Jeg har ikke sett (eller hørt) at det er noen "regel" for hvilken kombinasjon av 13-x og 33F-x som ble brukt sammen.
Jeg tror kanskje du kan ha misforstått meg. Skal vi være enige om at
en gitt høyttalermodell fra Seas - enten vi snakker om byggesettene eller ferdighøyttalerne deres - konsekvent ble levert med samme kombinasjon elementer? Eller sagt på en annen måte; at Kit 503 alltid ble levert med basselementet 33F-WK, mellomtoneelementet 13F-GM og diskanten 86H, slik det er spesifisert i produktarkene til Seas?
Både 33F-WK og 33F-WKA kunne leveres som DD(Dynamic Damping), invertert dustcape av papp eller den gjenomsiktige lerrettypen. WK er det ingen tilgjenglige T/S parametere på. I tillegg finnes det fire 33F i forskjellig versjoer, altså: DD og invertert dustcape av papp eller den gjenomsiktige lerrettypen. Det finnes også en tospolet utgave. Samtlige har da forskjellig T/S parametere.
For å være litt mer presis:
Det ble laget flere ulike modeller basert på det samme 33 cm/13" chassiset, men med ulik oppbygning. Seas har alltid navngitt elementene sine med standardiserte tall- og bokstavkombinasjoner som gir informasjon om konstruksjonen. Som tidligere nevnt ble navnesystemet endret ved flere anledninger, og generelt er de eldre navnene noe mer kryptiske, så la oss for enkelhets skyld bruke H433 som illustrasjon:
C = coating
A = papirmembran
33 = chassisdiameter
R = gummioppheng
E = 39 mm svingspolediameter
4 = 4-lags svingspole
Y = ekstra stor magnet (relativ til kjernediameter)
/DC = dobbel svingspole
De fleste kjente 13" modellene hørte til i standardsortimentet, som kunden kunne bestille i større kvanta med relativt kort produksjonstid. Data ble gjort tilgjengelig i katalog, og modellene ble gjerne også lagerført og solgt stykkvis f.eks. av Eltek. Datablader på disse elementene finnes i de fleste tilfeller fortsatt på hjemmesida til Seas. H-numrene til Seas er kronologiske (med ett velkjent unntak: H87 kom før H86), og her er en oversikt over 13" standardelementer i den rekkefølgen de ble lansert:
- (Hxx) 33F-WK
- (H97) 33F-WKA
- (H172) 33F-WB
- (H175) 33F-ZBX/DD
- (H179) 33F-WB/DD
- (H190) 33F-WKA/DD
- (H339) A33RE4Y/DC
- (H433) CA33RE4Y/DC
33F-WK og 33F-WKA er de eldste av modellene, og kom på markedet omtrent samtidig, omkring 1975. Modellene med oppheng av skum ("
B") og Dynamic Damping ("
DD") ble trolig utviklet av Tore Holmboe Wiik rundt 1978. De to siste modellene er dobbeltspolete elementer, som ble utviklet nærmere midten av åttitallet.
Den konstruksjonsmessige forskjellen på 33F-WK og 33F-WKA ligger i at sistnevnte er utstyrt med 4-lags svingspole for økt motorstyrke, samt stivere oppheng for å kompensere for den økte massen (dette gir naturligvis ikke bare endrete TS-parametre, men påvirker også båndbredde, forvrengning, m.m.). Utvendig er den konkave støvhetta et lett gjenkjennelig trekk. 33F-WKA ble senere tilgjengelig med Dynamic Damping, og det finnes derfor datablad på den, komplett med TS-parametre.
33F-WK var trolig gått ut av produksjon da Seas begynte å måle og publisere TS-parametre, og jeg kjenner heller ikke H-nummeret på den (dette ble ikke stemplet på elementene på denne tida). Jeg har imidlertid målt flere eksemplarer selv, og kan lete fram TS-parametrene om noen skulle trenge (mener å huske at de er nokså like 33F-WB). Troels Gravesen har også sammenlignet
frekvensrespons på 33F-WK og 33F-WKA.
Det ble også produsert mer skreddersydde varianter til kunder, som f.eks.
33F-WKA B&O. De siste bokstavene er en forkortelse som identifiserer kunden, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem kunden var her. Denne skiller seg fra standardutgaven ved at den har konveks støvhette og coatet membran. Slike spesialmodeller var ikke tilgjengelige for andre, og kunne i dette tilfellet bare bestilles som reservedel fra Bang & Olufsen.
I tillegg ble det konstruert prototyper/testeksemplarer for kunder, til hjelp i produktutvikling. Her snakker vi om ørsmå antall, og disse endte ikke nødvendigvis opp med å bli produsert. Slike er kun å betrakte som rariteter i denne sammenhengen, og eksempel på dette er et par CA33RFX/DD jeg har liggende. Den éne er merket "sample" og datert 18.04.1986, med serienummer 03, mens den andre er umerket. Disse har jeg aldri observert andre steder.
Det heller ikke nødvendigvis slik at et element ble montert innen en bestemt tidsramme i forhold til produksjonsdatoen på de.
Selvsagt ikke, men det ble gjerne slik i praksis. Husk at enhver rasjonell fabrikk ikke produserer mer enn de forventer å omsette innen rimelig tid. Råvarer koster nemlig penger, og selv om et produkt ikke "går ut på dato", er det viktig å holde lagertida nede for å sikre likviditet. En viss variasjon vil det riktignok alltid være, og dette skyldes naturligvis at Seas produserte elementene i "batcher". Dette ble gjort både fordi etterspørselen kunne variere, fordi deler av produksjonslinja måtte omstilles fra type til type, og fordi de var avhengige av komponentleveranser utenfra, slik som chassis fra støperiet og magneter importert fra England. Elementer lå likevel ikke lenge på lagerhyllene hos Seas, før de ble sendt til kunde, evt. pakket som byggesett.
Store kunder kunne derimot ha fleksibilitet til å holde sitt eget lager av elementer, til framtidig montering, og dette kan forklare større forskjell i produksjonsdato på elementer. Jeg ser for eksempel adskillig variasjon på Seas-elementer i høyttalere fra Wellex og Martin (i ett nylig tilfelle 34 uker mellom mellomtone- og diskantelement), og dette er
helt ulikt det du finner i Seas' egne høyttalermodeller/byggesett. Noen kunder ender også opp med i overkant store lagre fra tid til annen, og det finnes alltids mulighet til å kjøpe nyere overskudds-/restpartier fra bl.a.
Falcon Acoustics.
Uansett: Større forskjeller når det gjelder produksjonsdato finner jeg stort sett bare i høyttalere som er "fiklet med" i ettertid. Det er flere innlysende tegn på at de avbildete høyttalerne hører til i denne kategorien, f.eks. blyantsirklene i front eller hullene i bakkant, og dette er grunnen til at jeg tipset eier om å sjekke datoene.
Håper dette var oppklarende.