Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo veldig tett på det Ukrania melder... ..
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    23.186
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    So what, lars_erik. Du har gjentatt dette i 200 sider, men etterpåklokskap er som kjent ca. den dummeste klokskapen som eksisterer. Og det er den eneste du har å by på.
    Spørsmålet er ikke hva "vi" burde gjort for 14 år siden (selv om jeg ikke med min beste vilje forstår hvordan man skulle fått Russland til å bli vennligsinnede på noen annen måte en det som har vært forsøkt), men hva "vi" kan eller må gjøre nå.

    På den annen side er det såpass upopulært å besvare innlegg fra enkelte i denne tråden, at jeg får nøye meg med dette.
    Ikke helt enig i dette (fremhevet). Etterpåklokskap er kanskje det beste vi har nå, for å forstå, hvordan dette utviklet seg, og lære å forhindre, at dette noensinne får lov å skje igjen.
    Ellers 100% enig i resten :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.921
    Antall liker
    38.397
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmm..det settes hardt mot hardt på alle fronter nå. Farlig utvikling. Det siste er at USA nå varsler om kommende cyberangrep fra Putin-regimet. Det rimer jo bra med det at Lavrov for noen få dager siden varslet lammende mottiltak mot vestens sanksjoner.

    Et cyberangrep som rammer kritisk infrastruktur mot et Nato-land, kan iverksette artikkel 5.
    Ja, og legg gjerne merke til at Apple har hatt store problemer i hele dag, til det punktet hvor Apple-butikker må bruke blyant og papir for å kunne selge noe. Om det er tilfeldig sammentreff eller ikke, vel.

    Husk også at bruk av artikkel 5 ikke er det samme som å kalle inn øyeblikkelig atomangrep, men en erklæring om at man mener å være under angrep og ber om alliansens støtte. Et gjengjeldelsesangrep for cyberangrep mot sivil infrastruktur vil formodentlig få en del mer IT-utrustning til å slutte å fungere.

    Men det kan jo være et bra tidspunkt å ta backup og sikre at PC’er etc har alle tilgjengelige sikkerhetsoppdateringer installert.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.537
    Antall liker
    3.081
    Det er jo veldig tett på det Ukrania melder... ..
    Spennende å se om Putin innfører en ny hastelov om at vanlig vernepliktige kan bli sendt til spesialoperasjoner i utlandet.

    Gjør han det er det bare å spikre kister i hopetall til unguttene som skal i retur til russland i likposer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke helt enig i dette (fremhevet). Etterpåklokskap er kanskje det beste vi har nå, for å forstå, hvordan dette utviklet seg, og lære å forhindre, at dette noensinne får lov å skje igjen.
    Ellers 100% enig i resten :)
    Tror ikke helt du har forstått begrepet. Dette er en noenlunde grei forklaring:

    " Etterpåklokskap handler om tendensen vi mennesker har til å, etter at noe har skjedd, være skråsikre på at vi kunne forutse det på forhånd. "

    Det handler med andre ord ikke om å oppsummere det som har hendt i ettertid og eventuelt revurdere standpunkt, men det tvert motsatte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.921
    Antall liker
    38.397
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å se om Putin innfører en ny hastelov om at vanlig vernepliktige kan bli sendt til spesialoperasjoner i utlandet.

    Gjør han det er det bare å spikre kister i hopetall til unguttene som skal i retur til russland i likposer.
    Enda verre, kanskje. Ubekreftet, kan ikke se bort fra at det er psyops, men jeg blir ikke veldig forundret om det stemmer heller. Det er såpass mange vernepliktige i Ukraina allerede at Putin neppe bryr seg om å endre loven når han bare kan ignorere den og så legge skylden på underordnede hvis noen spør.
    The Ukrainian Military Intelligence Directorate (GUR) additionally reported on March 20 that Russian Defense Minister Sergei Shoigu signed an order to prepare to admit Unarmiya (Russian Youth Army, a Kremlin-run military youth organization) personnel aged 17-18 to fight in Ukraine on March 15.[2] The GUR further reported Colonel General Gennady Zhidko, head of the Russian Military-Political Directorate, is in charge of executing the order.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner virkelig ikke logikken din.

    Din logikk er at krig og død er å foretrekke, fordi å inngå fredsavtale er å inngå i "lydrike" under russland, og et slikt liv er ikke verdt å leve.
    litt mer presist;

    min logikk er at krig og død er å foretrekke, fordi de krav som tyrannen setter frem til en fredsavtale er å bli til et lydrike under tyrannen, og et slikt liv er ikke verdt å leve.

    da er det mer presist, og svømmer ikke rundt i den semantiske gryta om fredsavtale – for freden vil vi alle.

    kjenner du andre fredsavtaler fra det alternative univers, så er jo det flott. de kunne sågar funke. men så langt er det ingen som kjenner til de, unntatt muligens lyngen og du. eller den ukraina selv vil inngå.

    jeg har levd et liv i sikkerhet. jeg har aldri blitt truet med underkastelse. kanskje ville jeg ikke ha mot nok å oppvise om jeg ble konfrontert med den. vi er alle skrøpelige. men den rette tanke er å ikke underkaste seg tyranniet; det er ikke noe liv for frie vesen. den innsikten er noe som den historiske utvikling har gitt oss. den var ALDRI selvfølgelig. (tillegg: vesten er en uklar betegnelse men det vi fleste assosierer med det – ikke uten grunn – er friheten. vi kan hykleriet og alle andre triks i det (u)moralske univers, men vi har også erkjent og smakt friheten.) det er visse ideer, som etter at de er født, ikke så lett lar seg viske ut og inn i glemmeboken. (hegel sa noe slikt.) høyere enn undertrykkelsen står friheten. og om freden er undertrykkelsen, så har du svaret.

    men det er en gammel tanke; de gamle grækere var ikke ukjent med forskjellige politiske styreformer, men det var ett de ikke engang anså som politisk; tyranniet.

    ukrainere har avvist tyranniet, og vist motet. det eneste du greier å lese ut av det er hån! (din omtale av presidenten til folket som gir livet for å unngå tyranniet, forteller det meste.)

    om du nå ville bli opplyst om min logikk…
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.537
    Antall liker
    3.081
    Ja, og legg gjerne merke til at Apple har hatt store problemer i hele dag, til det punktet hvor Apple-butikker må bruke blyant og papir for å kunne sege noe. Om det er tilfeldig sammentreff eller ikke, vel.

    Husk også at bruk av artikkel 5 ikke er det samme som å kalle inn øyeblikkelig atomangrep, men en erklæring om at man mener å være under angrep og ber om alliansens støtte. Et gjengjeldelsesangrep for cyberangrep mot sivil infrastruktur vil formodentlig få en del mer IT-utrustning til å slutte å fungere.

    Men det kan jo være et bra tidspunkt å ta backup og sikre at PC’er etc har alle tilgjengelige sikkerhetsoppdateringer installert.
    Ja, tenkte samme tanke vedrørende Apple.

    Neida, artikkel 5 utløser ikke atomkrig sånn pr definisjon. Men det er fasinerende å stå på sidelinjen å se dynamikken i det som skjer, den harde språkbruken, retorikken, uforsoneligheten.

    Putin skremmer meg stadig mer. Hva denne mannen kan finne på når han nå presses fra alle kanter, er jammen ikke godt å si. Retorikken til Putin og Lavrov dreier mer i retning om vesten og at vi er ute etter å ta rotta på russland. I den konteksten rimer det bra at Putin ønsker å involvere vesten i krigen. Som jeg ser det. Da er krigen på vei over til å bli en ideologisk krig mellom den store stygge ulven med USA i spissen som har til hensikt å sluke russland, et narrativ som Putin skal selge til folket sitt. Og det blir en langt lettere oppgave å selge inn enn utgangspunktet som var invasjonen i Ukraina.

    Tror faktisk alt er mulig med den mannen i Kreml som nå har forskanset seg i en atomsikker bunkers.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    7.855
    Nå leser ikke Hardingfele dette, men i sannhetens navn er det ovenstående føkkings patetisk, og ikke et fnugg bedre enn det hans noe enøyde meningsmotstandere leverer.
    At man blir satt på ignore, ikke bare for å være monomant opptatt av et eller annet, men også for å argumentere i mot det samme, blir rimelig spesielt i min bok. Det forteller meg at man ikke vil se andre argumenter eller saksfremstillinger, enn sine egne. Og knapt nok det. Hvorfor har vi i det hele tatt debatter, da, kan en med en viss rett spørre seg.
    Tja, vi er vel alle her av ulike grunner, forskjellig bakgrunn og ymse interesser og prioriteringer.

    Det vi vel har til felles er at de av oss som engasjerer oss (fortsatt) finner OT en kilde til informasjon, råd og meninger som beriker.

    Men som i første avsnitt, så er denne motivasjonen ulik.

    Har ingen problemer med at mange anser dette å være en arena for å diskutere for diskusjonens egen skyld, som var dette en debattklubb på videregående.

    Det er akkurat like legitimt som å bruke HFS sin ignoreringsfunksjon for å filtrere bort det som bare oppfattes som støy.

    Enten fordi man har en håndfull som bare repeterer egne aksiomer ad absurdum eller en annen håndfull besatt av å hoppe på enhver anledning til å la førstnevnte repetere seg selv nok en gang.

    Begge deler er like legitimt. For egen del har jeg bare begynt å bruke ignoreringsknappen nyligen, og i denne tråd. Har ikke tid til å sitte på HFS dagen lang eller noen interesse av å «vinne noen diskusjon».

    Men finner fortsatt at det er såpass mange innlegg jeg lærer noe av at det er helt greit å skru av alle disse som åpenbart ikke deltar for å lære noe som helst.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.289
    Antall liker
    11.162
    Tja, vi er vel alle her av ulike grunner, forskjellig bakgrunn og ymse interesser og prioriteringer.

    Det vi vel har til felles er at de av oss som engasjerer oss (fortsatt) finner OT en kilde til informasjon, råd og meninger som beriker.

    Men som i første avsnitt, så er denne motivasjonen ulik.

    Har ingen problemer med at mange anser dette å være en arena for å diskutere for diskusjonens egen skyld, som var dette en debattklubb på videregående.

    Det er akkurat like legitimt som å bruke HFS sin ignoreringsfunksjon for å filtrere bort det som bare oppfattes som støy.

    Enten fordi man har en håndfull som bare repeterer egne aksiomer ad absurdum eller en annen håndfull besatt av å hoppe på enhver anledning til å la førstnevnte repetere seg selv nok en gang.

    Begge deler er like legitimt. For egen del har jeg bare begynt å bruke ignoreringsknappen nyligen, og i denne tråd. Har ikke tid til å sitte på HFS dagen lang eller noen interesse av å «vinne noen diskusjon».

    Men finner fortsatt at det er såpass mange innlegg jeg lærer noe av at det er helt greit å skru av alle disse som åpenbart ikke deltar for å lære noe som helst.
    Jeg har ikke noen problemer med noe av det ovenstående. Men i denne tråden har det blitt en slags konkurranse i å avfeie, parkere, ignorere, for deretter å prale med det. Akkurat det synes jeg lite om.
    At noen på et eller annet tidspunkt oppleves så håpløs, repeterende eller irriterende at man for egen helbreds skyld velger å benytte "Ignore"-funksjonen må jo bli opptil den enkelte, men denne hoveringen omkring det, finner jeg lite kledelig.

    Ellers, noruego, du er en av de jeg virkelig lærer noe av, både i denne og andre tråder. Dine innlegg er høyt verdsatt! :)
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    869
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    2
    Retorikken til Putin og Lavrov dreier mer i retning om vesten og at vi er ute etter å ta rotta på russland. I den konteksten rimer det bra at Putin ønsker å involvere vesten i krigen. Som jeg ser det. Da er krigen på vei over til å bli en ideologisk krig mellom den store stygge ulven med USA i spissen som har til hensikt å sluke russland, et narrativ som Putin skal selge til folket sitt.
    Dette har jeg også tenkt på. Det er noe med russernes retorikk og handlinger som får meg til å tenke at de ikke frykter eskalering, snarere leker med ilden. Mulig det er iskald kalkulasjon her, og at jeg tar veldig feil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hva må egentlig til for at Putin kan dømmes for krigsforbrytelsene sine på noen annen måte enn in absentia og faktisk bli straffet?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.382
    Antall liker
    1.893
    Dette har jeg også tenkt på. Det er noe med russernes retorikk og handlinger som får meg til å tenke at de ikke frykter eskalering, snarere leker med ilden. Mulig det er iskald kalkulasjon her, og at jeg tar veldig feil.
    Nåja... De plumpa nå uti myra i Ukraina og. Etter noe de sikkert anså som "iskald kalkulasjon."
    Butikkhyllene deres er temmelig tomme, og de kaller snart inn meget unge rekrutter som kanonføde.
    For min del ser det ut som gryende desperasjon.
    Ett eller annet slags trofé må Putin vise frem snart.
    Han har tross alt bygd maktbasen sin på å være suksessrik feltherre. Da nytter det ikke mye å få bank hos lillebror.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.243
    Antall liker
    7.145
    Torget vurderinger
    4
    Dette har jeg også tenkt på. Det er noe med russernes retorikk og handlinger som får meg til å tenke at de ikke frykter eskalering, snarere leker med ilden. Mulig det er iskald kalkulasjon her, og at jeg tar veldig feil.
    Jeg leste et sted forrige uke, husker ikke hvem eller hvor, men vedkommede hadde bodd flere år i tidligere Sovjetunionen, Russland og Ukraine (om jeg minnes rett).
    Han konkluderte i hvert fal med at Russland ikke var til for russere, men for Russland selv.
    Kriger og undertrykkelse aksepteres som en del av det russiske offeret så lenge det tjener Russland.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.382
    Antall liker
    1.893
    I følge enkelte her inne, bare fake news. Sikkert påfunnet av nazistiske småbarnsforeldre i Ukraina.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    litt mer presist;

    min logikk er at krig og død er å foretrekke, fordi de krav som tyrannen setter frem til en fredsavtale er å bli til et lydrike under tyrannen, og et slikt liv er ikke verdt å leve.

    da er det mer presist, og svømmer ikke rundt i den semantiske gryta om fredsavtale – for freden vil vi alle.

    kjenner du andre fredsavtaler fra det alternative univers, så er jo det flott. de kunne sågar funke. men så langt er det ingen som kjenner til de, unntatt muligens lyngen og du. eller den ukraina selv vil inngå.

    jeg har levd et liv i sikkerhet. jeg har aldri blitt truet med underkastelse. kanskje ville jeg ikke ha mot nok å oppvise om jeg ble konfrontert med den. vi er alle skrøpelige. men den rette tanke er å ikke underkaste seg tyranniet; det er ikke noe liv for frie vesen. den innsikten er noe som den historiske utvikling har gitt oss. den var ALDRI selvfølgelig. (tillegg: vesten er en uklar betegnelse men det vi fleste assosierer med det – ikke uten grunn – er friheten. vi kan hykleriet og alle andre triks i det (u)moralske univers, men vi har også erkjent og smakt friheten.) det er visse ideer, som etter at de er født, ikke så lett lar seg viske ut og inn i glemmeboken. (hegel sa noe slikt.) høyere enn undertrykkelsen står friheten. og om freden er undertrykkelsen, så har du svaret.

    men det er en gammel tanke; de gamle grækere var ikke ukjent med forskjellige politiske styreformer, men det var ett de ikke engang anså som politisk; tyranniet.

    ukrainere har avvist tyranniet, og vist motet. det eneste du greier å lese ut av det er hån! (din omtale av presidenten til folket som gir livet for å unngå tyranniet, forteller det meste.)

    om du nå ville bli opplyst om min logikk…
    I tillegg kan man tenke med gru hva Putin ville gjort videre hvis han kunne innlemme Ukraina i det russiske imperium, uten store konsekvenser. Ville han blitt fornøyd med det, eller ville han fortsatt til neste land? Man kan jo spørre tjsetsjenerne hva de tror om det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.289
    Antall liker
    11.162
    ^^Så med dette i minnet, kan jo lars_erik fortelle verden hvor enkelt det er å opprettholde et fredlig og fornuftig forhold til Kina fremover. Det er fint om det kan formidles også til de som styrer, slik at HFS ikke atter en gang blir den plassen der vi får vite at dette burde vi skjønt for 10 år siden. Eller mer. Fordi det var åpenbart.

    Det ville være så fint om Kina ikke fant på noe faenskap, samtidig som de blir litt snillere, og gir Hong Kong tilbake sin frihet, og at de holder seg i ro i Sør-Kina havet, og at de ikke bråker med "oss", og at de ikke plager opposisjonelle og minoriteter.

    Fortell verden, lars_erik, så slipper vi å se denne dritten en gang til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.921
    Antall liker
    38.397
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^^Så med dette i minnet, kan jo lars_erik fortelle verden hvor enkelt det er å opprettholde et fredlig og fornuftig forhold til Kina fremover. Det er fint om det kan formidles også til de som styrer, slik at HFS ikke atter en gang blir den plassen der vi får vite at dette burde vi skjønt for 10 år siden. Eller mer. Fordi det var åpenbart.

    Det ville være så fint om Kina ikke fant på noe faenskap, samtidig som de blir litt snillere, og gir Hong Kong tilbake sin frihet, og at de holder seg i ro i Sør-Kina havet, og at de ikke bråker med "oss", og at de ikke plager opposisjonelle og minoriteter.

    Fortell verden, lars_erik, så slipper vi å se denne dritten en gang til.
    Det er ofte lettere å se ting en 10-15 år senere, men på direkte spørsmål tidligere i dag om hva Vesten burde gjort med Russland for mange år siden var jo svaret relativt likt det jeg selv mente tidlig i Ukrainatråden etter angrepet i 2014. Så L_E fikk en relativt sjelden «like» fra meg. :)

    Hva vi bør gjøre nå, med både Russland og Kina, er muligens noe vanskeligere å svare på for oss alle. Igjen er det bra å ikke sitte med ultimat beslutningsansvar oppi denne suppa.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.289
    Antall liker
    11.162
    Det er ofte lettere å se ting en 10-15 år senere, men på direkte spørsmål tidligere i dag om hva Vesten burde gjort med Russland for mange år siden var jo svaret relativt likt det jeg selv mente tidlig i Ukrainatråden etter angrepet i 2014. Så L_E fikk en relativt sjelden «like» fra meg. :)

    Hva vi bør gjøre nå, med både Russland og Kina, er muligens noe vanskeligere å svare på for oss alle. Igjen er det bra å ikke sitte med ultimat beslutningsansvar oppi denne suppa.
    Vi kan både mene og tro en masse om hva som burde vært gjort, og når det hadde vært best, problemet er at det ikke finnes muligheter til å kontrollere om det hadde fungert etter hensikten. Til tross for at både du og lars_erik har samme tankene om det. 🙂
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    869
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    2
    Bare det å se på krigserklæring som form for rasjonell handlemåte, vel vel!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.206
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    Dette har jeg også tenkt på. Det er noe med russernes retorikk og handlinger som får meg til å tenke at de ikke frykter eskalering, snarere leker med ilden. Mulig det er iskald kalkulasjon her, og at jeg tar veldig feil.
    Du tar feil. Det er bløff.
    De frykter både sanksjoner og eskalering. Mest av alt frykter de sitt eget folk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.921
    Antall liker
    38.397
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan både mene og tro en masse om hva som burde vært gjort, og når det hadde vært best, problemet er at det ikke finnes muligheter til å kontrollere om det hadde fungert etter hensikten. Til tross for at både du og lars_erik har samme tankene om det. 🙂
    Sant, og det virkelig interessante spørsmålet er fortsatt hva som bør gjøres nå. Fortiden kan vi uansett ikke gjøre så mye mer med enn å prøve å lære noe av den, og påtatt historieinteresserte Putin ser ut til å ha gått glipp av mye som kunne vært nyttig for han nå, enten det var Napoleons ord om viktigheten av troppenes moral vs deres antall eller beleiringen av hans egen fødeby Leningrad som holdt ut i noe sånt som 871 dager regnet fra siste kommunikasjonslinje ble brutt til angriperen måtte gi seg.

    Også lesverdig, selv om den heller ikke gir så mange fasitsvar på hva vi bør gjøre nå. Den siste neocon er tydeligvis ennå ikke død.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner virkelig ikke logikken din.

    Din logikk er at krig og død er å foretrekke, fordi å inngå fredsavtale er å inngå i "lydrike" under russland, og et slikt liv er ikke verdt å leve.
    Du burde prøve.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.779
    Antall liker
    20.581
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^Så med dette i minnet, kan jo lars_erik fortelle verden hvor enkelt det er å opprettholde et fredlig og fornuftig forhold til Kina fremover. Det er fint om det kan formidles også til de som styrer, slik at HFS ikke atter en gang blir den plassen der vi får vite at dette burde vi skjønt for 10 år siden. Eller mer. Fordi det var åpenbart.

    Det ville være så fint om Kina ikke fant på noe faenskap, samtidig som de blir litt snillere, og gir Hong Kong tilbake sin frihet, og at de holder seg i ro i Sør-Kina havet, og at de ikke bråker med "oss", og at de ikke plager opposisjonelle og minoriteter.

    Fortell verden, lars_erik, så slipper vi å se denne dritten en gang til.
    Det er fint du har slik tiltro til meg.

    Svaret er, som vanlig, temmelig motsatt av hva de fleste muligens ville mene. Kina skal ikke samarbeides med, akkurat som Russland ikke skulle vært samarbeidet med. Den skammelige ikke- kritikk avtalen rives i stykker, avhengighet av handel med Kina må løses ved større grad av selvberging og ved handel med land som ikke er diktatur.

    Diktatur samarbeider man ikke med.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    4.464
    Å påstå at vesten skulle reagert hardere i 2014 og reagert mer konfliktsky nå kan knapt kalles etterpåklokskap, kun etterpåskap.

    Ingen vet hva som hadde vært resultatet med hardere sanksjoner i 2014. Skal man dømme etter Putins appetitt hadde det gjort lite fra eller til. Signaleffekten er nok mye bedre nå enn den ville vært da. Og kanskje ville land som Kina innta holdningen at en skarp handelsblokkade i 2014 ville være en overreaksjon. Akkurat nå så er det litt stang-inn ift Kina og det er kanskje ikke så dumt. Hele verden ser at Putin har overskredet alle grenser for anstendig krigføring, selv mange av innbyggerne i Russland har fått med seg hva som foregår i Ukraina. Så signaleffekten av sanksjoner er bedre idag enn de ville vært i 2014.

    Ellers så har jo slike sanksjoner avtagende effekt med tiden. Man er tilpasset en situasjon med å utveksle ressurser, og sanksjoner krever nye tilpasninger. Når de er på plass er effekten redusert. Så det at vi foretok oss mindre i 2014 gjorde at vi hadde mer skyts nå.

    Forøvrig så har jo mange av oss levd lenge nok til å huske den kalde krigen. Det som fremstår som naivt nå var fornuftig utover 80-tallet. Jeg tror man skal være forsiktig med å erklære at vesten aldri mer skal stole på Russland. Jeg tror fortsatt at internasjonal samhandling er stabiliserende. En gang kommer det en ny tid der det er fornuftig med tilnærming, økt samhandling og forsøk på forsoning. Den tiden er ikke nå, men det betyr ikke at tidligere forsøk var forgjeves.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja handel og samarbeid med Kina må ned trappes. Som nevnt flere ganger og flere steder har jeg for lengst begynt å kikke etter opprinnelsesland på en del varer jeg kjøper. Velkommen etter til andre. Kina kan ikke ri to hester samtidig.. Man behøver ikke drive handelsblokade, bare bruke vettet. Både blant konsumenter og bedrifter.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.779
    Antall liker
    20.581
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Internasjonal handel er fredsbevarende, all den tid det ikke styrker diktaturet. Styrkes diktaturet, vil diktaturet alltid utnytte det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.921
    Antall liker
    38.397
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant statistisk skråblikk på informasjonskrigen:

    Fantastisk, det ser ut til at vaksinene gir effektiv beskyttelse mot Putins propaganda også.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    4.464
    ^^ Internasjonal handel er fredsbevarende, all den tid det ikke styrker diktaturet. Styrkes diktaturet, vil diktaturet alltid utnytte det.
    Det er nok viktig å ha to tanker i hodet her. Det er ikke så vanskelg å lese Kinas ambisjoner, i hvert fall på kort sikt. Hva de ser for seg i et 1000 års perspektiv er ikke like godt å vite. På den annen side, de på toppen lider ikke materielt uansett hva som skjer. Det går ut over de som er nederst i systemet. Den kommer det lite godt utav. Økonomien i de enkelte land har også betydning for allmenndannelsen og forståelsen av hva som foregår. Det er lettere for et diktatur-regime å kontrollere en befolkning som ikke kan lese enn en som er involvert i internasjonal handel.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.779
    Antall liker
    20.581
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok viktig å ha to tanker i hodet her. Det er ikke så vanskelg å lese Kinas ambisjoner, i hvert fall på kort sikt. Hva de ser for seg i et 1000 års perspektiv er ikke like godt å vite. På den annen side, de på toppen lider ikke materielt uansett hva som skjer. Det går ut over de som er nederst i systemet. Den kommer det lite godt utav. Økonomien i de enkelte land har også betydning for allmenndannelsen og forståelsen av hva som foregår. Det er lettere for et diktatur-regime å kontrollere en befolkning som ikke kan lese enn en som er involvert i internasjonal handel.
    Derfor skal sanksjoner og tiltak i mest mulig grad legges opp slik at den vanlige befolkningen rammes minst mulig. Men å gjøre seg avhengig av diktatur, er å be om at diktaturet utnytter situasjonen. Derfor hjelper det lite at Tyskland skifter opprinnelsesland fra Russland til Qatar for sin gass. På samme måte må det bli slutt på at bortimot alt av varer ender opp med "Made in China".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.779
    Antall liker
    20.581
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flere her inne (og ellers) mener at tiden er mot Russland. Desverre er jeg av motsatt oppfatning- som om det skulle være overraskende. Jeg er derfor enig med tankene i denne artikkelen.

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.471
    Antall liker
    2.838
    Ja handel og samarbeid med Kina må ned trappes. Som nevnt flere ganger og flere steder har jeg for lengst begynt å kikke etter opprinnelsesland på en del varer jeg kjøper. Velkommen etter til andre. Kina kan ikke ri to hester samtidig.. Man behøver ikke drive handelsblokade, bare bruke vettet. Både blant konsumenter og bedrifter.
    Generelt enig i dette, men jeg er ganske sikker på det har null effekt på en eventuell aksjon i Taiwan.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Generelt enig i dette, men jeg er ganske sikker på det har null effekt på en eventuell aksjon i Taiwan.
    Det er nok rett i den grad noe slikt er på tapetet. Men jeg er ganske sikker på at regimer som baserer seg på internasjonal handel som en sentral fremgangsfaktor ikke er upåvirket av hvordan denne utvikler seg. Og så får vi lære oss å bli like langsiktige som Kina. Dessverre ligger ikke langsiktighet i kapitalismen, børsenes og bonusenes natur. Men om folk kunne lære seg å slutte å handle med folk som representerer en trussel, om enn bare økonomisk, mot deres egne interesser, ville mye være vunnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn