Samtidig så er russere blant de mest dekadente folk, ...når de kan og har råd.
Det var romerne også....
Samtidig så er russere blant de mest dekadente folk, ...når de kan og har råd.
Det er tvilsomt om noen slik oppvåkning vil finne sted. Det vil vel være bortimot en mirakel, på linje med oppstandelsen.Slik fremstår Ukraina-krigen i Kina. Nå har vestlige land fått nok.
Kinas holdning til Ukraina-krigen skaper stor irritasjon i Nato. Norge må skrote frihandelsavtalen med Kina, mener Venstre-leder Guri Melby.www.aftenposten.no
BTW: Kinabil noen? På tide å våkne opp!
Ville ikke det være å drive kineserne i armene på russerne, om man skal følge logikken til enkelte?Slik fremstår Ukraina-krigen i Kina. Nå har vestlige land fått nok.
Kinas holdning til Ukraina-krigen skaper stor irritasjon i Nato. Norge må skrote frihandelsavtalen med Kina, mener Venstre-leder Guri Melby.www.aftenposten.no
BTW: Kinabil noen? På tide å våkne opp!
Enig i at det er dumt å begynne en varig boikott av Kina nå. Det må eventuelt skje gradvis og over (veldig) lang tid. Full boikott av Kina nå vil ha helt ødeleggende konsekvenser for vår egen økonomi. Det er to sider av det; på den ene siden har man mindre handlingsfrihet ift sanksjonering etc av Kina, men på den andre siden er en full eskalering og evt krig ikke økonomisk mulig for verken vesten eller Kina, pga for tette økonomiske bånd.Ville ikke det være å drive kineserne i armene på russerne, om man skal følge logikken til enkelte?
Russland står for rundt 2% av Kinas eksport, USA og EU rundt 20% hver om jeg husker rett. Tror ikke Kina har råd til å holde på prinsippene i evig tid, og jeg tror de velger den retningen pengene kommer fra. Dessuten, det kommer en tid etter denne krigen og da gjelder det å finne en måte å sameksistere på. Vi er ikke tjent med å ha et naboland som er ute i kulda i alle fall. Vi kan ikke tvangsdemokratisere noe land, og påtvinge våre verdier. Men kanskje er det lettere å påvirker om det eksisterer en relasjon basert på gjensidig respekt og forståelse, og som begge parter er tjent med.
Jeg ser det kan være et poeng å markere overfor Kina akkurat nå for å legge press på Putin, men noen varig boikott av Kina er dumt tror jeg.
I Sverige forsøker man å ta inn over seg hva det betyr å ha et troverdig forsvar basert på «alliansefrihet». Sveriges forsvarsbudsjett nå er ca 1,5 % av BNP, med et forsvarskonsept basert på å holde ut til hjelpen kommer, men uten noen garanti for at hjelp vil komme. Det er sjanseløst om det skulle bli blodig alvor. Man ser derfor tilbake i tid til rundt 1960, da Sverige hadde verdens fjerde største flyvåpen og var fullt i stand til å avskrekke på egen hånd. Det kostet ca 5 % av BNP. Altså behøver man ca en firedobling av de nåværende forsvarsbudsjettene for å kunne forholde seg til den nye virkeligheten i eget nærområde innenfor nåværende doktrine. Det er litt penger.Jeg har nevnt dette før. Det skal bli interessant å se hva som skjer når befolkningen i vesten forstår at kraftig økte forsvarsbudsjetter vil måtte tas fra andre poster på budsjettet som feks velferdsordninger etc. Jeg er redd mye av økningene til forsvar kan koke bort i politikk i mange land dessverre.
Jeg ser i grunn ikke dette store behovet for å øke forsvarsevnen. Om noe - så har jo russerne vist at de ikke er noen trussel for vesten konvensjonelt. Ukrania har et forsvarsbudsjett på omtrent samme størrelse som Norge og det er vel lite som tyder på at de blir overkjørt.Jeg har nevnt dette før. Det skal bli interessant å se hva som skjer når befolkningen i vesten forstår at kraftig økte forsvarsbudsjetter vil måtte tas fra andre poster på budsjettet som feks velferdsordninger etc. Jeg er redd mye av økningene til forsvar kan koke bort i politikk i mange land dessverre.
40% mener jeg å huske. Det er allerede satt i gang prosesser for å gjøre vesten mindre avhengig av Kina. Tror ikke Kina vil gjøre noe for å provosere vesten ytterligere. Kinesisk medias spredning av russisk propaganda er for invortes bruk. Viktig å fortsette å demonisere vesten slik at ikke den jevne kineser får positive tanker om frihet og demokrati. Imens gjør kineserne tilsynelatende ingenting for hjelpe russerne...Ville ikke det være å drive kineserne i armene på russerne, om man skal følge logikken til enkelte?
Russland står for rundt 2% av Kinas eksport, USA og EU rundt 20% hver om jeg husker rett. Tror ikke Kina har råd til å holde på prinsippene i evig tid, og jeg tror de velger den retningen pengene kommer fra. Dessuten, det kommer en tid etter denne krigen og da gjelder det å finne en måte å sameksistere på.
Vi begynner jo å ha en del utstyr. Men mangler mannskap.Jeg ser i grunn ikke dette store behovet for å øke forsvarsevnen. Om noe - så har jo russerne vist at de ikke er noen trussel for vesten konvensjonelt. Ukrania har et forsvarsbudsjett på omtrent samme størrelse som Norge og det er vel lite som tyder på at de blir overkjørt.
Hadde NATO aksjonert mot russerne i Ukrania hadde de fullstendig eliminert russerne på noen få dager knapt uten tap. Luftherredømme, missiler og ikke minst kapable soldater med topp utstyr, godt trent og som kan samhandle med hverandre i sann-tid. Det teknologiske/kapasitetsmessige forspranget synes å være omtrent som da Irak ble utradert for 30 år siden.
Det betinger muligens at det ikke kommer en gal mann på toppen i Russland eller Kina. En som reelt sett faktisk er gal, ikke slu og beregnende kynisk. Putin gjorde feilvurderinger hva gjelder motstand fra ukrainsk side og Vesten, men har ikke tydd til atomvåpen- annet enn i retorikk. En virkelig gal mann, som feks Trump, hadde sannsynligvis latt følelser styre- ikke kynisme. Derfor kan det være på sin plass å øke forsvarsevnen før en slik mann kommer i en slik posisjon. Etterpå er det for seint.Jeg ser i grunn ikke dette store behovet for å øke forsvarsevnen. Om noe - så har jo russerne vist at de ikke er noen trussel for vesten konvensjonelt. Ukrania har et forsvarsbudsjett på omtrent samme størrelse som Norge og det er vel lite som tyder på at de blir overkjørt.
Hadde NATO aksjonert mot russerne i Ukrania hadde de fullstendig eliminert russerne på noen få dager knapt uten tap. Luftherredømme, missiler og ikke minst kapable soldater med topp utstyr, godt trent og som kan samhandle med hverandre i sann-tid. Det teknologiske/kapasitetsmessige forspranget synes å være omtrent som da Irak ble utradert for 30 år siden.
Hvis den var til meg: Ja, sikkert mangler, men vi har ihvertfall fartøy som mangler mannskap. I sånn grad at det begrenser seilingstiden deres.Hvis du mener "vi" som i Norge, så har vi dessverre alvorlige utstyrsmangler på de fleste områder..
Muligens litt større enn en 14 fots to-takter eller gummibåt som ble brukt på Utøya....Marine/kystforsvar må vi ha, og helst med mannskap som ser forskjell på et kaianlegg og en oljetanker!
Kanskje litt overkill med en fregatt på Tyrifjorden, but never say never.Muligens litt større enn en 14 fots to-takter eller gummibåt som ble brukt på Utøya....
Det var ment som et eksempel på at forberedelser nødvendigvis må skje i forkant- ikke pga overraskelser i etterkant.Kanskje litt overkill med en fregatt på Tyrifjorden, but never say never.
3 fots syken er kanskje større hos de militære?
Ja, jeg tror man overvurderer hvor sårbart Kina måtte være for sanksjoner fra Vesten. Det er snarere Vesten som enda en god stund vil trenge landets produksjonskapasitet.Kina posisjonerer seg nok globalt for å tåle å miste Europa/Vesten som sin største varekjøper. De satser enormt i Afrika og mange andre steder der det mangler mye. Infrastruktur, landbruksjord, råvarer generelt - alt har interesse for Kina. Etterhvert vil det å eventuelt miste Vesten av ’ideologiske årsaker’ kunne tåles ganske godt.
Solbær regjeringa opprettet jo en beredskaps minister.Det var ment som et eksempel på at forberedelser nødvendigvis må skje i forkant- ikke pga overraskelser i etterkant.
Nettopp.Solbær regjeringa opprettet jo en beredskaps minister.
Det var godt vi hadde god beredskap da coronaen kom, gitt!
Pandemi var vel inne på topp tre listen over forutsigbare kriser.
Hadde militær beredskap vært som den sivile, så hadde vel oberstene tenkt som så at når krigen kommer kan vi alltids kjøpe kuler og krutt på verdens markedetNettopp.
Og det styres av økonomi; ikke nødvendigheten av å være forberedt. Vi ser det også hva gjelder beredsskapslager for korn, innen matproduksjon, energi osv.
Det er vel omtrent der vår forssvarsevne ligger. Maks to dagers evne til å stå i mot.Hadde militær beredskap vært som den sivile, så hadde vel oberstene tenkt som så at når krigen kommer kan vi alltids kjøpe kuler og krutt på verdens markedet
Forsvarsbudgettet i Norge er ikke så ille, men det er viktig at andre NATOland også øker det til 2% om de henger etter. Det er også viktig for europeiske land å være mindre avhengig av USA skulle det røyne på der.^ Enig i at forsvarsevnen må opp. Samtidig må naivitet bort. Man må avslutte avhengighetsforhold til Russland, Kina og andre som kan true sikkerheten. Det finnes ingen vei utenom. Å bli overrasket over at slike regimer er amoralske, er som å bli overrasket over at en sten nødvendigvis faller nedover- ikke oppover.
Den store forskjellen er at vi ikke vil ha Ivan Z romsterende rundt i landet. Jada, du kan sikkert stoppe en T80 med en billig M72 eller litt dyrere Javelin fra et hustak i Groruddalen når de først har kommet dit, men vi vil veldig mye heller at selv de ønsketenkende kjøtthuene som omgir Putin forstår at det vil være selvmord å forsøke. Da blir det ingen krig på norsk territorie. Avskrekkingseffekten av F-35 er i en litt annen klasse enn noen droner, som russerne åpenbart ikke så som noen risiko i det hele tatt.Det er vel ikke Ukrainas høyteknologiske og kostbare forsvar som holder Russland stangen for tiden?
Vi skal kjøpe F35 til en utrolig høy pris.
Kunne vi til en langt lavere pris hatt et like effektivt droneforsvar?
Ukraina har jo hatt hell med sine lowtech tyrkiske droner og missiler mot russiske fly.
Joda. Men de har lært "the hard way" at Javelin er utrivelige saker nå. Og om de får den oppfatning at det finnes sånt klart langs stort sett hele kysten og Finnmark så skulle det og hjelpe. På en måte liker jeg ikke ideen om de hypersoniske rakettene deres. De har neppe mange av de, men sikkert nok til å rasere noen flyplasser. Deriblant Ørland.Den store forskjellen er at vi ikke vil ha Ivan Z romsterende rundt i landet. Jada, du kan sikkert stoppe en T80 med en billig M72 eller litt dyrere Javelin fra et hustak i Groruddalen når de først har kommet dit, men vi vil veldig mye heller at selv de ønsketenkende kjøtthuene som omgir Putin forstår at det vil være selvmord å forsøke. Da blir det ingen krig på norsk territorie. Avskrekkingseffekten av F-35 er i en litt annen klasse.
Det er jo en grunn til at Norge er med i NATO. Uten NATO kunne vi blitt valset over uten å ha så mye å stille opp med, og ingen som vil komme å hjelpe oss.Det er vel omtrent der vår forssvarsevne ligger. Maks to dagers evne til å stå i mot.
Samme her...
Var på tekniker runde i Polen før Lech Wałęsa kom til makten.
Blev stoppet av en politibetjent i Warszawa (og holdt nermest på å drite i buksa).
Innen han fik sagt noe, kom en gammel dame hen mot han, og ville spørge om vei,
men hun blev nermest truende bedt om å forsvinne omgående.
Det han ville var, mens han så seg mistenkeligt omkring, om han kunne få kjøpe 10$
Scenariet er ikke en landveis invasjon som kommer ruslende nedover Helgelandskysten, men heller noe kuppartet som tar kontroll på utvalgte knutepunkter. Norsk terreng er ikke veldig godt egnet for tanks, og et forsvar basert på håndholdt panservern kan bli sittende og vente ganske lenge. En angriper som ikke hadde tenkt å sette på land tanks avskrekkes ikke av det.Joda. Men de har lært "the hard way" at Javelin er utrivelige saker nå. Og om de får den oppfatning at det finnes sånt klart langs stort sett hele kysten og Finnmark så skulle det og hjelpe. På en måte liker jeg ikke ideen om de hypersoniske rakettene deres. De har neppe mange av de, men sikkert nok til å rasere noen flyplasser. Deriblant Ørland.
Ubåter, de raske korvettene, og portabelt utstyr på land som banker veldig hardt på ethvert kjøretøy de måtte komme rekende i tror jeg er veien å gå.
En kompis var i Ungarn seint 70tall, og opplevde at folk ga fantasi priser for olabukser og alt dongeri.Var I Polen I ‘85. Det var 2 kr halvliteren på puben, basert på offisiell vekslingskurs. Men bare 1kr etter gatekurs. Det var bare å vifte med en dollarseddel, så var det folk der som ville veksle.
Mnja. Egentlig er vel det du sier her noe som tyder på at vi trenger et veldig desentralisert forsvar, med få av de knutepunktene du nevner. Ørland hovedflystasjon mener jeg er i den kategorien. Det som gir ukrainerne fremgang nå er at de er overalt. Finnes vel knapt en kvadratmeter der som er trygg om en har russisk uniform på.Scenariet er ikke en landveis invasjon som kommer ruslende nedover Helgelandskysten, men heller noe kuppartet som tar kontroll på utvalgte knutepunkter. Norsk terreng er ikke veldig godt egnet for tanks, og et forsvar basert på håndholdt panservern kan bli sittende og vente ganske lenge. En angriper som ikke hadde tenkt å sette på land tanks avskrekkes ikke av det.
De hypersoniske Kinzhal-missilene er stort sett bare et Iskander-M som droppes fra et supersonisk jagerfly i stedet for å skytes opp fra bakken. Om missilet kommer fra bakken eller luften har ikke så mye å si for mottakeren.
Kh-47M2 Kinzhal - Wikipedia
en.wikipedia.org