royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.793
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant det du legger ut, Roy! Iofs ingen bombe at lyden forandrer seg ved nye oppstillinger, men greit å se det også. Mvh

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Det jeg synes er merkelig er at øvre diskant får mer nivå med frontgrillene på en av. Jeg trodde det burde vært motsatt.

Roy

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.793
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Spørs kanskje hvor refleksjonene kommer fra? Ikke mitt fagfelt dette her, gjetter nå....
    mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Spørs kanskje hvor refleksjonene kommer fra? Ikke mitt fagfelt dette her, gjetter nå....
    mvh
    Ikke mitt heller...

Fikk et tips om at jeg nok har noen stående bølger ved 40 og 80 hz som lager litt grums, og at det også er grums ved 20 hz ifølge målingene. Han mente at jeg kunne prøve å ha ulik avstand til sidevegger på høyttalerne, slik at ikke begge høyttalerne trigget de samme frekvensene.

Skal prøve meg litt fram på det også, men er det noen som vet om hvor stor forskjell det bør være for at det skal være noe poeng?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Er ikke det frekvensavhengig, da? Mvh
    Jo det vil jeg tro, og jo lavere frekvens jo lengre lydbølger, men hvordan det påvirker hvor stor forskjell jeg bør ha til sideveggene, vet ikke jeg, men kanskje andre?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Har fått flere tips i løpet av dagen, blant annet om å måle hver høyttaler. I tillegg fikk jeg en antydning om at utgangspunktet nok var best da høyttalerne stod 50 cm foran benken, uten vinkling innover mot lytteposisjon. Så da har jeg tatt noen nye målinger der.
    Først en RTA som ifølge en av de jeg snakket med strengt tatt ikke sier så mye.

50cm-no-toe-in-earhight.jpg

Deretter full range-målingen, nå med RAW-grafen i tillegg. Jeg benyttet anechoic på de forrige målingene, og den grafen var det visst ikke like lett å tyde noe av, fikk jeg beskjed om. Lydig som jeg er, hører jeg på erfarne fjellfolk.

50cm-no-toe-in-earhight-FR.jpg

og til slutt room analyzer-målingen.

50cm-no-toe-in-ear-RA.jpg

Ser jeg glemte å lagre det lille bildet øverst til høyre i stort format, så det får jeg bare beklage.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Så har jeg målt den venstre høyttaleren med mikrofonen ca. 10 cm fra basselementet.

50cm-left-speaker-FR.jpg

50cm-left-speaker-RA-1.jpg

50cm-left-speaker-RA-2.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    så målte jeg den høyre høyttaleren

50cm-right-speaker-FR.jpg

50cm-right-speaker-RA-1.jpg

50cm-right-speaker-RA-2.jpg

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Fantasisk anlegg og oppsett med stil og finesse,gjennomført.

Hmm bra du ikke har for mange naboer nært der nede i Bødalen

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Fantasisk anlegg og oppsett med stil og finesse,gjennomført.

Hmm bra du ikke har for mange naboer nært der nede i Bødalen
    Det har jeg jo. Jeg bor i rekkehus, ikke en gang på enden :)

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Har tatt noen nye målinger av høyre og venstre høyttaler. Måtte visst gjøre det med lyd fra bare den høyttaleren jeg skulle måle. Alt man ikke vet og kan :)

Her er den venstre

left-full-range.jpg

left-ra-1.jpg

left-ra-2.jpg

og her er den høyre

right-full-range.jpg

right-ra2.jpg

right-ra1.jpg

Er dette noe å bli klokere på, tro...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    For ordens skyld, så er høyre- og venstre-målingen gjort med mikrofonen ca. 10 cm rett foran basselementet. Jeg har blitt tipset om også å måle med målemikrofonen ca. 1 meter fra høyttaleren og mikrofonen i høyde midt mellom diskant og mellomtone, men det får komme senere.

Nå er det nemlig musikantene i huset som øver. En på klarinett, en på kornett, en på fløyte og en på melodisk slagverk.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Kona var for øvrig ikke overvettes begeistret for teppet. Hun synes det var litt mye rødt i det, men siden resten av familien likte teppet, så lar vi det bli liggende.

Roy

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Venstre høyttaler har noen utfordringer rundt 55 og 80Hz. Det ligger også noe rundt 25Hz. Lavere ned er det neppe interessant å vurdere.

Høyre høyttaler har en ganske massiv resonans rundt 55Hz. Ved 65Hz er det også noe det er relativt mye energi i. Rundt 25Hz har du en stor resonans.

Om du bruker EQ separat på hhv høyre og venstre høyttaler vil du få jevnere frekvensrespons og bedre impulsrespons.

Husk at du har ulik skala på de to målingene, det kan være litt forvirrende. Bruk derfor målingene først og fremst for å identifisere resonansfrekvensene.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Venstre høyttaler har noen utfordringer rundt 55 og 80Hz. Det ligger også noe rundt 25Hz. Lavere ned er det neppe interessant å vurdere.

Høyre høyttaler har en ganske massiv resonans rundt 55Hz. Ved 65Hz er det også noe det er relativt mye energi i. Rundt 25Hz har du en stor resonans.

Om du bruker EQ separat på hhv høyre og venstre høyttaler vil du få jevnere frekvensrespons og bedre impulsrespons.

Husk at du har ulik skala på de to målingene, det kan være litt forvirrende. Bruk derfor målingene først og fremst for å identifisere resonansfrekvensene.
    Det kan jo skyldes at jeg ikke målte helt nøyaktig avstand til elementet når jeg satte på mikrofonen. Jeg bruker ikke EQ i det hele tatt. Kun passive tiltak i stua, og ikke så veldig mange heller, kun Vicoustic på veggen over benken med anlegget i.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Det er blitt meg fortalt på epost av en som har tatt en titt på målingene at de viser at høyttalerne har best av å spille rett ut i rommet uten vinkling innover. Jeg liker jo godt et så bredt og dypt lydbilde som mulig, så kanskje jeg må prøve meg litt frem i forhold til avstand til sidevegger (cd-hyller) og benken bak. Hvis det er grums nedover, kan det jo tenkes at det blir bedre av å trekke høyttalerne lenger ut på gulvet.

Slik de er plassert ved de siste målingene av høyre og venstre høyttaler, er det 50 cm fra baksiden av høyttalerne til benken bak, og med 48,5 cm fra midten av diskantelementet til cd-platene i hyllene.

Erfaring med ørene tilsier at selv små forflytninger kan gi store utslag i lyden, men jeg vil jo helst at høyttalerne skal stå så bredt som mulig. Spørsmålet er om jeg bør flytte høyttalerne sideveis eller i dybderetningen først. Hva tror dere?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Har gjort en helt ny vri i kveld. Kom plutselig til å tenke på Golden Ratio, eller fibonacci-tallene om du vil som base for å plassere høyttalerne i lytterommet.

Dermed var det bare å gå inn på Cardas sine sider og regne ut. Poenget er å ta utgangspunkt i bredden på lytterommet, og deretter gange det med 0,447 for å finne avstanden fra veggen bak høyttalerne til fronten av høyttalerne. Mellom cd-hyllene mine er det 3,15 meter, så da ble avstanden 140,8 cm. Siden jeg har en massiv benk langs hele kortveggen med høyde 85 cm, tok jeg utgangspunkt i fronten på benken, ikke veggen 75 cm lenger bak. Fra cd-hyllene til midt på diskanten skulle det være 87 cm. Dermed stod jeg igjen med en avstand mellom diskantelementene på 140,8 cm. Ifølge Cardas sin Golden Ratio-forståelse og anbefalte plassering av lytteposisjon, så skulle denne være like langt fra diskantelementene som avstanden mellom dem. Ergo 140,8 cm fra diskanter til min nesetipp. Det er såpass nærme at når jeg strekker ut tærne kan jeg røre høyttalerne. De er for øvrig plassert uten innvinkling.

Det så unektelig litt spesielt ut, men jeg tenkte uansett å forsøke. Hva hadde jeg vel å tape, annet enn tid og mer erfaring. Førsteinntrykket var at det tonalt sett låt veldig homogent, særlig på moderat nivå. Når jeg dro på litt, så virket det som det grumset seg til nedover. Det var på tide å finne fra XTZ Room Analyzeren min. For det første var det en trøst å få vite at ørene mine ikke er helt på jordet. Frekvensmålingen (RTA) så nemlig slik ut.

gr_rta_jpg.jpg

Mellom 16 hz og 10.000 hz ligger jeg innenfor pluss/minus 4,5 dB på frekvensmålingen. Det er slett ikke ille, så vidt jeg med min begrensede erfaring når det gjelder målinger, kan bedømme. Ved 12.500-, 16.000 og 20.000 hertz er det ut fra normalen et avvik på henholdsvis 5,9 - 5,3 og 13,9 dB. Ergo er det faktisk helt opp til 16kHz mer enn levelige avvik.

Det var først når jeg så de andre målingene at jeg skjønte at frekvensmålinger skal man definitivt ikke se seg blind på. For hva er vel en flat frekvenskurve når resten av kurvene ser slik ut?

gr_fr_jpg.jpg

Dette er full range-målingen. De to neste er room analyzer-målingen, der blant annet vannfallet ligner mest på en tsunami.

gr_ra1_jpg.jpg

gr_ra2_jpg.jpg

Rommet mitt er rektangulært slik Cardas tar utgangspunkt i, men målingene kan tyde på at rommet mitt med stor åpning ut for den venstre høyttaleren og til dels godt møblert rom ikke er noen garanti for at Golden Ratio gir perfekt resultat. Eller er det bare jeg som misforstår?

Jeg synes uansett dette er veldig interessant, selv om jeg ikke skjønner så mye av dette ennå.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    En annen tommelfingerregel er å plassere høyttalerne 1/3-del, 1/5-del eller 1/7-del fra bakvegg og sidevegg. Jeg tar fremdeles utgangspunkt i bredden mellom cd-hyllene og avstanden fra hifibenken min til veggen på motsatt side av stua. Da har jeg 3,15 meter bredde og 6,35 meter lengde.

Med 1/7-del av rommets bredde til sidevegg, vil diskantene på høyttalerne stå 45 cm fra sidevegg. Skal frontene på høyttalerne være 1/5-del ut i rommet fra hifibenken, vil det bety 127 cm ut på gulvet. Velger jeg 1/7-del der også, blir målet drøyt 90 cm.

Dette må prøves ut.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Må vente med målinga, siden ungene har lagt seg. Sinussveiper er neppe favorittnattasangen til jentene mine.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke helt om det er riktig å beregne div. avstand f.eks. bakover til benk istedet for vegg, særlig med hensyn til bassdelen på responsen.
    Den kryper langs gulvet og veggene og tilsvarende oppunder taket, og i og med at benken din står opp fra gulvet så..................
    Dette kan sikkert noen med erfaring si litt om.
    Det andre jeg vil nevne er vel at noen mener å ha funnet ut at måleapparaturen din nok er noe ustabil, med andre ord det kan gi litt forskjellige resultater fra ene måling til andre...........selv om mikrofonen skulle være låst på dønn samme plass (og uten andre forandringer)
    Rett meg noen om jeg surrer her nå, men dette er vel det samme som vi kjøpte inn i OAS regi og som ikke blir særlig brukt.

Så lurer jeg på en ting når du målte en og en ht. målte du da fortsatt fra sweetspot?

Mvh.KW

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Jeg vet ikke helt om det er riktig å beregne div. avstand f.eks. bakover til benk istedet for vegg, særlig med hensyn til bassdelen på responsen.
    Den kryper langs gulvet og veggene og tilsvarende oppunder taket, og i og med at benken din står opp fra gulvet så..................
    Det andre jeg vil nevne er vel at noen mener å ha funnet ut at måleapparaturen din nok er noe ustabil, med andre ord det kan gi litt forskjellige resultater fra ene måling til andre...........selv om mikrofonen skulle være låst på dønn samme plass (og uten andre forandringer)
    Rett meg noen om jeg surrer her nå, men dette er vel det samme som vi kjøpte inn i OAS regi og som ikke blir særlig brukt.

Så lurer jeg på en ting når du målte en og en ht. målte du da fortsatt fra sweetspot?

Mvh.KW
    Kan godt være at måleutstyret ikke er 100 prosent nøyaktig. Gudene veit. Målingene av en og en høyttaler ble gjort ca. 10 cm fra basselementet på hver høyttaler. Altså ikke fra sweet-spot. Det ble gjort etter råd fra en som kan sånt.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    ellers er jeg usikker jeg også på hva som er rett i forhold til om jeg skal måle avstand fra selve veggen eller benken. Klokere hoder enn mitt må gjerne komme med tips og forklaringer.

Roy

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    ellers er jeg usikker jeg også på hva som er rett i forhold til om jeg skal måle avstand fra selve veggen eller benken. Klokere hoder enn mitt må gjerne komme med tips og forklaringer.

Roy
    Er veldig spent på hvordan 1/3, 1/5, 1/7 plassering måler ift Cardas-plassering. :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Jeg også, men tror ikke jeg får målt noe særlig før tidligst i morgen. I kveld må jeg nemlig på årsmøtet i korpset til arvingene mine. Det er jo aldri annet enn fred å få...

Derimot satt jeg og lyttet litt i går etter at jeg plasserte høyttalerne med frontbaffelen 91 cm fra hifibenken (1/7-del av lengden på rommet fra veggen bak lytteposisjon til hifibenken) og diskantene 45 cm fra cd-hyllene på siden (1/7-del av bredden på rommet mellom cd-hyllene) . Da har jeg nøyaktig 220 cm mellom diskantene, og såpass må det nesten være synes jeg, for at jeg skal få litt størrelse på lydbildet. Det er mulig at det tonalt ikke var på langt nær så jevnt som i Golden Ratio-oppsettet, men jeg oppdaget at jeg trivdes bedre når holografien ble større. Det kan jo tyde på at ørene mine er kalibrert til (les: vant til) å verdsette god holografi framfor jevn frekvensrespons.

Uansett er dette nyttig erfaring å ta med seg i forhold til hva man foretrekker av lyd i heimen.

Roy

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4

Mvh.KW
    Kan godt være at måleutstyret ikke er 100 prosent nøyaktig. Gudene veit. Målingene av en og en høyttaler ble gjort ca. 10 cm fra basselementet på hver høyttaler. Altså ikke fra sweet-spot. Det ble gjort etter råd fra en som kan sånt.

Roy
    Hvorfor måle så nære høyttaler? Det er jo ikke der du sitter?
    Har aldri gjort slike målinger, men ville jo tro at målinger i lyttepos. er det viktigste. Om disse er gode nok er jo resten uinteressant(?). Om de ikke er gode nok, kan man utvide måleprogrammet for å avdekke hvor i rommet problemer oppstår og evt gjøre tiltak for å utbedre det...........
    Mvh

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Jeg også, men tror ikke jeg får målt noe særlig før tidligst i morgen. I kveld må jeg nemlig på årsmøtet i korpset til arvingene mine. Det er jo aldri annet enn fred å få...

Derimot satt jeg og lyttet litt i går etter at jeg plasserte høyttalerne med frontbaffelen 91 cm fra hifibenken (1/7-del av lengden på rommet fra veggen bak lytteposisjon til hifibenken) og diskantene 45 cm fra cd-hyllene på siden (1/7-del av bredden på rommet mellom cd-hyllene) . Da har jeg nøyaktig 220 cm mellom diskantene, og såpass må det nesten være synes jeg, for at jeg skal få litt størrelse på lydbildet. Det er mulig at det tonalt ikke var på langt nær så jevnt som i Golden Ratio-oppsettet, men jeg oppdaget at jeg trivdes bedre når holografien ble større. Det kan jo tyde på at ørene mine er kalibrert til (les: vant til) å verdsette god holografi framfor jevn frekvensrespons.

Uansett er dette nyttig erfaring å ta med seg i forhold til hva man foretrekker av lyd i heimen.

Roy
    Det er noe eget med holografi og dybde i lydbildet. Iom at jeg må ha HT på langveggen i rommet (ca 4,63 x 4) og må ha HT langt ut på hver side så har jeg nok HT plassert lenger fra hverandre enn hva som anbefales, men da jeg for litt siden forsøkte å ommøblere litt slik at HT kom nærmere hverandre og slik sett mer teoretisk riktig plassert, så følte jeg at holografi og dybde ble forringet. Ganske morsomt når man føler at veggen foran er et lydlerret og det det ikke er så mange lyder man hører direkte fra HT på sidene. Baffel er vel ca 60cm ut fra sidevegg med ganske kraftig vinkling innover. Avstand mellom baffelene på HT er vel ca 3,4m. Altså teoretisk sett helt feil.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34

Mvh.KW

Roy
    Hvorfor måle så nære høyttaler? Det er jo ikke der du sitter?
    Har aldri gjort slike målinger, men ville jo tro at målinger i lyttepos. er det viktigste. Om disse er gode nok er jo resten uinteressant(?). Om de ikke er gode nok, kan man utvide måleprogrammet for å avdekke hvor i rommet problemer oppstår og evt gjøre tiltak for å utbedre det...........
    Mvh
    Som jeg har tilkjennegitt tidligere, så er ikke dette der jeg har størst kompetanse, men folk som driver med slik målinger langt oftere enn meg, sa at målinger så nærme høyttaleren ville avdekke hva som var romproblemer og hva som eventuelt kom fra høyttalerne. Jeg har også målt i lytteposisjon og lagt ut målingene av det, men da kun med begge høyttalerne i drift.

Roy

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Oddetall

Oddetall pleier å være fint, samme med lytteposisjon 38% av rommets lengde.

Selv har jeg det litt forskjøvet, med 1/5 av bredden til høyre høyttaler og 1/3 av bredden til venstre høyttaler.
    Fyll inn dine mål (totale mål, ikke inkludert cdhyller) i skjemaet du fikk på e-mail nettopp og test ut. Målene er til midt på frontbaffelen.
    Koster ikke mer enn svette ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Angående lengde, ville du målt fra veggen eller benken i lengderetningen?

Med dine mål, vil høyttalerne flyttes seks centimeter lenger ut fra sidevegg. Litt usikker på plassering av lytteposisjon, men om det er fra benken, tror jeg ikke forskjellen er så veldig stor fra der jeg sitter nå.

Roy

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Angående lengde, ville du målt fra veggen eller benken i lengderetningen?

Med dine mål, vil høyttalerne flyttes seks centimeter lenger ut fra sidevegg. Litt usikker på plassering av lytteposisjon, men om det er fra benken, tror jeg ikke forskjellen er så veldig stor fra der jeg sitter nå.

Roy
    6 + 6 = 12, det blir nok saker! :D

Ville testet ut å måle fra veggen, men da kanskje 1/5 istedet for 1/7?

Tror vi har ca like langt rom så da havner vel senter av frontbaffel ca 1,5m fra veggen?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Må bare få målt i den posisjonen de står i nå først. Hvis jeg tar utgangspunkt i 7,1 meter lengde fra vegg til vegg, vil høyttalerne med 1/5-dels avstand stå med baffelen 142 cm fra veggen. I og med at benken er 75 cm dyp, og høyttalerne 47 cm dype, vil det kun være 20 cm fra baksiden av høyttalerne til benken. Det er litt upraktisk, for da vil jeg ikke få åpnet dørene til skapet til platespilleren.

Deler jeg på tre i stedet, så vil avstanden fra frontbaffelen til hifibenken være 162 cm, og det er litt i meste laget igjen. Særlig hvis jeg skal ha lytteposisjon 38 prosent fra veggen. Da vil lytteposisjonen være 33 centimeter lenger ut i rommet enn fronten på høyttalerne.

Det skal ikke være lett :-(

Roy

M

MPT

Gjest
    Jeg er ikke spessielt teknisk eller erfaren ved å bruke måleinstrumenter, ørene fungerer best for meg. Men jeg forstår ikke hvorfor det skal måles 10 cm fra høyttalerne, det er jo ikke det du sitter og lytter, utensett hvor bra det måles i nærheten av høyttalerne hjelper det vel ikke når det måles dårlig fra der du sitter.
    Mest logisk sånn jeg forstår det og fungerer bra hos meg, er det vel best å få orden på bassproblemene der lyttestolen står og justere resten ved å flytte på høyttalerne der etter.
    "Finn kanalen først, finjuster frekvensen etterpå".

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Jeg bruker også ørene til å finne min lyd, men jeg synes det kan være interessant å finne ut hvordan lyden jeg liker ser ut når man måler, og ikke minst om det er slik at bedre målinger gir bedre lyd rent subjektivt. For meg. Det siste er jeg nemlig langt fra sikker på.

Roy

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.793
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker også ørene til å finne min lyd, men jeg synes det kan være interessant å finne ut hvordan lyden jeg liker ser ut når man måler, og ikke minst om det er slik at bedre målinger gir bedre lyd rent subjektivt. For meg. Det siste er jeg nemlig langt fra sikker på.

Roy
    Interessant tilnærming. Det gjenstår kanskje å definere "bedre målinger".

Egen erfaring tilsier uten tvil at små forandringer i eq (+/- 0.5 dB eller flytting av knekkpunkt med så lite som 5 Hz) gir uventet store forandringer i lyden, antakelig pga høyttalernes interaksjon med rommet.
    mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.355
    Torget vurderinger
    34
    Med "bedre målinger" tenker jeg på jevnere frekvensrespons, og generelt mindre grums slik det fremkommer i vannfallsdiagrammene. For alt jeg vet kan det jo tenkes at man kan få i pose og sekk. Uansett viser målingene mine at lyden rent målemessig endrer seg mye ved å endre plassering, selv om rommet og den "faste" akustikken er identisk.

Det interessante å så måte er om man da skal jobbe seg fram til den "målemessige" beste plasseringen av høyttalerne fra det man "tror" er den beste lytteposisjonen, eller motsatt, at man plasserer høyttalerne der man tror de låter best, og så måle seg fram til den beste plasseringen av lyttestolen.

Hvis man som meg (og for så vidt Cardas Golden Ratio) mener at likebent trekant, dvs. lik avstand mellom diskantene og lytteposisjon er det beste, så vil derimot plasseringen av høyttalerne i stor grad også flytte lytteposisjonen, men det er jo ingen garanti for at det måler best likevel.

Og hva med frekvensrespons kontra hvordan vannfallsdiagrammene ser ut? Hva er viktigst for lyden jeg liker?

Målet er å bli litt klokere, og ikke minst forstå mer av målinger og hva de egentlig måler.

Roy

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.793
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev det litt indirekte, men poenget mitt er følgende;

I min erfaring gir relativt små forandringer i eq store forandringer i lyden. Har du tur til Bergen, kan jeg gjerne demonstrere det for deg. Ser man på et glattet diagram eller for den saks skyld et spektrogram, vil det være nesten umulig å se det. Høre det, derimot.....

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn