finner de ved å søke på album. Tips mottas med takk 🙏

    I Tidal og Qubuz står det en E på f.eks Dark Side Of The Moon, hva betyr det. Forklar gjerne med teskje:)
    Ser at albumet er remastret, men det er det jo mange som er uten E .Ikke direkte imponert av resultatet.

    Jens
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Bruker Roon Nucleus+ med mine CD rippet på en SSD som er montert i enheten.
    Registrerer etter versjon 1.8 så er integreringa like god, tidligere var de listet opp under Versjoner
    En del album mangler, men finner de ved å søke på album. Tips mottas med takk 🙏

    I Tidal og Qubuz står det en E på f.eks Dark Side Of The Moon, hva betyr det. Forklar gjerne med teskje:)
    Ser at albumet er remastret, men det er det jo mange som er uten E .Ikke direkte imponert av resultatet.

    Jens
    E står for explicit (typ grovt språk) noen album med sensurert versjon i tillegg.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    I Tidal og Qubuz står det en E på f.eks Dark Side Of The Moon, hva betyr det. Forklar gjerne med teskje:)
    Ser at albumet er remastret, men det er det jo mange som er uten E .Ikke direkte imponert av resultatet.

    Jens
    Bra spørsmål - jeg har også lurt på den E’rn. Men sjekket ikke, spurte ingen... lot det bare ligge og tenkte at det kanskje står for Explicit lyrics, og i så fall det jeg foretrekker :ROFLMAO:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har 2 Roon abonnement, en Nucleus+ og ROCK på NUC8i7 (står vanligvis på 2 lokasjoner).

    Klinte til og bestilte 2 x Samsung 870 QVO 8TB SSD disker i dag.
     

    mikweb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    108
    Antall liker
    11
    Sted
    Gjøvik
    Ny oppdatering av Roon ble lansert for et par dager siden.


    Dessverre kom jeg ikke 100% i mål med de norske oversettelsene - "noen" glemte å sende meg en påminnelse om nye tekster var lagt inn. Så noen få av oversettelsene mine ble ikke med i denne versjonen (oversettelser på plass, men versjonen ble laget et par minutter for tidlig) (n)

    Gjort en del andre endringer av oversettelser og utrykk også. Se om du finner dem ;)

    Forøvrig en spennende versjon med tanke på fokus.
    Venter på app update!!
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Slett appen og installer den igjen, og vips, du har den nyeste versjon. (iOs)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Slett appen og installer den igjen, og vips, du har den nyeste versjon. (iOs)
    Man kan også søke opp Roon Remote i App-store, her får man opp oppdater som alternativ. Dette ordner seg automatisk om man gir det litt tid, men man har flere alternativer for å få oppdateringen raskere.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har nå startet evighetsprosjektet migrering av musikk-filene fra NAS til lokal SSD disk på Roon Core. Har 2 oppsett (2xRoon core) så dette kommer til å ta sin tid.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål. Jeg har Roon lifetime. Ser at det er en avkrysning i setup for Enable Squeezebox support. Ikke at jeg har studert det... men går det ann å bruke LMS-spotify for å kunne spille dette mot Roon? LMS er vel en del av Squeezebox hierarkiet...
    Jeg har ikke forsket på dette i det heletatt......
    Jeg lurer på å slette Tidal konto og bare bruke Spotify og Qobuz.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fått på plass intern SSD i Roon core for musikk. Rescan av innhold går relativt raskt nå - 3 sekund på 137654 spor :D

    Kjørte følgende fremgangsmåte:
    - Deaktiverte intern lagring (Roon core)
    - Deaktiverte alle NAS mapper koblet opp
    - Startet kopiering fra NAS til intern Roon core lagring
    - Koblet opp intern lagring (Roon core)

    Fikk beholde all spillehistorikk, tagger og favoritter.

    Tok deretter å slettet NAS mapper fra Roon core som har blitt kopiert over til internal lagring.

    Har plass til all multikanalsmusikk, men valgte å beholde dem på NAS (uten dem fylte jeg opp 65% av 8TB disk).
    Skal nå kjøre samme konsept på Roon core #2 (den jeg vanligvis har på jobb). Her ekskluderer jeg all multikanalsmusikk.

    Edit:
    Relativt hyggelig pris på 8TB SSD om dagen.


    QVO er ikke optimal for mye repeterende skriving, men veldig bra for lesing. Egentlig en perfekt match til Roon for musikk.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tips.
    Kanskje nevnt før men jeg har irritert meg litt over at det ikke vises noe info eller albumcover i Sonos app når jeg spiller fra Roon. Ikke det store problemet men bruker av og til en laptop med linux med en enkel Sonos app (noson). På nyere produkter som støtter Airplay så fikser dette problemet og viser både musikk info og album cover.


    Vis vedlegget 719589
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tips.
    Kanskje nevnt før men jeg har irritert meg litt over at det ikke vises noe info eller albumcover i Sonos app når jeg spiller fra Roon. Ikke det store problemet men bruker av og til en laptop med linux med en enkel Sonos app (noson). På nyere produkter som støtter Airplay så fikser dette problemet og viser både musikk info og album cover.


    Vis vedlegget 719589
    Dette kan du vel ikke klandre Roon for, kontakt Sonos for å få dette fikset. Min Matrix Audio Element X, Trinnov Altitude32 og Moon MiND2 Network Player viser alle album fra Roon ved avspilling.

    Her fra Matrix Audio app på iOS ved avspilling fra Roon.
    IMG_0789.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg reagerer på at Roon ikke forholder seg spesielt intelligent til ikke-engelske alfabet. Søk på norske ord («øve, åre, låst») gir alle mulige uinteressante svar, som beethOVEn, we ARE the world, LAST christmas...

    jeg opprettet en tråd i roon-forumet i tilfelle det er fler som vil stemme i:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Dette kan du vel ikke klandre Roon for, kontakt Sonos for å få dette fikset. Min Matrix Audio Element X, Trinnov Altitude32 og Moon MiND2 Network Player viser alle album fra Roon ved avspilling.

    Her fra Matrix Audio app på iOS ved avspilling fra Roon.
    Vis vedlegget 719593
    Klandret vel ikke noen, var bare et tips om at Airplay fikser et lite problem med Sonos produkter og Roon. I Noson appen så kan man bare pause og starte musikken med Sonos, men Airplay gir mulighet for neste/forrige og volum + info og album cover. Sonos støtter vel ikke Roon, selv om Roon har Sonos støtte? For justering av volum og start/stopp neste så er Sonos appen raskere/mer stabil(hos meg) å bruke fra stanby på ipad/mobile.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Etter 2 år med årsabb, ble det livstidsabb denne gangen.

    Har nettopp testet DSP funksjonen for første gang også. Veldig lettvint, og fleksibelt. Veldig lett å bruke, lett å lagre masse settinger, og lett å skru både DSP og filtere av og på.

    Håper at Spotify lar seg integrere etter hvert.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Fra gamle Roon så savner jeg å kunne gå langt tilbake i historikk i avspillinger. Det ligger en stund tilbake i kø fliken, men ikke like langt som med den gamle versjonen.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Solgte min nuc med roon rock på da jeg hadde kjøpt aurender streamer og likte den appen godt og plan var å bruke den i oppsettet en stund, 4 dager etterpå får jeg ett bra tilbud på en PS Audio DirectStream DAC med bridge 2 og slår til, appen mcontrol som brukes til den liker jeg ikke og må bygge meg en ny nuc, den jeg solgte kjøpte jeg ferdig med roon rock installert, så lurer på om en må være veldig god på data for å sette opp en nuc med roon rock ? Jeg er ikke helt håpløs på datafronten men dette har jeg jo aldri gjort før så er usikker og gode tips ønskes. Tror jeg blir å gå for en NUC med 10. generasjon Intel Core i5 prosessor, 16 gb ram og 250 GB m.2 SATA SSD.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Solgte min nuc med roon rock på da jeg hadde kjøpt aurender streamer og likte den appen godt og plan var å bruke den i oppsettet en stund, 4 dager etterpå får jeg ett bra tilbud på en PS Audio DirectStream DAC med bridge 2 og slår til, appen mcontrol som brukes til den liker jeg ikke og må bygge meg en ny nuc, den jeg solgte kjøpte jeg ferdig med roon rock installert, så lurer på om en må være veldig god på data for å sette opp en nuc med roon rock ? Jeg er ikke helt håpløs på datafronten men dette har jeg jo aldri gjort før så er usikker og gode tips ønskes. Tror jeg blir å gå for en NUC med 10. generasjon Intel Core i5 prosessor, 16 gb ram og 250 GB m.2 SATA SSD.
    Om du er i stand til å bygge en NUC, har du ingen problemer med å installere ROCK. Det handler om å få flyttet et image til en usb-stick, samt sette opp NUC til å boote fra USB-stick. Klarer du det, går resten av seg selv. Men det står godt forklart i linken ovenfor.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Det er relativ enkelt å sette opp en ROCK. Anbefaler å lese Roons installasjons guide (jeg skrev også litt om det i min tråd for noen år siden, kanskje det er noe der som kan hjelpe selv om infoen ikke er helt ny).


    Takk for gode tips, og lærerik tråd, er bare å bestille inn utstyr her 😊
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Dette bør vel bli gode greier, tror jeg har fått med meg alt.

    869E8A55-90A8-4946-906D-BAE1045A074B.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette bør vel bli gode greier, tror jeg har fått med meg alt.

    Vis vedlegget 722252
    Ser ut som at du er godt i gang der, ja, så lenge du har mus og skjerm utenom. Et godt tips er å sjekke at denne NUC’en står på Roons liste over godkjente. Det er ikke nødvendigvis slik at andre ikke virker, men du unnslipper en del potensielle problemer.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som at du er godt i gang der, ja, så lenge du har mus og skjerm utenom. Et godt tips er å sjekke at denne NUC’en står på Roons liste over godkjente. Det er ikke nødvendigvis slik at andre ikke virker, men du unnslipper en del potensielle problemer.
    Mus må jeg legge inn, skjerm så kobler jeg den til tv, må vel fungere det
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan en rette på når det vises feil ved utgivelsesår på album?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan en rette på når det vises feil ved utgivelsesår på album?
    På flere måter.

    Alternativ 1:

    1. Rediger album.
    2 Velg identifiser album
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.06.31.png

    3. Velg korrekt album
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.07.32.png

    4. Finn rett utgave av album
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.09.56.png

    5. Velg lagre
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.10.23.png


    Alternativ 2:
    1. Rediger album
    2. Velg redigere album
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.12.01.png

    3. Velg utgivelsesdato fra fil, eller legg inn din egen
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.13.04.png

    4. Trykk lagre
    Skjermbilde 2021-05-15 kl. 21.14.02.png
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Måtte ta i bruk en laptop å kjøre roon på mens jeg venter på ny nuc, etter 2-3 måneder uten roon var det godt å ta det i bruk igjen. 😊 fantastisk brukervennlighet 👍🏻
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan en bruke pi 4 som roon core?
    Pr nå går ikke det. Pi 4 har ikke nok prosessorkraft til å fungere som Roon-kjerne. I teorien kunne det fungert om man ikke bruker noe form for DSP.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Mulig se etter en billig vifteløs pc...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fant ut at man ikke trenger laptopen for å rippe cder til Roon.
    Dersom man kjører en NUC med Roon Rock, eller har Roon Nucleus. Kan man bare plugge inn en cd rom.
    I mitt tilfelle en Apple USB Superdrive. Plugnplay.
    CD platene rippes automatisk, og spyttes ut når de er ferdige.
    Utrolig sømløst og fint. 😊



    61E902A9-8C76-4255-B5E9-B9537E388797.jpeg
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For Roon Core er det uten tvil best å sette opp en NUC (generasjon 8 eller 10). Svært enkelt, bare følg oppskriften på Roon for å kjøpe de rette komponentene og installere ROCK. NUC-boksen trenger ikke stå i stua, den kan plasseres hvor som helst så lenge den har ethernet (fungerer med WiFi også, men anbefales med ethernet oppkobling).

     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Fra gamle Roon så savner jeg å kunne gå langt tilbake i historikk i avspillinger. Det ligger en stund tilbake i kø fliken, men ikke like langt som med den gamle versjonen.
    I hovedmenyen, under My History ligger det play-historikk 2 år tilbake hos meg...... ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn