Ønsker anbefaling Så hvilken sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kort innpå om Groupdelay-visningen som kanskje ikke kommer klart frem. GD er tett knyttet til frekvensresponsvisningen. En bulkete frekvensrepons vil gi en bulkete Group delayvisning. Hvis bulkene i den ene visningen blir endret enten ved plassering, EQ eller tiltak vil den andre visningen følge etter.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Kort innpå om Groupdelay-visningen som kanskje ikke kommer klart frem. GD er tett knyttet til frekvensresponsvisningen. En bulkete frekvensrepons vil gi en bulkete Group delayvisning. Hvis bulkene i den ene visningen blir endret enten ved plassering, EQ eller tiltak vil den andre visningen følge etter.
    Godt du nevnte det :) ser at jeg ikke nevner det spesifikt her. Det er jo naturlig siden gd viser jo fase vs frekvens og tid vs frekvens, at plottet vil endre seg når frekvensrespons endrer seg :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    REL er jo nevnt, og mange tilber jo disse som det ypperste av sub til musikk..

gibraltar er vel ikke noe dum sak.. er vel en bruker her inne som har 4stk, stablet 2 og 2...

Men hva med REL 212 SE? Misstenker de hadde stått høyt på listen her vis money was no object...

Vedlegg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Selv om ikke jeg nødvendigvis velger den korteste og mest fornuftige rute er det kjekt å ha innsikt i hvor mye en forsaker grunnet trass.
    Dette må være tett på århundrets grad av selvinnsikt :cool:
    Minner veldig om kompisen min som klikker helt på smarttelefoner vs 'telefoner med ėn ringeknapp og som bare virker'. Denne stabeis-prestisjen har kostet....

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.264
    Torget vurderinger
    96
    Det blir ingen DSP i hovedløpet, skal jeg tune høyttalerne kan jeg strekke meg til å plugge høla bak.
    Vanlig bakvendt tankegang om DSP. Du tuner ikke høyttalerne, men frekvensresponsen i rommet. Som alltid blir som en norsk fjellheim i vanlige rom med 4 vegger. Du skulle hørt den ekstreme forskjellen med og uten EQ på mine C4 her. Det er som natt og dag, og det sier jeg helt uten å overdrive. Bare komme å høre :)

Med DSP i sub, mener du da at den skal ha noen EQ bånd for tweaking av bassresponsen? Ikke alt for mange å velge i da.
    Har selv et par SVS PC 13 Ultra, men de bruker jeg kun til surrounddelen. De er ikke detaljert nok over 50 Hz til å fungere optimalt til musikk, men under det er de glimrende. Det finnes jo eksterne DSP løsninger som du kan hekte på subbene. Da er utvalget mye større. Har gode erfaringer med JL Audio.
    Er ikke bakvendt det Polka! Helt naturlig for en som er opptatt av analoge kilder å unngå AD/DA trinn. Jeg setter ikke sammen anlegg for å være med i en pissekonkuranse, kun for egen nytelse.

Ratt i vei gutter er sikkert helt knall!
    Kan forstå at du ikke ønsker DSP når du har analoge kilder, selv om jeg mener at gevinsten er mye større enn en minimal påvirkning ved AD konvertering.
    Ingen konkurranse her, har ikke egen skrytetråd en gang. Det jeg skrev var en ærlig beskrivelse av hva DSP har gjort for meg. Styr som du vil of course, but you don't know what you're missing ;)

Lykke til i jakten på sub, det har C4 godt av å ha som hjelpende fundament.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Mange vej,er til Rom her.

Bas reflex/lukket, Mono/Dipol, Dele lav/ Højt, Tids forsinkelse/ fase, DSP eller Lyngdoff ,ect. og ikke mindst plaseringen av disse.

a. Det første man bør gøre op med sig selv er om Sub,erne skal benyttes i et Surround opset ell Stereo opset.
    b. Skal det benyttets i et vanlig lytte rom med moderate tiltag, eller acoustic fuld modifiseret lytte rom,- ala studio.
    c. Vil man ha BOOM, eller så liniær frekvens gang som mulig.

Klokken er 03.30 Godnat, forsettelse følger;)
    Surround skal vel i grund være det letteste at få til da dele frekvensen ligger fast og alt info i sub området generel er i mono.
    Men vis linier frekvens gang med mindst mulig peak og dip, og vis max intergrering fortsat er målet, bør man stadig undgå hjørne plasering, og optimal plasering i breden av rommet,- bliver da mellem hoved høytaleren et sted mellem 1/3 dels mål og centerlinje av rom.
    Helt eksagt vil jeg anbefale at man deler breden av rommet med 2,58 ( eksempel 550:2,58=213cm fra veg ind til center av Sub,en).
    Generel kan man sige,- at der i et vanlig retangular rom kun er 2 plasser på hver led, som i henhold til stående bølger i rom, vil være obtimal at plasere en Sub.
    Den mest obtimale med en sub, er forholds tal 2,58 alternativ forholdstal, er på 1/5 dels mål.

Acoustic programmer ala Cara vil kunne bekreftige ovennævnte:

Personlig vil jeg foretrekke" begynde med" at plasere hoved høytalerne på 29% regelen i forhold til breden, og så gå for forholds tal: 2,58 for plasering av Sub,en og eventuel tidforsinkelse, justere du i opsettet på Surround proseseren/ forsterkeren.

Det er ved nærmere eftertange lidt forunderlig, hvor vag produsenterne av Sub,er er i deres opstillings vejledninger,- et eksempel er "Kravl rund Regelen" som kansje vil indebære, at du vil ta dig til ro med, at have fundet den optimale plasering for sub,en,- når dine kne,er begnder at værke nok.

Undtagene her er Martin Logan, B&W og et par stykker mere, som faktisk har brugbare plaserings anbefalinger i manualerne deres, og den nødvendige expertise tilgengelig for rådgivning, vis man kontakter disse på telefon eller mail.

Et Stereo opset er en lidt anderledes boldgade at jobbe med, og som a vil komme tilbage til senere.

Mvh.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    Litt spennende å se hva du vleger, har du kommet nærmere noe som kan kalles en konklusjon?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    OK, ser ut til å være en grei sub ja :)
    Men når du er i de prisklasser, hvorfor ikke teste Velodyne DD15+? jeg har hørt den og ble mektig imponert og hvor kjapp en 15" egentlig kan være.

A

ANM

Gjest
    Slik tråden har utviklet seg, er jeg nå der hvor jeg søker å unngå DSP styring av subbene grunnet potensiell latency i prosessen. Det er vel fortsatt ingen "eksperter" som har kommet inn å avkreftet behovet for å forsinke hovedanlegget for kompensere for dette. Jeg ønsker som sagt ikke noen form for digitalisering i hovedkjeden, som primært og nesten eksklusivt har en platespiller som kilde, digitalisering er den eneste løsning for å tidskompensere så vidt meg bekjent, med mindre jeg skal ha subbene i fanget og sitte 20-30 meter unna main.

REL har analoge filtre.

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kjører du helanalogt så skal du vel ikke få noen forsinkelse i signalet til suben, så om avstand fra main og sub er lik går det nok bra skal du se :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Har jeg ikke tatt stilling til ennå. Hvorfor lurer du?
    Flesteparten anbefaler dette, men ikke min leverandør.
    Det blir jo fort litt styr med Y-ledd, ol. man kanskje må anskaffe, evt. doble linjeutganger fra preamp, så det kan være smart å planlegge litt i forkant er min erfaring.

A

ANM

Gjest
    Har både mulighet til å daisy-lenke effekttrinnene og har ledige utganger på pre. Mao flust av muligheter.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Har både mulighet til å daisy-lenke effekttrinnene og har ledige utganger på pre. Mao flust av muligheter.
    Høres bra ut. For min egen del så slet jeg med at når jeg koblet til RCA utgangen, så 'unblanced' jeg XLR utgangen i samme slengen, da denne var trafodrevet (single ended var koblet på ene siden av denne). Nå har jeg en linjedriver i sløyfen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det blir jo fort litt styr med Y-ledd, ol. man kanskje må anskaffe, evt. doble linjeutganger fra preamp, så det kan være smart å planlegge litt i forkant er min erfaring.
    Er ikke dette REL vi snakker om?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    A

ANM

Gjest
    REL anbefaler hi level inn. Sitter å tenker på hvorfor. Timing?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er ikke dette REL vi snakker om?
    Jeg snakker om kilden som forsyner signalet til subbene.
    Ja, og så ? Y-ledd osv ? En bruker vel REL sin anbefalte kobling med tapping via effekt trinnet ?

ANM: REL snakker vel om at når det gjøres slik så får en en slags likhet med signalet som går inn i front høyttalere. OM dette er tenkt ifht timing og skal jeg ikke si sikkert, men tror neppe du får noe prob med dette.

A

ANM

Gjest
    Tidene endrer seg. I mine bilstereodager var hli sett på som fattigmannsløsningen.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ja, og så ? Y-ledd osv ? En bruker vel REL sin anbefalte kobling med tapping via effekt trinnet ?
    OK, er ikke kjent med denne proprietære løsningen (hvis du snakker om andre måter enn tradisjonell hi-level forbindelse).

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Synes i hvertfall med ditt utgangspunkt her at REL virker å være et bra valg. Tror du kommer til å unngå en del krongling nedover veien med det. Ang, om du kjører hi-level eller rca er nok et fett. Jeg ville gjort det som var mest praktisk/enkelt.

M

Medlem 1792

Gjest
    Om man har to REL sub’er og bruker (den anbefalte) høynivå tilkoblingen så bør det kobles rett på høyttaler terminalene på høyttalerne og ikke på forsterkeren, da vil sub’ene bli matet med samme signal som hoved høyttalerne får i gjennom høyttaler kablene.
    Og så kan man også koble begge + lederne på hver sub’ kabel sammen slik at man da bruker begge svingspolene samtidig noe som vil gi dobbelt så høy output om man ønsker det. Dette går vel ikke om man bruker lavnivå tilkoblingen.

A

ANM

Gjest
    Her er RELs egen begrunnelse.

It is helpful to know that you will almost always connect the REL to the input on the rear panel labeled“HIGH-LEVEL INPUT.” This connection is made using the supplied 32’ 10” (10 meters) cable, the bareleads of which connect to the speaker output terminals of the power amplifier. The easy and foolproofconnection at the REL is done with a Neutrik® Speakon® connector. The purpose of connecting to thespeaker output terminals is one of the unique secrets of REL’s success. By connecting to the High Levelinput on the REL from the amplifier, you build forward the sonic signature of your main system, includingthe tonal balance and timing cues of the entire electronics chain. In this way, the REL is fed the exactsignal that is fed to the main speakers.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    REL sin løsning er enkel. Følger med ferdig kabler og neutrik kobling inn i sub.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tviler på at forskjellene er de største. Om ikke en vil ha den dyreste fordi den ser det ut..

A

ANM

Gjest
    Har noen blacklight-følsomme kabelstrømper, kommer til å bli så fancy så...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vanligvis er det fordi at da kan du bruke sub-ens høypassfilter til å kutte vekk de laveste frekvensene fra fronthøyttalerne. Jeg synes det virker litt jalla, og hadde prøvd med vanlige signalkabler til dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn