A
ANM
Gjest
Synes jeg ikke du skal, du er jo en handlingens mann. Må ikke høre på meg, se hva jeg surrer med.
Nei, men overgangen mellom de 4 forskjellige kanalene. Bare gjorde meg noen observasjoner, kan tenkes at jeg er helt på jordet, men av respekt og forståelse for hva du prøver å skape, deler jeg med meg av min lille og mangelfulle kunnskap.
Når hørte du sist? Er enig med ANM i hans beskrivelse. Og det handler ikke om smak og behag.Nei, men overgangen mellom de 4 forskjellige kanalene. Bare gjorde meg noen observasjoner, kan tenkes at jeg er helt på jordet, men av respekt og forståelse for hva du prøver å skape, deler jeg med meg av min lille og mangelfulle kunnskap.
Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
At ikke alle finner seg til rette med måten lyden blir presentert på går jo en del på smak og vane og er stort sett lite matnyttig å diskutere uten å være ved anlegget eller har god peiling på preferansene til dem man diskuterer med, men dette er jo en feil jeg aldri har hørt noen gang hos 8x12.
Om overgangene skulle være dårlig vil jo ofte instrument/vokaler flytte seg litt rundt når frekvensområde endrer seg, nå har jeg hørt dette tre ganger i nåværende utgave og ting var fjellstø, hva har skjedd
Vi skal alle slite med noe.Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
Når hørte du sist? Er enig med ANM i hans beskrivelse. Og det handler ikke om smak og behag.Nei, men overgangen mellom de 4 forskjellige kanalene. Bare gjorde meg noen observasjoner, kan tenkes at jeg er helt på jordet, men av respekt og forståelse for hva du prøver å skape, deler jeg med meg av min lille og mangelfulle kunnskap.
Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
At ikke alle finner seg til rette med måten lyden blir presentert på går jo en del på smak og vane og er stort sett lite matnyttig å diskutere uten å være ved anlegget eller har god peiling på preferansene til dem man diskuterer med, men dette er jo en feil jeg aldri har hørt noen gang hos 8x12.
Om overgangene skulle være dårlig vil jo ofte instrument/vokaler flytte seg litt rundt når frekvensområde endrer seg, nå har jeg hørt dette tre ganger i nåværende utgave og ting var fjellstø, hva har skjedd
OK. Intet galt i sin egen tilnærming. Tor er dyktig og erfaren. På den måten vil det låte slik han vil. I langt større grad enn de fleste av ossNår hørte du sist? Er enig med ANM i hans beskrivelse. Og det handler ikke om smak og behag.Nei, men overgangen mellom de 4 forskjellige kanalene. Bare gjorde meg noen observasjoner, kan tenkes at jeg er helt på jordet, men av respekt og forståelse for hva du prøver å skape, deler jeg med meg av min lille og mangelfulle kunnskap.
Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
At ikke alle finner seg til rette med måten lyden blir presentert på går jo en del på smak og vane og er stort sett lite matnyttig å diskutere uten å være ved anlegget eller har god peiling på preferansene til dem man diskuterer med, men dette er jo en feil jeg aldri har hørt noen gang hos 8x12.
Om overgangene skulle være dårlig vil jo ofte instrument/vokaler flytte seg litt rundt når frekvensområde endrer seg, nå har jeg hørt dette tre ganger i nåværende utgave og ting var fjellstø, hva har skjedd
Akkurat når husker jeg ikke, men det var tidlig høst en gang og det er vel intet som er endret siden det, må snart ta turen igjen
Selvsagt, men fremdeles...Er vel ikke bare å få med alt ned til 20Hz som er poenget, men å plukke opp ballen der hovedhøyttalerne begynner å rulle av nedover i frekvens. Mine spiller ned til noenogtredve Hz på papiret, men tviler på at det er med fullt nivå når man kommer ned dit.Er det egentlig så mye informasjon så lavt i frekvensområdet? Ja, vi kan høre ned til 20Hz (give or take), men er det egentlig så mye der i musikken?
Kontrabass, tuba, pipeorgel, fagott, harpe... Et vanlig piano går kanskje litt under 40?
Til rock og kontemporærmusikk spilt med instrumenter og ikke datamaskiner, er det lite info så lavt, men det er kanskje en del romling og undertoner?
Hva hører man egentlig så langt nede i kontemporærmusikk?
Edit: Dette er ikke ment surmaget (men kanskje underbevisstheten min er misunnelig), men bare nysgjerrig.
Må oppleves. Å skjøte på nederst med riktig nivå er vanedannende. Det handler ikke om lyden en ikke hører, men høre det som er der på en troverdig måte. Noe mange anlegg sliter med, det mangler fundament og fremdrift i musikken. Da hjelper det ikke med dynamikk i en plast-tutSelvsagt, men fremdeles...Er vel ikke bare å få med alt ned til 20Hz som er poenget, men å plukke opp ballen der hovedhøyttalerne begynner å rulle av nedover i frekvens. Mine spiller ned til noenogtredve Hz på papiret, men tviler på at det er med fullt nivå når man kommer ned dit.Er det egentlig så mye informasjon så lavt i frekvensområdet? Ja, vi kan høre ned til 20Hz (give or take), men er det egentlig så mye der i musikken?
Kontrabass, tuba, pipeorgel, fagott, harpe... Et vanlig piano går kanskje litt under 40?
Til rock og kontemporærmusikk spilt med instrumenter og ikke datamaskiner, er det lite info så lavt, men det er kanskje en del romling og undertoner?
Hva hører man egentlig så langt nede i kontemporærmusikk?
Edit: Dette er ikke ment surmaget (men kanskje underbevisstheten min er misunnelig), men bare nysgjerrig.
Nå får jeg sikkert øreverk igjen, øra mine ække lagd for info så langt nede. Begynne med Bridge istedet....Bare å skru opp til det blinker rødt i mcintosh'en en periode, da blir alt bedre
Vi skal alle slite med noe.Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
Bare Tor selv er fornøyd kan vi andre selvfølgelig hoppe og drite. MEN han ga klare indikasjoner på at han selv følte at ting kunne vært bedre. Delte mine observasjoner bror til bror, ta det for det er verdt.
Emotiva XSP-1 er jo ett slikt produkt. Fullbalansert hvor signalet aldri forlater det analoge. Crossoverjustering og utganger for subwoofere i stereo.Helt enig berserkr. Vi har riktig nok surround receiver/prosessorer med delefilter, men der er det jo også lagt ned mye kapital i noe man ikke trenger til tokanals.
Jeg har selv veldig lyst til å lansere et produkt som har både delefilter og volumkontroll. Legger man til rette for Riia inngang også, så har man alt man trenger.
Står man med ene handa på stekeplata og den andre i fryseboksen har man det gjennomsnittlig bra..heller mer mot at det rett og slett er for stor overgang for de fleste
Du må nesten prøve, kan hende du blir overrasket. Det er forresten en helt annen bass en den du hører, slik du har sagt du sitter, presset opp mot veggen, mye mer kontant og direkte.Tviler ikke, men jeg lurer på hva man egentlig hører der nede, av f.eks. rockeplater der det dypeste er firestrengers bassgitaren som går ned til 41Hz.
Utdyp gjerne...Vi skal alle slite med noe.Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
Bare Tor selv er fornøyd kan vi andre selvfølgelig hoppe og drite. MEN han ga klare indikasjoner på at han selv følte at ting kunne vært bedre. Delte mine observasjoner bror til bror, ta det for det er verdt.
Skal vi sikkert, men om dette er tilfelle ville jeg være skuffet om jeg ikke hørte noe slikt???
Jeg hadde også noen små innvendinger på tonale ting men det går mer på smak enn rett eller galt, heller mer mot at det rett og slett er for stor overgang for de fleste
Meget mulig. Jeg får prøve en gang. Jeg bare lurer på hvorfor, som alltid.
Kan jo se på denne oversikten også:Meget mulig. Jeg får prøve en gang. Jeg bare lurer på hvorfor, som alltid.
Det er bare å google, det.Meget mulig. Jeg får prøve en gang. Jeg bare lurer på hvorfor, som alltid.
Å spørre er fint, å prøve selv i eget oppsett er bedre... Som sagt prøv. Og når det er gjort kom gjerne med analyser på hvilke instrumenter osv som går så og så dypt..
Hm...
Legger merke til at mageregionen har en egenresonans rundt 8Hz. Pass på at ikke de nye subbene gjør at gjestene har "uhell" i den nye lyttesofaen din.
Da er det jo bare å tasse ned til en bekjent eller medforumist å be om vareprøve, så skjønner du fort hva du går glipp av når sub-bass ikke er tilstede i det store bildet. Forskjellen er til å ta og føle på.Tviler ikke, men jeg lurer på hva man egentlig hører der nede, av f.eks. rockeplater der det dypeste er firestrengers bassgitaren som går ned til 41Hz.
Nå er vel du godt over på "realist-siden" hobbyen selv, så... Selvsagt er det en fysisk komponent, og selvsagt er det bedre å ha udempet (eller litt forsterket) frekvensrespons under der høyttaleren ruller av. Ingen motargumenter herfra.Vel, jeg sitter med fasit i hånden og på noen innspillinger er det overraskende hva som dukker opp. Samme opplevde jeg hos 8x12 da han spilte musikk jeg kjente. Så kan jo du bare sitte å teorisere litt, mens jeg oppdager. Lurt på hvorfor det lages instrumenter som går under 20Hz? Var det ikke du som la ut denne? Kan tyde på at vi "hører" med mer enn øra.
Hm...
Legger merke til at mageregionen har en egenresonans rundt 8Hz. Pass på at ikke de nye subbene gjør at gjestene har "uhell" i den nye lyttesofaen din.
Ikke jeg heller...men høre kanskje im produkterJeg hører ikke et skvatt over 17KHz.
Til å svare så hører man og føler det ganske godt. Blindtestet akkurat dette ganske mye når vi skulle velge nye horn i forbindelse med det nye PA systemet. Da systematisk blindtestet vi på forskjellige sjangre hvor langt ned vi måtte for å ikke miste den nederste oomphen. På rock og metall så hørte vi grei forskjell blindt på 25 og 40hz respons. På elektronisk musikk som vi spiller en del så var det gode forskjeller, også mellom 25-20hz men der var det ikke nok til at vi ville ofre så mye ekstra størrelsen det ville kreve. Merker også det på konserter o.l jeg er på at jeg ofte savner den aller nederste oktaven.Nå er vel du godt over på "realist-siden" hobbyen selv, så... Selvsagt er det en fysisk komponent, og selvsagt er det bedre å ha udempet (eller litt forsterket) frekvensrespons under der høyttaleren ruller av. Ingen motargumenter herfra.Vel, jeg sitter med fasit i hånden og på noen innspillinger er det overraskende hva som dukker opp. Samme opplevde jeg hos 8x12 da han spilte musikk jeg kjente. Så kan jo du bare sitte å teorisere litt, mens jeg oppdager. Lurt på hvorfor det lages instrumenter som går under 20Hz? Var det ikke du som la ut denne? Kan tyde på at vi "hører" med mer enn øra.
Hm...
Legger merke til at mageregionen har en egenresonans rundt 8Hz. Pass på at ikke de nye subbene gjør at gjestene har "uhell" i den nye lyttesofaen din.
Det jeg spurte om var hva man evt. hører ned mot 20Hz når man spiller musikk som ikke inneholder noen instrumenter som kommer ned dit. Fordi jeg lurte på det, og ikke for å kritisere de som har sub! Legg de ømme tærne på en pute og slapp av, folkens! Det kommer jeg til å fortsette å lure på selv etter å ha prøvd skikkelige subber og opplevd det samme selv også, så det vil ikke hjelpe. Jeg spurte ikke om hvorvidt det låter bra, så fasiten din er ikke svaret på det jeg spurte om.
Hvor er den knappen?Har du vurdert å kjøre REL'ene i stagger tuned modus?
Ingen knapp, men filosofi. Her fra WB:Hvor er den knappen?Har du vurdert å kjøre REL'ene i stagger tuned modus?
Nå har vel frysen -18°C og en stekeplate fort 200°C, da blir snittet 109°C, nå vet ikke jeg hvilken temperatur du foretrekker i stua, men....Står man med ene handa på stekeplata og den andre i fryseboksen har man det gjennomsnittlig bra..heller mer mot at det rett og slett er for stor overgang for de fleste
Kan også være at man gradvis har vendt seg til noe og blitt døv for visse ting?
Nettopp, mangler en knapp, ingen høypass.Ingen knapp, men filosofi. Her fra WB:Hvor er den knappen?Har du vurdert å kjøre REL'ene i stagger tuned modus?
Utdyp gjerne...Vi skal alle slite med noe.Sliter litt med å skjønne akkurat dette?
Bare Tor selv er fornøyd kan vi andre selvfølgelig hoppe og drite. MEN han ga klare indikasjoner på at han selv følte at ting kunne vært bedre. Delte mine observasjoner bror til bror, ta det for det er verdt.
Skal vi sikkert, men om dette er tilfelle ville jeg være skuffet om jeg ikke hørte noe slikt???
Jeg hadde også noen små innvendinger på tonale ting men det går mer på smak enn rett eller galt, heller mer mot at det rett og slett er for stor overgang for de fleste
Vel og bra, men akkurat HVA er det man hører der nede?Til å svare så hører man og føler det ganske godt. Blindtestet akkurat dette ganske mye når vi skulle velge nye horn i forbindelse med det nye PA systemet. Da systematisk blindtestet vi på forskjellige sjangre hvor langt ned vi måtte for å ikke miste den nederste oomphen. På rock og metall så hørte vi grei forskjell blindt på 25 og 40hz respons. På elektronisk musikk som vi spiller en del så var det gode forskjeller, også mellom 25-20hz men der var det ikke nok til at vi ville ofre så mye ekstra størrelsen det ville kreve. Merker også det på konserter o.l jeg er på at jeg ofte savner den aller nederste oktaven.
Hm. Kan dette oppnås uten å øke lydnivået, altså? Intuitivt ville jeg ikke tro det, men... (?)På høyere volum vil også det fysiske aspektet tre mye mer frem om du har mer kapasitet nedover. Det fysiske aspektet man får med mer membranareal bør absolutt ikke undervurderes i mine øyne. Jeg merket f.eks veldig godt når jeg delte 15" tommerene mine på 300hz i stedet for 200hz mot 12" tommeren. Når jeg delte på 200, så fikk jeg like mye volum, men det fysiske slaget i magen var ikke der. Når jeg delte på 300hz så ble det selve "pucnhet" og det fysiske i lyden mye mer tilstedeværende.