Det kan virke for meg at en bias bare en negativ hvis den går den ene veien. En bias, eller dissonans kan farge resultatet når man har tatt en avgjørelse på forhånd også. Det er like ødeleggende for en test om man "ser" resultatet før man hører det. Det som er litt spennende/irriterende er at de som har en slik dissonans ikke skjønner det selv. Har man gjort seg opp en mening på forhånd har man faktisk ikke en sjans til å detektere forskjeller selv på helt opplagte ting.
(Ikke helt sikker på hva du mener med "bare en negativ hvis den går den ene veien", men slenger ut noen relaterte tanker til siste setning.)
Det enkleste er vel å si at bias er en
potensiell påvirkningsfaktor…
Og at selve
faktoren kan:
- være ukjent/ubevisst/"skjult"… for enten/både en selv og/eller andre.
- være kjent/bevisst/"åpen"… for enten/både en selv og/eller andre.
(…håper jeg fikk med meg alle variablene der)
Og avhengig av ovenstående kan påvirkningen
potensielt (og noe forenklet) gi:
- positiv påvirkning.
- negativ påvirkning.
Påvirkningens
utslag er imidlertid
ikke gitt, og kan videre kompliseres (argh!) av en hel rekke ytre og indre parametre – "kryssbias" på sett og vis…
Ingen vet hvor haren hopper, som det heter.(*)
Konkret eksempel:
Jeg velger meg en film. Filmen har fått god kritikk fra "troverdige" kilder, og basert på det jeg også allerede vet/mener om både regissør, skuespillere og sjanger, er forventningene høye… Bias er altså positiv.
La oss så si at hverken regissør eller skuespillere gjør sitt ypperste her, og filmen "objektivt sett" (åh nei!) er nokså middelmådig… Da kan vi tenke oss følgende alternative dommer, alle basert på samme bias:
- "Dette var en GOD film!": Jeg er nok
styrt av positiv bias.
- "Denne filmen var MIDDELMÅDIG.": Jeg har
overstyrt positiv bias.
- "Denne filmen SUGER _ _ _!!": Hmm…
…Ikke bare har jeg her overstyrt mitt positive bias, men kontrasten mellom forventning og opplevelse –
skuffelsen – gjør at jeg slår kontra, og gjør meg i overkant negativ. Kanskje har jeg nå en negativ bias overfor regissør, skuespillere og sjanger.
Tror jeg slutter her – kjenner det blir vanskelig å puste.
En annen ting som mange ikke tenker på er f.ex Trompetnerds trening i å kunne skifte fokus mye raskere enn mange andre her hva gjelder inntrykk som kommer via ørene enn de fleste her inne fordi det inngår i hverdagen hans.
Raskere enn sin egen skygge? Går da ut fra at du tenker på en slags evne til å "multitaske" lydinntrykk, eller misforstår jeg?
En annen ting som mange ikke tenker på er f.ex Trompetnerds trening i å kunne skifte fokus mye raskere enn mange andre her hva gjelder inntrykk som kommer via ørene enn de fleste her inne fordi det inngår i hverdagen hans.
TN er nok en "ekstremlytter"… Og fokus er fint det, men selv erfarer jeg ofte at
OVERFOKUS kan være et minst like forstyrrende element som
mangel på fokus.
mvh e
(*) …men for alt jeg vet finnes det en matematisk formel for dette også
.