Scrooge's DUAL 704 make-over!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.599
    Torget vurderinger
    23
    Gjør hva dere vil for meg - bare nevnte litt om hvilke faktorer som er erfart av meg og en god del andre worldwide når det gjelder den energien som pick-upen står for når den går i rilla. Så kan dere teoretisere så mye dere vil. Jeg skal ikke plage dere mer.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.561
    Antall liker
    4.032
    EDS 900 var foreslått som erstatningsmotor til Goldmund Studio, men man fant ut at den hadde for lite moment og gikk bort fra anbefalingen. EDS 1000 (Dual 701) hadde i følge samme kilde litt mere moment enn den originale Pabst motoren som Goldmund brukte. Dual 701 har tallerken på 2,9 kg mens Dual 704 har 1,2 kg. Hva tallerkenen til Goldmund veier sier Google ingenting om.

    Ut fra dette antar jeg at EDS 900 ikke egner seg noe særlig for tyngre vekter. Motor og treghetsmoment må avpasses.

    Quote "EDS 1000 to acheive smoother ride"

    Link : REFERENCE COMPONENTS-TURNTABLES
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo, gjør det! :) Blir ikke den energien den samme uansett hvilken masse tallerkenen har? Bestemmes ikke den kun av armens masse, pickupens ettergivenhet, VTA, sporets utforming og tallerkenens hastighet?

    Jeg ville som sagt tro at høyere treghetsmoment i tallerkenen reduserte denne kraftens innvirkning på rotasjonshastigheten, men hvis jeg tar feil, vil jeg veldig gjerne lære mer om det.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Du må legge kulene i med samme høyde, in echten vest-deutschen tradizon, ellers kanskje du får høydewobbel :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Gjør hva dere vil for meg - bare nevnte litt om hvilke faktorer som er erfart av meg og en god del andre worldwide når det gjelder den energien som pick-upen står for når den går i rilla. Så kan dere teoretisere så mye dere vil. Jeg skal ikke plage dere mer.
    Du plager meg (oss) slett ikke!
    Men det går vel an å diskutere dette, uten at noen behøver å føle seg plaget - begge veier? :rolleyes:
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    EDS 900 var foreslått som erstatningsmotor til Goldmund Studio, men man fant ut at den hadde for lite moment og gikk bort fra anbefalingen. EDS 1000 (Dual 701) hadde i følge samme kilde litt mere moment enn den originale Pabst motoren som Goldmund brukte. Dual 701 har tallerken på 2,9 kg mens Dual 704 har 1,2 kg. Hva tallerkenen til Goldmund veier sier Google ingenting om.

    Ut fra dette antar jeg at EDS 900 ikke egner seg noe særlig for tyngre vekter. Motor og treghetsmoment må avpasses.

    Quote "EDS 1000 to acheive smoother ride"

    Link : REFERENCE COMPONENTS-TURNTABLES
    Interessante opplysninger!
    Da kan det i verste fall se ut som at jeg kjører meg fast i for stor roterende masse, i forhold til motorens dreiemoment?
    Jeg ser jo for meg at dette kanskje kan kollidere med teknologien som er brukt i motoren, mtp hastighetskontroll og avvik fra riktig hastighet?
    Det får man jo etterhvert erfare.....
    --
    Ellers sjekket jeg dette med thrustlager kontra vektøkning på roterende masse.
    Det ser ikke så altfor oppløftende ut!
    Dual's løsning mtp dette, er ikke spesielt imponerende. I 900-motoren hviler (den i enden halvkuleformede) motorspindelen mot en messingflate.
    Kontaktflaten er / har vært, svært liten, men over tid slites jo anleggflatene mot hverandre.
    Noe som både er negativt og positivt, i den forstand som at friksjonen i lagerflaten vil øke, samtidig som belastningen fra tallerkenen vil fordeles over et større anleggsområde. Noe som samtidig medfører at statisk belastning pr kvadratmilimeter vil reduseres.
    Jeg har uansett fått noe å tenke på her.
    Men, det er jo nettopp slike utfordringer jeg liker å bale med!
    At jeg klarer å løse de er en annen sak, men jeg har jo allerede gjort meg noen tanker om hvordan.....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At jeg klarer å løse de er en annen sak, men jeg har jo allerede gjort meg noen tanker om hvordan.....
    Kappe av den nederste hemisfæriske enden på akselen/spindelen og slippe nedi en kulelagerkule?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Ja, noe sånt har jeg også vurdert!
    I praksis kan dette bli en ganske "delikat" oppgave, i den forstand som at spindelen ikke lar seg demontere fra motorens rotor, eller "anker" om man vil.
    Helt klart en "dreiebenkoppgave", under forutsetning av at jeg klarer å få spent opp spindelen på en tilfredsstillende måte.
    Et slikt hull for en kulelagerkule må jo være 100% konsentrisk med spindelen.
    Et miniatyrkulelager i oljebad kan også være et alternativ, som da må moteres "flytende" i forhold til det originale thrustlageret.

    Ettersom spindelen i enden er hemisfærisk, vil dette sørge for at den lander konsentrisk i innerringen på lageret. Samtidig må det også dreies en liten forsenkning i eksisterende trustlager / flate, slik at innerringen beveger seg fritt.
    Ser ut som at jeg får nok av oppgaver å bryne meg på, i den forestående påskeferien! :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, noe sånt har jeg også vurdert!
    I praksis kan dette bli en ganske "delikat" oppgave, i den forstand som at spindelen ikke lar seg demontere fra motorens rotor, eller "anker" om man vil.
    Helt klart en "dreiebenkoppgave", under forutsetning av at jeg klarer å få spent opp spindelen på en tilfredsstillende måte.
    Jeg ville heller si en fresemaskinoppgave, der du bare kan spenne tallerkenen ned på bordet (eller på et anlegg med plass til spindelen) og bruke en planfres til å ta av det halvkuleformede området i enden, så ender du opp med en helt plan flate, parallell med tallerkenen.

    Et slikt hull for en kulelagerkule må jo være 100% konsentrisk med spindelen.
    Hull? Er ikke lageret et leie/en foring som akselen/spindelen tres nedi i dag, da? Da bruker du jo bare det originale leiet (hun-delen) og slipper kula oppi den, mens akselen med den nye, plane flata i enden, hviler på kula.

    ...Men nå har ikke jeg sett det aktualle lageret, da, så kanskje det ikke ser ut slik som jeg tror.

    Ettersom spindelen i enden er hemisfærisk, vil dette sørge for at den lander konsentrisk i innerringen på lageret. Samtidig må det også dreies en liten forsenkning i eksisterende trustlager / flate, slik at innerringen beveger seg fritt.
    Ser ut som at jeg får nok av oppgaver å bryne meg på, i den forestående påskeferien! :)
    Henger ikke med. Har du et bilde av lageret?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Ok, det var kanskje litt dårlig forklart av meg? :confused:

    Men det er ikke slik som du tror, det har du rett i.
    Jeg har i skrivende stund ikke noe bilde av lageret, men skal se hva jeg kan få til i kveld.

    Det finnes ingen hylse eller foring som spindelen tres ned i, ettersom dette er innebygget i selve motoren.
    Enden på spindelen ligger fri, og lander på en plan flate i et deksel som er skrudd på i enden av motoren. Flaten er antakelig en messinglegering, men det finnes altså ingen hylse eller foring hvor man kan slippe en kule ned i.
    Hadde jeg hatt et tegneprogram på denne maskinen, kunne jeg sikkert ha laget en enkel skisse av det hele. IT-avdelingen i Olav Thongruppen har imidlertid fjernet slike muligheter, så det får vente til jeg kommer hjem i dag!
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    3.442
    Hva er egentlig motivasjonen for å øke tallerkenens masse - og derigjennom risikere å pådra seg en masse(!) problemer? Kan vi ikke forutsette at die Deutcher haben forholdet mellom motorkraft, tallerkenens tyngde osv. genug ausgerechnet?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Den er enkel og grei:
    En tyngre tallerken gir en jevnere gange. At en vektøkning godt kan medføre masse problemer i større eller mindre grad, tar jeg som en liten utfordring.
    Problemer kan jo i de fleste tilfelle løses!
    Ellers har du selvsagt rett i at die Deutcher helt sikkert vet hva de gjorde. Men det er jo ikke dermed sagt at mine små eksperimenter hva dette angår, ikke vil fungere? :)

    Hensikten med hele "greia", er jo en forhåpning om at resultatet kanskje blir bedre enn originalutgaven, i alle fall hva stabilitet og musikkgjengivelse angår.
    Jeg har jo allerede spandert noen kroner, og mye tid på disse prosjektene, i den tro på at det hele skal falle i positiv retning.
    Om det viser seg at det ikke gjør det, så er jeg i alle fall blitt noen erfaringer rikere.....
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Er vel ikke mere problemer man ender opp med enn om man hadde lagt på en platevekt\clamp.

    Er macht ein Plattenspieler im immer Spitzenklasse! Ein modifiserten Deutschen Plattenspieler für die Norwegischen volk! Ein volk, ein Reich, ein Plattenspieler!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Sant nok, men likefullt kan det bli et problem!
    Jeg har faktisk tanker om å bruke en clamp, så den må også tas med i betraktningen.

    Ellers takk for tilliten hva gjelder "Ein modifiserten Deutschen Plattenspieler für die Norwegischen volk"!
    Det er vel ett og annet i den tysken som halter litt, men jeg skal ikke prøve meg som noen sensor.

    Jeg har jo nok å bale med, som det er! :p
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Grammatikk er ikke så viktig når man prater tysk, det gjelder bare å heve stemmen og ha et myndig tonefall. :p
    «Jeg snakker spansk med Gud, fransk med herrene, italiensk med damene og tysk med hesten min». - Karl V

    Kjøpte en "Larsen clamp" av en danske på torget her, synes den var både pen å se på og bra lagd.
    Har ikke hørt etter så nøye enda, så forskjeller i lyd skal jeg ikke uttale meg om, men den rettet ut noen kurvede plater iallefall.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.561
    Antall liker
    4.032
    En slik clamp vil jo ikke bidra veldig mye til treghetsmomentet siden dette er gitt av summen av all masse*radius. Men den vil jo belaste lagringen. Det er veldig stor forskjell på den roterende massen til ulike spillere. Fra 1 kilo til flere titalls kilo. En clamp er ikke like bra for alle disse tror jeg.

    Også tenker jeg på John Cleese som pratet russisk med damene. Det funket jo bra det også ;-)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Mitt Dual 1225 prosjekt var jo en plateskifter og jeg setter min lit til herrefolket har tenkt på vekten av 7-8 plater oppå tallerken de de konstruerte.

    Men motstanden av stiften som drar over plata derimot, den vil jeg helst unngå. Bestå ikke sette ned stiften i det hele tatt.
    Jeg snurrer heller ikke plater i direkte sollys pga lysstrålenes samlede vekt og belastning. :p
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Med tanke på at jeg har bodd i Tyskland i flere år og er gift med en tysker er jeg kanskje litt følsom av meg.

    Å referere til herrefolket og Ein Volk, ein Reich...er i min bok på nivå med å kalle alle sør for middelhavet for negerjævler. 2. verdenskrig er en stund siden nå.

    Jeg har den største respekt for alle tyskere jeg har hatt gleden av å møte.
    Når det gjelder toleranse, høflighet og åpenhet har nordmenn mye å lære av dem.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Ok, skal gjøre som Fleksnes og holde smakløse kommentarene for meg selv.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En sitter jo og følger med!

    Er det noe jeg har sansen for (siden jeg mangler slikt selv), så er det denne «ingeniørkunsten». Derfor er slik en tråd så godt å følge.

    Det sagt; her er utfordringer, og det gleder meg å kunne legge til nok en: Hva med å lage en spiller på basis av en EDS 1000 motor (701) men nå via et mellomhjul til tallerkendriften?

    Du skal få en motor gratis fra meg om du går løs på projektet! (Greier du å lage to så hadde jo det vært fint, men ikke noe krav. Nok med dokumentasjon.)

    Da kunne du få noe å kose deg med.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Så hyggelig å høre, ikke minst fra deg Dr Dong!
    Setter pris på slike ansporende kommentarer, selv om jeg nok langt fra er noen ingeniør! Og som en liten digresjon; min lille plan i min grønne ungdom, var faktisk å utdanne meg som maskiningeniør. En mulighet som jeg klarte å rote bort. Og som jeg i det stille, angrer bittert på den dag i dag....
    Nuff said.
    --
    En spiller med basis i en EDS 1000-motor hadde selvsagt vært uhyre interessant å lage noe ut av! Det var vel 701med EDS 1000 som i sin tid ble vurdert som den beste utgaven i serien?
    Men opplys meg, i min enfoldighet; Er ikke også 701 en DD-utgave? Jeg vil bestemt mene det!
    Og da stusser jeg umiddelbar litt, mtp en mellomhjulsløsning?

    EDS 1000-motoren har også en litt annen konstruksjon, hvor alt av styringselektronikk er innebygget i selve motoren, og hvor motoren også har et dreiemoment som er bedre enn hva DD 900-motoren kan oppvise. Og som det også har vært vist til fra annet hold, litt lenger oppe i tråden.
    (Kommer forøvrig tilbake til akkurat dette med dreiemoment, i neste innlegg herfra).
    Tilbake til mellomhjulsløsningen:
    Teknisk sett vil det være ganske vanskelig å få til. Men ingen umulighet heller!
    Det man må tenke på, er at motoren i en mellomhjulsløsning går adskillig fortere enn hva motoren(e) i en DD-utgave gjør.
    Selv om motorene i 900 (og muligens også 1000-serien) lar seg via motorstyringen regulere opp til 78rpm, så vil fortsatt motorspindelens lave omdreiningshastighet kreve et "adapter" med relativt stor diameter, for å oppnå det endelige resultatet på 33 1/3rpm via en mellomhjulsløsning.
    Innsiden av tallerkenen har faktisk mulighet for en mellomhjulsløsing også, ettersom den er findreid i den innvendige periferien.
    Utfordringene vil uansett bli:
    - Å lage et spindeladapter som er 100% konsentrisk med originalspindelen.
    - Å regne ut omsetningsforholdene mellom spindeladapter og innvendig dia på tallerkenens anleggsflate, gjennom mellomhjulet.

    Ettersom jeg allerede er rimelig grå i håret, skal jeg nok også tåle en slik utfordring!
    Spørsmålet er allikevel om det er verdt det, ettersom man allerede har en god (nok) drift av tallerkenen, via den DD-løsninger som 701 har?
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah.. Selvsagt er denne direktedrevet. Da henger jo ikke lager-idéen min på greip!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha, som om jeg ikke visste at EDS 1000/701 motoren er direktedrevet!

    Der i består utfordringen: En på alle måter eminent motor kombinert med et lite mellomhjul. Litt artig må vi kunne ha det! Litt ingeniørkunst, bare.

    Alt henger på greip, Dazed. Om det har noe for seg, det skal jeg ikke si! Men alt henger på greip.

    Artig ville det vel vært. Litt mer enn å skifte en kabel, ny platematte, artige underlag etc. Vi må kunne storligen feile! (Vi = Scrooge)

    Jeg sitter nå her med slike motorer som ikke driver litt kjedsomhet engang, så et lite mellomhjul…
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal medgi at det hele høres litt «sykt» ut. Dog; vi snakker om gode motorer, og vi snakker om overføringer. Det bevitnes fra alle vegne om dette mellomhjulet. Hvori består magien? Motoren? Mellomhjulet? Og hvorfor hylles mellomhjulet og ikke direktedriften?

    EDS 1000 er uansett en god motor!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Nåja. Den var vel ikke så helt borti natta, Dazed? :)

    Jeg fortsetter med
    En kveld i "forskningens" tegn.

    I tidligere innlegg, har det kommet til uttrykk en viss skepsis mtp både thrustlager og økt tallerkenvekt, noe jeg ikke fant noen grunn til å protestere på.
    For synspunkter og argumenter var jo reale og fornuftige nok, til at jeg begynte å tvile!

    Jeg tar for meg thrustlager og utfordringene deromkring først:
    Enden på spindelen har som allerede nevnt, en hemisfærisk / kuleformet avslutning:
    44.JPG

    En viss slitasje er jo å spore, i enden på spindelen. Nå er det jo nærmest en umulighet å si noe om hvor mange timers / års drift det ligger bak denne slitasjen, men spilleren det her gjelder, og som på bakgrunn av slitasje på annenmekanikk, synes å være minst brukt av de to jeg har til rådighet.

    Spindelen hviler mot et lager i fosforbronse, en legering som generelt blir oppfattet som "uslitelig":
    45.jpg

    Man kan også her, se at lagringen er preget av X antall runder. Men ikke så avskrekkende, tross alt? Hvor mange runder, vites jo som sagt ikke, så et lite forbehold må jo uansett tas....
    Den oppmerksomme leser har allerede observert at slitasjepunktet ikke ligger 100% konsentrisk i lagerflaten, men i utgangspunktet spilte jo dette ingen rolle! Flaten var jo slett når ny, så nettopp derfor.
    At man ikke tok høyde for at en klåfingret nysjerrigper kunne komme til å demontere thrustlageret, får man gjerne tilgi Dual. 99.9% av brukerne hadde vel aldri behov for slikt!
    Men så var det den siste tiendedels prosenten da, hvor klåfingrede meg, innbefattes? :p

    Dual har tydeligvis hatt et visst fokus på nettopp dette med thrustlager, og antakelig økt friksjon i takt med økt slitasje / -anleggsflate, og økt rumble som en konsekvens?
    I spiller nr.2, med et senere serienummer, har man valgt et litt annet leie for spindelen; antakelig i en eller annen form for nylon?
    46.jpg

    Tiltross for at den på basis av andre observasjoner har en langt høyere driftstid, er jo slitasjen langt mindre!
    Nå har jeg riktignok ikke tatt noen bilder av spindel-enden for denne motoren, men den er faktisk akkurat like blank og fin som den var, når den i sin tid forlot fabrikken...
    Hva en økt tallerkenvekt angår, forteller jo dette ikke så mye. Men det aner meg at det er rom for et lite slingrigsmonn her?
    --
    Apropos økt tallerkenvekt, og (delt) skepsis hva "ork" og hastighetskontroll hva gjelder motor / elektronikk angår:
    Jeg tok tak i dette på en ganske "frisk" måte, i den forstand som at jeg la på 1,8kg vekt, på allerede eksisterende tallerkenvekt på 1,2kg.
    Altså fikk motor (og thrustlager) litt mer å bryne seg på, ved at vekten totalt sett kom opp i 3kilo.

    La gå at det tok et sekund eller to ekstra, før tallerkenen kom opp i riktig hastighet. Men det kan man ( og motoren) tydeligvis tåle?
    Da disse bildene ble tatt, hadde spilleren snurret tre-fire timer, uten at jeg på noe punkt observerte uregelmessigheter mtp hastighet:
    Her i fullt "firsprang", dvs 33 1/3 rpm, uten bruk av blitz:
    47.JPG


    Og for lettere å se hvilken vekt som er ekstra:
    48.jpg

    Delvis "modifisert" tallerken nr.2 på toppen, som ennå ikke har fått fullt påfyll av blyhagl.
    Platevekten fra Transrotoren kompletterer det hele, med sine ca 500gram.

    Jeg lekte meg selvsagt med pitchkontrollen, i håp om å provosere frem uregelmessigheter i hastighetskontrollen. Men nei! Den adlød alle mine befalinger, uansett!
    Dermed tør jeg å legge ballen død, mtp teorien omkring tallerkenvekt i forhold til hva motoren faktisk kan takle, og som samtidig viser at skepsisien til dette forholdet, er ganske ubegrunnet?
    I alle fall mtp at jeg nok kommer til å holde meg godt under de provoserende 1,8kg som det her er eksperimentert med, i det daglige.
    Skulle det vise seg at thrustlageret over tid vil slite litt med en ekstra vekt, så skal jeg nok vite å kompensere for dette! Når den tid måtte komme....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Jeg skal medgi at det hele høres litt «sykt» ut. Dog; vi snakker om gode motorer, og vi snakker om overføringer. Det bevitnes fra alle vegne om dette mellomhjulet. Hvori består magien? Motoren? Mellomhjulet? Og hvorfor hylles mellomhjulet og ikke direktedriften?

    EDS 1000 er uansett en god motor!
    Hehe, "sykt"?
    All den tid og stund det handler om "fornuftighet" innen HiFi, så er vel et slikt eksperiment ansett som friskt? Og i dobbelt forstand, vil jeg mene! :p

    Hvor "magien" i en mellomhjulskonstruksjon befinner seg, er jeg ganske usikker på.
    Det måtte vel i så måte være, at man til en viss grad frikobler motor fra tallerkenen? og dermed også redusert rumble fra motoren? En mellomhjulsløsning betinger uansett en til enhver tid 100%-løsning mtp mellomhjulet i seg selv, og mekanisk overføring fra spindel til tallerken.
    Jeg er ikke så helt sikker på at den over tid, vil være stabil mtp aldring av gummi og eventuell urundhet i gummiskiva som mellomhjulet representerer?
    Jeg ser i alle fall for meg et usikkerhetsmoment der,uten å mene at mine betraktninger er riktige.

    Ellers får du ha meg unnskyldt min antatte mistenksomhet omkring din viten omkring EDS 1000!

    Men! Jeg tar selvsagt utfordringen, selv om jeg mener at det hele er å gå litt over bekken etter vann?
    Vil man det NOK, så får man som regel betalt for innsatsen.... :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da ingen viten om EDS 1000! (Jeg prøver hardt å tilkjennelig uvitenhet her)

    Spørsmålet er hva du kan gjøre ut av den!

    Du har en til fri avbenyttelse. På den ene eller andre måten.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Åjoda!
    I alle fall nok til å vite at det er en saktegående motor som muuligens kan la seg kombinere med en mellomhjulsløsning! :p

    Ellers takker jeg ydmykt, både for motor og tillit til hva jeg kan klare å riste ut av ermet omkring en mellomhjulsløsning.
    Sender deg en PM etterhvert....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Litt mer "tallerkenprat", som kanskje kan friste en og annen musikkgourmet?

    Tallerkenen for prosjekt nr.1 er nå ferdig fylt med (uspiselig!) bly, som om ikke annet, bekommer tallerkenen selv!
    Matchvekta" landet til slutt på "solide" 1,8kg, og det tror jeg både thrustlager og motor godt kan tåle? Gårsdagens lille eksperiment kan jo tyde på at tanken ikke er så gal...
    49.JPG

    Da gjenstår kun statisk ballansering, før denne er klar til bruk.

    Prosjekt nr.2 rusler også videre, om enn ikke i samme fart.
    Tror jeg tidligere har nevnt at jeg er tvunget til å heve anleggsflaten for vinylplata på den spilleren?
    JVC-armen som skal brukes lar seg ikke senke lavt nok for å oppnå en tilfredsstillende vta, og en 6mm Corianplate ble derfor innkjøpt for å løfte det sorte gull til tilfredsstillende høyde.
    Men så var det å få til en riktig diameter da, i forhold til tallerkenen?
    Heldigvis har jeg tatt vare på noe utstyr fra tidligere dagers høyttalerproduksjon, og den "guiden" kom nå til nytte!
    Å frese Corian er noe "griseri", kort og godt:
    50.JPG


    Det endte heldigvis opp med at skiva fikk den ønskede diameter på 28,9mm, og passet perfekt i fordypningen i tallerkenen.

    Uten corian:
    52.JPG


    Og med:
    53.JPG


    Pussig nok endte vekten på denne også på 1,8kg. Ikke tilsiktet, men det var jo et artig sammentreff!
    Det skal selvsagt freses ut en passende fordypning for label-området, slik at "rillebæreren" ikke blir liggende å ri i det området.
    I tillegg skal den aktuelle anleggsflaten også lages svakt tallerkenformet, i den forstand som at den skal være en liten tanke høyere i periferien i forhold til senter.
    Da vil LP'n få et godt anlegg i ytterkant, samtidig som at clampen presser LP'n ned mot resten av anleggsflaten innover mot spindelen.

    Bon apetit! ;)
     
    Sist redigert:
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hei scrooge vil bare si at jeg leste artikkelen om oboskinoen din , og må si meg imponert over det du har fått til med denne kinoen :) Ble kansje litt off topic i denne tråden , men fant ingen lyd og bilde tråd på deg.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Det var hyggelig å høre tceteams! :) "Off topic" eller ei - takhøyden i denne tråden er nær sagt himmelhøy.

    Men la meg samtidig få understreke det faktum, at det er mange hjemmekinoer som overkjører min, med klar margin!
    Ikke minst på bildesiden.
    Projektoren var for 5-6 år siden "top of the line", men blir i dag fullstendig utklasset av utgaver til nær sagt en tredjedel av prisen...

    Kinolyden er vel også "så som så" i forhold til hva mange kan oppvise hva den angår. Meen, den duger vel fortsatt, så lenge kravene modereres litt?
    Skjønt; jeg skal nok fortsatt klare å "filleriste" en og annen besøkende, når det kommer til det harde....:cool:

    Det beskjedne rommet er etterhvert orientert mer i retning av musikalske opplevelser, og dundrende kanonsalutter og sønderrivende eksplosjoner av ymse art, har veket plass for mer finslepet musikkavspilling, fortsatt med begge subene integrert.
    Innefor de rammer og begrensninger som rommet gir, har jeg faktisk fått en god del skryt for dette! :)
    Takk igjen, for hyggelig innspill!

    Det står ellers litt stille på platespillerprosjektene, hva oppdateringer og bilder angår. Men, de kommer!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Og venter man på noe godt. mo'n tro? :rolleyes:

    Det nærmer seg jo så smått en ferdigstillelse av første prosjekt, i den forstand som at alt av implementert mekanikk fungerer etter hensikten.
    Så da er i alle fall det på plass! :)

    Ellers har jeg underveis, vært nødt til å produsere et par av "lagene" i treverket på nytt. Takket være at jeg var litt for rask og ubetenksom, dummet jeg meg ut på noen i mine øyne, viktige detaljer. Og dermed ble det å produsere disse på nytt.
    Relativt tidkrevende, ettersom det skal limes, måles og freses, og freses igjen, før man igjen er der man ønsker! Tålmodighet er en dyd er jeg blitt fortalt, av min gamle mor.
    Heldigvis er jeg i besittelse av en god porsjon sådant, så jeg overlever nok en smule ekstraarbeid! :p

    Det som imidlertid kan bekymre litt, er Dualen's arm, og sporingsvinkel. 704 får jo generelt gode skussmål hva lyden angår. Men de protraktorene jeg foreløpig har prøvet, viser at slike detaljer langt ifra er på plass?
    Muligens bruker jeg feil målemetode? Korreksjoner og forslag mottas med takk, så pøs gjerne på!

    Ok; siden du nøder: Et par bilder i kveld også.
    Her er et foreløpig assembly av kreasjon nr.1, i meget godt selskap med min Transrotor, som forøvrig spiller alldeles fortreffelig! Det vil være i overkant optimistisk om utgaven til høyre, vil matche denne.
    Vær så snill å overse støvet på Transrotoren! Dette ligger på en ubrukelig LP-plate, som uansett fjernes når spilleren tas i bruk:
    54.JPG


    Et veldig foreløpig close-up av prosjektet, dog i ulakkert og upolert form:
    55.JPG


    Jeg har, i alle fall delvis, bestemt meg for at Corianplaten på toppen skal beholdes "as is". I den forstand som at jeg underveis har vurdert diverse alternativer hva farge angår, men uten å finne et "spot on"-alternativ!
    I kombinasjon med eikelamineringen med "ørten" lag klarlakk, tror jeg i alle fall at det kan bli et severdig resultat?

    Tar ellers gjerne imot forslag til fargekombinasjoner og alternative design hva prosjekt nr.2 angår, som er basert på en "sort" topplate.
    Jeg er mottakelig for alle synspunkter....

    Hva var vel dette forumet for, om man ikke kunne motta synspunkter og innspill fra det brede lag?
    Jeg hilser uansett alle velkommen, hva gjelder både ris, ros, og alternative forslag...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.251
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Fargevalg er jo som kjent smak/behag. Personlig synes jeg kanskje den (på bilde) ser litt "bleik" ut med lys eik og hvit topplate. Tror den hvite topplata hadde stått i bedre kontrast om eiken hadde vært mørkere > pigmentert beis/olje, fremfor lakk?

    Alternativ "farge" (dvs. kontrast) til hvit måtte blitt i palett fra mørk sølv til sort, selvom nyanse her kan være utfordrende, da det allerede er sølv og antrasitt/koks i øvrige elementer.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Ja, den kjøper jeg, ptb!

    "Bleik" er nok et treffende ord i denne forbindelse. Det ser jo litt "vassent" ut med hvitt og lys eik.
    Eiken får riktignok en litt annen kulør når den lakkes, men kanskje det er en ide å ytterligere fargesette den?
    jeg har noe lakkbeis stående - i "grafittsort".
    Jeg prøver meg på den, så får det bære eller briste. Med x antall lag med klarlakk på toppen, så kan det jo hende at det blir litt mer "smell" i resultatet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    L

    Labbis

    Gjest
    Scrooge, har du noen formening om evt. lydmessige forbedringer i forhold til originalen?
    Mvh
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.130
    Njahh, man kan jo alltids håpe? :rolleyes:

    Det jeg ser for meg, er at en tyngre og mer stabil tallerken, i kombinasjon med et uavfjæret plinth, og en (antatt) bedre pickup (Goldring 2100 / 2500), vil slå positivt ut?
    I originalversjon, dvs med avfjæret plinth og en Shure M91 med splitterny SAS Jico-nål, var den en stor skuffelse.
    I tillegg til at lyden var tam i øvre mellomtone / diskant, hadde spilleren også en lei tendens til feedback, om volumet ble skrudd litt opp.
    De problemene håper jeg på å bli kvitt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn