Sansui

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Lars.N

Gjest
    Ja dette med dårlig funkskjon i volumpot / kildevelgere er jo en gjenganger men tru om noen har funnet et alternativ til de orginale fra ALPS som kan brukes som er bedre skrudd sammens å holdbar over tid .

PS : digga den AU alpha 707 DR spiller med et helt annet vesen kontra 907XR

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg bruker CRC Electronic Cleaner først og jobber litt med venderne, så har jeg på noe som heter Electrolube SGB som selges hos Elfa Distrelec. Det viser seg å bli bra over lang tid. Våpenolje har jeg ikke prøvd, er litt usikker på den med tanke på div plast o.l.. Volumpotmeteret mitt er faktisk helt tyst, så der har jeg ikke gjort noe foreløpig.

L

Lars.N

Gjest
    BIAS.jpg
    Fyra opp amp god å varm men verdier ligger langt unna spec , hvis jeg ikke måler feil da skal jo ha 8.8mv
    907MR0002.jpg
    907MR0001.jpg

Sist redigert:
    L

Lars.N

Gjest
    Ligger nok for høyt der ja...:) Skal være 8,8mV +- 1mV
    Ser du noe spesielt på skjema angående de TP bias målepunkt ( de med 2 pinn på ) synes det er rart det kun måler på en pinn av de .

Mvh

Lars

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg vet ikke helt hva de kontaktene egentlig er til. Skal se om jeg finner de på skjemaet... Er det XR du har?

L

Lars.N

Gjest
    Jeg vet ikke helt hva de kontaktene egentlig er til. Skal se om jeg finner de på skjemaet... Er det XR du har?
    Yepp XR jeg har men ser Part nummer er det samme på MR kontra XR kortet så da bygger de på samme lest :)

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    DR har nok samme partnummer den også. Kikket litt på skjemaet nå, men finner ikke ut av de der 2-pinns kontaktene. Nå skal det sies at jeg nok ikke er en kløpper på å lese skjema da, så jeg kan ha oversett noe..:)

L

Lars.N

Gjest
    DR har nok samme partnummer den også. Kikket litt på skjemaet nå, men finner ikke ut av de der 2-pinns kontaktene. Nå skal det sies at jeg nok ikke er en kløpper på å lese skjema da, så jeg kan ha oversett noe..:)
    Snåle greier kortet på skjema heter 7027 , test punkt er merket på printplate med Bias TP.

Mvh

Lars

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hmm, jeg finner ikke F-7027 på skjemaet. Derimot står det at power amp board heter F-7187...... Begynner å lure på at det er endel slurvefeil i denne manualen....

L

Lars.N

Gjest
    Hmm, jeg finner ikke F-7027 på skjemaet. Derimot står det at power amp board heter F-7187...... Begynner å lure på at det er endel slurvefeil i denne manualen....
    hmmm sjekka ut den ebay firma saken fant ikke noe manual hos dem , men skal ta en tlf i morgen jeg trur kanskje jeg har et lite håp hos en som tok vare på alle service manualer den gang de drev service verksted i stor still .

L

Lars.N

Gjest
    Du må spørre de i Tyskland om de har manualen. Står ikke i lista deres på e-bay....
    OK skal høre med de , fant ikke noe på ebay hos dem .

justert ned bias på den ene siden i kveld til 8.8mv prikk på hot og cold side ( men ble jo nesten ikke varme i kjøleribber etter justering ) hvor varm var din 907 ? Jeg kan legge tunga på ribber uten å brenne meg :)

Hvordan gjør jeg det med DC justering testa punkt 1 ut i praksis det ble jo bare køl den gikk rett i protect på rele.

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    På tomgang blir den såvidt lunken, blir noe varmere ved litt pådrag. Jeg koblet målepinnene til høyttalerterminalene og justerte til 0mV ved nedskrudd volum med kVr1 som i punkt 2 på 3-1-2 på side 11. Punkt 1 på samme skjønner jeg intet av, der må det være en feil i manualen. Der står jo akkurat det samme som punkt en på 3-1-1, og det får jeg ikke til å stemme...

L

Lars.N

Gjest
    Vis vedlegget 183111 Fyra opp amp god å varm men verdier ligger langt unna spec , hvis jeg ikke måler feil da skal jo ha 8.8mv Vis vedlegget 183109 Vis vedlegget 183110
    Trur jeg er på sporet av noe nå men vet ikke da jeg ikke er elektrokyndig i det hele tatt ( synd for meg ) men men :)
    Hvis du ser på bilde av TP bias målepunkt på hot og cold side den med 2 pinn så er det en pluss og minus side på den .
    Pluss siden er ikke merket på kortet med pluss på pinn er den som ligger nærmest base på utgangtransistor , du ser en B merket på kortet å en E på andre siden for TP målepunkt som ligger mellom to transistorer .
    Legger ut et bilde med de merket av når jeg for tid slik jeg kanskje mener det henger i hop dette her.

L

Lars.N

Gjest
    Ok, det er nok sånn ja. Hvordan gikk det med dc justeringa?
    Den ble justert på høytalerutganger til 0 mv med føler meg ikke helt komfortabel med hele opplegge grunnet bug i manualen.

