Sennheiser HD 800

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med HD 800

    Jeg poster min erfaring med HD 800 her for dere som vurderer å kjøpe HD800.
    Du som leser skal vite at jeg er glad i varm lyd, og er veldig fokusert på bass. (Min favoritt-hodetelefon so far er LCD-2).
    Dette er veldig subjektivt, og en time er ikke mye tid. Dessuten hørte jeg bare med noe jeg tror var HDVD 800 (HD 800 er beryktet for å være veldig kresen på utstyr). En kan gjette at min erfaring hadde vært annerledes med annet utstyr.
    Uansett: ta denne posten med en diger klype salt eller en pose meth.

    Var på Soundgarden i Trondheim og hørte på HD800 med musikk fra WIMP i rundt en time i dag. (Rart de ikke skriver på nettsidene sine at de fører hd800; måtte spørre etter den!)

    Den hørtes akkurat slik ut som man ofte leser at den høres ut: Veldig klar og åpen, og med kjempe-soundstage.
    Jeg har lest at den er veldig kresen på utstyr, men jeg hadde ikke lyst nok til å låne den med hjem til å sette av 5000,- i depositum.

    Med forbehold om at det kan være resten av utstyret sin skyld, så er jeg litt skuffet likevel... HD800 var kjedelig!
    Lyden føltes flat, og selv om bassen hadde mer punch enn jeg hadde forventet av å lese og å se på grafer, så føltes bassen kjempegørr. Jeg syntes HD 800 var for rask og hadde for lite decay og varme til å kose seg.
    Synes ikke høytonene var så interessante heller. Hvis LCD-2 sine høytoner er som å slå på en myk pute, og HE-400 sine høytoner er som å slå på spisse nåler av is; så er HD800 sine høytoner som å slå på gummi.

    Jeg hørte på Hifiman RE-400 rett ut av en Samsung Galaxy etter at jeg var ferdig, og syntes det var overraskende likt. HD800 hørtes ut som en åpnere og klarere versjon av RE-400 som har mye mer punch i bassen.

    Komforten var det ingenting å si på; HD 800 var lett og fin (Den føles MYE bedre på hodet enn Audeze/Hifiman).
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    LCD-2 og HD800 har omtrentlig samme decay i mengde, men sistnevnte har en adskillig raskere og LCD-2 en henger leeenge i luften til sammenligning. Spesielt i de dype tonene 20-200hz.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg bruker sammenligningen stort vs. mellomstørrelse rom. Orkestersalen (HD800) vs. byens hippeste uteplass (LCD2). Glede i form av detaljnytelse i treble vs. glede i form av "hangtime" i dypbassen.

    LCD-2 fungerer etter min mening ikke til detaljnytelse i treble, de er skarp, sibiliant og ellers ubehagelig som de fleste ortho av konstruksjon ofte blir. De fleste ortho har av den grunn også en tilbaketrukket treble. Ved å justere treble opp til passelig nivå SPL blir de sibiliant. Motsatt fungerer ikke HD800 til partyfaktor hvor man lytter til hvordan bassen leker med rommet den er i. HD800 blir for stort til det og bassen har for rask decay-time slik at tidsintervallene i rytmen til mye av denne typen musikk blir feil. Bassen er for tilbaketrukket slik at dersom man skrur SPL høyt nok slik at bassen blir akseptabel så er treble så høyt oppe at det ikke er mulig å unngå at den blir sibiliant.
     
    Sist redigert:

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Testet dette oppsettet i en fin elektronikkbutikk på Frankfurt Lufthavn tidligere i dag. Må si jeg fikk litt bakoversveis, helt vanvittig lydbilde som gjorde at jeg satt der så lenge at jeg nærmest måtte småløpe for å rekke neste fly. Det ga veldig mersmak!

     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så jeg forstår det slik at de fleste finner Sennheisers egenproduserte amp en svært god match for HD-800? Har lest mye bra om Cavallis forsterkere matchet opp mot HD-800, men prisen er og blir ganske avskrekkende. Mener å huske en pris på 3-4000 usd før frakt og mva, noe som gjør det hele litt stivt for min del. Spørsmålet er hva annet som virkelig kan åpne 800'ene og (for min del) temme diskanten bare bittelitt.

    Ellers er jeg fremdeles forferdelig glad i mine 800'er. Det slår meg igjen og igjen at jeg glemmer at jeg har de på hodet, der man ikke kan glemme noe som helst av LCD-3'ene.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også stor HD800 fan....
    Har flere amp jeg opplever nær "perfekt" med HD800, uten å ha testet Sennheiser egen amp. Men har hørt ulike meninger om akkurat HDVD-800 kontra andre amp, ikke så sikker Sennheiser amp tilfører så mye ekstra. Personlig meget godt fornøyd med "SAC headamp se" som ble laget for AKG-K1000. Utrolig balansert fra bunn til topp, SAC/HD800 kombinasjon!
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg liker ikke HD800. Det er en grusom hodetelefon, men det er også en fantastisk hodetelefon. Ingeniørmessig er den et mesterstykke uten likemann, og det er en lek å gjøre endringer i DSP fordi den har lav forvrengning. Hadde mine tvil om at det noen gang kom til å komme godlyd ut av denne hodetelefonen, men tror jeg klarte det tilslutt. Treble er kraftig temmet, og bassnivået er satt etter Olive/Welti. Fremdeles et WIP prosjekt og den mangler litt bass-extension, men det begynner å bli adskillig bedre.

    MÅLINGER!!!: :cool:



     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Grønn låter forbasket bra. ;) TÅÅVIFTEFAKTOOOR!!!!

    Nøytralt, detaljert, punch, slam, crispy, alt man kan ønske seg. Som lyden fra gode høyttalere i et lytterom.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Mye elsk/hat i forhold til HD800, lyd er en subjektiv sak :)

    Selv mener jeg, med hånda på hjerte, at HD800 er de beste hodetelefonene jeg har hørt. Soundstage er uten sidestykke. Jeg hører en del på jazz av ulike sorter og instrumentplasseringen er imponerende til å være hodetelefoner. Syntes en hadde en bra sammenliging tidligere i tråden her, HD800 = konserthall vs LCD-2 = fet club. Jeg eier både HD800 og LCD-2 men bruker nok HD800 80% av tiden. Det som gjør at LCD-2 ikke får like mye lyttetid for meg er i hovedsak to ting, mye mindre soundstage enn HD800 og tunge som fy! Bruker disse klokkene i hovedsak til PC lyd i de sene timer så komfor over tid har mye å si for meg.

    Hvis det er noen av dere der ute som spiller FPS osv så er HD800 helt vanvittig bra på å retningsbestemme lyd i spill. Faller nok ikke inn som typiske gaming hodetelefoner men de er helt rå i spill. Kom over en som hadde gjort samme observasjon som meg for en stund siden. Et litt annerledes HD800 review :)

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Når man ut fra en enkel frekvensrespons på forhånd kan fastslå hvilken høyttaler som vil foretrekkes av mer enn 80% i en blindtest, er jeg ikke lenger så sikker på at lyd er like subjektivt som mange mener det skal være. Den generelle tonaliteten er vi som regel ganske enige om alle sammen, men muligheten til å kunne justere nøyaktig bass og treble nivå etter marginale variasjoner som er fra individ til individ er utrolig fint. Referansekurven er uansett et utmerket fundament som utgangspunkt før man prikker den siste formen som kun er snakk om en dB minus her og en dB pluss der.

    Ser absolutt nytten av HD800 til gaming og bruker den selv til Arma3 og man hører mye detaljer man ikke hører med andre hodetelefoner. Mye takket være det fremhevede treblepartiet og det faktum at den har en helt syyyk transient respons som gjør den meget god til å gjengi små detaljer. Men til musikk er HD800 en stor flopp og jeg vil ikke anbefale den til noen. ;)
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Når man ut fra en enkel frekvensrespons på forhånd kan fastslå hvilken høyttaler som vil foretrekkes av mer enn 80% i en blindtest, er jeg ikke lenger så sikker på at lyd er like subjektivt som mange mener det skal være.
    Vel, 100 Milliarder fluer spiser dritt. Ergo dritt er må jo være godt. Evt det selges mest McDonalds burgere så de må være de beste osv :)

    Jeg er ganske sikker på at mange her inne har et litt annet forhold til lyd enn 80% av befolkningen (på godt og vondt). Du er berettiget til din egen mening om at HD800 er en flopp i dine ører men mange er nok uenige i det. Selv syntes jeg i det man passerer 3-4000kr i hodetelefonklassen så er det meste svært bra.

    Har selv også justert opp et par tre db i 20Hz området for å få litt mer drag i bunnen.

    Hvordan satte du opp mic for å måle hodetelefonene?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Når man ut fra en enkel frekvensrespons på forhånd kan fastslå hvilken høyttaler som vil foretrekkes av mer enn 80% i en blindtest, er jeg ikke lenger så sikker på at lyd er like subjektivt som mange mener det skal være.
    Vel, 100 Milliarder fluer spiser dritt. Ergo dritt er må jo være godt. Evt det selges mest McDonalds burgere så de må være de beste osv :)
    Beats by Dre er den mestselgende hodetelefonen med stor margin, så det sammenfaller med McDonoaldsteorien din. Hva det selges mest av samsvarer nesten aldri med hva som er best eller hva som gir mest for pengene. Vi går til krig med den hæren vi har, ikke den vi har i morgen eller om ett år og slik er det ved det meste annet også. Vi kjøper ut fra det vi vet på kjøpstidspunktet og de færreste vet veldig mye om lydreproduksjon, høyttalere og hodetelefoner.

    Jeg er ganske sikker på at mange her inne har et litt annet forhold til lyd enn 80% av befolkningen (på godt og vondt). Du er berettiget til din egen mening om at HD800 er en flopp i dine ører men mange er nok uenige i det. Selv syntes jeg i det man passerer 3-4000kr i hodetelefonklassen så er det meste svært bra.

    Har selv også justert opp et par tre db i 20Hz området for å få litt mer drag i bunnen.

    Hvordan satte du opp mic for å måle hodetelefonene?
    Har forsøkt å like HD800 til musikk men det lar seg ikke gjøre. Hører på alt fra klassisk til Lady Gaga og synes ikke den eskalerer på noen områder og svakheten er den samme til alt. For lav og lite engasjerende bass og kunstig høy treble. Helt motsatt av hva folk flest foretrekker.

    Bruker en boks av absorberingsplater og filt som er på størrelse med et hode. Også er der et hull i enden hvor tuppen av målemikrofonen kommer ut. Hodetelefonen settes over boksen som på et vanlig hode også kjøres frekvenssveipene som vanlig. I høye mids og treble gir dette meg det beste anslaget av hvordan lyden faktisk er, men fra omtrent 200hz og nedover er den litt upresis grunnet at et ekte hode kan gi bedre tetting og dermed bedre extended bass.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Når man ut fra en enkel frekvensrespons på forhånd kan fastslå hvilken høyttaler som vil foretrekkes av mer enn 80% i en blindtest, er jeg ikke lenger så sikker på at lyd er like subjektivt som mange mener det skal være.
    Vel, 100 Milliarder fluer spiser dritt. Ergo dritt er må jo være godt. Evt det selges mest McDonalds burgere så de må være de beste osv :)

    Hvordan satte du opp mic for å måle hodetelefonene?
    Og jeg er ganske sikker på at dersom man hadde arrangert en smakstest med McDonalds og Eivind Hellstrøm hamburgere ville 80% foretrukket Hellstrøm bugeren i en blindtest da også. Synes McDonalds eksempelet ditt var et dårlig et. ;) Mulig de som har ødlagt smaksans eller uregelmessighet med hørselen foretrekker Beats og McDonalds, men det er på ingen måte representativt for hva folk flest med normal hørsel og smakssans ville valgt dersom de presenteres et åpenbart bedre alternativ.
    vs
     
    Sist redigert:

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vel ikke impedans (Z) og resistans (R) det samme. Det du i praksis gjør er vel kun å sette en attenuator på utgangen av forsterkeren som konverterer noe av effekten til varme og da senker volumet ut.

    Impedansen vil nok endre seg noe men impedans er mer sammensatt enn som så. Et lite utklipp fra nettet her som forklarer det bedre enn mine rustne elektronikkunnskaper :)

    Kretser består i prinsippet av 3 elementer. Rene motstander, spoler (indusert reaktans) og kondensatorer (kapasitans).

    For likestrøm vil en spole ha null motstand mens kondensatoren vil ha uendelig motstand. Når vi går til vekselstrøm vil motstanden i spolen øke med frekvensen, mens motstanden i kondensatoren vil minke med økende frekvens. Disse endringene skyldes faseforskyvning. Dvs at når vekselstrømmen går gjennom en krets med indusert reaktans og/eller kapasitans vil både amplituden og fasen påvirkes. Det kan utrykkes matematisk:

    Z = R + j(Xl - Xc)

    Z: Impedans
    R: Motstand
    j: Imaginære tallet
    Xl: Indusert reaktans
    Xc: Kapasitans

    Som vi ser av formelen er det faseleddet som påvirkers av indusert reaktans (positivt faseskift) og kapasitans (negativt faseskift).

    Ofte slås indusert reaktans og kapasitans sammen til reaktans: X = Xl - Xc

    Z = R + jX

    så vil absoluttverdien av impedansen være lik sqrt(R^2+X^2)

    Det er denne absoluttverdien som f.eks bli oppgitt på høytalerne og man kaller denne impedans mens utrykket over som tar med imaginærdelen ofte kalles imaginær impedans. Men selv om man bære er interessert i den rene impedansen må man likevel regne ut den imaginære impedansen først.

    For likestrøm får vi et reelt tall for impedansen og denne skyldes rene motstander i kretsen og kalles ofte bare for motstand.

    Det er en stund siden jeg hadde nesa mi i elektronikkens verden så korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Vet ikke om det har noen forskjell i lyden man hører, men for meg virket det som det hadde stor forskjell, men nå er jeg ikke like sikker lenger. Psykoakustikk er farlig.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, psykoakustikk er veldig skumle greier, måling er enda skumlere. Sett utallige ganger i ulike hififorum at folk lever lykkelig med sin dyrkjøpt hifi helt til de kobler opp måleutstyr og frekvensbånded løper +- 20db over hele spekteret. Ikke like lykkelige etter de ser det :)

    Edit: Du hører nok forskjell i lyden. Prøvde for en stund tilbake og skjøte på et AKG headset med en type biltema 3m kabel. Det gikk ikke veldig bra for å si det sånn, lyden gikk fra ok til dritt. Og nei, jeg har ikke kabelgullører.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det er faktisk skummelt, og utrolig fascinerende. Jeg er fullt klar over at jeg selv er påvirket og er veldig påpasselig med å ikke lure meg selv, men gang på gang går jeg i den samme fella. ;)

    Forskjellen med og uten 47ohms motstand kommer fram under måling, og selv om 0,5dB er hørbart er forskjellen ikke på langt nær så stor som jeg opplevde. Er der en forskjell i timbre med og uten? Jeg vet ikke men jeg innbiller meg at timbre er mer naturlig med motstanden innkoblet, men så var det dette med psykoakustikk igjen så det er umulig å være sikker på hva jeg egentlig hører.

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hører ikke Grado sin forlengelseskabel og jeg er tilbøyelig til å tro at andre forlengelseskabler har tilsvarende egenskaper.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg tviler, men hadde de hatt en slik egenskap hadde jeg vært en veldig interessert kunde. En forlengelseskabel vil hvis jeg har skjønt det riktig ha omtrent samme egenskap som en motstand, og det gjør ikke all-verdens forskjell. 0ohm i lysegrønt og 47ohm i mørkegrønt.

     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    HD800, Comb-filter, edition. ;)
    Legger til preset tilhørende denne frekvensresponsen.

    I Equalizer APO: Equalizer APO | Free software downloads at SourceForge.net
    Kode:
    Filter Settings file
    
    
    Equaliser: Generic
    Filter  1: ON  HS 12dB  Fc     100 Hz  Gain  -1,5 dB
    Filter  2: ON  HS 6dB   Fc   1 000 Hz  Gain  -3,0 dB
    Filter  1: ON  PK       Fc   6 000 Hz  Gain -8,7 dB  Q  3,32
    Filter  2: ON  HS 12dB  Fc   8 513 Hz  Gain  -6,1 dB
    Filter  4: ON  PK       Fc   5 000 Hz  Gain  -5,0 dB  Q 10,00
    Filter  5: ON  PK       Fc   2 000 Hz  Gain   4,0 dB  Q  0,95
    Filter  1: ON  LS 6dB   Fc     350 Hz  Gain  -5,0 dB
    Channel: R
    #Filters only for left channel
    Filter  1: ON  NO       Fc   3 000 Hz
    Filter  2: ON  NO       Fc   3 400 Hz
    Filter  3: ON  NO       Fc   4 000 Hz
    Filter  4: ON  NO       Fc   4 300 Hz
    Filter  5: ON  NO       Fc   4 800 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 500 Hz
    Filter  1: ON  NO       Fc   3 200 Hz
    Filter  2: ON  NO       Fc   3 500 Hz
    Filter  3: ON  NO       Fc   4 200 Hz
    Filter  4: ON  NO       Fc   4 600 Hz
    Filter  5: ON  NO       Fc   4 900 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 500 Hz
    Filter  4: ON  NO       Fc   4 850 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 700 Hz
    Filter  6: ON  NO       Fc   5 100 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 500 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 800 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 350 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 500 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 200 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 900 Hz
    Filter  6: ON  NO       Fc   5 200 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 300 Hz
    Channel: L
    #Filters only for left channel
    Filter  1: ON  NO       Fc   3 050 Hz
    Filter  2: ON  NO       Fc   3 380 Hz
    Filter  3: ON  NO       Fc   4 050 Hz
    Filter  4: ON  NO       Fc   4 250 Hz
    Filter  5: ON  NO       Fc   4 860 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 480 Hz
    Filter  1: ON  NO       Fc   3 160 Hz
    Filter  2: ON  NO       Fc   3 570 Hz
    Filter  3: ON  NO       Fc   4 260 Hz
    Filter  4: ON  NO       Fc   4 610 Hz
    Filter  5: ON  NO       Fc   4 840 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 430 Hz
    Filter  4: ON  NO       Fc   4 810 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 740 Hz
    Filter  6: ON  NO       Fc   5 080 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 600 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 700 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 450 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 300 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 260 Hz
    Filter  8: ON  NO       Fc   6 750 Hz
    Filter  6: ON  NO       Fc   5 180 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   5 330 Hz
    Filter  7: ON  NO       Fc   6 040 Hz
    Filter  2: ON  NO       Fc   3 770 Hz
    Crossfeedfunksjon i foobar 2000: foo_dsp_xfeed - Hydrogenaudio Forums
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.737
    Antall liker
    9.377
    Sted
    Trondheim
    Har hatt mine HD800 pakket bort en liten stund, men koblet dem opp nå og spiller Schuberts strykekvintett med Pavel Haas kvartetten og Danjulo Ishizaka. Fantastisk lyd. Har en Woo Audio WA2, og med den spiller HD800 helt i min smak. Mellomtonen er helt himmelsk. Ikke spesiell lys lyd, men det er jo vanskelig å si så mye om bassen, da det ikke er mye bass i en strykekvartett. Soundstage er stor, og instrumentene skilles veldig bra. Til klassisk musikk er det en kjempegod combo.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sennheiser HD800 er en meget vellykket hodetelefon. Når det gjelder hifi og musikk er det akustiske opptak som er den beste referansen.Ikke fordi det er den beste musikken, men fordi referansen er virkelig lyd, envirkelig akustisk begivenhet.
    Og den beste, både i meningen finest og mest korrekt, lydkvaliteten finner du generelt sett innenfor utgivelser av klassisk musikk.
    Det er ingen tvil om at HD800 gjengir gode akustiske opptak luftig, åpent og naturlig, med autoritet og dynamikk så det holder.
    Jeg har ingenting imot andre musikksjangre, er rimelig altetende, men kan se at enkelte sjangre har blitt avhengige av det jeg ser på som kunstig høyt bass-volum.
    Kjekt da at det finnes løsninger innen EQ for de som savner de gamle tonekontrollene.

    Jeg har gitt vekk mine gamle Stax Lambda, eier idag Sennheiser HD800, AKG K701, Sennheiser HD650 og AKG K550.
    HD800 er den klart beste av disse, i mine ører.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Kan ikke komme på en eneste Hodetelefon som er bedre på klassisk musikk enn HD 800. Kan komme på mange som er bedre på annen musikk, og etpar som er bedre totalt sett, men dette er bare mine meninger:)

    JEG finner hd800 for lyse totalt sett, og ja - glad i bass!

    Startet med HD555 , lytter til de noen ganger enda - når jeg skal ha "korrekt" lyd til MOZART kompisen min..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.737
    Antall liker
    9.377
    Sted
    Trondheim
    Sennheiser HD800 er en meget vellykket hodetelefon. Når det gjelder hifi og musikk er det akustiske opptak som er den beste referansen.Ikke fordi det er den beste musikken, men fordi referansen er virkelig lyd, envirkelig akustisk begivenhet.
    Og den beste, både i meningen finest og mest korrekt, lydkvaliteten finner du generelt sett innenfor utgivelser av klassisk musikk.
    Det er ingen tvil om at HD800 gjengir gode akustiske opptak luftig, åpent og naturlig, med autoritet og dynamikk så det holder.
    Jeg har ingenting imot andre musikksjangre, er rimelig altetende, men kan se at enkelte sjangre har blitt avhengige av det jeg ser på som kunstig høyt bass-volum.
    Kjekt da at det finnes løsninger innen EQ for de som savner de gamle tonekontrollene.

    Jeg har gitt vekk mine gamle Stax Lambda, eier idag Sennheiser HD800, AKG K701, Sennheiser HD650 og AKG K550.
    HD800 er den klart beste av disse, i mine ører.
    Veldig enig i det du skriver. HD800 gjengir akustisk musikk svært naturlig. Jeg eier imidlertid et sett Stax 009, og der må nok HD800 gi tapt på alt unntatt akkurat på soundstage. Både HD800 og SR-009 vil sikkert for mange oppfattes som lyse, men de gjengir bassen svært korrekt. De går dypt uten å la bassen dominere lydbildet. Hvis jeg vil høre akkurat hva bassinstrumentene spiller er begge disse hodetelefonene svært bra, men de er kanskje for analytiske for mange.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg har et sterkt elsk/hat forhold til HD800. Med DSP er det kanskje min favoritthodetelefon. Uten DSP er den en tapt sak. Mange liker den ut av rørforsterkere, men som motstander av eldgammel rør-teknologi kan jeg ikke annet enn å fraråde alle som tenker rør er et alternativ om å ta til fornuft og komme på bedre tanker. Vi lever tross-alt i 2014 og rør er ikke fremtiden. Det er utrolig energi ineffektivt og rørbytte som substitutt til EQ er et så skremmende dårlig konsept at det ikke burde være et alternativ.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........ Uten DSP er den en tapt sak. Mange liker den ut av rørforsterkere, men som motstander av eldgammel rør-teknologi kan jeg ikke annet enn å fraråde alle som tenker rør er et alternativ om å ta til fornuft og komme på bedre tanker. Vi lever tross-alt i 2014 og rør er ikke fremtiden. Det er utrolig energi ineffektivt og rørbytte som substitutt til EQ er et så skremmende dårlig konsept at det ikke burde være et alternativ.
    Dette er tull.
    HD800 sine kvaliteter har ingenting med rør å gjøre. De fungerer ypperlig med transistor-forsterkere.
    Folk som går mye på konsert og opplever akustisk musikk vet godt hvordan ting låter akustisk.
    Denne beskrivelsen av HD800 forteller om en helt annen lydreferanse og preferanse.
    Det må være klart for alle som leser dette, og er nysgjerrige på HD800s lydkvalitet.
    At folk har forskjellig smak er helt OK, men i folkeopplysningens tjeneste hører det med at mange av oss opplever dette som meget gode hodetelfoner med ganske korrekt klangbalanse.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg liker den ikke ut av nøytrale transistorforsterkere, uten DSP. Det låter kunstig lyst, bassfattig og sibilant og hvis det er slik klassisk låter på konsert er det en opplevelse jeg kan være helt fint foruten. Heldigvis er det ikke slik klassisk låter på konsert. Eller, det er kanskje slik klassisk låter i dårlige konsertsaler?

    Innen diverse konsertsaler snakker man om å "fylle hallen". De gode salene er dimensjonert til orkesterets størrelse og akustikkmessig ressonerer det slik at salen "fylles" med musikk fra gulv til tak. Floyd Toole kaller dette for LEV, Listener Envelopment. HD800 med DSP gir meg assosiasjoner til LEV og fremstiller reverberation-time fra konsertsalen i fonogrammet mer realistisk enn andre hodetelefoner jeg har hørt. Dette gjør den til en av mine favoritthodetelefoner, spesielt til klassisk.
     
    Sist redigert:

    GrinJe

    Fersking
    Ble medlem
    04.08.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Veldig enig i det du skriver. HD800 gjengir akustisk musikk svært naturlig. Jeg eier imidlertid et sett Stax 009, og der må nok HD800 gi tapt på alt unntatt akkurat på soundstage. Både HD800 og SR-009 vil sikkert for mange oppfattes som lyse, men de gjengir bassen svært korrekt. De går dypt uten å la bassen dominere lydbildet. Hvis jeg vil høre akkurat hva bassinstrumentene spiller er begge disse hodetelefonene svært bra, men de er kanskje for analytiske for mange.
    Veldig god beskrivelse av HD800. Det er en av hovedgrunnen til at jeg valgt HD800, jeg orket ikke et headset som lar bass dominere.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Kommer snart en S versjon, veil kr. 15 230 vs kr.11 950 ref: Sennheiser HD 800 S - - Sennheiser’s flagship HD 800 is reborn as the HD 800 S, with a striking new look and its unmatched sound signature now made even better.

    Axel Grell confirmed that the tuning has been changed (versus the HD 800). When I asked Axel Grell to describe the changes, he said: "The HD800S is an improved version of the HD800. It has an acoustical absorber like the IE 800, and as a result the frequency response that is more extended, but smoother--fewer peaks. Also, the low-bass is also more extended--not necessarily more bass, but deeper extension." (Head-Fi.org)

    square_louped_HD_800_black-sq-01-sennheiser.jpg

     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    HD 800S leveres med en ekstra balansert kabel verdt 2500, så prisforskjellen mot HD800 er kanskje noe mindre enn man kan få inntrykk av.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Men HD 800s ser faktisk litt kjipere ut enn HD 800.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes ikke HD800S er spesielt smakfull nei. Men den svarte plasten er jo kanskje et "ærligere" materiale enn HD800 sin fake-aluminium, som forøvrig er lett å få hakk i.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at det bekreftes de fortsetter å selge HD800 paralellt - og bra er jo det - mange elsker HD800 slik den er og vil gjøre det i fremtiden. Litt rart at de "tvangsbundler" HD800S med en dyr balansert kabel mange ikke trenger (men kanskje det er fordi kabelen egentlig ikke er så dyr å lage..?.)

    Crafted for perfection, the HD 800 and the HD 800 S are precision-built in Germany from only the finest materials and components.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det blir samme som med HD600 og 650, der den ene er varmere og noen foretrekker den litt kvassere originalen. Sennheiser er forresten veldig god på å holde lenge på modellene, et ideal mange hifiprodusenter burde etterstrebe. XLR-kabelen er en total ripoff og burde ikke kostet mer enn 500 kr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn