royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Som jeg skrev i testen av Montana EPS 2 Signature, så var inntrykket mitt av høyttalerne av det jeg hadde hørt på messer, at de låt så røft at jeg tenkte på dem som Cerwin Vega med bedre kabinetter.

    Da jeg fikk dem hjem på egen elektronikk og i en normal stue, så oppdaget jeg en helt annen høyttaler. Den kan være brutal som få, men samtidig er den utrolig subtil, og får med seg de minste detaljer uten å male lyden med så bred pensel som jeg fryktet.

    Bassen har utrolig kraft, men uten å dominere.

    Elektronikken min holder, høyttalerne har følsomhet på 93 dB, og strømforsyninga til Plinius-forsterkeren er jeg ikke bekymret for at skal bli for puslete.

    Roy
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så overraskende at du kjøpte Montana etter EPS2-Signature testen i Hjemmekino. Har du hatt Montana XPS Signature på hjemlån også? Går utifra den er litt vanskeligere å få til enn EPS2 da det tross alt et snakk om en større høyttaler som flytter mer luft.
    Har kun hørt Montana en gang på Horten messen for et par år siden og det var noe av det bedre på den messen. Veldig tight lyd.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    orso skrev:
    Ikke så overraskende at du kjøpte Montana etter EPS2-Signature testen i Hjemmekino. Har du hatt Montana XPS Signature på hjemlån også? Går utifra den er litt vanskeligere å få til enn EPS2 da det tross alt et snakk om en større høyttaler som flytter mer luft.
    Har kun hørt Montana en gang på Horten messen for et par år siden og det var noe av det bedre på den messen. Veldig tight lyd.
    Nei, har ikke hatt XPS Signature hjemme, men ifølge importøren så spiller de bra i langt vanskeligere rom enn mitt, så da regner jeg med det skal være grei skuring.

    De flytter riktignok mer luft, men bredde og dybde er ikke så mye større enn EPS2. Litt høyere er de, men jeg har jo hatt Magnepan 3,6 tidligere, og de er enda høyere og bredere.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Her er bildet av mine nye høyttalere. Har ikke fått de i hus ennå, men det kommer vel i løpet av de neste par ukene, vil jeg tro.

    Roy
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    R.E.S. skrev:
    Her er bildet av mine nye høyttalere. Har ikke fått de i hus ennå, men det kommer vel i løpet av de neste par ukene, vil jeg tro.

    Roy
    Voksne.
    Har vel også til gode å høre de spille "bra" på messer.
    Vel, så halvgalt var det vel ikke i Horten sist men det var vel en mindre modell ?

    Gratulerer foresten :)

    /jan
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    JanR skrev:
    Voksne.
    Har vel også til gode å høre de spille "bra" på messer.
    Vel, så halvgalt var det vel ikke i Horten sist men det var vel en mindre modell ?

    Gratulerer forresten :)

    /jan
    Joda, de ruver mer i terrenget enn et par stativ høyttalere. Her er spesifikasjonene hentet fra The Sound Station:

    Frekvensrespons: 20 - 22000 Hz +/- 3dB
    Impedans: Nominell 4 Ohm (3 - 9 Ohm)
    Følsomhet: 93 dB
    Maksimal forsterkereffekt: 300 Watt
    Delefrekvenser: 80 Hz - 500 Hz - 4000 Hz
    Størrelse: (HxBxD): 157,5 x 40,5 x 45,7 cm
    Vekt: 104,5 kilo per stk.

     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    De er faktisk en liten cm høyere enn kjerringa, geee.
    ps: hu er endel lettere 8)

    Gleder meg/oss til noen inntrykk, etterhvert :)

    /jan
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    JanR skrev:
    De er faktisk en liten cm høyere enn kjerringa, geee.
    ps: hu er endel lettere 8)

    Gleder meg/oss til noen inntrykk, etterhvert :)

    /jan
    For meg som tester er det geniale med disse høyttalerne at de er såpass lettdrevne at jeg kan teste nær sagt alt som er av forsterkere med dem, med unntak av 2A3 og 300B-rørforsterkere.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Jeg ble litt skeptisk til hvor store XPS Signature var i forhold til EPS2 som jeg har hatt hjemme på test da jeg så bildet på http://www.thesoundstation.com/manufacturers/montana/comparisons.php

    Der er høydeforskjellen på de to ganske så betydelig. Heldigvis er bildet noe feil, da XPSene kun er ni tommer høyere en EPS.

    Kommer jo knapt nok til å merke at de står i stua :D

    Roy
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.376
    Antall liker
    35.549
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En ny Montana eier, bare å gratulere ! Bruker du litt tid på å finne den optimale plasseringen på de der så tror jeg ikke du trenge å lete etter nye høyttalere på en stund ;) De gjør mindre av seg i stua enn man skulle tro. (Jeg har modellen før med andre elementer og LITT annen utforming.)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    soundscape skrev:
    En ny Montana eier, bare å gratulere ! Bruker du litt tid på å finne den optimale plasseringen på de der så tror jeg ikke du trenge å lete etter nye høyttalere på en stund ;) De gjør mindre av seg i stua enn man skulle tro. (Jeg har modellen før med andre elementer og LITT annen utforming.)
    Jeg har hatt EPS 2 Signature her hjemme til test, og plasseringsmessig tror jeg ikke jeg skal få noe problem med storebroren heller.

    Som sagt så har jeg hatt Magnepan-høyttalere tidligere og den "veggen" de lager i stua er mer dominerende enn skulpturene til Montana.

    Jeg har sagt mange ganger at nå er jeg ferdig med høyttaler-/forsterker-/cd-spiller-/kabel-jakten, så jeg skal ikke være absolutt nå heller. Det kunne jo tenkes at jeg vant 15-20 millioner i lotto. Da ville et par Magico M5 stått på ønskelisten.

    Roy
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.798
    Antall liker
    10.238
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Da ville et par Magico M5 stått på ønskelisten.

    Roy
    Jøss så beskjeden du er. Hva er galt med Ultimate II?:



    ;D
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    erato skrev:
    R.E.S. skrev:
    Da ville et par Magico M5 stått på ønskelisten.

    Roy
    Jøss så beskjeden du er. Hva er galt med Ultimate II?:



    ;D
    Det meste, egentlig. Dessuten har jeg hørt Magico M5 og det er de beste høyttalerne jeg har hørt.

    Roy
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    718
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere med nye høyttalere, Roy Ervin !

    Virkelig noen mastodonter disse. Ikke så nette og elegante som Avalon dog.

    Har som du et ikke så godt inntrykk etter å ha hørt Montana på flere messer. Men man vet jo at på disse messene så er det langt fra optimale forhold, og det er mange tilfeldigheter som rår her. Du har jo fordelen av at du ha testet i din egen stue, så det blir sikkert bra.

    Angående lettdrevenhet. Den har 2x10" og 2x7" i bass området, og 2x4 i mellomtonen. Tror kun en veldig strømsterk forsterker (som du nå har) får fart på denne høyttaleren selv om den er 93 db. Tenkte på det du skrev om å teste alle type forsterkere.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    EiK skrev:
    Gratulere med nye høyttalere, Roy Ervin !

    Virkelig noen mastodonter disse. Ikke så nette og elegante som Avalon dog.
    Takker. Nei de er definitivt ikke små. Rundt 160 cm på strømpelesten, noe som høydemessig er omtrent som Magnepan MG1,6 som jeg hadde hjemme for ikke så lenge siden. XPS Signature er derimot en del smalere. I forhold til EPS 2 Signature som jeg hadde hjemme til test, så er XPS ca. 22 cm høyere. Det er til å leve med.

    EiK skrev:
    Har som du et ikke så godt inntrykk etter å ha hørt Montana på flere messer. Men man vet jo at på disse messene så er det langt fra optimale forhold, og det er mange tilfeldigheter som rår her. Du har jo fordelen av at du ha testet i din egen stue, så det blir sikkert bra.
    Av og til er det greit å få bekreftet nettopp det du skriver, nemlig at messelyd kan være så mangt. Vi som var i München i fjor opplevde magisk messelyd fra Magico M5 og Soulution elektronikk. Montana har ikke alltid hatt messas beste lyd i Horten for å si det på den måten. Som relativt erfaren innen hifi, så må jeg likevel innrømme at jeg hadde en del fordommer mot Montana basert på det jeg hadde hørt i Horten, men lyden her hjemme med EPS 2 imponerte voldsomt. Noe både Roysen og Moiz som var hjemme hos meg i den perioden de høyttalerne var til test, sikkert kan bekrefte. Begge uttrykte seg i hvert fall i svært rosende ordelag om lyden jeg hadde hjemme da.

    EiK skrev:
    Angående lettdrevenhet. Den har 2x10" og 2x7" i bass området, og 2x4 i mellomtonen. Tror kun en veldig strømsterk forsterker (som du nå har) får fart på denne høyttaleren selv om den er 93 db. Tenkte på det du skrev om å teste alle type forsterkere.
    Du er nok inne på noe der. Med totalt membranareal på størrelse med en håndballbane så kreves det nok litt strøm for å få høyttalerne til å låte optimalt. Men det kreves som du sier mer strømstyrke enn watt. Dermed vil høyttalerne uansett kunne si noe om forsterkernes strømforsyning, uavhengig av om det det står 40 eller 200 watt i spesifikasjonene på de testproduktene jeg tester.

    Roy
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.562
    Antall liker
    4.551
    Torget vurderinger
    10
    Gratuler så mye!
    Har selv hatt EPS2, en meget bra sak, dine er bare ytterlige ett stort løft! Dette fyller på med engasjerende lyd vet jeg!

    Mvh.
    SAL

    Edit. skrivefeil...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    SAL skrev:
    Gratuler så mye!
    Har selv hatt EPS2, en meget bra sak, dine er bare ytterlige ett stort løft! Dette fyller på med engasjerende lyd vet jeg!

    Mvh.
    SAL
    Takk for det, SAL.

    For de som leste testen min av EPS 2 Signature, så hadde jeg noen små reservasjoner i forhold til holografisk presisjon på klassisk musikk i forhold til de høyttalerne jeg har nå (Avalon). XPS Signature som jeg forhåpentligvis får i hus snart, har en bedre diskant enn EPS 2 Signature, nemlig en Montana-modifisert Revelator, så jeg mistenker at jeg får et stort løft i diskanten også.

    Tror nok at XPSene vil engasjere, ja :)

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Sitter for tiden i Haugesund på konferanse, men skal hjem i morgen. Kanskje får jeg høyttalerne i hus i løpet av uka. Hadde vært fint om jeg hadde fått solgt Avalon-høyttalerne også, men enn så lenge er det ingen kø av interessenter.

    Roy
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.404
    Antall liker
    11.240
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk ikke anledning til å bli med til Skyddnes igår Roy....
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    bambadoo skrev:
    Fikk ikke anledning til å bli med til Skyddnes igår Roy....
    Nei, jeg hørte du hadde gyldig fravær...

    Du gikk dog glipp av en flott tur, med godt selskap, godt øl, god pizza, god musikk og god lyd.

    Hva mer kan man egentlig kreve?

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    La den ut på den svenske siden hifimagasinet.com, så får vi se om det blir noe respons fra søta bror.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg fått mail fra Morten på Highend at han bare må finne et par-tre av Tønsbergs sterkeste menn for å hjelpe ham å bære høyttalere. Når de dukker opp, dukker det opp høyttalere hos meg også...

    Håper bare han ikke dukker opp før jeg kommer hjem fra Haugesund i morgen kveld.

    Eventuelt kunne jeg jo håpt på det, så har sikkert kona lyttet seg fram til den beste plasseringen av dem før jeg kommer traskende over dørstokken. Eller kanskje ikke ;D

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg fått leveringsdato på XPS Signature-høyttalerne.

    Det skjer allerede i morgen kveld (og da er kona mi borte, så det kan jo bli spennende å se om hun legger merke til dem når hun kommer hjem senere på kvelden).

    Roy
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gleder meg til å se de obligatoriske bildene ;) Svære saker du får i hus!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    cybervision_ skrev:
    Gleder meg til å se de obligatoriske bildene ;) Svære saker du får i hus!
    Jeg får henge oppunder taket og ta bilde nedover. Da blir de så puslete så...

    Roy
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Såkalt hoppende-frosk-perspektiv.

    Flott rom du har forresten, gleder meg til eget hus og muligheten til å ha et lite hjørne selv.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    cybervision_ skrev:
    Såkalt hoppende-frosk-perspektiv.

    Flott rom du har forresten, gleder meg til eget hus og muligheten til å ha et lite hjørne selv.
    Rommet er ikke spesielt stort, kun 3,6 x 7,1 meter, dvs. rundt 25 kvadrat. Jeg har målt rommet med XTZ room analyzer og fra 16-16.000 hz hadde jeg +/- 7 dB. Det skal visstnok være veldig bra i et rom som ikke er bygd som et lytterom.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Da burde høyttalerne være rett rundt hjørnet. Kaffen er satt over og Avalon-høyttalerne er pakket ned. Nå kan de bare komme med XPS Signaturene mine :)

    Skal se om jeg får tatt noen bilder og lagt ut senere.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn