Sanztra's Furtebu aka Mancave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Da har Rega Aethos kommet i hus etter en hentetur til ulveøya Kråkerøy ;)
    20230627_100414.jpg

    Største forskjellen (vs Elex-R) er nok at alt er tydligere i detaljer uten at "varmen" i lyden er borte. Bassen er skarpere/raskere om det gir mening. Men om forskjellen er så stor at det forsvarer prisdiffen skal jeg la ligge. Elex-R er nok kanskje mer morro/party enn Aethos, men kan nok ta feil der altså...

    20230627_100355.jpg

    Det låter veldig bra også på veldig lavt volum, når jeg i går kveld bare lå å slumret et par mens Tom Pettys Wildflowers streamet i bakgrunnen fra Primare NP5 mk2 streameren som har overbevist stort i tillegg å endelig kunne styre fra telefon (Roon er ikke i mine planer) og lyden er merkbart bedre enn direkte fra den gamle stasjonære PC'n, om det er prosseseringen i NP5 eller hva skal jeg være forsiktig med å si noe om.

    20230627_100429.jpg

    Hvor mye sBooster har å si for lydbildet vet jeg ikke, men jeg har ikke og kommer ikke til å bruke den medfølgende strømforsyningen.
    Litt om NP5 og strøm:
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, mister!🎉

    Det er få ting som gjør hifilivet enklere enn integrerte saker. Det er som Einstein sier:-«Ting må gjøre så enkelt som mulig, men ikke enklere», selv om vi hifinisser elsker å komplisere. Det er vel en del av en hobby (for mange).
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Takker @trondav & @The Gunner !

    Noen ganger er det enkle bra nok. Har ingen planer om å kvitte meg med Stingray, men Aethos er det nærmeste jeg har kommet uten rør, så ja takk begge deler :-D

    Har fortsatt litt lyst på en Elex-r (forrige gen) som backup/party, men det får vente til etter sommeren. Nå får de få kronene som er igjen gå til ferie for kjærring og unger 😂
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker @trondav & @The Gunner !

    Noen ganger er det enkle bra nok. Har ingen planer om å kvitte meg med Stingray, men Aethos er det nærmeste jeg har kommet uten rør, så ja takk begge deler :-D

    Har fortsatt litt lyst på en Elex-r (forrige gen) som backup/party, men det får vente til etter sommeren. Nå får de få kronene som er igjen gå til ferie for kjærring og unger 😂
    “Bra nok”?! Jeg håper du har høyere ambisjoner enn som så😜
    Litt spøkefullt, altså, men synes det er rart når folk bruker en pen sum med penger (på sk oppgradering) og deretter uttaler seg i platte og avvergende vendinger som «bra nok», «låter ålreit», «gjør ikke noe/mye galt» osv. Det lukter «egentlig ikke verdt pengene!». Da er det bedre å bruke pengene på kjerringa og ungene! 🤣
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Ambisjonen er vel egentlig å få den beste lyden jeg liker og kan i det begrensede rommet jeg har til rådighet uten å svi av for alt for mye 💰

    Selv om alle jeg kjenner som ikke har denne hobbyen mener at det siste er overskredet for lenge siden 😂
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Det ble muligens litt liten plass for lufting over Aethos, da den og treverket over ble ganske så varmt etter noen timers spilling på lavt volum

    20230627_164020.jpg

    Det er jo en temp sensor i forsterkeren, som skal slå den av om det blir for varmt, men allikevel synes jeg dette ble i varmeste laget, spesielt om den skal erstatte rør på de varmeste dagene for å unngå badstu her på loftet...

    Flyttet den ut for å se hva forskjellen ble og da kom jeg ikke over 39 grader foran og 42 på kjøleribbene på siden.

    20230628_103950.jpg

    Men den kan jo ikke stå foran på en kasse, er jo ganske så trangt på 3x3 meter allerede.

    Så da var det tetris, fant rester av benkeplata i garasjen, da jeg måtte heve den smale til venstre, vatret opp med ølbriketter 👌

    20230628_140716.jpg

    Så da var det å spille litt mer for å sjekke om det ble bedre og lavere driftstemperatur.

    20230628_140700.jpg


    Er nå etter en drøy time på 36 c på toppen i front som var 51 c og 41 c på kjøleribbene.

    Oppdatering vil komme når den har fått stått enda noen timer.

    2 timer senere så er det fortsatt under 45 i front og ca. 47 på kjøleribbene, det får være greit nok, er jo en forsterker som blir varm dette.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Nå har jeg fått lyttet noen timer hver dag på begge nyvinningene i oppsettet, Rega Aethos (kjøpt brukt) og Primare NP5 Prisma mk2. Kort oppsummert begge to har imponert meg stort.

    Primare NP5 Prisma mk2 & sBooster PSU: Tidal, tidligere fra PC med USB til DAC (både mqa kompatibel og ikke mqa kompatibel), nå fra mobil via WIFI til NP5 koblet til nett med kabel. Jeg har så langt satt lydnivå til fixed og bitrate til 96, så opp/ned sampler NP5 alt som kommer inn til 96. Jeg er fortsatt litt i stuss over hvor mye bedre det høres ut enn tidligere, hvor mye sBooster påvirker dette vet jeg ikke, men den har nok litt å si, men mesteparten må nok Primaren få æren for. Får frysninger av The Lockdown Session med RW, selv på lavt volum, alle detaljer, bass, mellom og topp i tilegg til følesen av nærhet.

    Rega Aethos: Skal ikke legge skjul på at denne også er med på å påvirke resultatet av det over, men aldri har jeg hørt en transistor forsterker som er så nær en god rørforster i lyd, i tillegg har den skikkelig punch i bassen selv på lavt volum, noe som tiltaler en bassglad kar som meg. I forhold til Elex-R så er bassen strammere/kjappere og på mid og top er den mer detaljert og klarere, men fortsatt deilig varme i lydbildet.

    Lyttet i går til Amy Winehouse - Live at BBC på plate; Rega P8 med div mods og Ania Pro PU - Manley Chinook - Rega Aethos - Heresy IV og JL Audio D110. Lyttet på lavt volum og enda var tilstedeværelsen av bass akkurat som jeg liker den. Jeg er vant med å måtte skru opp volum noen hakk høyere for å få frem bass jeg liker, men Aethos har noe i bunn som kjennes fra start.

    Elsker begge nyinvesteringene så de blir. Har fortsatt lyst på å få Rega Elex-R i hus etterhvert, men da til stuen eller i kjelleren.

    Nå i helgen er det endelig F1 & F2 pluss en dagstur til svigers.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Skjer ikke mye på hifi fronten om dagen, bortsett fra litt lytting innimellom, har vært litt mindre tid til det enn jeg skulle ønske, men man har jo gjerne et liv ved siden av også :LOL: Snekka skal på land, har fått den på land denne uken, men det er mye arbeid som gjenstår før den er klar for vinteren. I helgen på jeg opp på Buvasbrenna å hjelpe fatter med å gjøre siste innpsurt i vinterklargjøringen, vedstabling og hogging, sette opp brøytepinner etc. I den anledning var jeg nødt til å sette på vinterhjula på bimmern i går kveld. Neste uke må jeg bli ferdig med å gjøre snekka klar for vinteren før jeg bytter hjul på madamens bil. Innimellom det så er det familiebursdager på løpende bånd neste uke 🤪

    Høstferien er passert og den ble tlibragt i Italia, 3 overnattinger i Roma før vi hoppet i en leiebil og reiste til Bolsena som var base for resten av uken, anbefaler alle å velge bort motorveier og bompenger på Google maps navigering, masse svinger og gjennom mange flotte landsbyer.
    LItt slitsomt med alle typiske "må se som turist" vi var innom, men det var madamen som var reiseleder og så lenge jeg fikk meg en kald 🍺 en gang i blandt så gikk det nogenlunde greit.

    20231001_075424.jpg

    I følge jentungen så var det viktig å være tidlig ute, så her var vi rett over 8 om morgenen, Spansketrappen var neste, var kanskje 10 personer der, men er jo bare en trapp...

    20231001_100406.jpg

    Frokost etter Spansketrappen

    20231001_093731.jpg

    Frokost etter Spansketrappen

    20231001_073100.jpg

    En fontene på veien til en fontene

    20231001_132025.jpg

    Kjent fra boken til Dan Brown

    20231001_132652.jpg

    Streetlife

    20231001_132709.jpg

    Streelife #2

    20231002_122206.jpg

    Lykke

    20231001_124213.jpg

    2 engler ved St. Peters kirken

    20231001_103500.jpg

    Elv, bro osv.

    20231002_145136.jpg

    Kjent sted - alt for mye folk, hjalp med skip-line og guide, men kunne spart meg, finere fra utsiden synes jeg.

    20231002_202220.jpg

    I kø for siste middag i Roma

    20231003_214453.jpg

    Gamlebyen i Bolsena som leiligheten vi leide lå i.

    20231004_132516.jpg

    Gate i Oriveto

    20231004_132541.jpg

    Gate i Oriveto

    20231004_133253.jpg

    Gate i Oriveto

    20231004_132553.jpg


    20231004_163221.jpg

    Brønn i Oriveto

    20231004_181512.jpg

    Hviler litt på balkongen


    20231004_194318.jpg

    Bolsena, ved leiligheten

    20231005_202647.jpg

    Trattoria i Bolsena

    20231006_114422.jpg

    Vil du lukte råttent egg, er dette en mulighet - Cascate del Mulino - Hot Spring

    20231006_135918.jpg

    Tårn

    20231006_164610.jpg

    Slapper av på terrassen i Bolsena

    20231006_181948.jpg

    Gate i Bolsena i gamlebyen

    20231006_182122.jpg

    Samme gate

    20231006_203120.jpg

    Siste kvelden i Bolsena - Il Podere del Contadino (tok også rødvin her, men først øl).

    Var kjipt å komme hjem med over 20 graders forskjell i temperatur på Torp.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Har begynt å tenke på å skaffe meg et backup lager av rør, siden utstyret jeg har benytter 9 forskjellige typer rør
    • GE5670 - Ifi iTube2 1x - der har jeg trippelsikret meg, glemte at jeg allerede hadde skaffet meg backup rør, men da sitter jeg med 3x.
    • ECL82 - AN Phono MM 1x - trenger 1x backup rør.
    • RCA 6X5 - AN Phono MM 1x - trenger 1x backup rør.
    • 12AX7 - AN Phono MM 1x - trenger 1x backup rør.
    • ECC88 - AN Phono MM 1x - trenger 1x backup rør.
    • 6922/ECC88/E88CC 4x - Manley Chinook - har 4x backup rør, Philips PCC189.
    • EL84 - Manley Stingray II 8x - har 8x (4 på hver kanal) backup rør fra Audiomix.
    • 12AT7 - Manley Stingray II 2x - har 4x (2x og 2x org brukt).
    • 12BH7 - Manley Stingray II 2x - har 2x
    For å ikke sprenge kredittgrensen så får jeg ta ett og ett rør, da prisen på noen av disse røra svir godt i en slunken pung...

    VIl vel starte med AN Phono MM riaa'en først, men sliter litt med å finne riktige rør der, tips tas i mot med glede, ECL82m RCA 6X5, 12AX7 og ECC88
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Har ikke vært helt fornøyd med at remote på Rega Aethos tar et så stort steg som den gjør når jeg trykker en gang på volumknappen. Kan selvsagt ligge i den høye følsomheten på Klipschene.

    Men fikk låne et sett med Passive Level Attenuators av en hornmann med navn Birger, de hadde 3 innstillinger; -10, -15 og -20 dB. Med de satt på -20dB kunne jeg få en mer "normal" økning/senking av volum på hvert trykk på volumknappen.

    Da ble det å bestille et tilsvarende sett, som ankom i dag, da kan Birger få tilbake de jeg lånte og begge blir fornøyde.

    20231109_161111.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Etter noen måneder med Aethose fra Rega så har et par små punkter jeg ikke er helt fornøyd med.

    #1
    Lav humming fra høyttalere med Rega Aethos.

    Lyden er der alltid når forsterker er slått på, klikker jeg Mute på fjernkontroll blir det helt stille, som jeg hadde forventet også uten Mute.

    Jeg har i samme oppsett brukt rørforsterker som er helt stille.
    Jeg har testet med DC blocker som hadde null effekt.
    Jeg har testet med mer tungdrevne BW høyttalere, fortsatt samme støy.

    Jeg har byttet plass med flere forsterkere (en rørforsterker, en Pioneer, en Rega Brio og en Rega Elex-R) ingen andre forsterkere eller noen av oppsettene gir den "elektriske" hummmen.som følger Aethos'en, klart den er litt svakere i de mest tungdrevne BW høyttalerene enn i Heresy'ene. Rørforsterker, Brio og Elex-R har stått samme sted, koblet til med de samme kabler. Siden problemet ikke er til stede når jeg klikker på mute på Aethos så ligger det etter mitt syn ikke etter forsterkeren. Tidligere i sommer testet jeg også med DC Block uten at det hadde noen innvirknig, så det jo mest nærliggende å konkludere med at problemet ligger i forsterkern et sted.

    #2
    I tillegg hender det at volum pot henger seg opp når jeg prøver å justere volum ned med fjernkontroll, dette skjer som oftest når jeg har spilt en god stund stund, det hender det fungerer å justere volum opp først med fjernkontroll først og så ned, men jeg har også måttet bevege volumhjul på forsterker for å få den til å fungere med fjernkontroll igjen.

    Litt usikker på volumjustering fra fjernkontroll og hvorfor den (motor/styringenhet?) noen ganger virker som om den går i dvale, den er litt mer sporadisk, som regel inntreffer det når noen ber meg skru ned volum.

    Har i et internasjonalt Rega forum skjønt at dette har vært issue på noen forsterkere fra tidlig produksjon. Så vil levere den til Servicekompaniet så de kan få sjekket/fikset problemet, regner med å levere den over helgen.

    Mulig det er en enkel løsning på volumjusteringen:
    2023-11-17_12-02-56.png
    Klart blir det varmt nok, og Aethos blir varm så utvider vel metallet seg slik at litt større avstand er det som skal til?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Urk, bare volumpoten ikke kødder til på sin ferd opp. Fikk panikk sist det skjedde. Klarte heldigvis å kaste meg frem om stoppet hjulet manuelt😬. Det som skjedde, var at selve knappen på fjernisen krangla.

    Det med støyen, høres mystisk ut. Kanskje starte en tråd om det? (Jada, du får n'te svar med fjas og livshistorier, men innimellom så kan det dukke opp noe matnyttig).
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Urk, bare volumpoten ikke kødder til på sin ferd opp. Fikk panikk sist det skjedde. Klarte heldigvis å kaste meg frem om stoppet hjulet manuelt😬. Det som skjedde, var at selve knappen på fjernisen krangla.

    Det med støyen, høres mystisk ut. Kanskje starte en tråd om det? (Jada, du får n'te svar med fjas og livshistorier, men innimellom så kan det dukke opp noe matnyttig).

    Avventer med egen tråd eller i Regas venner her til jeg vet mer fra service om de finner noe og hva som blir veien videre. I en Rega owners gruppe på FB kom jeg over en tråd hvor er det flere tilfeller med svak humming på tidlige produksjonsmodeller av Aethos, min er med 1070 er nok ganske tidlig, uten å være sikker.

    2023-11-17_16-05-47.png 2023-11-17_15-53-34.png

    Stingrayen er helt tyst i samme oppsett med samm kabler plugge til, godt med rørvarme i disse dager, selv om det koster 💸 for strøm om dagen, får bare droppe dusjinga - bonusen er da får jeg sitte i fred oppe i hula også 😂
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Da har lyttestolen forlat furtebua, ny, samme serie kommer til uka, da i utgaven sovestol, så det er mulig for å bruke når vi har overnattingsgjester. Skal også heve den drøyt 10 cm så lyden treffer ørene bedre.
    Sitter nå på kontorstolen som er ca like høy som stolen da blir og nå er lydbildet bredere og ift vinkel på Heresy'ene så treffer de ørene bedre.

    Hang et ullteppe over tv'n, vet ikke om det er teppet eller høyden på stolen, men også bassen føles ørlite strammere 🤔

    20231118_125524.jpg 20231118_125402.jpg 20231118_125642.jpg 20231118_170107.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley

    2023-11-20_16-17-41.png

    Levert den på service i dag, håper det er så enkelt som å bytte en kabel som en nevner her...
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Vel da ser det ut som om noe er gjort med Aethos, nøyaktig hva skal jeg være forsiktig med å gjette på, men han som tok telefonen hadde ikke noe fornuftig å bidra med, får prøve å få tekniker i prat når jeg får beskjed om jeg kan hente den.

    1700754663582.png


    1700754634542.png


    Hadde håpet å kunne hente i morgen tidlig, siden status er reparert, men må nok vente til de tar kontakt og ikke jeg...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel da ser det ut som om noe er gjort med Aethos, nøyaktig hva skal jeg være forsiktig med å gjette på, men han som tok telefonen hadde ikke noe fornuftig å bidra med, får prøve å få tekniker i prat når jeg får beskjed om jeg kan hente den.

    Vis vedlegget 972292

    Vis vedlegget 972291

    Hadde håpet å kunne hente i morgen tidlig, siden status er reparert, men må nok vente til de tar kontakt og ikke jeg...
    Ble visst mer enn å bytte ut en kabel. Håper det ikke ble dyrt.
    Skulle likt å vite hvordan PSU og volumkortet ble reparert 🤔
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Ble visst mer enn å bytte ut en kabel. Håper det ikke ble dyrt.
    Skulle likt å vite hvordan PSU og volumkortet ble reparert 🤔
    Jeg skal prøve å finne ut det, er nysgjerring selv ;)

    Gratis for meg, står garanti på oppdragstype - Rega (Mono) har alltid vært ryddige og rause på garanti/reklamasjon. Hadde en gang en Rega Aria som var noen år gammel når jeg kjøpte den, ikke hadde jeg faktura eller noe, men var ikke spørsmål - De bestilte service, jeg måtte selv levere og hente, men ingen kost for meg ellers.

    https://www.rega.co.uk/warranty - de har jo en begrenset lifetime warranty, litt usikker på #1 not transferrable, men denne ble kjøpt av han jeg kjøpte den av i januar 2023, er jo således under 1 år gammel selv om den har vært demo hos Stereofil frem til da.

    Regner med at jeg kan hente den i begynnelsen av neste uke.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Fikk beskjed om at jeg kunne hente Aethos i dag, dagens møter var unnagjort 11:03, Ikea kom med ny sovestol til furtebua klokken 11:08 Så da droppet jeg lunsj og kastet meg i bilen til Servicekomapiet.

    Han kunne fortsatt ikke si noe mer enn at strømforsyning var reparert, samme med volumkortet. Men så lenge jeg ikke betaler så ville jeg ikke mase mer.

    Kom hjem og kunne ikke vente med å koble til.

    Helt tyst (nesten), kan så å si ikke høre at den er på i det hele tatt selv på de følsomme Heresy'ene. Kan selvsagt med øret inntil hornet høre at det er noe i andre enden, men kanskje 10 % av hva det var før. I lyttestolen 2 meter unna er det ikke mulig å høre noe, før rep var det plagsom der.

    Leverte forrige fredag og hentet i dag, 1 uke senere uten avtale på forhånd er godt levert synes jeg :)

    Fantastisk å deilig ro som senket seg i en gammel skrott nå 🥰

    God helg, får ta meg en liten tur innom Lagga sin fredagspost :cool:

    Oppdatert 26.11.23: Etter noen timer på så virker det som om lyden er kraftigere igjen. Så er ikke helt komfortabel, skal ta med forsterker til en her på sentralen til uken for å få en second opinion, så er ikke helt i mål enda...
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg har hatt ett irritasjonsmoment med Rega Aethos kombinert med Klipsch Heresy IV – har hatt trafodur i mellomtonehornet som jeg hører opptil 2 meter fra høyttaler når det ikke spiller musikk. har testet med DC Blocker, InAKustik Power 4500 strømrens flytte tå den, andre forsterkere samme sted etc, alltid samme trafodur kun på Aethos. Har hatt forsterker inne på rep (justering av ringkjernetrafo) en gang som ikke hjalp veldig mye, men var litt mindre plagsomt enn før den var på service. Greide å spore opp eiere av samme kombo, Klipsch Heresy IV og Rega Aethos da hverken Mono eller Stereofil hadde en annen Aethos jeg kunne teste opp mot i mitt oppsett. Vurderte en liten stund å bestille en ny bare for å teste for så å bruke angreretten…

    Som servicekompaniet sa så hvis jeg kunne påvise at det var forskjell i trafdur i mellotonehornet på min vs andre Aethos forsterkere så hadde jeg en sak, de skulle samtidig sjekke med Rega UK. Jeg fant ut at det ikke er vanlig med trafodur på denne komboen - tok litt tid å spore opp en kar som har hatt samme kombo, i tillegg så fikk jeg vit at Sourround varmt anbefaler komboen Heresy IV og Aethos, ville vel ikke gjort det om trafodur i mellomtonehornet var vanlig. Tok da igjen kontakt med både Mono, Stereofil og Servicekompaniet, sistnevnte var eneste som responderte og tekniker der hadde fått ny info fra Rega UK om hvodan fikse det med å flytte litt på interne komponenter og revolvering av flere kabler.

    Leverte den inn på torsdag morgen og fredag ettermiddag var den klar, det var ikke jeg så henter den på mandag. De har testet mot et par større Klipsch P8000 tror jeg han sa, med 98 db følsomhet, samme som Heresy IV. De sier at trafodur på høyre kanal er helt borte og at det som er igjen på venstre er mye lavere enn det var når vi testet hos dem ved innlevering.

    Kudos går til Servicekompaniet for å ikke gi opp, men klart, det ble først riktig forståelse av problemet etter at jeg fikk kontakt direkte med tekniker. Så kunne nok ha spart meg for en innlevering om jeg hadde fått det med en gang.

    Uansett så går jeg helgen inn med troen på at jeg nå slipper å høre trafodur, for lyden av Aethos og Heresy IV er fantastisk bra, er så nærme en god rørforsterker man kan komme, Stingray med Ifi iTube2 er fortsatt litt mer, men skal teste Ifi iTube2 mot Aethos, den har muligens enda mer for seg der enn mot Stingray.

    God helg 😊
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Tenker du savner din gamle Rega elex-r jeg 😁
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Er ikke fritt for det 😁 , men vi får se på mandag kveld, er det da som det skal være så er jeg i mål med forsterkere 😊 Når Aethoos spiller musikk så er det så bra det kan bli uten rør hos meg, skal mye til å komme nærmere. Har en Ifi iTube2 koblet mot Stingray, kanskje prøve den mot Aethos når den kommer tilbake, men må skru ned bass da, for der er Aethos helt sjef.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Var en tur innom Speiderens gjenbruk på Tanum i dag, ikke noe å skryte av på vinyl, men fikk med med 13 CD'r som alle så veldig bra ut, ingen hakk eller andre skader, 130,- for alle passer bra i disse høykost tider.
    20231217_183301.jpg

    Starter med Rickie Lee Jones, Live at red rocks. Låter knall via Rega Saturn, Ifi iTube2, Stingray og Heresy. Bra lyd og musikk 🤩
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Skuffelsen var til å ta og føle på da det viste seg at jeg ikke hadde sjekket at CD'n til Bryan Ferry/Roxy Music faktisk var der, det var den ikke tombolatom 🤪

    Ikke helt ferdig med Aethos heller, men det får vente til etter jul/nyttår.

    Nå har en etterlengtet oppdatering til Primare Prisma NP5 mk2 streameren enelig kommet for meg som bruker Tidal, gjelder også Qobuz brukere; nå slipper vi å caste, men kan styre Tidal fra appen og streameren henter data direkte enten fra wifi eller kablet nett uten å gå via telefon/nettbrett. Da får man glede av den oppløsningen som faktisk er tilgjengelig. Førsteinntrykket er veldig bra :)

    Screenshot_20231222-130027.png

    20231221_162519.jpg


    God Jul til den/de som leser dette 😂🎅
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Godt nyttår folkens.

    Da har jeg fått tid til å snurre årets vinyl julegaver, en signert Jarle Bernhoft og Hyllesten til Anne Grete Preus, Møtested.
    20240101_173739.jpg


    Begge platene låter veldig bra 👍

    Av min datter fikk jeg 5 CD'r av både Pink Floyd og Roger Waters, vi skal også en tur på Konserthuset i februar for å se og høre The Nordic Floyd show, hun har endelig blitt en PF og RW fan så da får vi litt kvalitetstid sammen 😊
    20240101_184414.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Da er Aethos friskmeldt, gjort en liten endring i oppsettet også. Har jo brukt Ifi micro iTube2 mot Stingray, men følte at den kanskje gjør mer nytte mot Aethos. Så byttet den til å gå mot Aethos, ble ikke dårligere det, men merket ikke stor forskjell om jeg skal være ærlig, må vurdere å justere ned bass, men det er er luksusproblem. Siden jeg ikke ønsker å slite på rør når jeg ser på tv så dro jeg frem fra skapet Topping D70s som jeg koblet tv direkte til og så rett til Aethos.
    Hadde nok vært mer praktiskt med en Elicit mk5 med dac, men ikke enda. Aethos låter jo så jævlig bra... Så nå er Neo flyttet ett hakk til høyre og Ifi micro iTube2 ett hakk til venstre ved siden av Topping D70s

    20240112_182815.jpg


    Stingray låter heller ikke dårlig uten Ifi, litt mer nøytral så dette blir nok en løsning som kommer til å vare. Må teste litt forskjellige innstillinger på Ifi mot Aethos selvsagt.

    20240112_182832.jpg


    Nå nytes Bob Marley på P8 med Groovetracer & Funkfirm mods, Chinook og Stingray, litt mer "rent" lydbilde, litt lettere enn før kanskje.

    Om jeg ikke har sagt det før så sier jeg det nå, JLAudio D110 sammen med Heresy IV I mitt 3x3 meter rom er gull.

    God helg 🎸🍻
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Har nå skrudd av bassforsterkning helt på Ifi mot Aethos og det er nok slik det blir værende, meget fornøyd der.

    Når det gjelder Manley Stingray II så er den uten Ifi med ett knepp pluss på bass ikke samme punch i bunn lenger, men jeg har alltid kjørt i Triode på den. Endret til UL på bryteren og mer skulle ikke til før lydbildet ble hakket mer "dynamisk" om jeg kan si det og punchen i bassen var tilbake, så den blir nok også værende på UL, da det nok akkurat nå passer min smak godt.

    Fra manualen:
    "TRIODE / ULTRALINEAR SWITCH: Located on top of the unit, just above the speaker posts. This switch changes the configuration of the output tubes and how the screen grids drive the output transformer. Triode mode hooks the screen grids up to the output tubes’ anodes and will give you around 20 watts. UltraLinear, also known as “Partial Triode”, connects the screen grids to the UL taps on the output transformer’s primaries and will yield around 40 watts of output power. Triode mode tends to give you a more etheral and delicate sound while the UL mode has a more aggressive or punchy sound. Feel free to experiment and pick whatever operating mode you like the sound of best in your system. What will “sound best” really depends on your system and your room and your speakers and your tastes and what you are looking for. We do not suggest you play with this switch all the time. You should never switch up and down rapidly as there are high voltages on this switch, and you’ll blow something up quickly by nervously fidgeting with it. We strongly suggest you pick the setting you like best and just leave it there."
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Har gått noen uker siden sist, ikke store endringer er utført, men noer småtteri er det jo.

    Fortsatt happy med Stingray på UL.

    Lyden fra streamer/Saturn ble plutselig veldig lav, startet med å koble fra Ifi iTube2, byttet kabler, direkte til forsterker utenom switch etc. Men usikker på om det var annet feil enn at det var litt dårlig kontakt på en eller to rca kontakt/kabel.
    Alt, bortsett fra Ifi iTube er koblet tilbake slik det var, blir nok slik en stund til, selv om noen innspillinger sikkert kunne hatt litt mer bass...

    Fikk ett tips om Musical Fidelity A1 burde være en god match med Heresyene, Aethos er i drøyeste laget, kan ikke spille over 10 % av volum uten at trommehinner og gipsplater løsner... Men kan hende at å bytte høyttalere også er et alternativ i fremtiden... Vanskelig å bestemme seg, men stresser ikke.

    Ble bråmøte om nedskjæringer på jobb på mandag, så var noen stressende timer før jeg fikk telefon om at jeg slapp unna denne runden, så føler ikke veldig for å bruke mye $ på hifi nå, var en liten wake up at ingenting er sikkert i disse tider.

    Leverte tilbake strømrensen, InAkustik AC4500 jeg hadde lånt av @Lydglede , overrasket over det som slo meg ved første lytt var at lyden virket merkbart flatere, kan være placebo, men var overrasket da jeg ikke hadde forventet noen endring i lydbildet uten strømrens, da strømmen her aldri har vært noe issue.

    Koser meg nå med 🍺 med John Lee Hooker og Canned Heat, god helg 😊
    IMG_20240216_162935_185.jpg
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Lite nytt fra denne kanten om dagen.

    Ingen endringer i oppsettet, ser ikke for meg at det vil bli det heller i nærmeste fremtid - vurderte å bytte ut Aethos for en litt lettere forsterker med innebygd dac, men har slått det fra meg, for TV duger Topping D70s dac og siden den slår seg av/på automatisk når det kommer signal fra TV så er det nesten som en integrert... Musikk digitalt går fortsatt fra Primare NP5 mk2 streamer til Rega Saturn, og der har jeg ikke behov for å endre noe.

    Det kom et par ProAc Studio 140 mk1 på Finn nå nylig, de vet jeg er en god match med Stingray, så hadde litt lyst til å teste de, var ikke ille pris, men etter å ha lest noen reviews så trenger de nok mye mer plass/større rom enn jeg kan tilby, heldigvis ble de solgt før jeg ombestemte meg igjen 😁

    Denne fra Manley gir litt voksenopplæring om trafo og rør, Stingray er også nevnt ;-) :

    Bortsett fra det blir det selvsagt litt tid til F1 fra torsdag til lørdag :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Der får'n si, jeg har hatt Tidal HIFI plus i mange år, at jeg nå får det samme for ca 80 kroner mindre så jeg ikke komme (hvis jeg ikke husker feil så betaler 199 nå). Kudos til Tidal dette er sjelden kost
    Screenshot_20240326_154714_Gmail.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Da har jeg svidd av mange hifi lapper på nye sommerdekk til bil så da blir det ikke noen store investeringer her nærmeste fremtid.

    Nå skal helgen straks starte med en liten lytteøkt, gleder meg til å høre den nye plata One Deep River til Mark Knopfler blir å streame fra Tidal via Primare NP5 mk2 via Rega Saturn (DAC delen) til Manley Stingray, så får vi se om jeg også kjøper plata i fysisk medie også.

    Så må fritiden frem til 1. mai brukes til klargjøring av snekka så den kan sjøsettes, rydde vinteren inn og sommeren ut og få på sommerdekk på konebilen.

    God helg :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    454
    Antall liker
    872
    Sted
    Pocket Valley
    Ble søvnig av ODR sammen med en 🍺 😁 Men nydelig plate.
    20240412_150032.jpg
    Fortsetter med med fersk musikk, nå norsk med, Girl in Red som har fått god kritikk.
    20240412_150309.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.941
    Antall liker
    17.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg blir alltid søvnig så snart MK settes på😴. Sånn har det alltid vært med MK. Jeg vil sove om en liten stund. Tusen takk for nå, og over til noe annet🤘

    Screenshot_20240412_151015.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn