Det er interessant å se hvordan flere og flere i den slaviske verden vender ryggen mot Moskva.
Vis vedlegget 803934
De fleste er allerede med i NATO, Hviterussland holdes som gisler, serberne er vel de mest hardkokte .. så ikke vet jeg, ... men det er ikke mange tilbake.
I mine øyne er kanskje Serbia det mest interessante landet for tiden. De har krig og konflikt frisk i minne
Verdt å se (for de med litt tålmodighet)
Du får ta til deg hva du selv sier.Glem ikke oppi alt dette at det faktisk er en fullskala krig vi ser. Og sannheten er gjerne det første offer.
Den informasjonen vi får er SELVSAGT farget av mediets sympatier, noe annet er ikke å vente!
Du mener en verden, der "alle" i "sin" gruppe må mene og si det samme? Hvor det "rette" er det eneste akseptable og hvor det nødvendigvis blir en konkurranse om å mene enda mer "riktig"?Mye bra her. Han setter fingeren på identitetspolitikken som det store problemet. Det det folk ikke ser seg selv som et menneske og et individ men kun som representant for en gruppe. .. det være seg alt mulig rart de woke og perverse fantaserer frem til ren nasjonalisme. Alt handler om det samme.
Vi får krig og all annen faenskap inntil folk slutter å se andre som biter av en gruppe og ikke som et individ. VI mot DEM ... bang krasj.
Gruppetilhørighet er roten til alt vondt!
Det ødelegger fri tanke, det gjør mennesker til slaver, det tvinger folk i kne, og det overlater beslutninger til deres overordnede enten de viste de hadde noen eller ei.
Knutepunkter, som i russiske holdepunkter langs Finnmarkskysten innenfor den russiske idéen om bastionforsvar og «legitime sikkerhetsinteresser». Du har et kompani villtotninger med Pansarskott 86 og fri sikt til Mjøsbrua, Ivan setter i land et regiment Spetsnaz og marineinfanteri i Hammerfest. Og så?Mnja. Egentlig er vel det du sier her noe som tyder på at vi trenger et veldig desentralisert forsvar, med få av de knutepunktene du nevner. Ørland hovedflystasjon mener jeg er i den kategorien. Det som gir ukrainerne fremgang nå er at de er overalt. Finnes vel knapt en kvadratmeter der som er trygg om en har russisk uniform på.
Men Schwartswald er innafor?Jeg blir krenket av ordet Montenegro…
Nevnte jeg ikke ubåter? Men det blir vel aldri nok av dem muligens. Er bare usikker på hvor lenge en har et fungerende luftforsvar. Med det tenker jeg på flybaser.Knutepunkter, som i russiske holdepunkter langs Finnmarkskysten innenfor den russiske idéen om bastionforsvar og «legitime sikkerhetsinteresser». Du har et kompani villtotninger med Pansarskott 86 og fri sikt til Mjøsbrua, Ivan setter i land et regiment Spetsnaz og marineinfanteri i Hammerfest. Og så?
Du mener en verden, der "alle" i "sin" gruppe må mene og si det samme? Hvor det "rette" er det eneste akseptable og hvor det nødvendigvis blir en konkurranse om å mene enda mer "riktig"?
Det vil aldri skje....
Fire ubåter og en base er også litt sårbart, og det tar en stund å komme seg oppover hvis man ikke allerede er på patrulje. Men om man kommer på skuddhold vil det jo bli en dårlig dag for store landgangsfartøy. Noen F-35 med NSM-missiler kan være over på få minutter fra base i Sør-Norge. Russerne har ennå ikke greid å slå ut det ukrainske luftforsvaret etter en måned. Ukrainske Su-25 var over Donbas i går.Nevnte jeg ikke ubåter? Men det blir vel aldri nok av dem muligens. Er bare usikker på hvor lenge en har et fungerende luftforsvar. Med det tenker jeg på flybaser.
Synes dette er et høyst betimelig spørsmål. Jeg spurte det samme til en F16 pilot på Stabsskolen rett etter at han kom hjem fra Libya. Han mente at neste generasjon luftmakt i Norge burde handle om droner og ikke jagerfly (F35 er mye mer enn et tradisjonelt jagerfly). Mulig han hadde rett, mulig han tok feil. Det store problemet med det norske Forsvaret er at vi er langt under kritisk masse på plattformer og ikke minst personell, og dette endres ikke i en håndvending med økte budsjetter. Min personlige mening som nylig pensjonert offiser er at den eksponensielle prisstigningen på militærst materiell, burde tilsi at vi satset low tech og ikke high tech. Sannheten er kanskje noe midt i mellom.Det er vel ikke Ukrainas høyteknologiske og kostbare forsvar som holder Russland stangen for tiden?
Vi skal kjøpe F35 til en utrolig høy pris.
Kunne vi til en langt lavere pris hatt et like effektivt droneforsvar?
Ukraina har jo hatt hell med sine lowtech tyrkiske droner og missiler mot russiske fly.
Selvsagt har det skjedd og selvsagt vil det fortsette.Det har skjedd mange ganger. Alt for mange ganger. Mennesker oppgir sin menneskelighet den dagen de forplikter seg til en ideologi.
Tillhørighet, identitet, fellesskap, oss, vi, .. alt dette gjør deg til en maur og ikke noe høyere. Du er en slave, en arbeidermaur, et tannhjul.
..
I følge folk som er innafor dette systemet så er det, eller rettere, allerede en god tid før invasjonen var det faktisk veldig vanskelig å få kjøpt ammo til Forsvaret! Alle andre lands forsvar samt et enormt sivilt marked i USA gjør det vondt å få kjøpt noe som helst! Produksjonskapasiteten er sprengt! Sivile skyttere i Norge og Europa er sjokkskadd over de vanvittige prisøkningee vi ser.Hadde militær beredskap vært som den sivile, så hadde vel oberstene tenkt som så at når krigen kommer kan vi alltids kjøpe kuler og krutt på verdens markedet
- Noen som vet hvor mye verdifull elektronikk det er i en interkontinental atomrakett?Fikk ordre om å hente ut noen av de «titusenvis» av russiske tanks fra lagring, fant ut at elektronikk, optikk og motordeler var stjålet. Mindre enn 10 % kunne settes i kjørbar stand.
Jeg er nok litt mer på ja takk, begge deler, dvs at vi behøver flere lag av forsvarsevne med F-35, ubåter og fregatter ytterst som lett synlig og slagkraftig avskrekking, deretter luftvern, panser og MLRS, til slutt HV med M-72, Carl Gustaf og Stinger. Budskapet til interesserte må være «ikke prøv, det kommer til å gjøre j..g vondt, og du oppnår ingen ting ved å forsøke».Synes dette er et høyst betimelig spørsmål. Jeg spurte det samme til en F16 pilot på Stabsskolen rett etter at han kom hjem fra Libya. Han mente at neste generasjon luftmakt i Norge burde handle om droner og ikke jagerfly (F35 er mye mer enn et tradisjonelt jagerfly). Mulig han hadde rett, mulig han tok feil. Det store problemet med det norske Forsvaret er at vi er langt under kritisk masse på plattformer og ikke minst personell, og dette endres ikke i en håndvending med økte budsjetter. Min personlige mening som nylig pensjonert offiser er at den eksponensielle prisstigningen på militærst materiell, burde tilsi at vi satset low tech og ikke high tech. Sannheten er kanskje noe midt i mellom.
Er det det at mye utstyr er stjålet fra russiske tanks du mener er propaganda?Vi får se hvor lang tid det tar før gjengen her inne angriper Asbjørn for å spre åpenbar propaganda.
Skjer selvsagt ikke, fordi Asbjørn sprer vår sides propaganda.
"The Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of #Ukraine reports..."Er det det at mye utstyr er stjålet fra russiske tanks du mener er propaganda?
Det forbauser meg ikke i det hele tatt.Tjuveri og salg av militært utstyr er en gammel og stolt tradisjon i russiske militæravdelinger.Er det det at mye utstyr er stjålet fra russiske tanks du mener er propaganda?
Jeg er ikke uenig i det, Asbjørn, men når man har jobbet med både fremskaffelse av hardware i Forsvaret og utdannelse av offiserer, så vet jeg hvor lenge det tar å prosjektere, anskaffe samt rekruttere og trene opp et slikt konsept med noenlunde redundans. Ja, jeg vet selvfølgelig at vi har mye av det du ønsker i dag, men kapasitet og redundans er sørgelig lavt. Vel så viktig er å kunne sikre fri og ikke minst minefri tilgang for allierte styrker til norske havner. Vi er dessverre ikke i nærheten av å ha tilstrekkelig kapasitet. Med dagens sikkerhetsutfordringer er det derfor på noenlunde kort sikt drømme-spinnerier og tro at det norske forsvaret utgjør en substansiell trussel mot en aggressor av noenlunde størrelse. Som med alt høyteknologisk er det raskt å bygge ned, men tar dessverre ualminnelig lengre tid å bygge opp.Jeg er nok litt mer på ja takk, begge deler, dvs at vi behøver flere lag av forsvarsevne med F-35, ubåter og fregatter ytterst som lett synlig og slagkraftig avskrekking, deretter luftvern, panser og MLRS, til slutt HV med M-72, Carl Gustaf og Stinger. Budskapet til interesserte må være «ikke prøv, det kommer til å gjøre j..g vondt, og du oppnår ingen ting ved å forsøke».
MLRS er vel mer eller mindre parkert, fordi vi ikke har raketter med "lovlige" stridshoder (de gamle var klasevåpen)?Jeg er nok litt mer på ja takk, begge deler, dvs at vi behøver flere lag av forsvarsevne med F-35, ubåter og fregatter ytterst som lett synlig og slagkraftig avskrekking, deretter luftvern, panser og MLRS, til slutt HV med M-72, Carl Gustaf og Stinger. Budskapet til interesserte må være «ikke prøv, det kommer til å gjøre j..g vondt, og du oppnår ingen ting ved å forsøke».
Og da tror du at det kun er jug?"The Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of #Ukraine reports..."
Du har helt rett i det at det er en rask avskrekkingsstyrke i de flyene, men det er voldsomt mange rådyre egg i en kurv.Jeg er nok litt mer på ja takk, begge deler, dvs at vi behøver flere lag av forsvarsevne med F-35, ubåter og fregatter ytterst som lett synlig og slagkraftig avskrekking, deretter luftvern, panser og MLRS, til slutt HV med M-72, Carl Gustaf og Stinger. Budskapet til interesserte må være «ikke prøv, det kommer til å gjøre j..g vondt, og du oppnår ingen ting ved å forsøke».
Larson og Asbjørn i faktaduell om forsvar. Hold my beer, I am going for popcorn.Og da tror du at det kun er jug?
De to i duell, jeg går for vodka!Larson og Asbjørn i faktaduell om forsvar. Hold my beer, I am going for popcorn.
Så denne historien tidligere i dag. Her en oversettelse av teksten:Fikk ordre om å hente ut noen av de «titusenvis» av russiske tanks fra lagring, fant ut at elektronikk, optikk og motordeler var stjålet. Mindre enn 10 % kunne settes i kjørbar stand.
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/tonhr0"Deconserved" Russian military equipment completely stolen. The commander of a tank regiment shot himself.
The occupiers are trying to recover losses from equipment removed from long-term storage. In particular, at the airfield in the village of Klimove, Bryansk region (35 km from the border of Ukraine), the enemy is deploying a repair and rehabilitation base (RBB). Currently, the enemy RVB is trying to "put into operation" a significant amount of equipment coming from long-term storage facilities. The condition of this equipment is mostly extremely unsatisfactory, which makes its full use impossible.
At the same time, places are being created for storing equipment that has been disabled on the battlefield. In general, the Russian Federation often faces the problem of the impossibility of restoring equipment after "deconservation" from warehouses. Optical devices and electronics containing precious metals were completely stolen from the combat vehicles.
In particular, the 4th Panzer Division of the Russian Federation found that out of 10 "deconserved" tanks, only one is in a more or less operational condition. The rest are completely dismantled. Some of them do not even have engines. At present, plans to transfer equipment taken from storage to the front have actually been thwarted.
According to available information, the commander of the 13th tank regiment of the 4th tank division of the Russian Federation shot himself.
The division is participating in the 2022 Russian invasion of Ukraine.[16] The division have allegedly suffered significant losses in personnel and equipment.[17][18] It was reported by Main Directorate of Intelligence of the Ministry of Defense of Ukraine that the commanding officer of the 13th Guards Tank Regiment shot himself [19] after it was discovered that only 1 in 10 tanks in deep storage were in recoverable condition.
Sitatet er fra ukrainsk etterretning i en konflikt der de er den underlegne parten og etterretningen sier at en ledende person hos fienden nettopp tok livet av seg. Sannsynligheten for at det er propaganda er høy.Og da tror du at det kun er jug?
En helt forbanna prima konsekvens av å avle et gjennomkorrupt system. Selvgjordt er velgjordt.Så denne historien tidligere i dag. Her en oversettelse av teksten:
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/tonhr0
4th Guards Tank Division er omtalt på wikipedia der der er oppgitt at "Current Commander" er Colonel Yevgeny Nikolayevich Zhuravlyov. Det er pr nå ikke mye å finne på nettet om at dette er en bekreftet hendelse.
Kilde:
Om det er hold i ryktene vil det nok komme ut mer informasjon etter hvert.