Hot og cold skal balanseres hver for seg på DC for at resultatet skal mest mulig 0mv ut uten skevtrekk mener jeg å ha lest et sted .

Huff nå går jeg i mettning

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Ok, synd med den feilen i manualen. Fremgangsmåten på 707 og 607 er helt annerledes, så det går ikke å bruke den heller....:(

L

Lars.N

Gjest
    Snodig saker :) men deler 707 607 samme metode til innjustering ?

Vet flere på veven har klaget over feil ved layout på service skjema fra Sansui :(

L

Lars.N

Gjest
    Går veien dette :) snek på innsiden med inspeksjonspeil VR 1 er DC / VR 2 Bias / VR 3 Bias / VR 4 er også umerket til hva den er til så der blir jeg svar skyldig .

Bias justeres enkelt å greit på TP pluggen med en to pinn iso kontakt 8.8mv +-1 mv dette gjøres på Hot & cold side , det er samme prossedyre på L/R side.

Sist redigert:
    L

Lars.N

Gjest
    :)Bias på Hot dette gjøres også på Cold side , DC enkelt å greit på hot og cold på høytalerutgang.
    Sansui alpha 907XR.jpg

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Så det blir det samme som om du holder ene pinnen på stiften der altså? Er jo en sikrere metode da man slipper evt at ting glipper og kortslutter....:)

L

Lars.N

Gjest
    Så det blir det samme som om du holder ene pinnen på stiften der altså? Er jo en sikrere metode da man slipper evt at ting glipper og kortslutter....:)
    Ja det blir samme resultat på måling TP plugg , skal kjøre den opp på nytt i dag ta en ny måling før jeg setter den i drift permanent.

Tar en sjekk på VR 5 R/L også på DC fra pre amp :) (men den VR 4 potten iriterer ikke sansen for sånne twilightsone pottmetere )

L

Lars.N

Gjest
    Yes yes VR 4 gir svar fra seg nå :) den balanserer på out hot og out cold på driver kort .

Men VR 5 how to ? Den skal stå på cd velger med rca plugger kortsluttet VR 5 L/R skal da justere dc på preamp delen , det står det skal måles på høytalerutgang men for ikke no respons .

Noen ide ? ?

Mvh

Nesten ferdig

Sist redigert:
    L

Lars.N

Gjest
    Yes yes VR 4 gir svar fra seg nå :) den balanserer på out hot og cold .

Men VR 5 how to ? Den skal stå på cd velger med rca plugger kortsluttet VR 5 L/R skal da justere dc på preamp delen , det står det skal måles på høytalerutgang men for ikke no respons .

Noen ide ? ?

Mvh

Nesten ferdig
    Testet vilt rundt nå DC justering på preamp delen her fant jeg en løsning som passet XR utgaven , speaker utgang A på on ,innput på cd men ikke noe kotsluttning av rca plugg , litt pådrag på volum måler på høytalerutgang cold / hot justerer VR 5 L/R til null DC FERDIG VARE :) om det er riktig vet,a F men resultat OK ja :)

Da skal jeg hurve sammen driten igjen før den brenner opp hehehehe :)

Mvh

L

Lars.N

Gjest
    Flott sak ja...:)
    Litt for bling bling etter egen smak men håper iallefall jeg ikke har driti på draget nå med justering litt i det blå .

Huke den opp senere i kveld så for det bare stå sin prøve , alle parametere er trippel sjekket så x mine gule fingrer .

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Tja, syns da den ser flott ut jeg. Litt uvant farge på sidepanelene kanskje. Bakplata ser lik ut som min DR bortsett fra at min ikke har de der ekstra AC-kontaktene. Litt synd at høyttalerterminalene ikke tar bananplugger i enden, men det går å klemme de fast. Sidepanelene på min er levert til lakkering. De blir nå blank sorte. De var såpass skadet at jeg velger å gjøre det sånn...:)

L

Lars.N

Gjest
    Tja, syns da den ser flott ut jeg. Litt uvant farge på sidepanelene kanskje. Bakplata ser lik ut som min DR bortsett fra at min ikke har de der ekstra AC-kontaktene. Litt synd at høyttalerterminalene ikke tar bananplugger i enden, men det går å klemme de fast. Sidepanelene på min er levert til lakkering. De blir nå blank sorte. De var såpass skadet at jeg velger å gjøre det sånn...:)
    Sort på side paneler blir flott det , da har jeg huket Sansui alpha AU 907XR opp den service hadde den godt av :) spiller helt konge langt bedre en før .

Fikk også svar fra classic i Tyskland de hadde ikke manualen lengere de hadde lett høyt å lavt .

Men jeg trur kanskje han repratøren i Japan kanskje kan hjelpe ( AMP?C???H?[ Amp Repair Studio ) skal sende han en mail .

Mvh

Lars

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    [h=3]SAV-601V Stereo Amplifier - sansui.co.uk[/h]
    Denne så veldig spennende ut :)
    Håper sansui kommer tilbake for fult,jeg skal da ha helt nytt sansui oppsett om det låter bra nok.
    Sansui med AR høyttalere husker jeg låt meget bra før,hadde det 1982/83.

O

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.536
    Torget vurderinger
    3
    Og med rør pre amp, spennende. men stygg var den :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn