royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Her er impedansemålingen til Stereophile:

Andre kan nok lese dem bedre enn meg.

Som John Atkinson for eksempel. Rettet link

My estimate of the Sophia's sensitivity was 88.3dB(B)/2.83V/m—the same as the original Sophia, which I reviewed in July 2002. (See that speaker's measurements.) Though a little higher than the specified 87dB/W/m, this can be explained by the fact that the Sophia 3's impedance (fig.1) remains below 7 ohms for the entire midrange and much of the bass. It therefore draws more than 1W from the amplifier at a voltage level of 2.83V, which is equivalent to a power of 1W only into 8 ohms. I commend Wilson Audio Specialties for their honesty in specifying the Sophia 3's sensitivity. Though the impedance drops to 3.15 ohms in the upper bass and there is a combination of 5 ohms and –44° electrical phase angle at 57Hz, overall the Sophia 3 will not be hard to drive. The shape of its impedance curve will tilt the high frequencies up a little with tubed amplifiers, however.
    Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Peter skrev:
    R.E.S. skrev:
    Lurer om jeg på litt sikt skal ommøblere lyttekroken i stua litt, og tar gjerne litt tilbakemeldinger på det.

Det jeg tenker på er om jeg skal fjerne racket mellom høyttalerne og kun ha Krell'en på en ampstand midt mellom høyttalerne, mens resten av elektronikken settes i rack på den ene sideveggen bak høyttalerne på venstresiden.

Ka dokker trur?

Roy
    Min erfaring er at jo mindre mellom høyttalere, jo bedre. Så dette er lurt! :D

Peter
    Noen tanker om jeg burde forsøke å møblere identisk på høyre og venstre siden bak høyttalerne? Eller vil det gå bra om jeg bruker åpne rack?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Her fant jeg et skikkelig flott bilde av Sophia 3 i Desert Silver. I hvert fall tror jeg at det er den finishen.

Oppdaget også at jeg hadde gjort noe feil med linken til målingene til John Atkinson i Stereophile i sted.

Her er den riktige linken.

Der er det blant annet bilder av de andre målingene Atkinson har gjort.

Hele testen kan leses her.

Roy

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.661
    Sted
    Skien
    R.E.S. skrev:
    Her fant jeg et skikkelig flott bilde av Sophia 3 i Desert Silver. I hvert fall tror jeg at det er den finishen.

Oppdaget også at jeg hadde gjort noe feil med linken til målingene til John Atkinson i Stereophile i sted.

Her er den riktige linken.

Der er det blant annet bilder av de andre målingene Atkinson har gjort.

Hele testen kan leses her.

Roy
    Et smykke av noen høytallere dette :) når kommer disse i hus da Roy?
    Espen L

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Først må pengene på konto for Montana-høyttalerne, men det regner jeg med skjer rett over helga. Da går bestillingen umiddelbart, med to til åtte ukers leveringstid.

Roy

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    R.E.S. skrev:
    erato skrev:
    Kommentarer til lydmessige forskjeller vs tidligere referanseoppsett med MS-5, C-J og Audio Aero (på CD-siden) hadde vært interessant!
    Jeg har hatt en drøss høyttalere i hus de siste årene, men det er kun to som får hjertet til å banke litt heftigere enn normalt. Tannoyene jeg har nå og Magnepan MG 3,6R.

MS-5 er en flott høyttaler, men den rørte meg ikke slik de forannevnte gjorde og gjør. MEN det har vært mye anlegg inn og ut her, og synes det er vanskelig å sammenligne utstyr over så lang tid.

Roy
    Hvordan banker hjertet ditt for disse to gamle helter nå og hvorfor er det slik ?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    HCS skrev:
    R.E.S. skrev:
    erato skrev:
    Kommentarer til lydmessige forskjeller vs tidligere referanseoppsett med MS-5, C-J og Audio Aero (på CD-siden) hadde vært interessant!
    Jeg har hatt en drøss høyttalere i hus de siste årene, men det er kun to som får hjertet til å banke litt heftigere enn normalt. Tannoyene jeg har nå og Magnepan MG 3,6R.

MS-5 er en flott høyttaler, men den rørte meg ikke slik de forannevnte gjorde og gjør. MEN det har vært mye anlegg inn og ut her, og synes det er vanskelig å sammenligne utstyr over så lang tid.

Roy
    Hvordan banker hjertet ditt for disse to gamle helter nå og hvorfor er det slik ?

Begge er høyttalere jeg minnes med glede og har null problemer med å anbefale. Hvis jeg får hus med tre stuer en gang, så må jeg ha Magnepan i en av dem.

Roy

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    R.E.S. skrev:
    Peter skrev:
    R.E.S. skrev:
    Lurer om jeg på litt sikt skal ommøblere lyttekroken i stua litt, og tar gjerne litt tilbakemeldinger på det.

Det jeg tenker på er om jeg skal fjerne racket mellom høyttalerne og kun ha Krell'en på en ampstand midt mellom høyttalerne, mens resten av elektronikken settes i rack på den ene sideveggen bak høyttalerne på venstresiden.

Ka dokker trur?

Roy
    Min erfaring er at jo mindre mellom høyttalere, jo bedre. Så dette er lurt! :D

Peter
    Noen tanker om jeg burde forsøke å møblere identisk på høyre og venstre siden bak høyttalerne? Eller vil det gå bra om jeg bruker åpne rack?

Roy
    Symmetri er alltid å foretrekke.
    Med Sophia kjøper du en av mine drømmer! Og er enig i fargevalg! Gratulerer så mye.

Peter

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    oisann, her har det skjedd saker, ja.
    grattis.
    godt fargevalg, res.

nøytrale farger som sølv, svart eller lyst treverk er lett å integrere mht farge på rommet og interiørvalg.

K

kveita

Gjest
    Sitat:Det har definitivt sine små ulemper, ja. Fordelen er derimot at hifi-skrivingen gjør at jeg tjener penger på hobbyen min, og at hifi-innkjøp føres som arbeidsverktøy i regnskapet for enkeltsmannsforetaket mitt. Dermed kan jeg investere mer enn jeg kunne gjort om jeg måtte finansiert hobbyen av den "vanlige" inntekten min. Sitat slutt.

Her er det lett å gå i fella. For at et høyttalerpar til ca 150000 kr skal kunne aktiveres i saldosystemet må den utelukkende brukes i næringsvirksomheten, dvs anses som et driftsmiddel i næring. Her er det jo klare indikasjoner som tyder på at disse høyttalerene brukes privat i egen stue og ikke bare til testing av utstyr som omtales i et eller annet hifi-blad.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    sansui skrev:
    Sitat:Det har definitivt sine små ulemper, ja. Fordelen er derimot at hifi-skrivingen gjør at jeg tjener penger på hobbyen min, og at hifi-innkjøp føres som arbeidsverktøy i regnskapet for enkeltsmannsforetaket mitt. Dermed kan jeg investere mer enn jeg kunne gjort om jeg måtte finansiert hobbyen av den "vanlige" inntekten min. Sitat slutt.

Her er det lett å gå i fella. For at et høyttalerpar til ca 150000 kr skal kunne aktiveres i saldosystemet må den utelukkende brukes i næringsvirksomheten, dvs anses som et driftsmiddel i næring. Her er det jo klare indikasjoner som tyder på at disse høyttalerene brukes privat i egen stue og ikke bare til testing av utstyr som omtales i et eller annet hifi-blad.
    Jeg har heldigvis autorisert regnskapsfører som har kontroll på sånt.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Da var Montana-høyttalerne solgt, og bestilling på Wilson Sophia 3 levert.

Ergo er det bare å begynne å bli utålmodig :)

Roy

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    R.E.S. skrev:
    Da er den første oppgraderingen trolig ikke så langt unna. Avtale om salg av Montana-høyttalerne er gjort, og så fort penger kommer på konto går det en bestilling inn på Wilson Sophia 3.

Etter mye tankevirksomhet har jeg gått for Desert Silver Finish med sølvfargede spikes og annet stash og sorte griller.

Det finnes ikke så mange bilder av denne finishen, men her er et av Sophia 2 i hvitt og Sophia 3 i Desert Silver

og her et bilde av Sophia 3 i Desert Silver med sorte griller

og til slutt et bilde av Sasha i Desert Silver, dog med trekk i lys grått.

I og med at jeg har mye hvitt i stua, ønsker jeg litt farge på høyttalerne, men ikke noe skrikende, svart eller sølvfarget.

Roy
    God dag og gratulerer med nye HT :) Designmessig liker jeg nok PBN bedre, men glad på dine vegne iallefall... det viktigste er jo at DU blir / er fornøyd, vettu :) Jeg beærer deg gjerne med et nytt besøk jeg for å høre / "lufte" de nye HT dine med piggtrådmusikken min feks, hvis du tør da hihi ;D Ønsker deg & dine en koselig dag & masse lykke til med dine nye HT :D

Mvh xlnt & meg :)

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    R.E.S. skrev:

Roy
    Min drømmehøjttaler du netop har bestilt :)

Hvor længe har du at være utålmodig i? ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Brian7500 skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Min drømmehøjttaler du netop har bestilt :)

Hvor længe har du at være utålmodig i? ;)
    Det vet man jo aldri, dessverre. Jeg har blitt forespeilet alt fra to til åtte ukers leveringstid. Den norske importøren skal ringe meg i dag, så regner jeg vet litt mer etter det.

Roy

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.529
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    R.E.S. skrev:

Roy
    Der kom bekreftelsen ja ;)
    Utålmodigheten vil ri deg hver dag fremover Roy ;D
    Grattis!

gismo

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    gismo skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Der kom bekreftelsen ja ;)
    Utålmodigheten vil ri deg hver dag fremover Roy ;D
    Grattis!

gismo
    Takker. Nå har det gått 11 timer siden jeg sendte bestillingen, men ikke noen høyttaler å se :(
    Tenk hvis restaurantene hadde holdt på sånn ;D

Ellers har det blitt litt lite hifi de siste dagene. I helga var jeg i Danmark på korpsstevne sammen med mine to eldste døtre på henholdsvis klarinett og kornett. Da ble det mye musikk, men ikke plagsomt mye god lyd.

Nå har jeg akkurat sjekket inn på Rica Maritim i Haugesund hvor jeg skal være fram til onsdag. Satser på en tur på byen i kveld for å få i meg noe mat + å få sett litt fotball. Liverpool og Tottenham spiller, og det må vel finnes en fotballpub her. Satser på uavgjort, slik at Liverpool holder seg bak Arsenal, og Tottenham ikke stikker for langt unna.

At det ikke er blitt noe hifi, er ikke helt riktig. Jeg hadde hjemmekontor tidligere i dag, og fikk koblet opp noe det stod DP på som jeg har fått til test, og det låt slett ikke verst.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Da fikk jeg en sms med anslått leveringstid på seks uker, stønn... (men det er jo bedre enn åtte :) )

Tror likevel det skal dukke opp et par testhøyttalere i mellomtiden, så jeg overlever nok.

Roy

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, har siklet meg gjennom en del tester av disse i diverse magasiner de siste månedene :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da var de bestillt ja, og jeg gratulerer deg :D

Mvh.KW

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Milenko skrev:
    Gratulerer, har siklet meg gjennom en del tester av disse i diverse magasiner de siste månedene :)
    Det kommer en test i neste nummer av Watt også ;D

Roy

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.517
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    R.E.S. skrev:
    Peter skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Eg har no leika meg ganske mykje med høgtalaromgjevadar og symmetri, men har etter kvart kome fram til at det ikkje er så frykteleg viktig, så lenge det ikkje er veldig store/rare ting som ruvar opp i lyttehøgd (stereomøbelet mitt er litt under 50 cm høgt, og kjem ikkje noko særleg i konflikt med høgtalarutstrålinga. Verre er det kanskje at eg har ei stor glasdør bak eine høgtalaren, men eg må innrømme at lyden ikkje pregast så mykje av dette som eg frykta). Uansett, med dine høgtalarar trur eg ikkje du treng bruke mykje energi på symmetrien bak høgtalarane. Mellomrommet er langt viktigare. Og så avstanden frå høgtalar til lytteposisjon. Om du ikkje vinklar høgtalarane innover, kan det også vere ein god ide å vurdere refleksjonspunkta, men det har du nok kontroll på, tenkjer eg.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Interessante erfaringer du har gjort deg omkring dette, Arve.

Jeg tror nok jeg har litt å hente særlig mellom høyttalerne. Racket mitt er sikkert 70 cm høyt og 160 cm bredt, og over der står platespilleren på vegghylle med et digert akryl-lokk som selvsagt reflekterer lyd. Så her må det planlegges :)

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Leveringstiden er økt til åtte uker. Wilson har visst fått en drøss bestillinger etter CES.

Roy

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    R.E.S. skrev:
    Da fikk jeg en sms med anslått leveringstid på seks uker, stønn... (men det er jo bedre enn åtte :) )

Tror likevel det skal dukke opp et par testhøyttalere i mellomtiden, så jeg overlever nok.

Roy
    Hmm, du kan jo spørre Roald om du kan få låne et par Von Schweikert VR 35 eller 44 til test da, så kan naboen få hørt / testa de i samme slengen, feks ;) Så får dere slått flere smekk i en flue eller noe sånt ;D

Mvh :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Jeg er litt usikker på om de høyttalerne er leveringsklare fra USA ennå, men skal høre med Roald.

Roy

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    R.E.S. skrev:
    Jeg er litt usikker på om de høyttalerne er leveringsklare fra USA ennå, men skal høre med Roald.

Roy
    Ok, men tror han har VR 35 på lager nu iallefall ;)

tdbil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    DoMentor skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Skal det bli 2 fluer i en smekk så er det 44 som gjelder ;D
    Men man får vel ett inntrykk av 35 også ???

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    tdbil skrev:
    DoMentor skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

44 er visst ikke satt i reduksjon ennå.

Roy

C

Cyber

Gjest
    R.E.S. skrev:

Jeg tror nok jeg har litt å hente særlig mellom høyttalerne. Racket mitt er sikkert 70 cm høyt og 160 cm bredt, og over der står platespilleren på vegghylle med et digert akryl-lokk som selvsagt reflekterer lyd. Så her må det planlegges :)

Roy
    Må bare kle alt i velour. ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    cybervision_ skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Må bare kle alt i velour. ;)
    Plysjanlegg blir lekkert :)

Roy

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.517
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    R.E.S. skrev:

Roy
    Dersom du ikkje har stokka radikalt om på møblane sidan eg var på besøk, tippar eg at det er relativt problemfritt å møblere slik du har lyst til, i staden for å vere nøye på desse avstandane. Høgtalarne mine er jau rundstrålande, og ein skulle såleis tru det ville verte ganske store problem om eg ikkje hadde all symmetri på stell. Eg prøvde litt med dette, men som sagt, i praksis var det på langt nær så kritisk som eg frykta. Mitt største problem er nok at platespelaren står i eit hjørne, med fare for feedback når vinyl spelast veldig høgt.
    Høyrer du skilnad på lydattgjevinga med og utan akryllokket (eg tenkjer då generelt, og ikkje spesielt på vinylavspeling)?

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    tdbil skrev:
    DoMentor skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Det tør jeg garantere 150 %... en av de aller beste HT jeg har hørt under 100 K... noensinne, og spiller som den koster det doble... minst ;D ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    DoMentor skrev:
    tdbil skrev:
    DoMentor skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Det tør jeg garantere 150 %... en av de aller beste HT jeg har hørt under 100 K... noensinne, og spiller som den koster det doble... minst ;D ;D

Var de ikke du som ba en forumdeltagere om å begrense skryter litt av et spesielt merke, fordi det nærmest ble for mye av det gode, he-he...

Roy

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Håper de ikke gir bedre lyd enn Wilson i stua til RES imens ventetiden går... Ville jo vært litt kjipt... ::)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    HCS skrev:
    Håper de ikke gir bedre lyd enn Wilson i stua til RES imens ventetiden går... Ville jo vært litt kjipt... ::)
    Jeg får nok ikke de før senere.

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn