Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Sitatet er fra ukrainsk etterretning i en konflikt der de er den underlegne parten og etterretningen sier at en ledende person hos fienden nettopp tok livet av seg. Sannsynligheten for at det er propaganda er høy.

Dere ville aldri akseptert et så sensasjonelt utsagn om det kom fra russisk side.

Larson, beklager å skuffe deg. Da grensa åpnet her oppe hadde vi det som ble kalt "Russetorg". Handlende kom over fra den andre siden og solgte alt mulig. Mye utrolig fint håndarbeid og pelsprodukter. Jeg kjøpte flere pelsluer av type "Kosakk". Russisk kaviar, gamle sølvmynter og gammelt sølvbestikk. Og ikke minst mengder av utstyr stjålet fra forsvaret på den andre siden. Nattkikkertutstyr stjålet fra panservogner natta før, og masse annet. Jeg kjøpte blant annet et "rødpunktsikte" til gevær. Jeg drev å forhandlet med en kar om å kjøpe en russisk T70 panservogn. Hadde lyst til å ha en i hagen! Men den ble litt for dyr. Gubben sverget å at han kunne levere. Hvis han bare fikk se at jeg hadde tilstrekkelig dollar kontant behøvde jeg ikke betale en nikkel før levering!

Så dessverre min venn, levekårene der over var så ille at alle stjal det de kunne fra staten, i et desperat forsøk på å overleve!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke uenig i det, Asbjørn, men når man har jobbet med både fremskaffelse av hardware i Forsvaret og utdannelse av offiserer, så vet jeg hvor lenge det tar å prosjektere, anskaffe samt rekruttere og trene opp et slikt konsept med noenlunde redundans. Ja, jeg vet selvfølgelig at vi har mye av det du ønsker i dag, men kapasitet og redundans er sørgelig lavt. Vel så viktig er å kunne sikre fri og ikke minst minefri tilgang for allierte styrker til norske havner. Vi er dessverre ikke i nærheten av å ha tilstrekkelig kapasitet. Med dagens sikkerhetsutfordringer er det derfor på noenlunde kort sikt drømme-spinnerier og tro at det norske forsvaret utgjør en substansiell trussel mot en aggressor av noenlunde størrelse. Som med alt høyteknologisk er det raskt å bygge ned, men tar dessverre ualminnelig lengre tid å bygge opp.
    Jeg vet, egen bakgrunn fra FFI avd. for systemanalyse og et antall forsvarsstudier, og passe lutret mht både hvor lang tid det tar og sannsynligheten for å få tilstrekkelig driftsbudsjett om investeringen skulle bli godkjent. Konseptet «teknologisk fordyrelse» er også godt kjent.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Larson, beklager å skuffe deg. Da grensa åpnet her oppe hadde vi det som ble kalt "Russetorg". Handlende kom over fra den andre siden og solgte alt mulig. Mye utrolig fint håndarbeid og pelsprodukter. Jeg kjøpte flere pelsluer av type "Kosakk". Russisk kaviar, gamle sølvmynter og gammelt sølvbestikk. Og ikke minst mengder av utstyr stjålet fra forsvaret på den andre siden. Nattkikkertutstyr stjålet fra panservogner natta før, og masse annet. Jeg kjøpte blant annet et "rødpunktsikte" til gevær. Jeg drev å forhandlet med en kar om å kjøpe en russisk T70 panservogn. Hadde lyst til å ha en i hagen! Men den ble litt for dyr. Gubben sverget å at han kunne levere. Hvis han bare fikk se at jeg hadde tilstrekkelig dollar kontant behøvde jeg ikke betale en nikkel før levering!

Så dessverre min venn, levekårene der over var så ille at alle stjal det de kunne fra staten, i et desperat forsøk på å overleve!
    Det er jo småtterier ift hva kompisene til Putin stjal.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal se Biden har lært av den, for tiden fraværende, forsvarstoppen her inne og klarer å få eskalert dette med med sleivkjeft. Heldigvis gikk Det Hvite Hus ut og irettesatte ham.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    MLRS er vel mer eller mindre parkert, fordi vi ikke har raketter med "lovlige" stridshoder (de gamle var klasevåpen)?
    Det kan nok stemme. I så fall er det kanskje på tide å kjøpe inn en del mer ammunisjon av egnet type. Behøver ikke være termobarisk engang.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Skal se Biden har lært av den, for tiden fraværende, forsvarstoppen her inne og klarer å få eskalert dette med med sleivkjeft. Heldigvis gikk Det Hvite Hus ut og irettesatte ham.

Veeel ?? Du kan jo selvsagt se det på den måten, men det synes for meg som en litt speiell måte å se det på.

Jeg var positivt overasket over talen hans. Det så ut som han talte uten manus, mulig jeg tar feil?, men han var usedvanlig klar og sterk.
    Bidens motstandere kan ikke kritisere ham for senilitet med bakgrunn i denne talen. Har hørt ham tidligere der han ikke på noen måte var overbevisende når det kommer til hans mentale tilstand. men denne talen vil nok gå over i historien som en av hans bedre!

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.937
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om dette er av hans bedre så går han vel kanskje ikke inn i historiebøkene som en av de største. :rolleyes:

Gammal og surrete, og i tillegg det religiøse fjaset. God bless my ass, det er på linje med Inshallah i min bok.

Kamala Harris jo før jo heller.

• Liker
    Reaksjoner: MML

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Veeel ?? Du kan jo selvsagt se det på den måten, men det synes for meg som en litt speiell måte å se det på.

Jeg var positivt overasket over talen hans. Det så ut som han talte uten manus, mulig jeg tar feil?, men han var usedvanlig klar og sterk.
    Bidens motstandere kan ikke kritisere ham for senilitet med bakgrunn i denne talen. Har hørt ham tidligere der han ikke på noen måte var overbevisende når det kommer til hans mentale tilstand. men denne talen vil nok gå over i historien som en av hans bedre!
    Helt uenig. Ikke i det han sier, men at han sier det. Dersom TWH ikke hadde gått ut i etterkant, kunne dette ført til en uheldig eskalering. Så spørs det om Putin vil bruke dette for alt det er verdt likevel; "USA og Biden støtter statskupp." Det er nettopp slikt vi overhodet ikke har bruk for.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.938
    Vet da faen. Nå har han sagt det, "uten å ha sagt det."
    Ba vel egentlig Putin reise til helvete.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.045
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Var I Polen I ‘85. Det var 2 kr halvliteren på puben, basert på offisiell vekslingskurs. Men bare 1kr etter gatekurs. Det var bare å vifte med en dollarseddel, så var det folk der som ville veksle.
    He he.... Ja, det var en fin tur.
    Ble ikke til så mye øl, da jeg skulle nå Warszawa , Poznan & Katowice på 6 dager.
    Husker helt specielt Katowice. Var ute og spise kveldsmat. Han, som kjørte meg rundt, hadde funnet en lokal
    gutt, som han sendte ned i parkeringskjelleren for å veksle. Det gav 1.200.000 Zloty for 100$, som dengang var ca. 600 danske.
    Og så var det "SmukkeDukken" i resepsionen på hotellet. Hun og jeg "smuttet" i byen da vakten hennes var slutt.
    Hun viste meg små lokale steder, turister aldrig ville ha set. Hun var 23, var første-reseptionist da hun snakket engelsk, tysk, fransk, polsk & russisk.
    Hun fikk 150.000 Zloty i måneden i løn, så for 600 danske hadde jeg fått det samme. som hun tjente på 8 mdr.
    Pilråttent system dengangen. Men hun og jeg hadde det som fyrster den kvelden :cool:

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Fikk litt mer sansen for Biden...

"putunsvinet må dø" ... men så griper helsepersonellet inn og skal korrigere... :)

• Liker
    Reaksjoner: Bx

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Helt uenig. Ikke i det han sier, men at han sier det. Dersom TWH ikke hadde gått ut i etterkant, kunne dette ført til en uheldig eskalering. Så spørs det om Putin vil bruke dette for alt det er verdt likevel; "USA og Biden støtter statskupp." Det er nettopp slikt vi overhodet ikke har bruk for.
    Vi snakker om den samme Putin som

1) Sluste penger, ca.20 mill dollar, inn i Trumps valgkamp gjennom NRA
    2) Konspirerte med Trumps daværende sikkerhetsrådgiver (Flynn) for å få en uoffisiell kanal direkte til Kreml.
    3) Med sikkerhet leverte valgstatistikker til den sevlsamme Trump?

Og du er redd for at han skal føle seg tråkket på tærne over at Biden synes at det ville være greit med et regimeskifte?

Javel....... 🙄

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Om dette er av hans bedre så går han vel kanskje ikke inn i historiebøkene som en av de største. :rolleyes:

Gammal og surrete, og i tillegg det religiøse fjaset. God bless my ass, det er på linje med Inshallah i min bok.

Kamala Harris jo før jo heller.
    Han MÅ tenke på hjemmepublikum. En president som ikke sier "God Bless", "Thank the Lord" eller noe slik vil oppleve
    revolusjon og lynsjing i nærmeste lyktestople! Det er slik amerikanere er!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi snakker om den samme Putin som

1) Sluste penger, ca.20 mill dollar, inn i Trumps valgkamp gjennom NRA
    2) Konspirerte med Trumps daværende sikkerhetsrådgiver (Flynn) for å få en uoffisiell kanal direkte til Kreml.
    3) Med sikkerhet leverte valgstatistikker til den sevlsamme Trump?

Og du er redd for at han skal føle seg tråkket på tærne over at Biden synes at det ville være greit med et regimeskifte?

Javel....... 🙄

Mvh
    Jeg bryr meg overhodet ikke om Putin føler seg tråkket på tærne. Jeg bryr meg om hva han bruke slik sleivkjeft til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje et helt meningsløst innlegg men jeg aner ikke den dag i dag hva KH står for politisk. Så jeg aner ikke om jeg er for eller i mot.

...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.937
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Du sier noe...jeg kan ikke svare detaljert på det. 🥴

Hun fremstår ung og klar, i motsetning til Sleepy Joe. Man slipper å frykte kognitiv kollaps med henne. Det hadde jo vært befriende med en president som ikke hadde bikka 75.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på at dette er en forsnakkelse fra Biden. Retorikken har vært tøffere en periode nå, og han viser styrke når han står i Polen og sier dette. Kalte vel Putin en slakter (butcher) også. Alt er sant, og på sin plass, og dermed troverdig.

Samtidig bombet Putin Lviv.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på at dette er en forsnakkelse fra Biden. Retorikken har vært tøffere en periode nå, og han viser styrke når han står i Polen og sier dette. Kalte vel Putin en slakter (butcher) også. Alt er sant, og på sin plass, og dermed troverdig.
    Det er helt sikkert ikke tilfeldig at Biden besøker Polen og nærmest sverger en troskapsed til NATO der. Ett eller annet sted må jo alle vestlige våpen og annen hjelp sluses over grensen til Ukraina.

Samtidig bombet Putin Lviv.
    Såkalt "nonverbal kommunikasjon" 🤪

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis forsto TWH hva følgene av Bidens sleivkjeft kunne bli; et påskudd for å beskylde USA for aktivt støtte et statskupp i Russland. Så får vi håpe at ikke Putin begjærlig griper dette, noe jeg dessverre tror han vil gjøre- i allefall innad i Russland. Følgen kan være enda strenger regime mot anderledestenkende, enda kraftigere retorikk, generell eskalering. Dette vil også kunne brukes i forhandlinger om framtidig grense mellom Russland og Ukraina osv- fordi Putin vil hevde at USA og Nato truer Russlands sikkerhet gjennom å "støtte statskupp".

Biden dreit fullstendig på draget med dette.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2
    Eller det kan tolkes som styrke: USA og NATO er den sterke part her og sier det tydelig. Moskva piper tilbake (vi velger vår egen president. ORL - sett inn kattememe her).

Alt russerne har vist fram er kaos, krigsforbrytelser og høyest skiftende målsetninger med fullskala invasjonen.

Taktikken er tydeligvis å pøse på med flere soldater. Det funket for 80 år siden, men denne gangen driver ikke motstanderen tofrontskrig. Ukraina står tvert i mot fjellstøtt! Det ville være rart av Biden å ikke demonstrere denne legitime, reelle styrken.

Putin trenger for øvrig ikke eksterne bortforklaringer for å terrorisere egen befolkning, det klarer han fint på eget initiativ.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.938
    Bare å vente på at en av de med adresse Lviv ramler ned i Polen?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis forsto TWH hva følgene av Bidens sleivkjeft kunne bli; et påskudd for å beskylde USA for aktivt støtte et statskupp i Russland. Så får vi håpe at ikke Putin begjærlig griper dette, noe jeg dessverre tror han vil gjøre- i allefall innad i Russland. Følgen kan være enda strenger regime mot anderledestenkende, enda kraftigere retorikk, generell eskalering.
    Putin har da allerede innført unntakstilstand, og stort hardere kan han neppe gå ut mot anderledestenkende enn f.eks. 15 års fengsel for å være motstander av krigen.

Dette vil også kunne brukes i forhandlinger om framtidig grense mellom Russland og Ukraina osv- fordi Putin vil hevde at USA og Nato truer Russlands sikkerhet gjennom å "støtte statskupp".
    Det vil det ikke.

Biden dreit fullstendig på draget med dette.
    Biden hengte bjella på katten. Han så også sitt publikum an. Han holdt talen i Polen, som allerede har ivret for å sende inn "fredsbevarende styrker" til Ukraina, og som i dag har gjort historisk krav på Kaliningrad. Hvis sterke ord er nok til å stagge polakkene, så har han gjort det bra.

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Putin har da allerede innført unntakstilstand, og stort hardere kan han neppe gå ut mot anderledestenkende enn f.eks. 15 års fengsel for å være motstander av krigen.

Det vil det ikke.

Biden hengte bjella på katten. Han så også sitt publikum an. Han holdt talen i Polen, som allerede har ivret for å sende inn "fredsbevarende styrker" til Ukraina, og som i dag har gjort historisk krav på Kaliningrad.

Mvh
    Heldigvis finnes det fornuftige folk i TWH, som skjønner at smart er bedre enn følelsesutbrudd hos sin president.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis finnes det fornuftige folk i TWH, som skjønner at smart er bedre enn følelsesutbrudd hos sin president.
    Iflg. ABC nyheter reagerte russerne i første rekke på at Putin ble kalt en slakter. Regner med at det finnes mang en russisk "kanonføde" og ukrainsk sivilist som er helt enig med beskrivelsen.

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Iflg. ABC nyheter reagerte russerne i første rekke på at Putin ble kalt en slakter. Regner med at det finnes mang en russisk "kanonføde" og ukrainsk sivilist som er helt enig med beskrivelsen.

Mvh
    Selvsagt gjør det det. Men det er ikke poenget. Du får bare fortsette å tro at alt jeg sier, er fordi jeg støtter Putin.

En gang til; heldigvis finnes det fornuft i TWH.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han er snart 90 og sikkert medisinert stakkar. Men dette visste man før valget, garantert et støtteapparat i ryggen for å holde ham noenlunde på beina. 😂
    Ja, brannslukningen kom hvertfall temmelig kjapt. Så du er nok inne på noe 🤣

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.830
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, brannslukningen kom hvertfall temmelig kjapt. Så du er nok inne på noe 🤣
    Vel, dette er andre dagen på rad han slår krøll på tunga og uttalelser må utdypes, så de sitter nok i beredskap. 😂 Alle vet jo at gubben er tett på dement.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel, dette er andre dagen på rad han slår krøll på tunga og uttalelser må utdypes, så de sitter nok i beredskap. 😂 Alle vet jo at gubben er tett på dement.
    Faren er at til slutt holder det ikke med dementi og "korrigeringer". Smart slår følelser, hver eneste gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror da ikke at alt du sier, er fordi du støtter Putin. Bare en del. 😃

Mvh
    Da har du tatt feil. Jeg bare avholder meg fra følelser oppi dette, fordi det løser absolutt ingenting. Derimot kan følelser sterkt forverre ting, dersom statsledere i Vesten begynner å bruke det som rettesnor; særlig USA.

Jeg har vel også sterkt advart mot Putin, vår naivitet òg avhengighet. Så at du tror det, er mildt sagt forbausende.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Faren er at til slutt holder det ikke med dementi og "korrigeringer". Smart slår følelser, hver eneste gang.
    Dette er nok ganske kalkulert.
    Biden får komme med noen gode taler som vises på nyhetskanaler verden rundt, så kan de korrigere i etterkant slik at det ikke får noe praktiske følger. Så sender man også et tydelig signal om hva man faktisk mener.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er nok ganske kalkulert.
    Biden får komme med noen gode taler som vises på nyhetskanaler verden rundt, så kan de korrigere i etterkant slik at det ikke får noe praktiske følger. Så sender man også et tydelig signal om hva man faktisk mener.
    Det kan du nok ha rett i. Likevel er det en hårfin grense her, siden Putin kan bruke det senere.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er en løgn, du føler frykt!
    Nei, faktisk ikke. Siden både Vesten og Russland kan utrydde hverandre, så vil dette gå bra- bortsett fra for Ukraina. Så lenge ikke følelser begynner å styre, slik at det ene tar det andre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn