Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Husk; "vennen av Israel" var først ute med å dra det kortet, ikke HasseBasse.
    Det er helt utrolig at man må sitte her og argumentere for at det ikke er greit at uskyldige mennesker bombes sønder og sammen uansett hvor de bor i verden.

    Og at man får til svar "eehhh, ja men"

    Man skulle tru at dette var noe vi alle kunne vært enige om, men nei da. Motbydelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, får håpe han deler celle med Biden og Nethanyauh da.
    Det er et tolv-fjorten ting jeg kunne tenke meg å se Netanyahu fengslet og dømt for (start med korrupsjon og fortsett bortover), men av ren nysgjerrighet: Hva i all verden mener du Biden har gjort som liksom skulle kvalifisere for tiltale for et tribunale i Haag? For putins del er det åpenbart hele listen av ting som tyske og japanske ledere ble hengt for i 1945 - angrepskrig, krigsforbrytelser, folkemord, forbrytelser mot menneskeheten - men Biden?

    Så snart jeg trodde du var tilbake i vater bikker det over igjen. Det er også noe som heter both sides-ism.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Her har det plutselig kommer en haug med innlegg siden sist. Orker ikke lese en del likelydende innlegg fra noe som ligner Putintroll eller som har sin info derfra. En høyreekstrem politiker er tatt som spion og påvirker med desinformasjon. https://www.aftenposten.no/verden/i...asje-maalet-vaart-er-aa-splitte-usa-og-europa
    "I en av samtalene kommer det frem at Woo ba Creyelman om å «angripe ryktet» til den tyske forskeren Adrian Zenz."

    Dette er sløsing med ressurser. Ryktet til "forskeren" Adrian Zenz er allerede verdiløst, mannen er en rivende gal kristenevangeliker som påstår at gud har gitt ham i oppgave å personlig bekjempe det Kinesiske kommunistpartiet :ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "I en av samtalene kommer det frem at Woo ba Creyelman om å «angripe ryktet» til den tyske forskeren Adrian Zenz."

    Dette er sløsing med ressurser. Ryktet til "forskeren" Adrian Zenz er allerede verdiløst, mannen er en rivende gal kristenevangeliker som påstår at gud har gitt ham i oppgave å personlig bekjempe det Kinesiske kommunistpartiet :ROFLMAO:
    Noe sier meg at de finnes i denne tråden også (rivende gale kristenevangelikere), der de fråder og skummer mot de som anklager de for hykleri ved å (helt riktig) være mot Putin, men samtidig støtte Israels folkerettsbrudd og folkemord.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er et tolv-fjorten ting jeg kunne tenke meg å se Netanyahu fengslet og dømt for (start med korrupsjon og fortsett bortover), men av ren nysgjerrighet: Hva i all verden mener du Biden har gjort som liksom skulle kvalifisere for tiltale for et tribunale i Haag? For putins del er det åpenbart hele listen av ting som tyske og japanske ledere ble hengt for i 1945 - angrepskrig, krigsforbrytelser, folkemord, forbrytelser mot menneskeheten - men Biden?

    Så snart jeg trodde du var tilbake i vater bikker det over igjen. Det er også noe som heter both sides-ism.
    Hvem er det som forsyner det Israelske apartheidregimet med våpen og utstyr og aktivt støtter folkemordet i Gaza?

    Og jeg ser ikke helt hvorfor de lenkene du la ut skulle være relevante for oss utenfor USA hvor det politiske spektrumet heldigvis strekker seg mye lengre til venstre enn det gjør der borte på andre siden av dammen. "Both sides" der borte er jo i beste fall som Høyre og FRP her.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Noe sier meg at de finnes i denne tråden også (rivende gale kristenevangelikere), der de fråder og skummer mot de som anklager de for hykleri ved å (helt riktig) være mot Putin, men samtidig støtte Israels folkerettsbrudd og folkemord.
    Det er litt så man lurer ja.

    MIFF har vært veldig aktive på sosiale medier de siste par månedene.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    "I en av samtalene kommer det frem at Woo ba Creyelman om å «angripe ryktet» til den tyske forskeren Adrian Zenz."

    Dette er sløsing med ressurser. Ryktet til "forskeren" Adrian Zenz er allerede verdiløst, mannen er en rivende gal kristenevangeliker som påstår at gud har gitt ham i oppgave å personlig bekjempe det Kinesiske kommunistpartiet :ROFLMAO:
    Om du mener det er sløsing med ressurser, så er jo Woo den du skal henvende deg til. Saken her handler jo om at Kina har brukt ressurser på dette lettlurte/griske svinet Creyelman, og Kina har altså ansett ryktet til Zenz verdt å grise til.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Om du mener det er sløsing med ressurser, så er jo Woo den du skal henvende deg til. Saken her handler jo om at Kina har brukt ressurser på dette lettlurte/griske svinet Creyelman, og Kina har altså ansett ryktet til Zenz verdt å grise til.
    Ja, Kina burde bruke penger på noe mere fornuftig enn svinet Zenz siden han allerede har null kredibilitet. Helt enig.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Og hva skulle de ha gjort for å gå inn for fred ? Om jeg husker riktig så var det Russland som innvaderte Ukraina og ikke omvendt.
    De invaderte Ukraina fordi ukrainske ledere gikk i sterk militær allianse med USA. Så svaret på det gir seg selv. Det er åpenbart at Russland ikke ville sitte å se på at USA tok kontrollen. Ukraina burde vært smartere for å unngå krig.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.614
    Antall liker
    27.874
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    De invaderte Ukraina fordi ukrainske ledere gikk i sterk militær allianse med USA. Så svaret på det gir seg selv. Det er åpenbart at Russland ikke ville sitte å se på at USA tok kontrollen. Ukraina burde vært smartere for å unngå krig.
    Etter skjemaet:

    "Hvis hun ikke ville bli voldtatt, kunne hun jo bare ha kledd seg mindre utfordrende" ?

    Mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.860
    Antall liker
    16.147
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    De invaderte Ukraina fordi ukrainske ledere gikk i sterk militær allianse med USA. Så svaret på det gir seg selv. Det er åpenbart at Russland ikke ville sitte å se på at USA tok kontrollen. Ukraina burde vært smartere for å unngå krig.
    Er det Budapest avtalen fra 94 du sikter til når du skriver sterk militær allianse eller er det noe annet ?
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Vi lar den stå til spot og spe for evigheten.



    Det er jo problemet. Ikke å ta gærninger alvorligt.
    Jeg liker å kalle ting til, det de er. SPADE = SPADE.
    @Polka , @Crusty , @lars_erik , Larzzon m.fl.: Nyttige idioter for en viss russisk herremann med storhetsvanvidd.
    Sukk.... Det er greit om folk leser før de kommenterer.
    Jeg gjentar: jeg anser Putin som en skurk, han burde aldri startet denne jævlige krigen og jeg er for all hjelp NATO kan gi til Ukraina. Og Russland kan kanskje være en trussel mot tidligere Sovjet stater. Forøvrig har jeg alltid vært skeptisk til Russland, de er umulig å stole på. Bare se på idretten, ikke bare i politikk de er skurker.

    MEN, det er fri fantasi og hysteri å påstå at han kommer til å stå ved grensene til halve Norden eller har planer om å gå til krig mot NATO land.
    Det finnes simpelthen ingen plausibel grunn til det.

    Du skjønner ikke forskjellen på å være en hensynsløs despot, skurk, diktatur etc. og det å være gal. Med gal mener jeg altså utilregnelig slik man blir vurdert når man slipper fengsel i en rettssak, og blir dømt til tvungen psykisk behandling. Selv om Putin er en horribel statsleder så er han ikke gal eller lider av sinnsykdom. Han har muligens noen personlighetsforstyrrelser, men det er ikke det samme.

    Du mener da at om Putin blir arrestert for forbrytelser mot menneskeheten, så blir han ikke dømt fordi han er utilregnelig ("gal")?
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    1.299
    Torget vurderinger
    2
    Her er det mange som kommenterer i feil tråd...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    God bedring. Ville anbefalt å holde deg unna tastaturet til du er oppegående.
    Såda, dere får snart telle stridsvogner i fred igjen, kaste ut Z-er, styrke deres innbilte moralbilde (der dette er den ENE krig som betyr noe), proklamere at "tre uker, så er det over", tro at ukrainere er mer verdt enn syrere og palestinere. Mens enkelte proklamerer å "være venn av Israel." Visittiden er snart over.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.845
    Antall liker
    2.814
    Torget vurderinger
    1
    For å være litt konkret igjen: hvorfor heter det venstre bredd når man mener den østre, altså høyre bredd??

    Så kan vi krangle litt om det i stedet. Personlig syns jeg venstre/høyre bredd høres litt dumt ut.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.860
    Antall liker
    16.147
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Såda, dere får snart telle stridsvogner i fred igjen, kaste ut Z-er, styrke deres innbilte moralbilde (der dette er den ENE krig som betyr noe), proklamere at "tre uker, så er det over", tro at ukrainere er mer verdt enn syrere og palestinere. Mens enkelte proklamerer å "være venn av Israel." Visittiden er snart over.
    Det mangler ikke på kriger og katastrofer å engasjere seg i. Men jeg kan ikke se at du er aktiv i Palestina eller Syriatråden. Eller hva med Jemen eller Niger. Hvis du har engasjement for en sak så ta det i en dertil egnet tråd.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anbefaler å lese seg opp på hva som faktisk skjer og ikke tro på all propagandaen på begge sider. Og jobbe for fred i verden.
    Skal vi se...
    Mon tro hvorfor omtrent det første Ukraina gjorde etter frigjøringen fra Sovjet var å tilnærme seg NATO?
    "Relations between Ukraine and the North Atlantic Treaty Organization (NATO) started in 1991."

    NATO-samarbeidet eskalerte for øvrig når Russland begynte å krangle om Sevastopol 1995-97.

    Hva tenker du de ellers skulle gjøre? Spre skinkene og ta i mot?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det mangler ikke på kriger og katastrofer å engasjere seg i. Men jeg kan ikke se at du er aktiv i Palestina eller Syriatråden. Eller hva med Jemen eller Niger. Hvis du har engasjement for en sak så ta det i en dertil egnet tråd.
    Kan du ikke det, nei. Da tror jeg sannelig du får se en gang til.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.614
    Antall liker
    27.874
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Såda, dere får snart telle stridsvogner i fred igjen, kaste ut Z-er, styrke deres innbilte moralbilde (der dette er den ENE krig som betyr noe), proklamere at "tre uker, så er det over", tro at ukrainere er mer verdt enn syrere og palestinere. Mens enkelte proklamerer å "være venn av Israel." Visittiden er snart over.
    Hvorfor konstruerer du disse stråmennene?

    Såvidt jeg har klart å lese her inne, er de fleste negative til både Israel og Russland. Hvor har du det fra at alle som er pro-Ukraina også er pro-Israel?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.549
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så det at Palestinerne har levd under apartheid i type 50-60 år betyr ingenting. Alt som skjer i verden handler om Ukraina og Russland.

    Ser du virkelig ikke hvor rart det er at du tenker sånn?
    Du får ta våset ditt i tråden hvor det hører hjemme.,.Du minner meg om Larsons forvirrede rabuleringer.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.265
    Antall liker
    5.257
    Oh, syntes på aktivitetsnivået som noe rart foregikk her og etter å ha trykket på ”vis ignorert innhold“ så ble det jo riktig så kostelig. Inspektør Clouseau og Frank Drebin arresterer folk på høygir.

    Og à propos ignorering: Hvis noen har en trådstarter på ignore, så vil de ikke se tråden vedkommende har startet. Så noe av arrestgrunnlaget kan nok være å finne der.😁
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her har nok I_L rett. Det er en tråd som heter "Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?" Startet av Kjendis, som er bemerkelsesverdig lite aktiv. Når "halve" forumet ignorerer den andre halvdelen, er det jo faktisk mulig man går glipp av noe. Just saying.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.884
    Antall liker
    4.323
    Russland har såklart størst ansvar for angrepskrigen, særlig i og med at de ikke var direkte truet. Putin er en skurk. Og de driver med massiv progaganda. Men det gjør også Vesten. Russland prøvde å forhandle før de angrep. Kravene var at Nato skulle ut av Ukraina og i deres nærområdet. De ville også nedskalere militær aktivitet fra begge sider. Mange av kravene var urealistiske, men samtidig er det forståelig ut ifra en nøytralt ståsted at Russland ikke vil akseptere at USA/Nato får kontroll over Ukraina geopolitisk(militært). Dette visste selvsagt vestlige ledere. Det er dette krigen handler om. Hvem som skal kontrollere Ukraina. Landet har delvis mye felles historie med Russland, ligger tett inntil, de har en bra stor befolkning som er russere og det er et viktig land for dem strategisk særlig med tanke på deres flåte på Krim. USA ligger nesten på den andre siden av kloden så for dem er det Russland som er målskiva. Dette er en klassisk proxy war hvor Ukraina blir et offer for begge parter. Dette har lite eller ingenting med at Russland vil okkupere mer land. Det er progaganda fra Vestens side.
    Ferdigskrevet? Eller formulerte du det selv?

    Håper du får betalt….
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ferdigskrevet? Eller formulerte du det selv?

    Håper du får betalt….
    Dette var ufint. Jeg har alltid vært opptatt av hva som er sant. Problemet er at folk i Vesten ikke klarer eller vil gjennomskue propaganda.Vi er oppvokst med dem og da er det ikke lett å se og innrømme det senere. Politikere lyver når det passer dem og vi har for stor tillit her på berget og er veldig naive. Og så er det slik at mange heller vil bli lurt enn å se ubehagelige sannheter som at vi er selvisk og opportunistiske. Det er ingen grunn til bli ufin her. Konflikter har som regel flere sider og det er sjelden bare den enes feil. At det ble krig har mange skyld for. Størst av dem Putin selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anbefaler å lese seg opp på hva som faktisk skjer og ikke tro på all propagandaen på begge sider. Og jobbe for fred i verden.
    Mer nysgjerrighet: Hvor finner du din alternative og antatt sannferdige fremstilling av hva som «faktisk skjer»?
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Mer nysgjerrighet: Hvor finner du din alternative og antatt sannferdige fremstilling av hva som «faktisk skjer»?
    Hmm..

    Det er bredt og mangfoldig. Hvis man har interesse for det ville jeg anbefalt å begynne helt grunnleggende. Lese historie. Lese seg opp på hvordan supermakter klarer å få sin posisjon og makt. Og forstå hvordan makroøkonomien foregår. Stormaktspill er svært kynisk. For å forstå spillet er det helt vesentlig kunne se spillet fra begge sider. Ikke for å ta parti med noen, men for å forstå. Man må klare finne nøytrale kilder, eller å lese kritikk fra begge sider. Å lese kun fra en vestlig opportunistisk side blir en ikke særlig klok av. Veien til mer klokskap kan være så mangt, men man må begynne med å være mer åpen og ikke så fastlåst ett narrativ. Den virkelige verden har mange narrativer. Begynn med å innse at det ikke er bare noen av stormaktene driver stort med propaganda, men at alle bruker det massivt. Ikke bli lurt av politikere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    10.249
    Hmm..

    Det er bredt og mangfoldig. Hvis man har interesse for det ville jeg anbefalt å begynne helt grunnleggende. Lese historie. Lese seg opp på hvordan supermakter klarer å få sin posisjon og makt. Og forstå hvordan makroøkonomien foregår. Stormaktspill er svært kynisk. For å forstå spillet er det helt vesentlig kunne se spillet fra begge sider. Ikke for å ta parti med noen, men for å forstå. Man må klare finne nøytrale kilder, eller å lese kritikk fra begge sider. Å lese kun fra en vestlig opportunistisk side blir en ikke særlig klok av. Veien til mer klokskap kan være så mangt, men man må begynne med å være mer åpen og ikke så fastlåst ett narrativ. Den virkelige verden har mange narrativer. Begynn med å innse at det ikke er bare noen av stormaktene driver stort med propaganda, men at alle bruker det massivt. Ikke bli lurt av politikere.
    Det du sier her er:
    Dette står ikke noe sted, det er noe jeg selv har forstått, men som "dere" ikke forstår, fordi dere har lest for lite.

    La oss si det slik at det er ikke sikkert du har helt rett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn