Ønsker anbefaling Så hvilken sub?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Deler mine 4x10 subber på ca 40hz. Frontene har to 12 hver. De skal spille ned til ca 25hz. Rommet gjør at jeg må skjøte lyden fordi frontene ikke gir nok, for meg.
    Klarer du å dele høyere (la oss si 85)? Hva synes du skjer med lydbildet da?
    Ja, det kan jeg. Da blir subbene sin egen karakter med og det grøter til mer. Samt opplevelsen av å høre to subber og to høyttalere. En skal merke subbene, ikke spille med de. Selv om jeg sikkert gjør det også :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Deler mine 4x10 subber på ca 40hz. Frontene har to 12 hver. De skal spille ned til ca 25hz. Rommet gjør at jeg må skjøte lyden fordi frontene ikke gir nok, for meg.
    Klarer du å dele høyere (la oss si 85)? Hva synes du skjer med lydbildet da?
    Ja, det kan jeg. Da blir subbene sin egen karakter med og det grøter til mer. Samt opplevelsen av å høre to subber og to høyttalere. En skal merke subbene, ikke spille med de. Selv om jeg sikkert gjør det også :)
    Fullt nivå til 20hz hos deg. -10db ved 15hz.:)

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

ANM

Gjest
    Leker litt med delefrekvenser og med en ørliten posisjonsjustering later det til at jeg kan la grensefrekvens heves til 52 uten at de blir "synlige". Senker du skuldrene litt da Svart-Hvitt?;D

A

ANM

Gjest
    Bare fortsetter min monolog jeg.:) Nå har jeg sittet her og streamet fra Tidal siden jeg leverte min vakre datter og det står mer og mer klart for meg hva jeg har gått glipp av i alle årene uten å motta særlig informasjon fra de 10 siste Hz og reell direkte energi i de lavere oktaver uten drahjelp fra "satans røvhull" og de treige romresonansene. Det er ingen vei tilbake!

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gledelig å lese at du fikk et stort løft i både lydkvalitet og gledesfaktor! Må si det inspirerer å lese om erfaringene til en skeptisk og no nonsense kar som deg, det får en til å vurdere sin egen tilværelse også ☺

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Bare fortsetter min monolog jeg.:) Nå har jeg sittet her og streamet fra Tidal siden jeg leverte min vakre datter og det står mer og mer klart for meg hva jeg har gått glipp av i alle årene uten å motta særlig informasjon fra de 10 siste Hz og reell direkte energi i de lavere oktaver uten drahjelp fra "satans røvhull" og de treige romresonansene. Det er ingen vei tilbake!
    Hehe...;-)

Og er det ikke litt som om lyden også har blitt mer behagelig over et større området, som om sweetspot har vokst?

Hører gjerne om eksperimentering med subbene oppover i frekvens. Hvor høyt kan du dra dem? Og en ting til: Kjører du lave frekvenser ut i mono eller stereo?

A

ANM

Gjest
    Subbene er koblet i stereo og 1 sub er ikke nok, uansett hvor jeg har forsøkt plassert den, fasevendt etc. Minst 2 er et must for musikk imo. Jo, sweetspot har vokst samtidig som jeg nytter musikk på lavere volum. Når frekvens blir skjøvet for høyt blir det som å høre på to forskjellige anlegg, veldig forstyrrende. Faktisk det det jeg til tider opplevde hos 8x12. Kanskje se på crossover Tor?

Jeg føler som sagt at jeg er svært nærme lydbildet jeg har alltid har visualisert og drømt om. Når kommer dine byggtørkere Svart-Hvitt?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde man fikk mest ut av subbene ved å la dem få spille så høyt (i frekvens) som mulig.
    Man gjør som regel det (opp til en viss frekvens), men det krever også at man har delefilter for frontene hvor de kuttes hvor subbene tar over. Eller blir det fort kluss i integreringen og responsen blir utelukkende forverret.

Skal ANM dele høyt, så trenger han et delefilter og det har han vært tydelig på at han ikke ønsker. Ergo må han dele der hvor frontene i rommet ruller av og bruke den akustiske avrullingen.

A

ANM

Gjest
    Glattet kurven i REW og så at avrullingen startet ved ca 75Hz, flyttet litt på subbene for unngå en stor topp med peak på 48Hz. 60Hz ble for mye 54 forsvant de, la de nå på 50.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Subbene er koblet i stereo og 1 sub er ikke nok, uansett hvor jeg har forsøkt plassert den, fasevendt etc. Minst 2 er et must for musikk imo. Jo, sweetspot har vokst samtidig som jeg nytter musikk på lavere volum. Når frekvens blir skjøvet for høyt blir det som å høre på to forskjellige anlegg, veldig forstyrrende. Faktisk det det jeg til tider opplevde hos 8x12. Kanskje se på crossover Tor?

Jeg føler som sagt at jeg er svært nærme lydbildet jeg har alltid har visualisert og drømt om. Når kommer dine byggtørkere Svart-Hvitt?
    NO LIVNAR DET

Dette er i så fall et vårprosjekt... Når kommer blåveisen?

;-)

Jeg var forleden og hørte 7370a-subbene med 8351a (i både stereo og Atmos 11.2). En interessant opplevelse.

8351a har alene en imponerende bass (8 tommer) som fyrer trøkket av gårde som man må oppleve. Det er kult når man spiller elektronisk musikk. Men jeg er usikker på hvor korrekt en slik bass er. Når man går over til akustisk og slikt, så er selvstendige subber sikkert mer korrekt. I filmmodus er subber helt riktig; da blafrer og kiler det i buksebena.

Bass er uansett kult fordi det gir en lett tilgjengelig taktil opplevelse, samtidig som vellykkede bassfrekvenser (jeg sliter med 20dB nulling på venstre høyttaler) gir en bedre følelse av helhet.

PS: Hvorfor kjører du ikke mono til subbene når de overtar så lavt?

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.397
    Sted
    Smurfeland
    Jeg trodde man fikk mest ut av subbene ved å la dem få spille så høyt (i frekvens) som mulig.
    Man gjør som regel det (opp til en viss frekvens), men det krever også at man har delefilter for frontene hvor de kuttes hvor subbene tar over. Eller blir det fort kluss i integreringen og responsen blir utelukkende forverret.

Skal ANM dele høyt, så trenger han et delefilter og det har han vært tydelig på at han ikke ønsker. Ergo må han dele der hvor frontene i rommet ruller av og bruke den akustiske avrullingen.
    Dette er noe jeg syns flere produsenter av forsterkere og forforsterkere burde ta inn over seg, sånn som bl.a. Parasound har gjort med P5 og Hint selv om disse bare gir mulighet for 2 x mono sub implementering i systemet. Utenom det har man liksom steindyre greier som DEQX som jeg vet om, som gir mulighet til å høypasse signalet til høyre og venstre og sende separate linjesignal til sub'er ut. Syns ikke vi kan ha det sånn.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig berserkr. Vi har riktig nok surround receiver/prosessorer med delefilter, men der er det jo også lagt ned mye kapital i noe man ikke trenger til tokanals.
    Jeg har selv veldig lyst til å lansere et produkt som har både delefilter og volumkontroll. Legger man til rette for Riia inngang også, så har man alt man trenger.

A

ANM

Gjest
    Helt enig berserkr. Vi har riktig nok surround receiver/prosessorer med delefilter, men der er det jo også lagt ned mye kapital i noe man ikke trenger til tokanals.
    Jeg har selv veldig lyst til å lansere et produkt som har både delefilter og volumkontroll. Legger man til rette for Riia inngang også, så har man alt man trenger.
    Om den opererer i det analoge kan det være interessant.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    NAD 390D har vel sub ut og crossover? Men den er klasse D, og jeg tror prosesseringen er digital.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Arcam er vel inne på noe her: Arcam SR 250 High End 2.2-Kanals Receiver 2x125W - Musik Magazinet

Riktignok kun med RCA ut, men likefullt en 2 kanals receiver/pre med 2 subutganger, Dirac har den også.
    Jeg tror nok det er ett marked for slike, og at det er ett spørsmål om tid før andre aktører følger etter, spesielt dette med HDMI inn/ut og switching er noe jeg savner på Hegelen min...

A

ANM

Gjest

NO LIVNAR DET

Dette er i så fall et vårprosjekt... Når kommer blåveisen?

;-)

Jeg var forleden og hørte 7370a-subbene med 8351a (i både stereo og Atmos 11.2). En interessant opplevelse.

8351a har alene en imponerende bass (8 tommer) som fyrer trøkket av gårde som man må oppleve. Det er kult når man spiller elektronisk musikk. Men jeg er usikker på hvor korrekt en slik bass er. Når man går over til akustisk og slikt, så er selvstendige subber sikkert mer korrekt. I filmmodus er subber helt riktig; da blafrer og kiler det i buksebena.

Bass er uansett kult fordi det gir en lett tilgjengelig taktil opplevelse, samtidig som vellykkede bassfrekvenser (jeg sliter med 20dB nulling på venstre høyttaler) gir en bedre følelse av helhet.
    Jeg har aldri sett for meg å bruke subbene som separate høyttalere, bare som en forlengelse av mine hovedkilder. Derfor har jeg heller ikke vært så stresset på høy deling. 8 tommerne formidler mellombass på en tilfredsstillende måte for meg. Fra 40Hz og nedover, der morroa starter hadde de ikke mye å stille opp. Ved å tette bassrefleksene har jeg strammet opp og fjernet boom tendenser. Jeg er svært fornøyd, men vil utforske plassering og annet fremover.

8

8x12_TOM

Gjest

Var det ikke fire forskjellige anlegg du hørte? Har nok lite med delingen av sub å gjøre

A

ANM

Gjest
    Nei, men overgangen mellom de 4 forskjellige kanalene. Bare gjorde meg noen observasjoner, kan tenkes at jeg er helt på jordet, men av respekt og forståelse for hva du prøver å skape, deler jeg med meg av min lille og mangelfulle kunnskap.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.397
    Sted
    Smurfeland
    Vet ikke om hverken NAD eller Arcam har mulighet for å høypasse hovedkanalene, men det er liksom et must hvis det skal ha noe mer for seg enn hvilken som helst annen for/forsterker med linjeutganger.

@Orso: tror sikkert det ville vært et marked for et sånt produkt, men sånn jeg ser det burde det da ligge i mellomsjiktet kanskje over Parasound, men fortsatt en god del under high-end prisleiet for at flest mulig skulle vurdere det. Brukervennlighet og lydkvalitet må såklart også være på plass, og RIAA er sikkert også lurt. :)

Og jeg er enig med ANM i at den bør være analog. Bare ren deling, keep it simple uten digitale tids- og fasekorrigeringskretser o.s.v. som forkludrer signalet, og bare kompliserer ting for teknologiske kjøtthuer som undertegnede.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Legg til en (eller helst to) tapelooper, så snakker vi. ;D

A

ANM

Gjest
    Også må den ta seg ut i et møblert hjem og koste litt, da kun jålete idioter som meg, med mer penger enn vett styrer i det analoge.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.397
    Sted
    Smurfeland
    Også må den ta seg ut i et møblert hjem og koste litt, da kun jålete idioter som meg, med mer penger enn vett styrer i det analoge.
    Sånne som deg kan få "spesialpris". Resten av oss vil helst ikke betale mer enn nødvendig. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og være lett å flytte på for late sofagriser? ;). Åssen fikk du de ned trappen hos deg?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det egentlig så mye informasjon så lavt i frekvensområdet? Ja, vi kan høre ned til 20Hz (give or take), men er det egentlig så mye der i musikken?

Kontrabass, tuba, pipeorgel, fagott, harpe... Et vanlig piano går kanskje litt under 40?

Til rock og kontemporærmusikk spilt med instrumenter og ikke datamaskiner, er det lite info så lavt, men det er kanskje en del romling og undertoner?

Hva hører man egentlig så langt nede i kontemporærmusikk?

Edit: Dette er ikke ment surmaget (men kanskje underbevisstheten min er misunnelig), men bare nysgjerrig.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om hverken NAD eller Arcam har mulighet for å høypasse hovedkanalene, men det er liksom et must hvis det skal ha noe mer for seg enn hvilken som helst annen for/forsterker med linjeutganger.

@Orso: tror sikkert det ville vært et marked for et sånt produkt, men sånn jeg ser det burde det da ligge i mellomsjiktet kanskje over Parasound, men fortsatt en god del under high-end prisleiet for at flest mulig skulle vurdere det. Brukervennlighet og lydkvalitet må såklart også være på plass, og RIAA er sikkert også lurt. :)

Og jeg er enig med ANM i at den bør være analog. Bare ren deling, keep it simple uten digitale tids- og fasekorrigeringskretser o.s.v. som forkludrer signalet, og bare kompliserer ting for teknologiske kjøtthuer som undertegnede.
    NAD kan høypasse signalet på sine forsterkere, i hvert fall.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.397
    Sted
    Smurfeland
    Er det egentlig så mye informasjon så lavt i frekvensområdet? Ja, vi kan høre ned til 20Hz (give or take), men er det egentlig så mye der i musikken?

Kontrabass, tuba, pipeorgel, fagott, harpe... Et vanlig piano går kanskje litt under 40?

Til rock og kontemporærmusikk spilt med instrumenter og ikke datamaskiner, er det lite info så lavt, men det er kanskje en del romling og undertoner?

Hva hører man egentlig så langt nede i kontemporærmusikk?

Edit: Dette er ikke ment surmaget (men kanskje underbevisstheten min er misunnelig), men bare nysgjerrig.
    Er vel ikke bare å få med alt ned til 20Hz som er poenget, men å plukke opp ballen der hovedhøyttalerne begynner å rulle av nedover i frekvens. Mine spiller ned til noenogtredve Hz på papiret, men tviler på at det er med fullt nivå når man kommer ned dit.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    99.9% sikker på ar Arcam kan det også. Hadde vel vært litt meningsløst med Dirac uten?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Spørs om alle disse kravene kan møtes. :eek:
    Jeg tenker nå mer på et delefilter til aktive høyttalere, men som også da kan brukes til passive med subber. Og fjerne masse muligheter kan dog bli litt komplisert. Fjerne delay som gjør tidsjuststering er jo som fjerne god og presis lyd..... Og volumkontrollen bør nok være digital når man gjør dette.
    Kanskje analog gjengen bør kontakte Nelson Pass. Han har jo allerede et passivt delefilter.

A

ANM

Gjest
    Går nok greit Orso, har klart oss uten særlig bistand fra deg til nå, greier oss litt til.:)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    8

8x12_TOM

Gjest
    Nei, men overgangen mellom de 4 forskjellige kanalene. Bare gjorde meg noen observasjoner, kan tenkes at jeg er helt på jordet, men av res pekt og forståelse for hva du prøver å skape, deler jeg med meg av min lille og mangelfulle kunnskap.
    Dette er jo ganske urovekkende og slettes ikke bra, og noe jeg må finne ut av. Jeg klarer ikke med beste vilje høre det du mener her. Jeg får håpe det er anlegget som sviktet meg den dagen og ikke ørene mine som er gått føyken. Har et par unge og meget habile ører i nærmijøet som bør få en lytt på anlegget som det står nå.
    Dere var jo så samstemte på dette også. Da jeg leste tilbakemeldingen fra deg tok jeg det som positiv kritikk, fordi jeg trodde jeg du mente at de forskjellige instrumentene stod litt for mye adskilt i forhold til hverandre i lydbildet, ikke det at frekvensflløene stod adskilt.

Ganske forvirrende å ha så gode ører på besøk.

A

ANM

Gjest
    Jeg er bare synser som alle andre, men det bare slo meg i går når jeg satt og surret med delefrekvensen. Vet ikke hvor bratte disse filterne dine er jeg, som sagt jeg er sikkert på bærtur.

8

8x12_TOM

Gjest
    All synsing er bra synsing som regel, og noe vi må ta hensyn til, og jeg hører jo at det til tider er mye som kan forbedres. Bruker 48 db/okt noe som er unødvendig hvis elementene er så godt innenfor komfortsone. Skal prøve med 24 db/okt

A

ANM

Gjest
    Det er jo fordelen med oppsettet ditt, du kan prøve litt frem og tilbake. Finner vinnern til slutt du vettu!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn