Ønsker anbefaling Så hvilken sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

ANM

Gjest
    Takk! Skal bli spennende dette. Da får jeg plutselig litt energi fra 30Hz og nedover.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Siden jeg ikke klarer å holde på noe vil jeg bare kungjøre at 2 stk REL G1 snart befinner seg på bøgda.

Fint å se at du etterlever 'put your money where your mouth is'!
    Eller 'praktiser det du forkynner' på godt norsk - slik håndtering liker jeg :D

A

ANM

Gjest
    Takk gutter og om dette blir vellykket kommer jeg nok til å roe ned litt på innkjøp. Håper jeg med disse får en presentabel analog rigg og at jeg, straks ny sofa er på plass, er klar for å ta i mot besøkende i skurkegrotta. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, blir spennende å høre hva du synes om de.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Takk gutter og om dette blir vellykket kommer jeg nok til å roe ned litt på innkjøp. Håper jeg med disse får en presentabel analog rigg og at jeg, straks ny sofa er på plass, er klar for å ta i mot besøkende i skurkegrotta. :)
    Tipper dette kommer til å bli den beste tilleggsinvesteringen du har gjort. Du kommer til å føle deg dum fordi du ikke gjorde det før ;-)

Venter spent på en beskrivelse når du har spilt med dem et par dager!

A

ANM

Gjest
    Tipper dette kommer til å bli den beste tilleggsinvesteringen du har gjort. Du kommer til å føle deg dum fordi du ikke gjorde det før ;-)

Ja, men du vet jeg må spare litt til fremtidige drømmer også.:) Jeg er ikke som mange her inne og kjøper for å bytte med en gang, det er ikke helt min greie. Vil gjerne ha sakene noen år.

Jeg håper jo dette skal gi meg et løft i totalen og har prøvd å forutse forskjellige alternative lytteposisjoner basert på målinger. Har også målt avrullingen med bassportene plugget på C4, som virkelig fremstår som en potensielt god løsning når subbene er på plass.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0

Ja, men du vet jeg må spare litt til fremtidige drømmer også.:) Jeg er ikke som mange her inne og kjøper for å bytte med en gang, det er ikke helt min greie. Vil gjerne ha sakene noen år.

Jeg håper jo dette skal gi meg et løft i totalen og har prøvd å forutse forskjellige alternative lytteposisjoner basert på målinger. Har også målt avrullingen med bassportene plugget på C4, som virkelig fremstår som en potensielt god løsning når subbene er på plass.
    Min hypotese: Du vil få en mer rundstrålende følelse enn før (og den hypotesen tipper jeg du allerede har tenkt mye over).

Jeg får for øvrig testet et par 7370a sammen med 8351a til uken i et demorom (dvs. ikke hjemme). Spent på å høre hvordan den kombinasjonen låter.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.264
    Sted
    Liten by
    Var til en kompis av meg som bytta subber i et high end anlegg. Han bytta ut to stk Velodyne DD10+ til 4 stk Arendal sub 1, den lukkede typen. Vannvittig forbedring der ivertfall. Med og uten dspeaker var som natt og dag !
    For de pengene du skal legge i subber kan du stacke 3 stk på hver side, som vil gi deg headroom i massevis. Og ikke minst fordelen med sub gulv til nesten tak :rolleyes:
    Regner med de som har prøvd sub stabling kan bekrefte fordelene dette gir.
    Spennende. Jeg har hørt DD-serien til Velodyne og er mektig imponert, så om han får bedre lyd med 4 subber til 8000kr/stk, så er ikke det annet enn imponerende! Jeg har alltid vært av den oppfattningen at ingenting kan erstatte kvalitet. Og at lavere kvalitet og kvantitet ikke gjør lyden bedre. Mulig jeg må endre mine tanker rundt dette nå. Er dette et dedikert musikk anlegg eller mest for film?

A

ANM

Gjest
    Min hypotese: Du vil få en mer rundstrålende følelse enn før (og den hypotesen tipper jeg du allerede har tenkt mye over).

Jeg får for øvrig testet et par 7370a sammen med 8351a til uken i et demorom (dvs. ikke hjemme). Spent på å høre hvordan den kombinasjonen låter.
    Siden du fremsatte den hypotesen for kun kort tid siden, er det vel begrenset hvor mye jeg har rukket og tenkt på den? Tenkte litt på det mens jeg skrev dette innlegget og må innrømme at jeg ikke helt forstår hva du legger i uttrykket?

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Jeg tror disse sub'ene kommer til å sparke rompe.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Var til en kompis av meg som bytta subber i et high end anlegg. Han bytta ut to stk Velodyne DD10+ til 4 stk Arendal sub 1, den lukkede typen. Vannvittig forbedring der ivertfall. Med og uten dspeaker var som natt og dag !
    For de pengene du skal legge i subber kan du stacke 3 stk på hver side, som vil gi deg headroom i massevis. Og ikke minst fordelen med sub gulv til nesten tak :rolleyes:
    Regner med de som har prøvd sub stabling kan bekrefte fordelene dette gir.
    Spennende. Jeg har hørt DD-serien til Velodyne og er mektig imponert, så om han får bedre lyd med 4 subber til 8000kr/stk, så er ikke det annet enn imponerende! Jeg har alltid vært av den oppfattningen at ingenting kan erstatte kvalitet. Og at lavere kvalitet og kvantitet ikke gjør lyden bedre. Mulig jeg må endre mine tanker rundt dette nå. Er dette et dedikert musikk anlegg eller mest for film?
    Forbedringe var slik att vi var ikke i tvil ! Det er vel 95% musikk vil jeg tro
    Arendal subbene var oppsatt med Dspeaker !

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det er mange som trøster seg selv med at de ikke trenger subber, de vet ikke hva de går glipp av ! Du har jo både 7'er og subber nå så du har sjønt det meste :rolleyes:

A

ANM

Gjest
    Ja, og plutselig ha 22dB ekstra ved 20Hz og kurven ikke lenger er fallende fra 30Hz og ned merkes. ;D Kommer bilder, men vil prøve litt forskjellige plasseringer først.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.776
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lekkert! Så faktisk mer diskre ut enn hva jeg hadde trodd. Noe å tenke på....

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.562
    En god sub eller to gjør underverker! Kunne ikke levd uten selv med 6 x 10" i stugu :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    CROSSOVER OG KURVE?

Fett anlegg! :)

Et par spørsmål:

Hvor overtar subbene stafettpinnen?

Hvilken kurve har du valgt (implisitt, eksplisitt)?

A

ANM

Gjest
    Kurven velger seg selv, dette er analogt.;D Crossover ligger på 27Hz og C4 er plugget og ruller pent av. Har funnet en foreløpig plass, men kommer til å prøve litt forskjellig.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    27!!!

Er ikke det litt ekstremt?

Er ikke vanlig 85 og høyere?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    80 er THX norm, men uten betydning da frontene sine evne til å spille dypt avgjør.

A

ANM

Gjest
    Nei, høyere låter ikke bra, da spiller subbene der front allerede lever nok, nå har jeg jeg en forsiktig tilt fra 100 til 15Hz på +5dB.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    80 er THX norm, men uten betydning da frontene sine evne til å spille dypt avgjør.
    Er det ikke et poeng å la de største driverne få spille mest mulig i bassystemet?

A

ANM

Gjest
    Men jeg kan jo ikke endre nedre grensefrekvens på de 4stk 8 tommerne, foruten å heve den litt ved å plugge bassrefleks, dette er et passivt analogt anlegg. Suben deles med et 12dB filter, så må ta hensyn til en god overlapping.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke et poeng å la de største driverne få spille mest mulig i bassystemet?
    Og hvor sitter de?
    Har ikke ANM kjøp 12-subber for å overta stafettpinnen fra de mindre bassdriverne (10?) i Dynaudioene?

Jeg trodde man fikk mest ut av subbene ved å la dem få spille så høyt (i frekvens) som mulig.

A

ANM

Gjest
    Fra REL:

Hint: There may be a tendency to set the crossover point too high and the volume of the Sub-Bass System too lowwhen first learning how to integrate a REL with the system, the fear being one of overwhelming the main speakerswith bass. But in doing so, the resulting set-up will be lacking in bass depth and dynamics

A

ANM

Gjest
    Jeg lover at det virker Svart-Hvitt. Har ikke hatt dem lenge, men som jeg skrev i en annen tråd. Learning by doing!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Fra REL:

Hint: There may be a tendency to set the crossover point too high and the volume of the Sub-Bass System too lowwhen first learning how to integrate a REL with the system, the fear being one of overwhelming the main speakerswith bass. But in doing so, the resulting set-up will be lacking in bass depth and dynamics
    Ok. Men bass er kult uansett. Ørene må få bestemme, men selv tror jeg at et par moduser ville vært ønskelig med et tastetrykk:

(1) Partymodus (dvs. at lavfrekvensen spiller høyere lydtrykkmessig enn det som er "korrekt").

(2) Naturlig modus, dvs. et mer konservativt satt lydtrykk fra subbene.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Deler mine 4x10 subber på ca 40hz. Frontene har to 12 hver. De skal spille ned til ca 25hz. Rommet gjør at jeg må skjøte lyden fordi frontene ikke gir nok, for meg.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.854
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mine 15" tar over ved 150hz merker ikke att de er der.
    men her er det vel bare å kjøpe 6 til så er du ved taket:)
    Da tenker jeg det blir smekk i bassen jeg.
    gratulerer, du kommer til å bli mer og mer avhengig av dette.
    Dette er som narko, har aldri prøvd men er ganske sikker;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

ANM

Gjest
    Har fjernkontroll!;D

Som sagt er ikke helt i mål, vil prøve ut litt forskjellig, men trenger litt tid.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Deler mine 4x10 subber på ca 40hz. Frontene har to 12 hver. De skal spille ned til ca 25hz. Rommet gjør at jeg må skjøte lyden fordi frontene ikke gir nok, for meg.
    Klarer du å dele høyere (la oss si 85)? Hva synes du skjer med lydbildet da?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn