Seas Professional Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerar med en fin högtalare!
    :)
    De där är klädda med DC-fix plastfolie.
    Mitt råd: ta bort, lacka lådorna svarta.
    M v h
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Gratulerar med en fin högtalare!
    :)
    De där är klädda med DC-fix plastfolie.
    Mitt råd: ta bort, lacka lådorna svarta.
    M v h
    Takk Kjell! DC-fix plastfolie alltså. Jag är ganska antikvarisk i min restaurationspolicy, men att bevara plastfolie i dåligt skick, det känns inte lika relevant.
    Men lacka svarta, nej det kan jag inte göra.. Då ser de ju nutida ut.
    Träfinish vill jag ha:) Då får vi försöka hitta en riktig träfanér som ser likartad ut. Eftersom den har så pass mycket vinklar, med listerna ifram så misstänker jag dock att det kan bli svårt..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Oslo finerfabrikk.
    Koster noen kroner, mannen som driver dette stedet er jo lit Audiofil selv.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Om turen är med dig så är det äkta faner under folien.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Behöver ett 33F-WK element..

    Dåliga nyheter vad gäller 503'orna. Ett baselement sitter fast. Det bör vara 33F-WK.
    Bra info av GeirH om element för några posts sedan.
    Jag behöver ett nytt. Någon som har ett på lager att sälja?
    26503SiezedBass.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    JeppeW! Läs Regelverket, Hovedregel 6A.
    Men detta är väl något av ett nödläge, så jag redigerar inte ditt inlägg.
    Om det är någon som har ett baselement att sälja till JeppeW, kontakta honom då via PM.
    Vi kanske borde ha en Sticky-tråd där vi kan efterlysa reservdelar till vintage hifi.
    M v h
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Reparation av W33-FK

    Vi håller nu på och försöker reparera bas elementet. Det som följer är på engelska eftersom Andrew som gör jobbet är engelsman. Har någon stött på detta problem så kom gärna med råd.

    I have made some progress however the fix is not certain at this point. I have extracted the magnet and it's rear carrier to reveal the coil. The coil had aluminium dust on it but I have now cleaned it and it tested fine so that is good news.

    Upon the inspection of the magnet and its carrier I noticed that it is not centred (see photo). This had pinched the coil therefore not allowing it to move. The strange thing is that the magnet is glued so strongly onto the carrier and so far I have not been able to separate it for re-alignment. I cannot understand how it could have moved. I have tried heating it to melt the glue but no luck, it is stuck on so tightly. Tomorrow I will try my bearing puller (which sometimes works) and failing that the last resort is to freeze it and tap it with a hammer to release the glue. This final method can shatter the magnet which is why it is a last resort!

    It is a real mystery, usually when a magnet has drifted off centre is comes away from its carrier very easily..because it had already moved...but not this one, it feels practically welded on!

    To be continued..
    27503Coil rs.jpg
    27503MagNotCent rs.jpg
     
    Sist redigert:

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Fortsätter försök att reparera 33F-WK element.
    Det lyckades att separera delarna även om det var mycket svårt.

    28503BearingPuller mix.jpg
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Gratulerar med en fin högtalare!
    :)
    De där är klädda med DC-fix plastfolie.
    Mitt råd: ta bort, lacka lådorna svarta.
    M v h
    Takk Kjell! DC-fix plastfolie alltså. Jag är ganska antikvarisk i min restaurationspolicy, men att bevara plastfolie i dåligt skick, det känns inte lika relevant.
    Men lacka svarta, nej det kan jag inte göra.. Då ser de ju nutida ut.
    Träfinish vill jag ha:) Då får vi försöka hitta en riktig träfanér som ser likartad ut. Eftersom den har så pass mycket vinklar, med listerna ifram så misstänker jag dock att det kan bli svårt..
    Helt sikker på dette er plastfolie?? Ser ut som det er små finer-sprikker ut i venstre fremre øvre del av høyttaler (men er selvsakt vanskelig at se helt sikkert), men du får i alle fall ikke små fine sprekker i plast - men kan få det i en ekte trefiner. Som også fint kan "gå rundt kanter" som bildet viser.

    Utseende på fineren er Palisander ("rosewood") - og den er hverken lett tilgjengelig eller billig - men i mine øyne (i denne type skjæring) en av fineste træsorten du får!

    Gratulerer med kjøpet!
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Det gick tyvärr ej att 'realign' 33F-WK elementet. Stora problem. Det verkar som det enda alternativet nu är ett nytt baselement. Om någon vet en möjlig ersättning av modern typ så kom gärna med förslag.
    Från restauratören: ".. trying to remove the cone and spider but with no luck.
    The glue that is used to secure the spider to the chassis is un-moveable and the spider is too fragile."
    05503SpiderGlue s.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Tråkigt...
    :(
    Du får hoppas på att någon kan ge ett bea tips på en ersättningsbas.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Tråkigt... :( Du får hoppas på att någon kan ge ett bea tips på en ersättningsbas.
    T/S-parametrene for de ulike 13" til Seas er ikke himmelvidt fra hverandre, og siden vi snakker om trykkammerkabinett vil responsen i bassområdet ikke endre seg fryktelig mye ved å gå for en annen modell. Det er imidlertid ulikheter i responsen lenger opp, som får ekstra stor betydning fordi filteret til Kit 503 kun demper 6 db/okt, og basselementet i realiteten spiller langt opp i mellomtoneregisteret: 33F-WK har en karakteristisk peak omkring 1700-1800 Hz (som trolig dels skyldes den åpne støvhetta), mens 33F-WKA på grunn av 4-lags svingspole ruller av tidligere og spiller omlag 15 dB (!) lavere i samme område, jf. målingene til Gravesen. Denne forskjellen vil definitivt være hørbar ved kritisk lytting. De nyere typene (33F-ZBX, 33F-WB) har en respons som generelt ligner mer på 33F-WK, men med en jevn "tilt" på et par dB ekstra oppover mot mellomtonen. Dette trenger ikke bety så mye, men jeg vil nok anbefale at man da bytter ut begge bassene, om man skulle komme over et slikt par.

    Andre fabrikanter har også hatt 13" basselementer i sortimentet, bl.a. Audax og Focal (dataark på dem finnes her), og i senere år har Scan-Speak kommet med modeller på denne størrelsen. Jeg har dessverre liten erfaring med disse selv. Så vidt jeg vet har ikke Focal solgt drivere i løsvekt på lenge, bortsett fra bilstereo, men Eltek solgte vel noen Audax PR330MO til "AV-bass" prosjektet fra Audio/Video for noen år siden? Den trenger imidlertid atskillig mer enn 50 liter å boltre seg på, og har alt for høy følsomhet til Kit 503...

    Blant elementer som fortsatt kan kjøpes nye, er ingen av dem særlig rimelige (et kjapt nettsøk sier $300 stykket og oppover). Når spesifikasjonene heller ikke er innertier i forhold til Seas'en, er mitt råd derfor å smøre seg med tålmodighet til det dukker opp en 33F-WK på bruktmarkedet, slik JeppeW allerede har vært inne på selv! :)

    - H -
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skulle gjerne hatt en forklaring på dette. Er det ikke slik at WKA ville fungere bedre siden de ikke har denne peaken i området 1700 hz?
    Det ville bli langt mindre overlapp mellom mellomtone og basselementet uten denne peaken?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Peak'en til 33F-WK er ikke ideell, det har du rett i. Samtidig er heller ikke "hølet" som oppstår der 33F-WKA brått ruller av helt ideelt. Det blir mindre overlapp, som du sier, men dette fører også til lavere samlet nivå i deler av mellomtonen. I teorien vil tapet være så mye som 2-3 dB i området 1500-2000 Hz, siden det originale basselementet bidrar nesten like mye som selve mellomtoneelementet her.
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hei, alle Seas-fans,

    Som eier av mange ulike Seas-høyttalere opp gjennom årene, har jeg ofte lett på Seas-hjemmesida etter datablader til gamle greier. Dessverre er oversikten der noe mangelfull, og slett ikke alt gjort tilgjengelig. Dette gjelder både de populære byggesettene fra Hifi'ens barndom sist på 60- og først på 70-tallet, samt en del enkeltelementer. Jeg oppfordrer derfor alle her som sitter på byggetegninger eller dataark, som ikke finnes på Seas-sida, til å poste dem her.

    Klemmer like godt til med et par elementark fra 1978, den gang forvrengningskurver fortsatt ble tatt med i målediagrammene:
    Vis vedlegget H086 - 1'' Dome.pdf
    Vis vedlegget H143 - 11F-M.pdf

    Byggesettet 94H er også en klassiker det finnes mange av rundt om i de tusen hjem:
    Vis vedlegget SEAS 94H kit.pdf

    Tar også med tegningene til byggesettet Balder, som jeg tror bare var å finne på DynaBel-sida:
    Vis vedlegget Balder - cabinet.pdf
    Vis vedlegget Balder - crossover.pdf

    - H -
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    I det siste har det vært overmåte god tid til å lese så mangt, og i dag snublet jeg over denne annonsen fra november 1967 på hjemmesida til AEF (utklipp):

    Kits 1967.jpg


    Modellene 72K og 73K er de velkjente "Bookshelf" og "Wall" høyttalerne, som ble produsert fra ca. 1964. Innmaten på disse er identisk, mens kabinettene er ulike. 72K ble laget som en svært kompakt bokhyllehøyttaler, mens 73K ble bygget så flat som mulig (det ble til og med skåret hull til bassmagneten i ryggplata) for å mest mulig usjenerende kunne henges på vegg.

    74K vil mange gjenkjenne som "HiFi 30". Denne ble levert komplett med ferdig kabinett i teak. To utgaver av kabinettet er vanlige: Den eldste typen har utstikk på alle fire kanter i front, slik at stofframmen er helt omsluttet. Et senere design har utstikk kun på sidekantene, og er i stedet utstyrt med aluminiumslist i bunn og topp av stofframmen (jeg er usikker på når denne kom).

    84K er i bunn og grunn samme høyttaler som 74K, men her fulgte kun ferdigskåret frontbaffel og stofframme m/tekstil med (resten av kabinettet måtte man bygge selv). 94H var «basiskittet» av samme høyttaler, med kun elementer og delefilter, for den som ville snekre hele kabinettet.

    85K og 95H er også to varianter av én og samme modell. Disse beistene kom kun som byggesett, hhv. med og uten frontbaffel. Bilde av en slik fant jeg på et annet nettforum:

    Seas 95H - 1.jpg


    Seas 95H - 4.jpg


    Seas 95H - 3.jpg


    - H -
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Litt mer historikk:

    Jeg har nylig vært borti en annen ferdighøyttaler fra Seas med navn 75K, med samme kabinettdesign som 74K (den eldre utgaven - se tidligere innlegg). Den skiller seg imidlertid ut når det gjelder elementbestykning, og ettersom de lett gjenkjennelige 25TV-EW og 87H først ble satt i produksjon i 1968, kan vi konkludere med at denne modellen er av litt nyere dato enn dem nevnt i forrige innlegg:

    75K - 1.jpg


    75K - 2.jpg


    75K - 3.jpg


    Kit-varianten av 75K ble lansert sammen med en helt ny serie byggesett fra Seas, og denne modellen fikk navnet "Type 30". Noen som vet nøyaktig når denne serien ble sluppet?

    - H -
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hei igjen, godtfolk!

    Da skrur jeg like godt årstallet fram til 1982, og kikker på et byggeprosjekt som ble beskrevet i bladet Puls HiFi (leste dessverre aldri dette selv, men har forstått det slik at bladet var en avlegger fra det velkjente musikkmagasinet Puls). Høyttalerprosjektet ble presentert over to numre, og er naturligvis basert på elementer fra Seas. Noen som bygde denne her?

    Puls Monitor.jpg


    De opprinnelige artiklene er gjengitt i en gammel Eltek-katalog jeg har fått tilsendt av et hyggelig medlem her inne (Takk Terje!). Jeg har tatt meg friheten til å scanne dette, slik at den som måtte ønske kan lese innholdet. Håper noen sier ifra dersom det skulle bryte med noens rettigheter. :)

    - H -
     

    Vedlegg

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Den der bygde jeg, samme året som artikkelen kom ut:) Spillte veldig bra ift kostnadene.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kjøpte et par transmisjonslinjehøyttalere i går. De var VELDIG mye større enn de så ut på bildet, men de ble med hjem.
    Det står Seas 33F-ZBX og 13 F-GM mellomtoner i de. Dessverre er skumkantene ødelagt på elementene:(

    Er det noen som har tips til hvor en finner riktige skumkanter til disse?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    De blir nok for store for stua, men skal bli artig å høre hva disse elementene er gode for i en stor kasse.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    En kompis og jeg bygde hvert vårt par Puls monitor. Senere fikk han støpt betongkabinetter til sine lettere inspirert av Raunas kreasjoner.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bygde pulswooferne, men 12" Seas i god forfatning var vanskelige å finne, så jeg substituette med et par Peerless. Om du har de rette bassene (og plass nik) liggende, så er dette veldig bra basskasser - de setter glatt panelet i svingninger...

    Johan-Kr
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Er det noen som har tips til hvor en finner riktige skumkanter til disse?
    Det var mulig å få tak i oppheng med riktige dimensjoner og passende egenskaper fra seriøse nettbutikker inntil for noen få år siden. Det nærmeste jeg finner nå er ikke vinklet mot membranen (vrient å få limt skikkelig), og er også i tykkeste/stiveste laget. Du kan prøve et søk på eBay, men de som averterer der oppgir ikke nødvendigvis detaljerte mål.

    Om du finner noe i gummi som passer, bør de være så lette (les: tynne) og myke som mulig. Gummikantene som ble brukt på andre Seas 13" (SR285-H339) kan brukes uten at parametrene endres for mye.

    Enkelte av 13" fra Audax (f.eks. HD33S66 og PR330MO) hadde skumkanter, skjønt jeg tror diameter på både membran og indre del av chassis er noe mindre enn på Seas'ene.

    Jeg bygde pulswooferne, men 12" Seas i god forfatning var vanskelige å finne, så jeg substituette med et par Peerless. Om du har de rette bassene (og plass nik) liggende, så er dette veldig bra basskasser - de setter glatt panelet i svingninger...
    Du har ikke tilfeldigvis byggeartikkelen til Puls-bassene, evt. tegninger til disse? :D

    - H -
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde faktisk noen tegninger og simulering av Pulswooferen liggende i dropboxen min...
    401668D5-B980-40FA-A0E0-8984EF8400CB.gif

    Johan-Kr
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Er det ikke den som ligger som vedlagt pdf noen hakk lengre opp vel ?
    Byggebeskrivelsen til PulsMonitor altså.. :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei, dette er pulswooferen - Transmisjonslinjesuben som var tiltenkt å brukes sammen med Puls Monitor.

    6E3F6FC6-2346-41C8-8D64-9D8AFD7B4351.jpeg

    Johan-Kr
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Prøvde å ta bilde av artikkel, men det ble dessverre ikke lesbart.
    Kassene jeg kjøpte er forskjellig fra disse.

    Synd at det ikke finnes gode erstatninger for skumkantene. Jeg skulle gjerne fått fikset disse elementene.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Sunndalsøra
    Det gick tyvärr ej att 'realign' 33F-WK elementet. Stora problem. Det verkar som det enda alternativet nu är ett nytt baselement. Om någon vet en möjlig ersättning av modern typ så kom gärna med förslag.
    Från restauratören: ".. trying to remove the cone and spider but with no luck.
    The glue that is used to secure the spider to the chassis is un-moveable and the spider is too fragile."
    Vis vedlegget 562541
    Dette må være limt etter at spideren var festet. Det er i hverfall ikke fagmessig gjort. Jeg har villet kontaktet www.simplyspeakers.com Dem har sikkert deler som kan erstattes. De svarer ganske kjapt!
    Det går sikkert ann og demontere hele elementet ved å bytte spideren og kantopphenget.
     
    Sist redigert:

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    hadde masse seas høyttalere tidlig på 90 tallet..bodde i nærheten av et kontainer firma som hadde en stor oppsamlings/sorteringsplass som vi var og snoket på flerne ganger i uken..av en eller annen grunn skulle alle kvitte seg med gammle høytalere i den tiden,så vi fant seas og tandberg kasser opp til mange ganger i uken..det var tider det..pga,av dette så har jeg testet stort sett alt av tandberg kasser og veldig mange av seas kit :) flott tid var det
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn