Har gjort en helt ny vri i kveld. Kom plutselig til å tenke på Golden Ratio, eller fibonacci-tallene om du vil som base for å plassere høyttalerne i lytterommet.
Dermed var det bare å gå inn på Cardas sine sider og regne ut. Poenget er å ta utgangspunkt i bredden på lytterommet, og deretter gange det med 0,447 for å finne avstanden fra veggen bak høyttalerne til fronten av høyttalerne. Mellom cd-hyllene mine er det 3,15 meter, så da ble avstanden 140,8 cm. Siden jeg har en massiv benk langs hele kortveggen med høyde 85 cm, tok jeg utgangspunkt i fronten på benken, ikke veggen 75 cm lenger bak. Fra cd-hyllene til midt på diskanten skulle det være 87 cm. Dermed stod jeg igjen med en avstand mellom diskantelementene på 140,8 cm. Ifølge Cardas sin Golden Ratio-forståelse og anbefalte plassering av lytteposisjon, så skulle denne være like langt fra diskantelementene som avstanden mellom dem. Ergo 140,8 cm fra diskanter til min nesetipp. Det er såpass nærme at når jeg strekker ut tærne kan jeg røre høyttalerne. De er for øvrig plassert uten innvinkling.
Det så unektelig litt spesielt ut, men jeg tenkte uansett å forsøke. Hva hadde jeg vel å tape, annet enn tid og mer erfaring. Førsteinntrykket var at det tonalt sett låt veldig homogent, særlig på moderat nivå. Når jeg dro på litt, så virket det som det grumset seg til nedover. Det var på tide å finne fra XTZ Room Analyzeren min. For det første var det en trøst å få vite at ørene mine ikke er helt på jordet. Frekvensmålingen (RTA) så nemlig slik ut.
Mellom 16 hz og 10.000 hz ligger jeg innenfor pluss/minus 4,5 dB på frekvensmålingen. Det er slett ikke ille, så vidt jeg med min begrensede erfaring når det gjelder målinger, kan bedømme. Ved 12.500-, 16.000 og 20.000 hertz er det ut fra normalen et avvik på henholdsvis 5,9 - 5,3 og 13,9 dB. Ergo er det faktisk helt opp til 16kHz mer enn levelige avvik.
Det var først når jeg så de andre målingene at jeg skjønte at frekvensmålinger skal man definitivt ikke se seg blind på. For hva er vel en flat frekvenskurve når resten av kurvene ser slik ut?
Dette er full range-målingen. De to neste er room analyzer-målingen, der blant annet vannfallet ligner mest på en tsunami.
Rommet mitt er rektangulært slik Cardas tar utgangspunkt i, men målingene kan tyde på at rommet mitt med stor åpning ut for den venstre høyttaleren og til dels godt møblert rom ikke er noen garanti for at Golden Ratio gir perfekt resultat. Eller er det bare jeg som misforstår?
Jeg synes uansett dette er veldig interessant, selv om jeg ikke skjønner så mye av dette ennå.
Roy