Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lukket

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Antall liker
    61
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører 3 spikes med subwoofere satt på en steinplate, da er det utrolig tett kobling og selv ikke mikrobevegelser her, mener 3 er bedre enn 4. Vanskelig å levellere 4 stk så det ikke vipper, med 3 stk er det ikke noe problem. Jeg opplever tightere og bedre bass når jeg setter dem på spikes på steinplater, (kan det være noe jeg innbiller meg tro? :ROFLMAO: ) Mellom sunwoofere bruker jeg ordinære superspikes apparatføtter, igjen 3 stk. Jeg tror denne koblingen er viktig.

Mellom steinplater og gulv bruker jeg 8 stk Valhalla speaker pads type 30, dette for ikke å ødelegge gulvet og for å ha en noe mykere avkobling til gulvet, den må være så fast at ikke hele riggen beveger seg under pådrag (mener jeg). Med å stk av disse er det minimal bevegelse. Med riktig avkobling mener Valhalla du skal få en resonans på mellom 3 til 5 Hz.

Personlig ville jeg ikke brukt filt, men det er bare meg som er litt sær kanskje :ROFLMAO:
    Jeg er ekstremt opptatt av tight kobling og å unngå selv mikrobevegelser både på høyttalere og subwoofere
    Jeg bruker sonic disign 4 stk på ca 70 kg subwoofer ( den fåes for forskjellig vekt klasser )

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Jeg bruker sonic disign 4 stk på ca 70 kg subwoofer ( den fåes for forskjellig vekt klasser )
    Sonic design gjør noe av det samme som Valhalla Technology mener jeg .... men jeg bruker aldri dette direkte på høyttalere
    Jeg ønsker ikke mulighet for den fysiske bevegelsen som da er mulig fra subwoofer, med myke føtter.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Kan ikke ha myk avkobling. Dette blir for tungt.

Breaking news. Første plate er produsert. Litt for å teste utstyret🤓

Vis vedlegget 743981 Vis vedlegget 743982
    Jeg vil påstå det kan det kan funke hos deg med spikes mot steinplater og en kobling mellom steinplater og gulv som gjør at du ikke ødelegger gulvet og får minimal bevegelse
    Fordelen er vel null bevegelse overhode fra sub til stein da steinplatene er så harde.... (tregulv eller slikt vil alltid gi seg noe under så mye vekt) hvor mye det betyr? well :unsure:

Volt er et merke som jeg ikke kan se har vært på radaren her, såvidet jeg forstår så bruker PMC kun drivere fra Volt til bassene og subwoofere i deres top of the line series, men her er det jo kun transmisjonslinje som gjelder, Volt skryter spesielt av lav power compression... er dette noe å vurdere?
    Eller er dette mere bass enn sub-bass element? :unsure:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.544
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil påstå det kan det kan funke hos deg med spikes mot steinplater og en kobling mellom steinplater og gulv som gjør at du ikke ødelegger gulvet og minimal bevegelse
    Fordelen er vel null bevegelse overhode fra sub til stein da steinplatene er så harde.... hvor mye det betyr? well :unsure:

Volt er et merke som jeg ikke kan se har vært på radaren her, såvidet jeg forstår så bruker PMC kun drivere fra Volt til bassene og subwoofere i deres top of the line series, men her er det jo kun transmisjonslinje som gjelder, Volt skryter spesielt av lav power compression... er dette noe å vurdere?
    Eller er dette mere bass enn sub-bass element? :unsure:

Får tenke litt på underlag. Malher som jeg tidligere hadde brukte 3 punkt. Dønn stabile. Kunne hatt fast punkt bak og justering foran.

Volt drivere ser kule ut. Om de hadde funker til formålet er jeg usikker på. Skal lese litt om de. Ikke helt gratis eller🙄

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Får tenke litt på underlag. Malher som jeg tidligere hadde brukte 3 punkt. Dønn stabile. Kunne hatt fast punkt bak og justering foran.

Volt drivere ser kule ut. Om de hadde funker til formålet er jeg usikker på. Skal lese litt om de. Ikke helt gratis eller🙄
    Volt har også en PA linje, men jeg tror ikke de er noe alternativ, alt for høy fs, 40+ Hz... Engelske MJ Acoustics har en top-of-the-line reference subwoofer med et 18" volt element, MJ Reference 800, de skriver 10-200Hz in room.... subwooferne fra MJ acoustics har fått masse skryt, så de vet vel kanskje hva de holder på med!

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har vært innom et par ganger
    Ja, stemmer det.:) Litt synd at IBen ikke var i drift da du var innom. JBL-horna var heller ikke spesielt bra inntunet og led nok stort av at det ikke var en ekstra diskant. Har fortsatt QSC-ampene i backup hvis jeg skulle finne på noen nye sprell.:whistle: Interessen har vært litt opp/ned de siste årene, men alltid gøy og inspirerende å se når folk trår til med litt ambisiøse planer.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland

Kanskje det hadde vært en idé å laget en sokkel med hjul i starten? Blir fort svintungt dette her.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Kanskje det hadde vært en idé å laget en sokkel med hjul i starten? Blir fort svintungt dette her.
    Jeg har diskutert dette tema med en del folk på Audioholics forum i US ... løsningen på dette er utrolig enkel og løsningen kommer fra USA, man kan invitere et baseball lag inn på en gratis treningsøkt med bæring, kanskje det må spes på med noen øl etterpå...

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Tenkte det samme😀
    Hvis den baffelen skal være hel, slik du snakket om så er dette monster-subwoofere å flytte, selv om de er på hjul... er det en tanke om den fronten kan være noe du kan ta av i starten, slik at du kan håndtere hver kasse for seg? Når alt er satt så kan den festes tett, mange gode måter å gjøre det på

I ditt rom tror jeg oppriktig ikke det er såååå mange plasseringsalternativer, så det å flytte rundt så masse, er det virkelig et tema?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.544
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den baffelen skal være hel, slik du snakket om så er dette monster-subwoofere å flytte, selv om de er på hjul... er det en tanke om den fronten kan være noe du kan ta av i starten, slik at du kan håndtere hver kasse for seg? Når alt er satt så kan den festes tett, mange gode måter å gjøre det på

I ditt rom tror jeg oppriktig ikke det er såååå mange plasseringsalternativer, så det å flytte rundt så masse, er det virkelig et tema?
    Har vurdert det du sier. Og det et er godt mulig jeg gjør det slik. Først når de er endelig plassert, og testet monterer jeg hel front baffel. Som du sier så er det begrenset med plassinger. Ellers så må jeg få meg en form for avsug. Garasjen er full av mdf støv. Mulig jeg må gjør en del av arbeidet ute.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Har vurdert det du sier. Og det et er godt mulig jeg gjør det slik. Først når de er endelig plassert, og testet monterer jeg hel front baffel. Som du sier så er det begrenset med plassinger. Ellers så må jeg få meg en form for avsug. Garasjen er full av mdf støv. Mulig jeg må gjør en del av arbeidet ute.
    Pass på helsen.... tror ikke dette er bra saker å få i seg!

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Et annet innspill fra min side... jeg innbiller meg jo at subwooferene dine må stå så tett opp til frontvegg som overhode mulig, fysikk med room loading og annet+++
    Så det å ha plateforsterkere på baksiden er jo utrolig upraktisk, å ha dem på siden skaper komplikasjoner fysisk med kabinettet, egne utsparinger/rom på siden (Eksterne forsterkere?)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Angående avkobling av ht fra gulv.
    Thohaug hadde sine stående oppe på luftslanger.
    De svaia som en full sjømann når du dyttet til de, under avspilling sto de helt stille.
    Energien forsvant i slangen, så ht med dette prinsippet står helt stille under avspilling.
    Dette er jo fysikk. Energien forsvinner med myk avkobling, hard avkobling flytter du energien videre.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    De svaia som en full sjømann når du dyttet til de, under avspilling sto de helt stille.
    Energien forsvant i slangen, så ht med dette prinsippet står helt stille under avspilling.
    Dette er jo fysikk. Energien forsvinner med myk avkobling, hard avkobling flytter du energien videre.
    Det kommer vel litt an på, det er vel ikke så mye energi som går gjennom en spiss på 0.1 mm? :unsure:
    En annen ting jeg føler er at trykket kan forsvinne når de høyytalere/sub ikke står solid, men jeg har ikke testet det "full sjømann" oppsettet da

Jeg tror det er viktigere at energien kommer ubegrenset fritt fra høyttalerelementene enn det å begrense energioverføringen til underlag, gulv o.s.v....
    (Kan selvfølgelig være jeg tar feil)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Samme hvor liten spissen er, den vill overføre den samme energien til underlaget.
    For å si det på en annen måte:
    Om motoren på bilen din sitter fast i ramma med en 10 mm bolt eller en 40 mm bolt så overfører du like mye energi til ramma.
    Fast er fast uansett, vibrasjoner til omgivelser fjernes med myk avkobling, er det ikke det som er ønsket da?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Samme hvor liten spissen er, den vill overføre den samme energien til underlaget.
    For å si det på en annen måte:
    Om motoren på bilen din sitter fast i ramma med en 10 mm bolt eller en 40 mm bolt så overfører du like mye energi til ramma.
    Fast er fast uansett, vibrasjoner til omgivelser fjernes med myk avkobling, er det ikke det som er ønsket da?
    OK, men påvirker det lydbildet negativt?
    Om du har noe energioverføring til underlaget...

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    OK, men påvirker det lydbildet negativt?
    Vill påstå att ved å få vekk vibrasjoner fra gulv blir lydbilde langt bedre og mindre forstyrende.
    Ønsker da ikke att det skal riste i gulvet. muligens ikke så viktig med små ht.
    Satte til og med gummi under sofaen, noe som gjorde att den også ble "roligere"

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Vill påstå att ved å få vekk vibrasjoner fra gulv blir lydbilde langt bedre og mindre forstyrende.
    Ønsker da ikke att det skal riste i gulvet. muligens ikke så viktig med små ht.
    Satte til og med gummi under sofaen, noe som gjorde att den også ble "roligere"
    Hmm, noe å tenke på, ok alt må vel testes :ROFLMAO:
    Jeg har tenkt motsatt ... men jeg har jo både hard og myk kobling

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.553
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Endor
    Ad dempning og underlag .... noe av strategien for mitt opplegg er at høyttalere eller subwoofere skal "spikes" til steinplater som er sykt tunge, dette betyr at mye av energien som kommer fra høyttalere eller subwoofere blir "drept" av den sykt stor massen i stenplatene.... når stein platene i tilleg står på resonansdempende puter så mener jeg det er nesten null energi som går til underlaget....

Forskjellen på noen Meadowlark Kestrel 2 gulvstående med spikes på gulvet.... de låter bra ja, da jeg satte dem på steinplater med spikes.... vanvittig forskjell, bedre basstrykk, bedre dynamikk... på andre høyttalere, mye mindre forskjell, jeg vet ikke hvorfor, men i noen settinger funker dette som bare inn i svarte, i andre settinger, ikke så mye... jeg kan ikke forklare hvorfor :unsure:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Er jo litt morro å fyre av noen salver når sirkelsaga er klar og munnbindet er på plass - beklager det. Men et hjørneplassert basstårn med dual-opposed bassdrivere hadde jo vært litt kult, da... 8x12"/side. Mine suber er dual-opposed. Det virker. Helt minimalt med vibrasjon når man kjører vertsting elektronika på forsterkerens max.

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...og husk: Hvis du slår av 3 eller 6dB i simulering, så halverer du både størrelse, antall drivere og kostnad. Jeg ville tatt en sjekk på..Hvor mange dB trenger du? Greit med litt headroom, men er det verdt 30K eller 60K? 3dB blir fort titusener når man begnner å tøye strikken + at man trenger en veldig god plan.

Så langt har du tenkt å kjøre hovedhøyttlaerer fullrange og ingen plan om high-pass - enten DSP, analog XO eller det gamle ullsokk i bassrefleksen-trikset?
    Sorry, men jeg er lit skeptisk til nytteverdien av disse subwooferne.

Jeg har lansert plan_B, men hva er plan_A nøyaktig? Spør for å hindre en potensiell bomtur til100K+. Turen du nå legger ut på kan fort bikke 2-300K før du føler du er i mål. Forsåvidt greit det - bare en liten heads up.

Et eksempel på musikk som kan avspilles:
    Perfekt.

Sist redigert:
    M

MarkusH

Gjest
    Vifter på behringer nx3000d/nu6000dsp er null stress, bare å bytte vifter. :)

S

Syncrolux

Gjest
    Den beste avkoblingen er muligens å henge de i wire eller annet fra taket. Jo større lengde på pendelen jo lavere resonansfrekvens. Da blir det nesten som de svever i løse lufta 🪂

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.544
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Et annet innspill fra min side... jeg innbiller meg jo at subwooferene dine må stå så tett opp til frontvegg som overhode mulig, fysikk med room loading og annet+++
    Så det å ha plateforsterkere på baksiden er jo utrolig upraktisk, å ha dem på siden skaper komplikasjoner fysisk med kabinettet, egne utsparinger/rom på siden (Eksterne forsterkere?)
    Plateforsterker er bare et alternativ. Om de blir montert i siden på subbene eller et annet sted er usikkert. Da er det kanskje bedre å gå for noe annet og ha inne i skap med avsug.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ingen vifter.
    Har du prøvd med stille vifter?
    Stormaudio prossessoren min som iallefall ikke er av det aller kjipeste slaget har vifte i seg. Hører den ved oppstart og avslåing når den går for fullt ett par sekunder, ellers har jeg aldri hørt den, men den går hele tiden.

Helt greit å være motstander av ting, men har inntrykk av at svært mange kjepphester her inne er basert på myter og synsing, og ikke egne opplevelser og erfaringer.

Forøvrig ikke rettet mot deg direkte Rojohll, bare en generell betrakning...

Angående MDF støv; dette vil du ikke ha i deg og munnbind er verdiløst i denne sammenhengen. Kjøp heller en skikkelig støvmaske og bruk støvavsug der det er mulig.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.544
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    ...og husk: Hvis du slår av 3 eller 6dB i simulering, så halverer du både størrelse, antall drivere og kostnad. Jeg ville tatt en sjekk på..Hvor mange dB trenger du? Greit med litt headroom, men er det verdt 30K eller 60K? 3dB blir fort titusener når man begnner å tøye strikken + at man trenger en veldig god plan.

Så langt har du tenkt å kjøre hovedhøyttlaerer fullrange og ingen plan om high-pass - enten DSP, analog XO eller det gamle ullsokk i bassrefleksen-trikset?
    Sorry, men jeg er lit skeptisk til nytteverdien av disse subwooferne.

Jeg har lansert plan_B, men hva er plan_A nøyaktig? Spør for å hindre en potensiell bomtur til100K+. Turen du nå legger ut på kan fort bikke 2-300K før du føler du er i mål. Forsåvidt greit det - bare en liten heads up.

Et eksempel på musikk som kan avspilles:
    Perfekt.
    Plan A. Bygge basstårna som planlagt. Det hjørnesubbene var litt gøyale. Men går for min plan. Blir ingen sure ullsokker. Jeg gjør det som må til. Tipper det tar ganske lang tid før jeg får liv i disse. Innen den tid då har jeg bestemt meg for forsterke, dsp og det som trengs. Hvor mye headroom jeg trenger kan sikkert diskuteres. I dag har jeg stort behov for å EQ området fra 20-30hz. Vil tro flere drivere jevner ut responsen. Allikevel så kan det dukke opp områder som krever kraftig EQ. Det stjeler headroom. I tillegg er rommet dempet som også stjeler noe. Derfor vil jeg ha nok og litt til😀

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville uansett ha bestemt meg for drivere før bygging av kassene, slik at du får de optimale...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.564
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var også skeptisk til vifter, men mine Crown 2502 er helt lydløse og viftene spinner forsiktig kun ved skikkelig pådrag hvor alt uansett drukner i lyden av Boney Ms Greatest Hits!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn