Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.187
    Torget vurderinger
    23
    Ojsann, ja, for jeg "ojer" meg over Deres eget utsagn (sitat): "har med konstruksjonen og gjøre" som videre blir til mitt spørsmål:
    - Er dette eller tanken bak setningen antydelser at bass ikke bare er hvor høyt det spiller men også andre parametere innenfor musikkgjengivelse?
    Eg berre undrast, eg!
    Det er ganske så mange momenter bak utsagnet - akkurat denne utgaven av konstruksjonen er en sammensatt greie som benytter flere ulike prinsipper for å komme rundt mest mulig av den kanselleringen som oppstår i bassområdet ved åpne systemer. Derfor 10 x 15" pr. side blant annet. Færre antall vil rote til prinsippene. Og "høyt" er bare ett av parametrene, det bør kunne gjengi en kontrabass og en stortromme på naturlig nivå, det er hva jeg kaller høyt nok. Og så må det selvsagt ha kapasitet godt over dette igjen for headroom, samt å kunne gjengi kompleks bass sammensatt av flere instrumenter. Full size kirkeorgel likeså. Har vel ca. 80 LP bokser med slik musikk her, og det er nesten ikke til å høre på med et standard bassystem... mens nå er det utrolig besnærende. Lavt nok er også et parameter som skal tilfredsstilles, og her er det fullt oppløst og fullfrekvent selv på 50 dB. Det paradoksale i denne hobbyen er jo at for å få fullt utbytte av musikken på LAVT volum kreves det ganske slemt utstyr. Alle anlegg kan låte besnærende over et visst volum, svært få spiller med autoritet og oppløsning på lavere nivå og så langt vet jeg bare om ett anlegg som behersker alle volum med likt opplevd kvalitet uansett.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.187
    Torget vurderinger
    23
    Du kom meg litt i forkjøpet med enkelte momenter der, Sneaky 😄

Et par kommentarer;

- Når man spiller lavt, men lyden ikke sitter før man skrur opp litt, så er det noe galt med frekvensresponsen

Helt klart, og det er forbausende mange anlegg hvor dette er tilfelle dessverre, uten at folk er klar over hvorfor. Brorparten skuyldes selvsagt at "kjøpehøyttalere" er utstyrt med opptil flere kompromisser som kåler til frekvensrespons osv. - spesielt i bass/mellomtoneområdet. Dette er selvsagt av fyskiske/naturlige årsaker, og er vanskelige å komme rundt med mindre vi snakker aktive ht med DSP for å ta hånd om dette. Planarhøyttaler vil også til en viss grad ha mindre ptoblemer her.

- Bassdrivere som egner seg til SLOB har litt spesielle egenskaper. De vil ikke være opplagte valg til lukket kasse eller bassrefleks.

Definitivt, det er helt andre krav til kvalitet og et par-tre tekniske løsninger bl.a. Jeg vet pr. dags dato ikke om andre elementer som egner seg.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.562
    Sted
    Endor
    Nå må jeg si jeg sliter med å henge med i svingene å forstå hva som er strategi for @Sevald sitt subwoofer oppsett, men det er vel bare å følge spent med videre :ROFLMAO: :love:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå må jeg si jeg sliter med å henge med i svingene å forstå hva som er strategi for @Sevald sitt subwoofer oppsett, men det er vel bare å følge spent med videre :ROFLMAO: :love:
    Neida. Ikke så ille😂😂 Søker synspunkter for begge ytterpunkter. Så ender jeg opp nok opp midt i mellom. Det vil si 4 x 15” på hver side. Har egentlig staket en romslig plan.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.562
    Sted
    Endor
    en ting er i alle fall sikkert … det kommer til å svinge noe så inn i granskauen
    Vienna The Music er blant mine klare favoritthøyttalere, og når det kommer et slikt sub oppset er det bare ett ord å si: detvardasåinnigrans#@kr*@svarte#@##&katta##@###innehe@####@ :ROFLMAO:

gleder meg som en hund til å se dette :love:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Håpe det😬 Nei jeg er vel rimelig sikker på at dette går veien. The music står hos meg av en god grunn. De svinger😅

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan den går over i et kjedeligere modus. Men kanskje litt mere byggetråd etterhvert😀

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Drodling, tanker og erfaringer fra andre er kjempeviktige elementer som du & vi andre kan dra nytte av senere, så bare ta deg den tiden du trenger. Når du førstes har bestemt deg for å gå all in så trenger du ikke forhaste deg.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dei neste 500 innleggene her vil handle om sketchup, lim, tvinger og banning. Blir som i utgangspunktet. 2 tårn. 2 doble kabinetter på hver side som skrus sammen til et tårn. Hel front baffel. 100liters kabinett til hver driver.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror heller ikke mye kan gå galt. Tror allikevel det er mere utfordrende å få de til å spille bra i 100hz enn i 20hz.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En helgerunde på tur til forskjellige bassoppsett tror jeg hadde gitt bedre svar enn alle disse meningene fra oss gjøker.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.328
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En helgerunde på tur til forskjellige bassoppsett tror jeg hadde gitt bedre svar enn alle disse meningene fra oss gjøker.
    Usikker!

Blant de største seriøse basshorene her inne tror jeg det er helheten som divergerer, samtlige av de har et godt og solid fundament. Det sier lite om den ene eller andre løsningen er best for vår kjære trådstarter.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Og vil se om det er mulig å komme meg rundt litt i vinter. Like viktig viktig som driver og kabinett, er hva skal skal dette drives med og hvordan. Trådstarter er ferdig med vinkle om konstruksjon og driver.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forskjell på gjøker som mener og de som har gjort det.
    Menge meninger fra folk som IKKE har bygget selv.
    Men full forstårlig att det blir mange meninger og spm rundt temaet, ikke noe galt i det.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Usikker!

Blant de største seriøse basshorene her inne tror jeg det er helheten som divergerer, samtlige av de har et godt og solid fundament. Det sier lite om den ene eller andre løsningen er best for vår kjære trådstarter.
    Jeg tipper det ville gitt ro i ræven i forhold til å gruble for mye om den og den løsningen ville blitt bra nok slik at fokuset hadde endret seg til å handle om å få det visuelle uttrykket man ønsker seg.

Ren teori om plusser og minuser har en tendens til å gi inntrykk om at ingenting er godt nok, men det stemmer sjelden i forhold til hvordan man opplever det i praksis.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forskjell på gjøker som mener og de som har gjort det.
    Menge meninger fra folk som IKKE har bygget selv.
    Men full forstårlig att det blir mange meninger og spm rundt temaet, ikke noe galt i det.
    Med mindre gjøkene som bygger har bygget og prøvd alle løsninger vil jeg fortsatt kamme alle under én bro :p

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.562
    Sted
    Endor
    Nå er det jo flere habile systemer her inne , så helt gjøker kan vi vell ikke være:=)
    Man kan vite en del om subwoofere og ikke være komplett gjøk, selv om man ikke har bygget gigantiske basstårn, men man lærer selvfølgelig mye når man har bygget basstårn :)

Hvis man har lest Master Handbook of Acoustics 2 ganger så lærer man tross alt noe :p
    Jeg kan forøvrig anbefale akkurat den!

Håper jeg ikke er på "gjøk toppen" :ROFLMAO:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vite en del om subwoofere og ikke være komplett gjøk, selv om man ikke har bygget gigantiske basstårn, men man lærer selvfølgelig mye når man har bygget basstårn :)

Hvis man har lest Master Handbook of Acoustics 2 ganger så lærer man tross alt noe :p
    Jeg kan forøvrig anbefale akkurat den!

Håper jeg ikke er på "gjøk toppen" :ROFLMAO:
    Tror ikke det nei, kommentaren om gjøkene kom ikke fra meg.
    Jeg tenker annerledes. Alle er smarte til det motsatte er bevist.
    Hender jo att noen glimter til med det også :=)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå må dere ikke bli så selvhøytidelig at dere ikke rekker ned til bakken igjen :ROFLMAO:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare legge til at en kan ha synspunkter uten å bygget selv. Men en må ha evnen til å lytte og skille ut det som er nyttig for sitt prosjekt😀

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå må dere ikke bli så selvhøytidelig at dere ikke rekker ned til bakken igjen :ROFLMAO:
    Godt jeg ikke er i den leiren heller, mine store ben er plantet godt i bakken, og myk som bare det til å være snart 58 år.
    Legger begge henda flatt i bakken med rette knær:=)
    Men nå må vi slutte å søple ned denne tråden med vas.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper det ville gitt ro i ræven i forhold til å gruble for mye om den og den løsningen ville blitt bra nok slik at fokuset hadde endret seg til å handle om å få det visuelle uttrykket man ønsker seg.

Ren teori om plusser og minuser har en tendens til å gi inntrykk om at ingenting er godt nok, men det stemmer sjelden i forhold til hvordan man opplever det i praksis.
    Sant det. Grubler på det meste, men det er bare gøy. De visuelle blir ivaretatt. Blir noe gammelt drivved😬

M

MusicBear

Gjest
    Sant det. Grubler på det meste, men det er bare gøy. De visuelle blir ivaretatt. Blir noe gammelt drivved😬
    Drivved er sikkert bra mht. bekjempelse av resonanser - i tillegg til at gammelt drivved byr på historikk og sjel - masse bra grunnlag i dette prosjekt :cool:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Se lydogakustikk tar inn en del ting her, dette er vel også fra PA verden men her er jo noen 15" og 18" som kan være mulige, hva med Radian 2218 neo

https://www.lydogakustikk.no/produkt/radian-2218-neo/
    De oppgir x-max på 21,3mm. De har 23mm spole og 10mm gap, noe som gir 6,5mm x-max. De oppgir også "Voice coil displacement limit" på 20mm. Og i databladet oppgir de 9mm x-max. Dette virker jo litt spesielt IMO. Kan virke som om deres velkjente kvalitetskontroll slår til igjen.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.896
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvad med at gå ned i størrelse på basenhederne. Jeg er vildt begejstret for Monacor 12 tommer kevler membraner. Mine er bygget af Jens Gregersen a la Modifix. Han siger, at en 12 tommer basenhed skal have 125 liter indvendigt mål. Jeg har fået mine bygget med to 12 tommere basenheder i hver, så de har 250 liter indvendigt mål . De har dog hvert sit kammer. Mine har en længde på 120 cm, så de passer lige til to diffusere ovenpå.
    Den Monacor er en fantastisk enhed udvalgt af Jens Gregersen. Voldsom dynamik. Så meget fremragende.
    En anden ting som jeg ser det, er placeringen i et hjørne. Det har jeg aldrig forstået, fordi de spiller jo lige op i Fronthøjttalerne.
    En af mine venner sagde, at den dybe bas går gennem alt. Det gør den nok også. Men bassen kommer som et bølgeskulp og de Fronthøjttalere må give uro i bølgeskulpet.
    Jeg har en subwoofer placeret midt på Frontvæggen og den har to 12 tommer basenheder i.
    På bagvæggen er der en stor subwoofer med en 18 tommer basenhed også Monacor. 324 liter indvendigt mål. Den går afsindigt dybt. Når jeg kun bruger de to subs, er det ubehaligt inde i kroppen.
    Jeg har haft 5 biograferstole stående. Placeret 3 på første række øg to bagved. De har en høj fast ryg. Jeg fjernede bagerste række og det gav hos mig bedre basgengivelse. Fordi dét er et bedre bølgeskulp.
    Du kunne vælge at have dem liggende som mine.

20201023_160103.jpg

received_1300874870247215.jpeg

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.879
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gjøken stjeler andres reir, så pass dåkke🤣
    Jag vill ha rökt gök med lök
    Ho ho
    Men servitrisen hon sa
    ”ni mår nog inte så bra”
    ”Jo, jag vill ha rökt gök med lök
    ho ho

Och vill ni rätt mig förstå, jag vill ha fjädrarna på

Hovmästarn buga och sprang ut till skogs sen
    Och han tog med sig sin ollonpistol
    Gökar det hade han ej i frysboxen
    Jag bara väntade lugnt på min stol

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De oppgir x-max på 21,3mm. De har 23mm spole og 10mm gap, noe som gir 6,5mm x-max. De oppgir også "Voice coil displacement limit" på 20mm. Og i databladet oppgir de 9mm x-max. Dette virker jo litt spesielt IMO. Kan virke som om deres velkjente kvalitetskontroll slår til igjen.
    Stusset litt på dette jeg også, så jo ikke ut som ett element som skulle klare dette.
    Men en råtass som du er på slikt så kommer jo svaret;=)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvad med at gå ned i størrelse på basenhederne. Jeg er vildt begejstret for Monacor 12 tommer kevler membraner. Mine er bygget af Jens Gregersen a la Modifix. Han siger, at en 12 tommer basenhed skal have 125 liter indvendigt mål. Jeg har fået mine bygget med to 12 tommere basenheder i hver, så de har 250 liter indvendigt mål . De har dog hvert sit kammer. Mine har en længde på 120 cm, så de passer lige til to diffusere ovenpå.
    Den Monacor er en fantastisk enhed udvalgt af Jens Gregersen. Voldsom dynamik. Så meget fremragende.
    En anden ting som jeg ser det, er placeringen i et hjørne. Det har jeg aldrig forstået, fordi de spiller jo lige op i Fronthøjttalerne.
    En af mine venner sagde, at den dybe bas går gennem alt. Det gør den nok også. Men bassen kommer som et bølgeskulp og de Fronthøjttalere må give uro i bølgeskulpet.
    Jeg har en subwoofer placeret midt på Frontvæggen og den har to 12 tommer basenheder i.
    På bagvæggen er der en stor subwoofer med en 18 tommer basenhed også Monacor. 324 liter indvendigt mål. Den går afsindigt dybt. Når jeg kun bruger de to subs, er det ubehaligt inde i kroppen.
    Jeg har haft 5 biograferstole stående. Placeret 3 på første række øg to bagved. De har en høj fast ryg. Jeg fjernede bagerste række og det gav hos mig bedre basgengivelse. Fordi dét er et bedre bølgeskulp.
    Du kunne vælge at have dem liggende som mine.

Vis vedlegget 743702

Vis vedlegget 743703
    Mektig av jobben med å lage avstivere. Flott subwoofer, men jeg har andre planer😀

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mektig av jobben med å lage avstivere. Flott subwoofer, men jeg har andre planer😀
    Her skal det vell bygges i høyden tenker jeg.
    Menge store fordeler, svært få ulemper.
    Hvis mann ikke går for Shy metoden da, den har heller ingen store ulemper ut i fra min opplevelse av det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn