C
cruiser
Gjest
Er det virkelig noen som tror at 10-15 operative jagerfly kommer til å spille noen som helst rolle uansett hvor de er plassert hvis russerne bestemmer seg?
Det er en grunn til at vi er medlem av NATO.Er det virkelig noen som tror at 10-15 operative jagerfly kommer til å spille noen som helst rolle uansett hvor de er plassert hvis russerne bestemmer seg?
Hvor de er plassert spiller noen rolle for avskjæring i fredstid i forsvarsoppdrag av våre interesser i havgapet. Nå gir vi blanke, fordi vi skal delta best mulig i Natos operasjoner i Midtøsten og omegn.Er det virkelig noen som tror at 10-15 operative jagerfly kommer til å spille noen som helst rolle uansett hvor de er plassert hvis russerne bestemmer seg?
Er det noen som har fått med seg at F35 ikke bare er et fly, men er/inngår i et våpensystem, og hvilke muigheter dette innebærer?Nei du har ikke nevnt F35, av en eller annen grunn.. Hele landets forsvar er basert på den og, absolutt alle, som har peiling sier at den ikke er i stand til å gjøre jobben den er tiltenkt. Delvis pga rekkevidde og delvis pga at den er veldig oppskrytt av konstruktøren, og vi velger likevel å flytte de sørover. Litt som at hvis Russland angriper så blir det med tanks og mot stortinget i Oslo. Når/sjit treffer vifta kommer nok Jonas til å innse at han tok feil, men da er det for seint for leenge siden..Uten et troverdig forsvar blir det like enkelt å ta Norge som å ta sukkertøy fra et barn. F35 har jeg ikke nevnt med et ord så jeg vet ikke riktig hvor det kom fra. Jeg er interessert i militært utstyr og politikk forøvrig. Men når du først nevner F35. Den ble valgt fordi våre politikere ønsker å være veldig nærme USA når det gjelder vår sikkerhetspolitikk. Men når vi først har kjøpt F35 så burde vi i tillegg hatt F18 og nye helikoptere, både Blackhawk (den er eller blir bestilt) og kamphelikoptre. Og selvfølgelig mannskap og ressurser til å bemanne dette 24/7.
Og, vet du virkelig ikke hvorfor "vi" har kjøpt F35 altså? USA skylder oss mye penger, flyet justerte det litt i deres favør og vi fikk et litt middelmådig forsvar.
Jeg vil virkelig ikke anbefale å sette seg selv i et scenarie hvor man må fly så nær en skvadron MiG at man kan gjøre visuell id og deretter dogfighte. Det tilsvarer å sende opp et åte for å få demonstrert at innkommende fly faktisk har fiendlige hensikter. På meg virker det nokså suicidalt å dogfighte nyere russiske jagerfly. Hvis man likevel insisterer på å gjøre nettopp det er kanskje et Fokker Triplan riktig verktøy - mer manøvrerbart enn selv en Flanker og kan fly langsommere enn stall speed for hvilken jet som helst. Også en jet som kan gjøre en Pugachev's Cobra-manøver i ti meters høyde.Jo, men i følge han som har vært delaktig i konstruksjonen av f16 - se klippene over, i det øyeblikk F35 er i en situasjon hvor ikke andre overvåkingssystemer kan guide piloten mot rett fiendeobjekt må F35 piloten gjøre visuell ID og i det øyeblikk er F35 sitting duck for nær sagt hva som helst. Flyet har ikke manøvreringskapasitet for dogfight og han forklarer hvorfor. Flyet er visstnok mye dårligere egnet enn F16 for bakkestøtte og. Se klippene.
Nemlig. Så resepten er et missil fra utenfor rekkevidde av russisk radar og russiske missiler.En må ikke for et sekund undervurdere de russiske designerene.
Avskrekking? En håndfull av disse flyene + et par ubåter er nok til å gjøre det til en veldig dårlig dag på jobben for Ivan om det blir alvor. Det finnes måter å gjennomføre en fredstidsavskjæring på også som signaliserer klart og tydelig at hvis dette var en skarp situasjon ville noen endt opp i drinken, før man går inn på nærmere hold for å vise seg frem og gjøre visuell id.Norge trenger fly til å patruljere / avskjære i nordområdet og å kjøpe så dyrt og uegnet gjør at vi ikke lenger har råd til å gjøre jobben skikkelig. For ikke å nevne at landforsvaret og sjøforsvaret blir underfinansiert. Vi trenger å slakte noen flyvende kalkuner.
F35 er vel ikke avhengig av egne missiler en gang. Hvis raderen oppdager fiendtlige fly feks over Østersjøen kan F35 avfyre missiler plassert på allierte skip eller landbaserte missilsystemer i samme område som flyene er lokalisert. Det er altså rekkevidden for radaren som er en ev begrensning, men den kan sikkert kommunisere med radarsystemer andre steder for å øke rekkevidden. Dogfightsenario mellom F35 og Su35 eller MIG-et-eller-annet er neppe noe å vurdere ettersom disse flyene ville bli skutt ned lenge før de var i nærheten av en F35.Jeg vil virkelig ikke anbefale å sette seg selv i et scenarie hvor man må fly så nær en skvadron MiG at man kan gjøre visuell id og deretter dogfighte. Det tilsvarer å sende opp et åte for å få demonstrert at innkommende fly faktisk har fiendlige hensikter. På meg virker det nokså suicidalt å dogfighte nyere russiske jagerfly. Hvis man likevel insisterer på å gjøre nettopp det er kanskje et Fokker Triplan riktig verktøy - mer manøvrerbart enn selv en Flanker og kan fly langsommere enn stall speed for hvilken jet som helst. Også en jet som kan gjøre en Pugachev's Cobra-manøver i ti meters høyde.Jo, men i følge han som har vært delaktig i konstruksjonen av f16 - se klippene over, i det øyeblikk F35 er i en situasjon hvor ikke andre overvåkingssystemer kan guide piloten mot rett fiendeobjekt må F35 piloten gjøre visuell ID og i det øyeblikk er F35 sitting duck for nær sagt hva som helst. Flyet har ikke manøvreringskapasitet for dogfight og han forklarer hvorfor. Flyet er visstnok mye dårligere egnet enn F16 for bakkestøtte og. Se klippene.
Men hva med å bruke radaren og de andre sensorene i F35 og launche missiler på lang avstand i stedet, gitt at fiendtlig hensikt er fastslått og man scrambler for å avskjære et angrep? De er det mer et spørsmål om rekkevidde for egen radar og egne missiler vs motpartens missilrekkevidde og deteksjonsavstand for eget radartverrsnitt i motpartens radar. Som alltid er det den som kan treffe uten selv å bli truffet som vinner.
https://en.wikipedia.org/wiki/AN/APG-81
AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) for the F-35
Men noen dusin Saab Gripen med Meteor-missiler ville ikke vært noe dårlig alternativ, det heller. Det hele kommer an på hvilket scenarie man legger til grunn, og hvordan man prioriterer radartverrsnitt vs missilrekkevidde. Og den uunngåelige allianse- og industripolitkken i slike innkjøpsprosjekter.
Avskrekking? nei. Norge trenger fartøy til å hevde våre økonomiske interesser i norskehavet. Fregattene ligger til kai, og det ene er deleskip. vi trenger fly til å fly avskjærignsoppdrag, til å vise dem at vi følger med i vårt nærområde. F35 er håpløst feil valg for dette, men alle vet jo at det var ikke derfor det ble kjøpt.Avskrekking? En håndfull av disse flyene + et par ubåter er nok til å gjøre det til en veldig dårlig dag på jobben for Ivan om det blir alvor. Det finnes måter å gjennomføre en fredstidsavskjæring på også som signaliserer klart og tydelig at hvis dette var en skarp situasjon ville noen endt opp i drinken, før man går inn på nærmere hold for å vise seg frem og gjøre visuell id.Norge trenger fly til å patruljere / avskjære i nordområdet og å kjøpe så dyrt og uegnet gjør at vi ikke lenger har råd til å gjøre jobben skikkelig. For ikke å nevne at landforsvaret og sjøforsvaret blir underfinansiert. Vi trenger å slakte noen flyvende kalkuner.
Scenariet det stadig refereres til er at Ivan plutselig begynner å skyte under en slik visuell id i en presumptiv fredstidssituasjon, og at man så behøver dogfight-egenskaper for å komme unna i live. Det scenariet skjer i så fall bare en gang med ett fly, for deretter er det krig. Og da ville jeg scramblet alt som kan fly og launchet flest mulig missiler på kortest mulig tid fra trygg avstand.
Jeg er litt vaktsom for propagandapåvirkning som har til hensikt å svekke oppfatningen i den norske befolkningen om at vi har vilje og evne til å bite fra oss. Det passer "noen" veldig bra å plante historier om at disse flyene ikke har nødvendig kampkraft. Det har de. Det ville også noen skvadroner med Gripen + Meteor-missiler hatt, men nå er det disse vi har kjøpt. Personlig synes jeg vi bør prioritere luftvern til nærforsvar rundt basene for å sikre at de faktisk kommer på vingene den dagen det er behov for dem, heller enn å leke omkamp om denne anskaffelsen.
Bedre å kaste bort milliarder av penger på høyhastighetsjernbane. Da får vi i det minste noe igjen for pengene. Isteden messer folk om at vi må kaste enda fler gode penger etter dårlige i forsvaret (øk til 2% av BNP roper de)Mange hobbymilitærstrateger her. F-35 herjet på storøvelse med 15:1 «kill rate» - tu.no.
Personlig synes jeg F-35 er en meningsløs overinvestering (drit i 2/3 av dem og bygg høyhastighets jernbane for pengene), men uansett er det nok ikke noen dårlig maskin. Lockheed-Martin kan å lage jagerfly. Og jeg tror folk i militæret er ganske mye bedre skikket til å vurdere flyet enn en gjeng internettforumister.
Vi har penger. Spørsmålet er hvordan vi velger å prioritere. Gitt at Trump er president i USA og fullt i stand til å gjøre en "deal" på bakrommet med Putin burde vi vurdere seriøst å kjøpe f eks 48 JAS Gripen i tillegg til F35 og henge på dem Meteor-missiler. Gripen har større radartverrsnitt og vil synes på lengre avstand, men til gjengjeld har Meteor minimal radarsignatur og lang rekkevidde, så "noen" burde ha omtrent like mye respekt for den ekvipasjen som for en F35 med AIM-120 AMRAAM. Dessuten er jeg ikke helt komfortabel med å satse alt på jagerfly som indirekte kontrolleres av Trump. Hvis innkjøpsbeslutningen skulle treffes i dag vil jeg ikke utelukke at utfallet hadde blitt et annet.Avskrekking? nei. Norge trenger fartøy til å hevde våre økonomiske interesser i norskehavet. Fregattene ligger til kai, og det ene er deleskip. vi trenger fly til å fly avskjærignsoppdrag, til å vise dem at vi følger med i vårt nærområde. F35 er håpløst feil valg for dette, men alle vet jo at det var ikke derfor det ble kjøpt.
Ja, vi må selvsagt prioritere luftvern til nærforsvar, men når vi har putta alle pengene i kalkunkjøpet, så har vi ikke råd. Ganske tåpelig, ikke sant? Våre innbilte allianseforpliktelser om å delta i angrepskriger trumfer våre interesser på norsk jord og hav. Det rådyre flykjøpet har gjort at vi ikke har penger til begge deler.
Vi har et voldsomt stort pensjonsfond, så det fordømte argumentet med at vi ikke har råd kjøpe jeg ikke. Politikerne krangler om 10 milliarder mer eller mindre, det er under 1% av statsbudsjettet og snart under en promille av pensjonsfondet. Vi må slutte å bruke ord som ikke har råd til.... Forsvar er noe vi må TA oss råd til. F-35 får vi, ingen vits i å diskutere ting man ikke får gjort noe med. Nå gjelder det å få bevilget midler til å la fregattene seile og alt det andre vi må gjøre i tillegg til disse jagerflyene.Avskrekking? nei. Norge trenger fartøy til å hevde våre økonomiske interesser i norskehavet. Fregattene ligger til kai, og det ene er deleskip. vi trenger fly til å fly avskjærignsoppdrag, til å vise dem at vi følger med i vårt nærområde. F35 er håpløst feil valg for dette, men alle vet jo at det var ikke derfor det ble kjøpt.Avskrekking? En håndfull av disse flyene + et par ubåter er nok til å gjøre det til en veldig dårlig dag på jobben for Ivan om det blir alvor. Det finnes måter å gjennomføre en fredstidsavskjæring på også som signaliserer klart og tydelig at hvis dette var en skarp situasjon ville noen endt opp i drinken, før man går inn på nærmere hold for å vise seg frem og gjøre visuell id.Norge trenger fly til å patruljere / avskjære i nordområdet og å kjøpe så dyrt og uegnet gjør at vi ikke lenger har råd til å gjøre jobben skikkelig. For ikke å nevne at landforsvaret og sjøforsvaret blir underfinansiert. Vi trenger å slakte noen flyvende kalkuner.
Scenariet det stadig refereres til er at Ivan plutselig begynner å skyte under en slik visuell id i en presumptiv fredstidssituasjon, og at man så behøver dogfight-egenskaper for å komme unna i live. Det scenariet skjer i så fall bare en gang med ett fly, for deretter er det krig. Og da ville jeg scramblet alt som kan fly og launchet flest mulig missiler på kortest mulig tid fra trygg avstand.
Jeg er litt vaktsom for propagandapåvirkning som har til hensikt å svekke oppfatningen i den norske befolkningen om at vi har vilje og evne til å bite fra oss. Det passer "noen" veldig bra å plante historier om at disse flyene ikke har nødvendig kampkraft. Det har de. Det ville også noen skvadroner med Gripen + Meteor-missiler hatt, men nå er det disse vi har kjøpt. Personlig synes jeg vi bør prioritere luftvern til nærforsvar rundt basene for å sikre at de faktisk kommer på vingene den dagen det er behov for dem, heller enn å leke omkamp om denne anskaffelsen.
Ja, vi må selvsagt prioritere luftvern til nærforsvar, men når vi har putta alle pengene i kalkunkjøpet, så har vi ikke råd. Ganske tåpelig, ikke sant? Våre innbilte allianseforpliktelser om å delta i angrepskriger trumfer våre interesser på norsk jord og hav. Det rådyre flykjøpet har gjort at vi ikke har penger til begge deler.
10 milliarder her og 10 milliarder der og pensjonsfondet er borte på 1-2-3. At vi ikke har råd til alt vi ønsker oss, sier seg selv, spesielt ikke når inntektene nå kuttes samtidig.Vi har et voldsomt stort pensjonsfond, så det fordømte argumentet med at vi ikke har råd kjøpe jeg ikke. Politikerne krangler om 10 milliarder mer eller mindre, det er under 1% av statsbudsjettet og snart under en promille av pensjonsfondet. Vi må slutte å bruke ord som ikke har råd til.... Forsvar er noe vi må TA oss råd til. F-35 får vi, ingen vits i å diskutere ting man ikke får gjort noe med. Nå gjelder det å få bevilget midler til å la fregattene seile og alt det andre vi må gjøre i tillegg til disse jagerflyene.Avskrekking? nei. Norge trenger fartøy til å hevde våre økonomiske interesser i norskehavet. Fregattene ligger til kai, og det ene er deleskip. vi trenger fly til å fly avskjærignsoppdrag, til å vise dem at vi følger med i vårt nærområde. F35 er håpløst feil valg for dette, men alle vet jo at det var ikke derfor det ble kjøpt.Avskrekking? En håndfull av disse flyene + et par ubåter er nok til å gjøre det til en veldig dårlig dag på jobben for Ivan om det blir alvor. Det finnes måter å gjennomføre en fredstidsavskjæring på også som signaliserer klart og tydelig at hvis dette var en skarp situasjon ville noen endt opp i drinken, før man går inn på nærmere hold for å vise seg frem og gjøre visuell id.Norge trenger fly til å patruljere / avskjære i nordområdet og å kjøpe så dyrt og uegnet gjør at vi ikke lenger har råd til å gjøre jobben skikkelig. For ikke å nevne at landforsvaret og sjøforsvaret blir underfinansiert. Vi trenger å slakte noen flyvende kalkuner.
- sånn rent bortsett fra at regjeringen jobber ræva av seg for å få lagt ned Andøya - på tross av instendige advarsler fra både sivile og militære fagmiljøer innen både flymeteorologi, militær strategi. militære tekniske fagmiljøer, osv osvJa, Usa er ivrige på å få en ny opprusting i gang. Norge burde vite bedre enn å kaste seg på denne spiralen.Kanskje ikke tilfeldig at USA plutselig vil etablere base/oppgradere på Andøya i disse dager.
Ja, forsvar av eget land er uviktig for Norge. Viktigere å øke vår kapasitet til å krige i utlandet, samtidig som vi overlater vårt territorium til tropper fra USA.- sånn rent bortsett fra at regjeringen jobber ræva av seg for å få lagt ned Andøya - på tross av instendige advarsler fra både sivile og militære fagmiljøer innen både flymeteorologi, militær strategi. militære tekniske fagmiljøer, osv osvJa, Usa er ivrige på å få en ny opprusting i gang. Norge burde vite bedre enn å kaste seg på denne spiralen.Kanskje ikke tilfeldig at USA plutselig vil etablere base/oppgradere på Andøya i disse dager.
The high cost of the aircraft, a lack of clear air-to-air missions due to delays in Russian and Chinese fighter programs, a ban on exports, and development of the more versatile F-35 led to the end of F-22 production.[N 1] A final procurement tally of 187 operational production aircraft was established in 2009, and the last F-22 was delivered to the USAF in 2012.