Tråkigt...
Du får hoppas på att någon kan ge ett bea tips på en ersättningsbas.
T/S-parametrene for de ulike 13" til Seas er ikke
himmelvidt fra hverandre, og siden vi snakker om trykkammerkabinett vil responsen i bassområdet ikke endre seg fryktelig mye ved å gå for en annen modell. Det er imidlertid ulikheter i responsen lenger opp, som får ekstra stor betydning fordi filteret til Kit 503 kun demper 6 db/okt, og basselementet i realiteten spiller langt opp i mellomtoneregisteret: 33F-WK har en karakteristisk peak omkring 1700-1800 Hz (som trolig dels skyldes den åpne støvhetta), mens 33F-WKA på grunn av 4-lags svingspole ruller av tidligere og spiller omlag 15 dB (!) lavere i samme område, jf. målingene til
Gravesen. Denne forskjellen vil definitivt være hørbar ved kritisk lytting. De nyere typene (33F-ZBX, 33F-WB) har en respons som generelt ligner mer på 33F-WK, men med en jevn "tilt" på et par dB ekstra oppover mot mellomtonen. Dette trenger ikke bety så mye, men jeg vil nok anbefale at man da bytter ut begge bassene, om man skulle komme over et slikt par.
Andre fabrikanter har også hatt 13" basselementer i sortimentet, bl.a. Audax og Focal (dataark på dem finnes
her), og i senere år har Scan-Speak kommet med modeller på denne størrelsen. Jeg har dessverre liten erfaring med disse selv. Så vidt jeg vet har ikke Focal solgt drivere i løsvekt på lenge, bortsett fra bilstereo, men Eltek solgte vel noen Audax PR330MO til "AV-bass" prosjektet fra Audio/Video for noen år siden? Den trenger imidlertid atskillig mer enn 50 liter å boltre seg på, og har alt for høy følsomhet til Kit 503...
Blant elementer som fortsatt kan kjøpes nye, er ingen av dem særlig rimelige (et kjapt nettsøk sier $300 stykket og oppover). Når spesifikasjonene heller ikke er innertier i forhold til Seas'en, er mitt råd derfor å smøre seg med tålmodighet til det dukker opp en 33F-WK på bruktmarkedet, slik JeppeW allerede har vært inne på selv!
- H -