Sanningar om kablar och annat flum

B

BjornE

Gjest
Palvigs innlegg er totalt irrelevant og søker å forklare fysiske fenomener på en særdeles kvasifysikalsk måte.

Hva som skjer i atomkjerner og rundt disse mht. elektroner og bevegelse kan i visse sammenhenger beskrives som vann og elver etc. Dette er et bilde som fungerer godt når man dimensjonerer sikringer og stikkontakter i et hus. F. eks. 10 amp kurs lar det renne maks 10 amp. i elven, denne kan forgrene seg til en 500w varmovn, noen lamper etc.

Dersom man vil trekke frem teori for å si noe om forksjell i virkemåte for forskjellige kabeldesign og utovere dette forsøke å beskrive isolasjonens innvirkning på det hele er Palvis prosa totalt uegnet. Løkken er nok ganske mye nærmere nødvendig teoretisk bakgrunn.

En annen ting er at ingen kabler jeg har sett er designet ut fra anerkjent fysikalsk teori, bortsett fra endel gjennomprøvet markedsføringsteori.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.886
Antall liker
29.265
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvor i all verden ble det av KVs forslag om å gjennomføre en blindtest??
Er det så mye mer givende å diskutere hypoteser?? Den behøver ikke å være så omfattende. Det eneste spørsmålet man behøver å stille er om det er hørbare forskjeller på kabler. Til det trenger man å blindteste to -2- kabler. Hører man statistisk signifikante forskjeller, kan man jo saktens diskutere hvorfor, men denne skyttergravskrigen ville kanskje komme inn i en mer givende fase.
mvh
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Enig med tkr. Noen som bor i Oslo/omegn og mener de hører forskjell på kabler bør melde sin interesse for å delta.
 
K

knutinh

Gjest
Hei!
Med hensyn til blindtest er jeg gjerne med! Jeg bor i Bærum og mener en smart blindtest enkelt kunne være høyre kanal med Clas Ohlsons utvalge, venstre kanal med verdens saftigste slangebiff. Høytalerene tett sammen og mono kilde. På denne måten kunne man enkelt bytte kanal (balansen) og avgjøre om man virkelig kunne høre forskjell, og i tilfelle hvilken kabel man foretrekker.
Variasjonen mellom høyttalere (også i par) overstiger forskjellen mellom fornuftige kabler, så testen ville bli en test av om man kan høre forskjellen på matchede høyttalere.

Dessuten er den forskjellen i plassering og evt påvirkningen av å ha en annen høyttaler i umiddelbar nærhet hhv til venstre og til høyre sannsynligvis også momenter som kan gi hørbare effekter.

mvh
Knut
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Å diskutere er det eneste mange kan her inne. Minimal erfaring med kabler og testing av slike og baserer alt på kjennskap til Ohms lov. Når det blir snakk om testing så kveles det i kverrulering rundt metodikk-patetisk er det eneste ordet jeg finner...........................
 
K

knutinh

Gjest
Takk for nytt navn som du har gitt meg. ;)

Artikkelen til Palvig tar for seg temaet om at elektronstrømmen i en kabel avhenger av materialet kabelen er laget av, diameteren på lederene. Den tar også for seg at hastigheten til elektronstrømen gjennom kabelen forandrer seg avhengig av frekvensen.
Dette tatt i betraktning, og også det faktum at kabler blir laget av forskjelige materiale(Kobber, Sølv, Gull, legeringer), med forskjelige diameter på lederene. Kan det da være en liten mulighet for at det er lydmessige forskjelder på kabler ;)

Endre
Det finnes mange muligheter. Grensesprengende forskning kan gi mange nye svar i fysikken.

Min vinkel er dog at grensesprengende fysikk neppe kommer fra hifi-kretser. Det enkle spørsmålet vi er ute etter, "har dyre/esoteriske kabler noe for seg?" besvares da mye enklere av en blindtest. Det har dessuten den fordelen at alle lesere kan sette seg inn i resultatet.

-k
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Når det blir snakk om testing så kveles det i kverrulering rundt metodikk-patetisk er det eneste ordet jeg finner...........................
Mener du at metodikken som brukes på en test er uviktig?
 
K

knutinh

Gjest
Ikke godt å si hvem man skal stole på.... ???
Hva med wikipedia? Jeg har gode erfaringer med at det der finnes teknisk god informasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_Effect

"Introduction
The skin effect causes the effective resistance of the conductor to increase with the frequency of the current. The effect was first described in a paper by Horace Lamb in 1883 for the case of spherical conductors, and was generalized to conductors of any shape by Oliver Heaviside in 1885. The skin effect has practical consequences in the design of radio-frequency and microwave circuits and to some extent in AC electrical power transmission and distribution systems."

Effekten ble altså oppdaget i 1883, men fremdeles dukker det opp hifi-guruer fra ingensteds fra og erklærer at de har løst kabel-problemet og grunnen er skin.effekt.

-k
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Knutinh, er det noe på gang mellom deg og KV for å få gjennomført en test ?
 
K

knutinh

Gjest
Knutinh, er det noe på gang mellom deg og KV for å få gjennomført en test ?
Jeg har lagt igjen kontakt-informasjon men jeg forstod det slik at tilbudet primært var til to andre deltagere i debatten.

Forsåvidt er jeg enig i KV sin argumentasjon. Hva oppnås ved å gjennomføre en blindtest på en skeptiker?

-k
 

kasper

Medlem
Ble medlem
17.12.2003
Innlegg
22
Antall liker
0
Utrolig gått beskrivet av El Mariachi, kunne ikke sagt det bedre selv.
Har selv meget bra hifi anlegg, og har testet kabler som har vært veldig dyre uten å merke noen forskjell. Dette gjorde jeg for å være "open minded".
Har ikke noen problemer å høre forskjell på forsterkere, cd spillere etc. Men kan ikke begripe at folk og bla fidelity redaksjonen kan høre feks forskjell på power kabel. Helt utrolig.
Verden skal bedras!!!!!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Med hensyn til blindtest er jeg gjerne med! Jeg bor i Bærum og mener en smart blindtest enkelt kunne være høyre kanal med Clas Ohlsons utvalge, venstre kanal med verdens saftigste slangebiff. Høytalerene tett sammen og mono kilde. På denne måten kunne man enkelt bytte kanal (balansen) og avgjøre om man virkelig kunne høre forskjell, og i tilfelle hvilken kabel man foretrekker.
Er ikke dette en noe merkelig måte å lytte på? ::)

Eneste måten (etter min mening) å kjøre realistisk blindtest på er oppkobling og lytting identisk med hva man har til vanlig.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvor i all verden ble det av KVs forslag om å gjennomføre en blindtest??

                                  mvh
Se litt under halvveis ned på side 6.
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Jeg gjorde knapt noe annet enn å invitere et par av de mest høyrøstede skeptikere til å ta med seg sin lampettledning eller Claes Ohlsson variant og sammenlikne med mine Valhalla og Transparent på Fidelity sitt referanseanlegg i Oslo. Så kunne de skrive ned sine erfaringer som Fidelity ville trykke ordrett.

Jeg er simpelthen bare i stuss om årsaken til at de ikke hører forskjell er problemer med anlegget sitt eller om man simpelthen ikke kan høre forskjellene selv på topp utstyr. Jeg nevnte også at en representant fra OAS e.l. gjerne kunne være tilstede og rapportere fra sitt ståsted. Knuth meldte seg da øyeblikkelig. Fint!

Men det kan da være mulig også å finne på noe i Horten?
Knut V,red av Fidelity :)
PS; Finner det underlig at ferske lydentusiaster så skråsikkert erklærer mer erfarne entusiaster som en gjeng lettlurte tullinger?
DS
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Pokker så synd hvis dette ikke skal bli gjennomført. Blindtest på kun en eller flere skeptikere er selvsagt meningsløst.
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Jeg sier ikke at ditt opplegg ikke vil blir gjennomført, jeg sier bare at mitt opplegg var langt mer beskjedent i omfang. Det har også noe med tid og krefter å gjøre... ;)
Enkelte vil kanskje ha registerert at Fidelity gjerne hører på sine lesere?
Knut :)
 
K

knutinh

Gjest
A. Hva er de mest omstridte temaene her på sentralen?

1. Forskjell mellom strømkabler, analoge signalkabler, digitalkabler og Høyttalerkabler.

2. Lydkvaliteten på CD vs SACD vs LP vs mp3

3. Spikes, "stabilisatorer", steiner etc

4. Grønn tusj, volum-knotter i tre,

Er det flere punkter hvor subjektivister og rasjonalister går i klinsj med jevne mellomrom og ikke greier å bli enige om hvordan virkeligheten egentlig er?

B. Hva ønsker vi å få ut av en evt blindtest?
Er poenget å ha en referanse å henvise til i fremtidige diskusjoner? Er poenget å "omvende" rasjonalister slik at de forstår at det er mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen forstår, evt "omvende" subjektivister slik at de forstår at det er lett å lure seg selv?

Hvem vil ta til følge en slik test, gitt at den gjennomføres på en forsvarlig måte? Hvis f.eks alle subjektivister tar forbehold om at de bare støtter testen hvis resultatet blir en støtte til konklusjonen man allerede har tatt så er verdien liten, og poenget med å kaste bort tid og krefter lite.

mvh
Knut
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Utrolig gått beskrivet av El Mariachi, kunne ikke sagt det bedre selv.
Har selv meget bra hifi anlegg, og har testet kabler som har vært veldig dyre uten å merke noen forskjell. Dette gjorde jeg  for å være "open minded".
Har ikke noen problemer å høre forskjell på forsterkere, cd spillere etc. Men kan ikke begripe at folk og bla fidelity redaksjonen kan høre feks forskjell  på power kabel. Helt utrolig.
Verden skal bedras!!!!!
a er det noe i anlegget som bremser så mye at det ikke hørs forskjeller. At du ut fra sette kan konkludere med at det ikke er forskjeller og at folk vil bedras blir på bort i staur og vegger %¤%&&/&&&&&
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg gjorde knapt noe annet enn å invitere et par av de mest høyrøstede skeptikere til å ta med seg sin lampettledning eller Claes Ohlsson variant og sammenlikne med mine Valhalla og Transparent på Fidelity sitt referanseanlegg i Oslo. Så kunne de skrive ned sine erfaringer som Fidelity ville trykke ordrett.

Jeg er simpelthen bare i stuss om årsaken til at de ikke hører forskjell er problemer med anlegget sitt eller om man simpelthen ikke kan høre forskjellene selv på topp utstyr. Jeg nevnte også at en representant fra OAS e.l. gjerne kunne være tilstede og rapportere fra sitt ståsted. Knuth meldte seg da øyeblikkelig. Fint!

Men det kan da være mulig også å finne på noe i Horten?
Knut V,red av Fidelity :)
PS; Finner det underlig at ferske lydentusiaster så skråsikkert erklærer mer erfarne entusiaster som en gjeng lettlurte tullinger?
DS
Jeg håper fortsatt at dere vil foreta relevant blindtest i et godt utarbeidet og planlagt opplegg ;)
Jeg har personlig stor respekt for den erfaring dere representerer. Likevel må du forstå den forvirring som dette tema skaper blant de som er mer ferske i gamet?
På den ene siden forklarer dere effekter av kabelbytter med store ord om enorme forskjeller, ja som natt og dag. På den andre siden finnes et betydelig antall personer som også genuint er opptatt av lyd, som da påstår at det ikke kan registreres forskjeller. Jeg kan m.a.o. ikke forstå at dersom kablene betyr så mye som dere mener og hører, da skulle et stort flertall i det minste høre en del forskjell? Eller kan så mange personer som har hifi som lidenskap og hobby ha så ENORMT store forskjeller i sin hørsel? Det siste er vel heller ikke mer troverdig ???
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Å diskutere er det eneste mange kan her inne. Minimal erfaring med kabler og testing av slike og baserer alt på kjennskap til Ohms lov. Når det blir snakk om testing så kveles det i kverrulering rundt metodikk-patetisk er det eneste ordet jeg finner...........................
Hvis du tror at det eneste elektronikkutdanningen i Norge omfatter er Ohms lov, så tror jeg du undervurderer en ganske stor gruppe kunnskapsrike mennesker.
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
KV, mitt innlegg var til Knutinh. Fikk en tlf. når jeg satt å skrev ......
Jeg har registrert at Fidelity tar sine lesere på alvor, noe som ditt tilbud bekrefter.
Ser en mulighet til å få denne kabeldiskusjonen inn i mer positive former gjennom en seriøs test gjennomført av seriøse personer, som f.eks. dere i Fidelity.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
a er det noe i anlegget som bremser så mye at det ikke hørs forskjeller. At du ut fra sette kan konkludere med at det ikke er forskjeller og at folk vil bedras blir på bort i staur og vegger %¤%&&/&&&&&
Og her er vi tilbake på "anlegget ditt er ikke godt nok" argumentet ser jeg.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
B. Hva ønsker vi å få ut av en evt blindtest?
Er poenget å ha en referanse å henvise til i fremtidige diskusjoner? Er poenget å "omvende" rasjonalister slik at de forstår at det er mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen forstår, evt "omvende" subjektivister slik at de forstår at det er lett å lure seg selv?

mvh
Knut
Du vil aldri få omvendt en "subjektivist" som har drevet med kabelutforsking i 5-10-15-20-25 år, og som har erfart at kabler kan utgjøre en ikke uvesentlig forskjell i et godt anlegg.
Her gjør ikke en blindtest noe fra eller til uansett utfall.

Mulig du kan få omvendt noen rasjonalister hvis de opplever i en blindtest at en kabel faktisk påvirker lydbilde i den ene eller andre retning.

Bortsett fra det - blindtester er underholdning. Intet annet. ;)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
På den ene siden forklarer dere effekter av kabelbytter med store ord om enorme forskjeller, ja som natt og dag. På den andre siden finnes et betydelig antall personer som også genuint er opptatt av lyd, som da påstår at det ikke kan registreres forskjeller.
Tror det er viktig å ha i bakhode at når vi snakker om hifi så er det ofte de små detaljene som skaper de store opplevelsene! ;)

Da kan små forskjeller oppleves som enorme. ;D
 
B

BjornE

Gjest
Lytting er en subjektiv affære - selvfølgelig. Kun jeg kan bruke mine ører - andre kan det ikke.

Teknisk analyse er noe annet. Da operer man med anerkjente metoder, verifisert, kalibrert måleutstyr og matematisk/fysisk bakgrunn og referanser.

Det jeg synes kunne være interessant med en eventuell blindtest er hvorvidt andre hører eller oppfatter det samme som jeg. Eller at det er signifikante forskjeller mellom kabler som alle hører, hevet over enhver tvil. Desverre er dette med å høre nødt til å ha form av en blindtest der forvirrende elementer som design, tykkelse og pris influerer på sansene.

Grunnen til at dette er interessant er selvfølgelig at all teknisk analyse av kabler viser at det ikke kan være hørbare forskjeller på "normale" kabler. Det vil si jeg ser bort i fra avsindig dårlig kvalitet eller kabler der man tydelig kan måle forskjeller innenfor det måleområdet som beskrives som audio.

Videre er selvfølgelig grunnen til at jeg engasjerer med at jeg personlig kontinuerlig videreutvikler mitt anlegg. Dette gjelder alle enheter og elementer i anlegget fra harddisker til høytalere. Til nå har jeg konkludert med at Clas sine kabler er tilstrekkelig - for meg. Dersom noen greier å overbevise meg om noe annet kjøper jeg selvfølgelig nye kabler prompte! Tross alt har jeg investert noen kroner i anlegget og dersom forbedringene er i den størrelsesorden som beskrives av noen her på forumet handler jeg på veien hjem fra en eventuell test der jeg er overbevist.

Som sagt pr. idag "vet" jeg at kablers påvirkning av lydbildet er ikke eksisterende i forhold til andre elementer i systemet. Dersom annet blir bevist - er jeg klar for det. Ulempen med dette beviset er at teknisk analyse helt enkelt sier meg at det ikke er forskjel. Med andre ord - blindtest.
 
B

Back_Door

Gjest
Du vil aldri få omvendt en "subjektivist" som har drevet med kabelutforsking i 5-10-15-20-25 år, og som har erfart at kabler kan utgjøre en ikke uvesentlig forskjell i et godt anlegg.
Her gjør ikke en blindtest noe fra eller til uansett utfall.


Bortsett fra det - blindtester er underholdning. Intet annet.  ;)
Tror du ikke at det kan bli et tankekors for denne "subjektivisten" om han erfarer at det han har ment i 20 år ikke lar seg påvise i en blindtest? Da tar jeg utgangspunkt i at testen utføres på en måte han selv er komfortabel med og at han selvsagt selv deltar.
En anne ting: De fleste fenomener rundt oss er enten forklart eller vi ønsker at de skal forklares. Hvordan kan det ha seg at innen akkurat dette feltet, mener de fleste subjektivister at det er bortkastet å forklare og dokumentere? Hva er dermed forskjellen i motivasjon når det gjelder kabler og astronomi ???Ønsker dere at kabler skal forbli behandlet som astrologi?
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Tror du ikke at det kan bli et tankekors for denne "subjektivisten" om han erfarer at det han har ment i 20 år ikke lar seg påvise i en blindtest? Da tar jeg utgangspunkt i at testen utføres på en måte han selv er komfortabel med og at han selvsagt selv deltar.
Jo, med det utgangspunktet kan jeg være enig.

I praksis vil det gjerne si med eget anlegg, eller annet anlegg som vedkommende kjenner lydsignaturen fra godt.
Selvsagt også et tankekors om man er 100% sikker i en A-B test, men ikke kan ta forskjellene i en ABX test.

Hadde uansett vært morsomt å prøvd. ;)
 
K

knutinh

Gjest
Jo, med det utgangspunktet kan jeg være enig.

I praksis vil det gjerne si med eget anlegg, eller annet anlegg som vedkommende kjenner lydsignaturen fra godt.
Selvsagt også et tankekors om man er 100% sikker i en A-B test, men ikke kan ta forskjellene i en ABX test.

Hadde uansett vært morsomt å prøvd. ;)
:)

Og med en slik åpen holdning blir blindtester med ett mer interessant :)

-k
 
O

om.s

Gjest
Skjønner ikke helt hvor du vil hen.. Jeg mener jo at det ikke er noe særlig forskjell på kabler. Og derfor tror jeg at disse opplevde forskjellene kan relateres til andre ting enn kabelen. Ref div blindtester. Og med det så stigmatiserer jeg vel en gruppe, men ser ikke helt problemet..
Stignatiseringen mener jeg ligger litt i de uttrykk du anvender, selv om du ikke mener deg å höre forskjeller så bör man jo ikke kalle de som mener det er forskjeller for "kjöpekåte menn", "fornöyde med å lure seg selv" osv osv....

Jeg både respektere og akseptere at andre har ulike opplevelser og tilnärminger til det hele enn meg, men jeg vet ikke om jeg akjseptere alle de "stigmatiserende" betegnelse bla du, omtaler meg/oss med, det er vel der skoen trykker litt, kanskje litt mer vennlig gjensidighet og respekt (ikke nödvendigvis enighet...) hadde värt av det gode?  ;) :)

mvh  
 
O

om.s

Gjest
Og her er vi tilbake på "anlegget ditt er ikke godt nok" argumentet ser jeg.
Ja kanskje og hva så? det er vel ett faktum at visse anlegg er bedre enn andre!.

mvh
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Du vil aldri få omvendt en "subjektivist" som har drevet med kabelutforsking i 5-10-15-20-25 år, og som har erfart at kabler kan utgjøre en ikke uvesentlig forskjell i et godt anlegg.
Her gjør ikke en blindtest noe fra eller til uansett utfall.
Hvorfor ikke? AGD her på forumet, som vel har utstyr som overgår de fleste andre, har blitt "omvendt":

I have owned CGR myself, as well as the top offerings from Wireworld, Kimber, Purist Audio and several others. Some time ago however, I sold every last bit of designer wire in preference of DIY cables made from bulk cable.

Prior to this a friend and I had myriad discussions similar to those on this forum regarding the pointlessness or otherwise of buying expensive wire. I was challenged to do a comparison between my own cable collection and his £5-a-pair homegrown ones and to cut a long story short, I gave him the cables from one of my systems and he measured their electical characteristics. He then duplicated the measurments in cables of his own make, gave me those and we conducted a listening test a few evenings later. In short, I could not tell the two "brands" apart in any of three systems where we tried the cables. More testing followed in the weeks later, with him "duplicating" more cables and testing being carried out - all with the same end result.

Consequently all my boutique snakes are now gone and my entire cable assortment is worth perhaps £100 or so. The cables found new homes, my friend got 4 5-litre kegs of Smuggler from nearby Marlow Brewery as a bonus and I have the same sound as before for rather a lot less money. A good deal all around I think.

Basically then, from being a firm believer in the importance and benefit of exotic cabling, I have come to be firmly convinced that any two cables which measure the same, sound the same. Perhaps the same approach might benefit others
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Er vel selv å betrakte som en subjektivist da jeg mener å høre forskjell på kabler ( om ikke stor forskjell ).
Som Møring er tanken på at det er kun min TRO som gjør at jeg hører forskjell hard å svelge. Jeg har betalt hipp hurra for mine kabler, mens andre oppnår samme resultat for hundrelapper ! Nei pokker dette må vi subjektivister til bunns i. Det er vi som har noe å tjene her.
 
K

knutinh

Gjest
Er vel selv å betrakte som en subjektivist da jeg mener å høre forskjell på kabler ( om ikke stor forskjell ).  
Som Møring er tanken på at det er kun min TRO som gjør at jeg hører forskjell hard å svelge.  Jeg har betalt hipp hurra for mine kabler, mens andre oppnår samme resultat for hundrelapper !  Nei pokker dette må vi subjektivister til bunns i.  Det er vi som har noe å tjene her.
:)

Jeg mener at alle har noe å tjene på at de virkelige sammenhengene kommer fram. Det er like irrasjonelt å bruke unødvendige penger, eller ha unødvendig dårlig lyd pga teoretisk overbevisning som subjektiv overbevisning.

-k
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Knutinh, du har selvsagt rett, men som sagt jeg er MØRING.
 
K

knutinh

Gjest
De som har tro på forskjeller i kabler blir jo alltid forespurt bevis og teorier, kommer noen med slikt blir svarene lettere latterliggjørende innlegg av denne typen for å ugyldiggjøre informasjonen- en kjent hersketeknikk.
Problemet er at slike teorier :
1. Ikke er alment aksepterte
2. Baserer seg på ukjente kilder, er uten henvisninger
3. Uten unntak inneholder så mye støy at jeg mister oppmerksomheten etter et par setninger.

Hvis Palvig kan formulere innlegget slik at han etter 1-2 avsnitt har formulert en tydelig hypotese og så målrettet underbygger denne så tror jeg at flere tar seg umaken med å lese igjennom og komme med kildekritikk.

Det blir litt som den lange og såre debatten vi hadde om elektronmolekyler tidligere. Der fikk bl.a. jeg gjennomgå fordi jeg satte meg på min høye hest og erklært at innlegget var bare svada. Ikke nok med at all teori som understøtter subjektivistenes holdning er korrekt, alle som kritiserer nevnte teori bedriver elitistisk hersketeknikk - for teori er selvsagt noe som alle har like stor rett til å formulere, og alles teorier er like bra...

Med mindre teorien står i lærebøker eller har vært brukt til å lage kraftverk og dippetdutter siden 1800-tallet. Da er den sannsynligvis feil fordi de dumme ingeniørene på 1800-tallet ikke greide å se opp fra regnestaven. Byggingeniørene fikk sannsynligvis ikke med seg at bruene raste ned, for de var så teori-fikserte;-)

mvh
Knut
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja kanskje og hva så? det er vel ett faktum at visse anlegg er bedre enn andre!.

mvh
Du har rett i at det er forskjell på annlegg, men dette er jo et SÅ TYPISK argument fra menigheten.
 
B

BjornE

Gjest
Mitt anlegg er best! for meg. Det er samlet sammen opp gjennom årene etter økonomi og romstørrelse og er altså best, for meg nå i mitt lytterom.

Derfor kabeldebatt!!!!

Er det noen muligheter til å forbedre? Er det noe jeg har oversett? Kan en kabelinvestering på 5.000 kroner medføre de enorme forbedringene noen beskriver her? Etter å ha lest litt fra noen debatanter skulle nye kabler medføre grensesprengende forbedringer, sammenlignbart fra Phillips integrert kasettspiller til Krell?

Mitt svar er NEI! Inntill det motsatte er bevist, og desverre er siste mulighet en ekte ABX lyttetest. Dette fordi ingen kan påvise noen teknisk forklaring, allerminst Pallevig med han Det Beste fysikk og henvisning til ellers rimelig utydelige kilder.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Mitt anlegg er best! for meg. Det er samlet sammen opp gjennom årene etter økonomi og romstørrelse og er altså best, for meg nå i mitt lytterom.

Derfor kabeldebatt!!!!

Er det noen muligheter til å forbedre? Er det noe jeg har oversett? Kan en kabelinvestering på 5.000 kroner medføre de enorme forbedringene noen beskriver her? Etter å ha lest litt fra noen debatanter skulle nye kabler medføre grensesprengende forbedringer, sammenlignbart fra Phillips integrert kasettspiller til Krell?

Mitt svar er NEI! Inntill det motsatte er bevist, og desverre er siste mulighet en ekte ABX lyttetest. Dette fordi ingen kan påvise noen teknisk forklaring, allerminst Pallevig med han Det Beste fysikk og henvisning til ellers rimelig utydelige kilder.
Er nysgjerrig på en sak.
Om du prøver ut ulike kabler i anlegget ditt, opplever du da ikke forskjeller i lydbildet avhengig av hvilke kabler du bruker?
 
O

OldBoy

Gjest
Er nysgjerrig på en sak.
Om du prøver ut ulike kabler i anlegget ditt, opplever du da ikke forskjeller i lydbildet avhengig av hvilke kabler du bruker?
Bedre for sent enn aldri, så jeg melder meg liksågodt på denne diskusjonen.

Spørsmålet ovenfor er ikke rettet til meg, men jeg føler meg likevel kallet til å være med og svare. Og svaret er at "jeg vet ikke".

Noen ganger synes jeg at jeg hører forskjeller, andre ganger ikke.

Problemet er:

a) at jeg som regel ikke er helt sikker,

b) at jeg av og til tror at jeg hører de forskjellene jeg synes at jeg bør høre,

c) at jeg av og til ikke synes at jeg hører noen forskjell selv om "alle andre" sier at det er stor forskjell.

For å konkretisere dette: nylig byttet jeg ut et par signalkabler til et par hundre hundre kroner jeg hadde koblet opp midlertidig med et par til et par tusen i nypris som jeg overtok brukt av en kamerat. Jeg ville vel ha kommet i kategorien "tjukk i hue" hvis jeg hadde sagt til kona og "alle andre" at de nye kablene ikke var det spøtt bedre enn de gamle. Men sannheten er at jeg, innerst inne, ikke er sikker på effekten av min såkalte oppgradering.
 
Topp Bunn