Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Russisk angrep nord i Finland for å teste om artikkel 5 er verdt papiret det er skrevet på er et scenario som den danske militæranalytikeren Anders Puck Nielsen ser på som en mulighet.


    Bl.a.
    Putins mål
    Målet, derimot, tror han er å undergrave Nato til alliansen brytes opp. Dermed vil Russland kunne forholde seg til europeiske land bilateralt, én til én, og være betydelig sterkere enn overfor hele Nato som enhet.

    - Hvis de kan utfordre artikkel fem, og de andre store landene ikke er villige til å gå til krig, er Nato praktisk talt dødt, sier han.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2
    – Våre soldater fører en hellig og rettferdig kamp mot den nye utgaven av nynazismen. De russiske væpnede styrkene kjemper for Russland, for sannhet, for frihet og for fremtiden til landet vårt, sa Russlands president

    På veggen bak ham står det «Alt for seier!».

    1000006195.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Hvis Stoltenberg, Biden, Macron og andre inntil nå ikke har tatt ordene i sin munn at Putin må tape krigen mot Ukrain, så kommer dem i hverfall ikke til å gjøre det nå.


    Det ligger også an til en full mobilisering i russland, hvis Putin ser det nødvendig.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hvilken Clas-filial fører slike? Mange vil være interessert.
    Vis vedlegget 991911

    Dessuten, hvis droner kommer for nær en vestlig fregatt:
    Klart det populistisk skrevet, men ta en kikk på bildene av dronene. Hvem som helst med litt kunnskap kan sette disse sammen. Drivlinje fra feks en vannscooter, Starlink, og et kamera. En bombe og en trykknapp i baugen.

    Phalanx er fine greier ja, men se filmer av slike og tenk etter hvor lenge disse kan holde det gående når det kommer 10 droner fra ulike retning mot deg. De går trolig varme eller er tomme for ammo på drone nr 4.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Du får ta deg en tur og prate med de militære beslutningstakerne også kan du komme tilbake i denne posten og kommentere det faget. Det er rimelig stor forskjell fra de fagmilitære til politikerne som fusker med det ene og det andre, og som gjerne vil ivareta sine lokale interesser i trangdalen eller djupfjorden
    Forsvar i Norge er en stor avveining mellom det fagmilitære, distriktspolitikk, sysselsetting, samarbeid med NATO og EU.
    Skriver klart populistisk, men den øverste lederen for militæret ble altså fremhevet i et prestisjeoppdrag for å fange en… husmurer? Og nå legger de lokk på hele saken.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Hvis Stoltenberg, Biden, Macron og andre inntil nå ikke har tatt ordene i sin munn at Putin må tape krigen mot Ukrain, så kommer dem i hverfall ikke til å gjøre det nå.


    Det ligger også an til en full mobilisering i russland, hvis Putin ser det nødvendig.
    Den analysen trur jeg på, det er bare å se på hvordan Ukraina krigen håndteres av Europa/vesten
    Jeg er slett ikke sikker på at store land i europa hiver på seg kalosjoene og drar til de dype nordlige finske skogene, spesielt midt vinters
    Ei heller er jeg veldig sikker på om de store landene i europa fyrer opp sine store, og relativ få, båter for å beskytte feks Svalbard eller en annen fjord i nord finnmark
    Tipper putler ser de samme mulighetene, og han har et helt annet risikonivå en vestlige politikere.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hvilke militærfaglige fora har du forankret dine forenklede og tildels "revolusjonerende" synspunkt i ? Går ikke i dybden på ovenstående, men vil bare nevne et par eksempe, først ditt maritime scenario - det ser man i Rødehavet i dag.

    Eksempel: Droner, Raketter og Sjømålsmissiler blir skutt ned nesten daglig av Amerikanske, Franske og Britiske marinefartøy. Tyskland, Italia og Danmark er i kjømda.

    Staben i det norske militæret...knapt grunnskole. Seriøsitet er heller ikke ditt fagfelt for øyeblikket.

    Eksempel De som norske media benytter som kommentatorer om krigen i Ukraina er nettopp slike du nevner. Synes de oftest gjør en strålende og innsiktsfull jobb jeg. Noe å lære ?

    Sjømålsmissil sier du, uhyre effektivt spør du meg.

    Eksempel: Hva var det som senket flaggskipet Moskva ? Og hva er det som gjør at RUS marine holder seg langt unna den ukrainske kyst ? Jo, landbaserte Sjømålsmissiler .
    Vår øverste militæret leder er født i 1969 og har befalskolen listet som første utdanning i 1989, altså 20 år gammel. Videre fikk han vel militæret høyeste utmerkelse i et prestisjeoppdrag for å fange en murer.

    Forøvrig synser jeg bare på dette forumet:)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Skriver klart populistisk, men den øverste lederen for militæret ble altså fremhevet i et prestisjeoppdrag for å fange en… husmurer? Og nå legger de lokk på hele saken.
    Ja, også? Hvem vet hele historien bak den historien? Derav slutter man at hele staben i militæret er på barneskolenivå?

    I militæret løser man oppdraget på den informasjonen man sitter på der og da, i en krigssone hvor det meste foregår under stor usikkerhet. Noe går feil, noe går bra.
    Ta et annet, men sammenlignbart eksempel, hvor mange asylsøkere sitter det i norge og har sittet i norge hvor myndighetene i fred og ro i åresvis forsøker å finne ut hvem de egentlig er? Tenk deg så at man skal gjøre det samme i et krigsscenario under kontinuerlig endring.

    Du vet at på skolen i norge så går resultatene bare en vei, nedover? FSJ er vel ca 50 år så det har vært stor nedgang i kunnskapen som læres på skolen siden han var der

    Det sagt, bakspeilet gir alltid et rett resultat og der er det godt å sitte.

    Og dersom det finnes en allmektig som vet alt, kan alt og vet hvordan alt skal løses, vennligst tre frem
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det handler vel om hvordan man håndterer det i ettertid; å late som ingenting kler ikke situasjonen særlig godt i min målestokk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vår øverste militæret leder er født i 1969 og har befalskolen listet som første utdanning i 1989, altså 20 år gammel. Videre fikk han vel militæret høyeste utmerkelse i et prestisjeoppdrag for å fange en murer.
    Det har uansett veldig lite kobling til analysene som mine tidligere kolleger på Forsvarets Forskningsinstitutt, avd. for systemanalyse, holder på med. Det er nokså grundige simuleringer av ulikt materiell i diverse scenarier. Jeg har ikke noen kontakt dit lenger, men tipper det tenkes mye på droner i både offensive og defensive scenarier nå. Det er ikke offiserer som gjør analysene.

    Klart det populistisk skrevet, men ta en kikk på bildene av dronene. Hvem som helst med litt kunnskap kan sette disse sammen. Drivlinje fra feks en vannscooter, Starlink, og et kamera. En bombe og en trykknapp i baugen.

    Phalanx er fine greier ja, men se filmer av slike og tenk etter hvor lenge disse kan holde det gående når det kommer 10 droner fra ulike retning mot deg. De går trolig varme eller er tomme for ammo på drone nr 4.
    Foreløpig er det vel ingen som har vært i stand til å mønstre slike koordinerte dronesvermer. Jeg tipper Ukraina vil være i stand til å gjøre det om et års tid, men teknologien eksisterer ikke ennå. Helt klart et scenario man må begynne å forberede seg på.

    Hvis du tenker litt etter vil du muligens se noen fler utfordringer enn «bare» å sette sammen en slik. Hardware er den enkleste delen. Hva om GPS jammes i nærheten av målet? Hvis du skal koordinere et dusin droner, hvordan gjør du det uten å avsløre operasjonen med radiosignaler så tidlig at målet rekker å forsvare seg? Ukrainas anskaffelsesprosedyre for nye droner er enkel: Oppfinneren demonstrerer at tingen kan ta av. Deretter setter ukrainerne på det de har av elektronisk krigføring rundt testfeltet. Hvis dronen fortsatt lar seg kontrollere og gjennomfører oppdraget kjøper de den.

    Så langt er vel stillingen mellom Houti-militsen og USS Carney alene noe slikt som 0-37. Det er bare en drone som i det hele tatt kom nær nok til at man behøvde bruke CIWS.


    Jeg mener fortsatt Norge burde gjøre som Hellas, henge seg på Constellation-programmet og bestille et dusin fregatter, pronto. Det er et seriøst stort misforhold mellom størrelsen på og verdien av våre havområder vs vår evne til å forsvare dem.
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har uansett veldig lite kobling til analysene som mine tidligere kolleger på Forsvarets Forskningsinstitutt, avd. for systemanalyse, holder på med. Det er nokså grundige simuleringer av ulikt materiell i diverse scenarier. Jeg har ikke noen kontakt dit lenger, men tipper det tenkes mye på droner i både offensive og defensive scenarier nå.


    Foreløpig er det vel ingen som har vært i stand til å mønstre slike koordinerte dronesvermer. Jeg tipper Ukraina vil være i stand til å gjøre det om et års tid, men teknologien eksisterer ikke ennå. Helt klart et scenario man må begynne å forberede seg på.

    Hvis du tenker litt etter vil du muligens se noen fler utfordringer ved «bare» å sette sammen en slik. Hva om GPS jammes i nærheten av målet? Hvis du skal koordinere et dusin droner, hvordan gjør du det uten å avsløre operasjonen med radiosignaler så tidlig at målet rekker å forsvare seg?

    Så langt er vel stillingen mellom Houti-militsen og USS Carney alene noe slikt som 0-37. Det er bare en drone som i det hele tatt kom nær nok til at man behøvde bruke CIWS.

    Jeg mener forøvrig Norge burde gjøre som Hellas, henge seg på Constellation-programmet og bestille et dusin fregatter. Det er et seriøst stort misforhold med størrelsen på og verdien av våre havområder vs evnen til å forsvare dem.
    Hva med å øke bestillingen av ubåter fra 4 til 6?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det også. Vi kan ikke lenger dimensjonere forsvaret for litt flaggvisning her og der i fredstid, men må dimensjonere for å stanse en fiende som gjør et seriøst ment forsøk på å angripe oss. I beste fall kan vi ennå rekke å demonstrere såpass evne og vilje til å forsvare oss at vedkommende tenker «ikke verdt det, blyat».
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En bestilling på et dusin Constellation hadde vært flott, men ville vel også fordre langt flere folk i marinen og en langt større satsing all-over? Det føles ikke helt som om det ligger i kortene fra noen politisk side.

    Så fordrer det også at dagens marine er en smule mer profesjonell enn da jeg var innom og vi brukte ca. en dag på å skyte opp en Sea Sparrow under STANAVFORLANT-øvelser og flere offiserer daglig var godt på en snurr.

    Forsvarsevnen betinges jo ikke bare av hva slags utstyr man har, men også hva slags folk man har.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jeg tror at det blir 6 ubåter
    Men det er ingen til om at det står dårlig til med utholdenhet på materiellsia i Forsvaret, og det tar tid å hente inn
    Den største bøygen er og blir personell,
    https://www.forsvaretsforum.no/arbe...ar/forsvaret-ma-ha-flere-folk-framover/360575
    som vi deler med flere allierte
    https://www.forsvaretsforum.no/pers...ed-rekrutering-vi-trenger-kvalifiserte/363140
    Skal man øke personellinntaket kreves det også mer kapasitet på opplæring. Det betyr bruk av erfarent personell, som det også skorter kraftig på
    Det at Forsvaret mangler søkere til flere sjefsstillinger kan være et tegn på at dette blir vanskelig
    https://www.forsvaretsforum.no/bjor...tillinger-i-forsvaret-fikk-null-sokere/361810
    Om dette er et engangs tilfelle så behøver ikke det bety så mye, men dersom det fortsetter..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Midtun med ny kronikk vedrørende forhandlinger
    https://www.forsvaretsforum.no/forh...inger-med-russland-er-helt-meningslost/361514

    Bare å klappe, encore
    Hvis vi forutsetter at Putin forblir ved makten, er det bare to muligheter:
    - enten et kompromiss med forhandlinger hvor Russland beholder en del av de okkuperte områdene
    - krig mellom Nato og Russland

    Vår forsvarsminister var på morgennytt i dag og sa at det er viktig at vi fortsetter å støtte Ukraina så lenge som mulig, at Ukraina klarer å ta tilbake så mye som mulig, fordi de aller fleste kriger avsluttes ved forhandlinger og kompromisser.
    Han tenker som de aller fleste ledere i vesten, at forhandlinger med Putin er tross alt det beste av dårlige alternativer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det har uansett veldig lite kobling til analysene som mine tidligere kolleger på Forsvarets Forskningsinstitutt, avd. for systemanalyse, holder på med. Det er nokså grundige simuleringer av ulikt materiell i diverse scenarier. Jeg har ikke noen kontakt dit lenger, men tipper det tenkes mye på droner i både offensive og defensive scenarier nå. Det er ikke offiserer som gjør analysene.

    Foreløpig er det vel ingen som har vært i stand til å mønstre slike koordinerte dronesvermer. Jeg tipper Ukraina vil være i stand til å gjøre det om et års tid, men teknologien eksisterer ikke ennå. Helt klart et scenario man må begynne å forberede seg på.
    Her sitter det én person på stranda og koordinerer 600 droner:

    Hvis du tenker litt etter vil du muligens se noen fler utfordringer enn «bare» å sette sammen en slik. Hardware er den enkleste delen. Hva om GPS jammes i nærheten av målet? Hvis du skal koordinere et dusin droner, hvordan gjør du det uten å avsløre operasjonen med radiosignaler så tidlig at målet rekker å forsvare seg? Ukrainas anskaffelsesprosedyre for nye droner er enkel: Oppfinneren demonstrerer at tingen kan ta av. Deretter setter ukrainerne på det de har av elektronisk krigføring rundt testfeltet. Hvis dronen fortsatt lar seg kontrollere og gjennomfører oppdraget kjøper de den.
    Ja, men så har altså Ukrania løst dette med handymekk og til nå senket 20% av russisk marine i Svartehavet som du selv har påpekt flere ganger.

    Så langt er vel stillingen mellom Houti-militsen og USS Carney alene noe slikt som 0-37. Det er bare en drone som i det hele tatt kom nær nok til at man behøvde bruke CIWS.


    Jeg mener fortsatt Norge burde gjøre som Hellas, henge seg på Constellation-programmet og bestille et dusin fregatter, pronto. Det er et seriøst stort misforhold mellom størrelsen på og verdien av våre havområder vs vår evne til å forsvare dem.
    Jeg sitter med inntrykk av at tiden for de store tunge enhetene er forbi. Ukrania har altså uten marine og uten jagerfly parkert verdens andre største supermakt. Langt på vei ved droneteknologi fra «Clasern». Norge har verken folk eller armament til å utruste dusin fregatter. Vi burde satse på mindre raske enheter, billigere presisjonstyrt rakettforsvar, dronetek og billig repetativ teknologi som kan stoppe tilsvarende droner i angrep (vi kan ikke sende 600 millioners Nasamraketter mot droner fra Clasern til 2990,-)

    Jeg håper gutta i forsvaret virkelig tenker seg om når de fremover skal bestemme innkjøp av militært utstyr.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.025
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Denne artikkelen argumenterer for at rimelige droner (som bør ses på som ammunisjon; altså forbruksmateriell, utkonkurrerer artilleri, og spesielt mortere innenfor de første 4 km fra frontlinjen. Det skrives også litt om Zelensky- Zaluzhny..

    For Ze-Za, se også denne:
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det har uansett veldig lite kobling til analysene som mine tidligere kolleger på Forsvarets Forskningsinstitutt, avd. for systemanalyse, holder på med. Det er nokså grundige simuleringer av ulikt materiell i diverse scenarier. Jeg har ikke noen kontakt dit lenger, men tipper det tenkes mye på droner i både offensive og defensive scenarier nå. Det er ikke offiserer som gjør analysene.


    Foreløpig er det vel ingen som har vært i stand til å mønstre slike koordinerte dronesvermer. Jeg tipper Ukraina vil være i stand til å gjøre det om et års tid, men teknologien eksisterer ikke ennå. Helt klart et scenario man må begynne å forberede seg på.

    Hvis du tenker litt etter vil du muligens se noen fler utfordringer enn «bare» å sette sammen en slik. Hardware er den enkleste delen. Hva om GPS jammes i nærheten av målet? Hvis du skal koordinere et dusin droner, hvordan gjør du det uten å avsløre operasjonen med radiosignaler så tidlig at målet rekker å forsvare seg? Ukrainas anskaffelsesprosedyre for nye droner er enkel: Oppfinneren demonstrerer at tingen kan ta av. Deretter setter ukrainerne på det de har av elektronisk krigføring rundt testfeltet. Hvis dronen fortsatt lar seg kontrollere og gjennomfører oppdraget kjøper de den.

    Så langt er vel stillingen mellom Houti-militsen og USS Carney alene noe slikt som 0-37. Det er bare en drone som i det hele tatt kom nær nok til at man behøvde bruke CIWS.


    Jeg mener fortsatt Norge burde gjøre som Hellas, henge seg på Constellation-programmet og bestille et dusin fregatter, pronto. Det er et seriøst stort misforhold mellom størrelsen på og verdien av våre havområder vs vår evne til å forsvare dem.
    Leste den artikkelen om Constellation klasse fregattene. Den var grundig og den belyste godt det med kun 32 launcherceller sett i lyset av erfaringene fra Rødehavet. Nansenklassen vår har 16 celler ! Og vi har ikke SM-2 missiler kun ESSM (Evolved Seasparrow Missile). Slik at vi har bare medium rekkevidde. Danskene har anskaffet også SM-2 (lang rekkevidde) i tillegg har de også CIWS. De sender nå en fregatt til Rødehavet.

    Helt klart at vi burde kastet oss rundt og f.eks hevet oss på Constellationtoget. Og innløst opsjonen på flere ubåter. Så kommer personell.....

    EDIT: Frekvensen på besøk av utenlandske marinefartøy i norske farvann har økt betraktelig det siste året. Det lå en dansk og en tysk fregatt her i Bergen i helga.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Den eneste kritikeren av Putins regime som hadde som hensikt å stille som motkandidat til Putin ved presidentvalget i mars, blir nå stoppet av Kreml.

    Den uavhengige valgkommisjonen som er sammensatt av Putin har funnet at 15% av de 105000 underskriftene som er samlet inn, er falske. Grensen er 5% uregelmessigheter for å slippe gjennom nåløyet.

    Denne Putin-kritikeren som ønsker krigen avsluttet blir aldri i verden be støttespillerne gå ut i gatene for å protestere på valgkommisjonens avgjørelse.

    For Putin og Kreml er disse 105000 underskriftene gull verdt. Nå kan underskriftene bli brukt mot dem som har satt sin signatur på listene…kanskje mister dem jobben i staten?…kanskje hus og bil vederlagsfritt må overdraes til den russiske staten? Hvem vet.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Hva? Du har funnet min underskrift? Nei, jeg har da aldeles ikke støttet noen putinmotstander, men det overrasket meg ikke at navnet mitt er på lista her, det er jo trossalt falske underskrifter i fleng."
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    At Frankrike, Italia og England gir så lite er et lite tankekors... De Baltiske landene har ihvertfall skjønt det.
    At Sveits og Østerike ikke gir noe er mildt sagt forferdelig. Tanken om å være "nøytrale" er død!
    Om det er en ting som har kommet ut av dette, så er det at alle land må styrke sitt milltære og at NATO må få langt flere ressurser.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2
    At Frankrike, Italia og England gir så lite er et lite tankekors... De Baltiske landene har ihvertfall skjønt det.
    At Sveits og Østerike ikke gir noe er mildt sagt forferdelig. Tanken om å være "nøytrale" er død!
    Om det er en ting som har kommet ut av dette, så er det at alle land må styrke sitt milltære og at NATO må få langt flere ressurser.
    Ta med Spania og Portugal. De burde fått mer pepper for manglende handling.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.220
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hallo guys...... vi snakker BNP.
    Er sikker på, at Englands 0.22% er et vanvittigt mye større beløp enn Estlands 1,23%.
    Lettere for små lande å få det til å se veldig ut. Missvisende kart, spør du meg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    At Frankrike, Italia og England gir så lite er et lite tankekors... De Baltiske landene har ihvertfall skjønt det.
    At Sveits og Østerike ikke gir noe er mildt sagt forferdelig.
    Har du hørt uttrykket "money talks", eller "følg pengestrømmen.."
    Resultatene fra sveitsiske banker og finansinstitusjoner har bidratt til den sveitsiske staten med mengder av penger for å opprettholde velferden i samfunnet. Mye av pengene har kommet fra russland. Og man bidrar vel ikke til at selveste melkekua skal dø hen...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hallo guys...... vi snakker BNP.
    Er sikker på, at Englands 0.22% er et vanvittigt mye større beløp enn Estlands 1,23%.
    Lettere for små lande å få det til å se veldig ut. Missvisende kart, spør du meg.
    Hva er mest imponerende; om du som får utbetalt to millioner i året gir ti tusen kroner til standwithukraine, eller naboen din som er på trygd og sliter med sine 350 tusen i året (brutto) gir fem tusen kroner?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Kommentar overflødig, trur eg.
    Tucker Carlson velter seg i møkka. Snart dukker det vel opp et innslag ute på verdensveven, der vi får et vakkert innblikk i hvordan det tar seg ut når en klovn intervjuer en kødd.
    Antar rekken med "velfunderte" og "intelligente" spørsmål er endeløs og spyttslikkende ad absurdum.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Tucker Carlson velter seg i møkka. Snart dukker det vel opp et innslag ute på verdensveven, der vi får et vakkert innblikk i hvordan det tar seg ut når en klovn intervjuer en kødd.
    Antar rekken med "velfunderte" og "intelligente" spørsmål er endeløs og spyttslikkende ad absurdum.
    Som flere her oppe sier, money talks. Og når man ikke har skrupler, så ender man opp som Tucker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn