Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Det var fordi du renset ørene med kutips!!! Etter at det var konstatert ugjennomtrengelige lortpropper i vokskabinettene 😄 😄 :rolleyes:😖

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Areal???? Du kan få 8 stk 6 tommere til å spille 90db @ 20 hz, likedan som 8 stk 18", men det betyr ikke at det låter likt
    Større areal gir en annen fysisk bølgefront, som jeg mener vi opplever forskjellig, ikke bare det vi hører men det vi føler fysisk

Eller er jeg helt på jordet her?
    Du er forsåvidt ikke på jordet her, men husk at dette henger sammen med frekvensrespons og hvor mye ting endrer seg ved ulike nivåer. Faktisk er det et strålende eksempel på akkurat dette. Forvrengning nevnes også, og det er relevant, men det er ganske godt dekket av dette med endring. Det som forårsaker forvrengning forårsaker også som regel masse IMD og endring i frekvensrespons i tillegg.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe bedre grense for tomgangskjøring av bassdrivere? Ønsker ikke å rigge til et system som er nødt til å spille et gitt DB for å fungere. Av og til sovet huset og far må dempe seg😬

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    166
    Folk henger seg så ille jævlig opp i maks. mulig lydtrykk i dB - det er jo ikke det som er greia i det hele tatt!!! Mangel på distorsjon ved akseptable lydnivå må jo være målet - og da er det headroom som gjelder. Ikke vanvidds-slaglengder osv. Tvert imot. Lementen skal såvidt røre på seg....

Jeg spiller ALDRI grisehøyt og/eller voldsomme bassorgier - men allikevel så er 20 x 15" minimumskravet!
    Er det noen reell opplevd forskjell mellom 20 x 15" og 10 x 15"?
    Høres veldig overdrevent ut.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Forskjellen er episk - men det har også med konstruksjonen å gjøre, ikke kun at antall elementer er dobbelt så høyt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Folk henger seg så ille jævlig opp i maks. mulig lydtrykk i dB - det er jo ikke det som er greia i det hele tatt!!! Mangel på distorsjon ved akseptable lydnivå må jo være målet - og da er det headroom som gjelder. Ikke vanvidds-slaglengder osv. Tvert imot. Lementen skal såvidt røre på seg....

Jeg spiller ALDRI grisehøyt og/eller voldsomme bassorgier - men allikevel så er 20 x 15" minimumskravet!
    Jeg er helt sikker på at 8 X 12” gir meg det lydtrykket jeg trenger. Men grunnen til at jeg vurdere 15 eller 18“ er nettopp pga det du sier her. Ønsker lavest mulig forvrengning. Om jeg oppnår dette med 32w på 85db og headroom på 20db er jeg usikker på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er helt sikker på at 8 X 12” gir meg det lydtrykket jeg trenger. Men grunnen til at jeg vurdere 15 eller 18“ er nettopp pga det du sier her. Ønsker lavest mulig forvrengning. Om jeg oppnår dette med 32w på 85db og headroom på 20db er jeg usikker på.

Kommer selvsagt an på det basselementet du benytter, kjenner ikke til dette. Hos meg har elementene en THD på under 1% ved nominell effekt på 75W i følge produsenten, og her er det 10 stk. i parallell med 104 - 106 dB følsomhet - dvs. at ved grovt pådrag med 120 dB i peak så bør ikke distorsjonen overstige 0,1-0,2% hvilket man får si seg godt fornøyd med.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det har blitt nevnt at jeg trenger mye forsterker krefter ved bruk av 18n862. Men jeg trenger ikke forsyne disse slik at de leverer på maks. Som nevnt så ser jeg mere for meg maks 115db.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Hvilke drivere bruker du? Hvor stort rom har du?
    GPA (Altec) 515C, rommet er 40 m2.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

Er det disse?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Takk. Skal kikke litt på de. Kan du si litt om kabinett? Størrelse pr kammer? Lukket eller bassrefleks?

Ingen av delene - det er i prinsipp en åpen baffel i W-form med slot loading fra elementene.
    Merk; dette er ikke en sub pr. definisjon, de spiller fra bunn og opp til 350 Hz, jeg kutter de på 180 akkurat nå.

SLOB par.png

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne her:

Og denne:

...virker interessante, om de er villige til å selge deg en håndfull drivere.

Synes også denne er fin:

Så kan du jo tenke litt over om du skal ha mange drivere til lavere enhetspris, eller færre drivere til høyere enhetspris. Det er ikke gitt at det siste alternativet er best.
    Ingenting er gitt. Derfor blir valget vanskeligere enn først antatt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Jeg deler på 180 akkurat nå - men de spiller mye lenger opp, bruken avhenger av resten av systemet og ikke minst plassering av øvrige elementer.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre du har konkrete planer om å bytte høyttalere synes jeg din initielle tanke ikke var så dum jeg @Sevald . Rulle av et sett store smultringer under/rundt 100Hz og kanskje skåne de seks 9 tommerne fra det dypeste med høypass og la dem hovedsakelig håndtere mellombass.

At det hevdes at det ikke finnes mye interessant ved 10-15Hz betyr ikke at det er negativt å designe med 10Hz som mål. Vel, at det ikke finnes mye interessant nede i infrabass-området kan egentlig diskuteres.

Don't knock it till you try it!​
    Jeg tenker at jeg ønsker å ha mulighet til å gjøre dette. Hadde jeg kun tenkt kjeller dypbass så hadde jeg tenkt helt annerledes. Prøver å gå i spagaten og få til noe som både spiller virkelig dypt og leverer helt opp til minst 120hz.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper man greie kvalitetsdrivere og mange nok, tror jeg du kommer i mål.
    Jeg kan spille lavt og fortsatt ha god driv i musikken.
    Deilig er det😁
    Det tror jeg og. Ønsker ikke å automatisk trykke kopi på andres løsninger, men alle er til inspirasjon. Så tror jeg at min bassrigg ikke blir seende så veldig ulik ut😀

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tenker at jeg ønsker å ha mulighet til å gjøre dette. Hadde jeg kun tenkt kjeller dypbass så hadde jeg tenkt helt annerledes. Prøver å gå i spagaten og få til noe som både spiller virkelig dypt og leverer helt opp til minst 120hz.

Ja, det er viktig å vite hva man egentlig ønsker seg og er ute etter. Det er gjerne et hav av forskjell i behov i så måte, både innenfor musikkgjengivelse og til film/TV/konsert på DVD etc. Jeg prioriterer super clean bass med ubegrenset kapasitet (innenfor mine ønsker, igjen - andre vil kanskje ha enda voldsommere flytting av luft), oppløsning og problemfri gjengivelse fra tyvetallet og opp til der hvor midbass tar over. Uten å riste fra hverandre hverken huset eller eieren... 😄

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er viktig å vite hva man egentlig ønsker seg og er ute etter. Det er gjerne et hav av forskjell i behov i så måte, både innenfor musikkgjengivelse og til film/TV/konsert på DVD etc. Jeg prioriterer super clean bass med ubegrenset kapasitet (innenfor mine ønsker, igjen - andre vil kanskje ha enda voldsommere flytting av luft), oppløsning og problemfri gjengivelse fra tyvetallet og opp til der hvor midbass tar over. Uten å riste fra hverandre hverken huset eller eieren... 😄
    Nesten vanskelig å se for seg hva en ønsker når en i dag ikke har opplevd så mye ekstremt. Alt blir bedre enn 2 x 12” som jeg har i dag. Men må jeg gå hele løypa med prøv og feil på veien eller hoppe rett til nirvana?😅 Dette er ingen film rigg selv om det er delvis en hjemmekino med fokus på musikken. Som ole brom sa, ja takk til begge deler, eller alt😬. Gå dypt. Lavest mulig forvrengning, oppløst og mulighet til å spille er lite stykke opp i frekvens.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Nesten vanskelig å se for seg hva en ønsker når en i dag ikke har opplevd så mye ekstremt. Alt blir bedre enn 2 x 12” som jeg har i dag. Men må jeg gå hele løypa med prøv og feil på veien eller hoppe rett til nirvana?😅 Dette er ingen film rigg selv om det er delvis en hjemmekino med fokus på musikken. Som ole brom sa, ja takk til begge deler, eller alt😬. Gå dypt. Lavest mulig forvrengning, oppløst og mulighet til å spille er lite stykke opp i frekvens.
    Den enkleste 🥴 måten å få til noe sånt med er å gå for et par virkelig gode oldschool 15" i voksne kabinett - typisk 5-800 l. med lite demping og maks. stivhet. Totalt motsatt av den klassiske smultringpreferansen til mange. Men dersom du har muligheten til å legge øre til en slik løsning så anbefaler jeg deg absolutt å gjøre det - det kunne henne at du likte det!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Han Ingstad duden hadde nok misforstått, hadde tunga i rett munn istedenfor tunga rett i munnen 😖

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har du definert noen rammer for hva dette systemet skal gjøre?

Dersom du skal "skjøte" på høyttalernes respons nedover og aldri gå over typ 40Hz stiller det ganske andre krav enn om du skal dele ved 300Hz for eksempel. Det er jo også utvilsomt en fordel for et forlenget bassområde (at subene tar seg av frekvenser et stykke oppover) at de er fordelt i høyden. Dette får man sjelden pakket godt nok inn i en høyttaler så den vil ikke nødvendigvis klare å integrere seg like godt i nedre mellomtone med den følge at responsen blir mindre jevn.

Så er det jo selvsagt spørsmål om hvor høyt du skal spille. Du har jo Vienna-høyttalere på bildene i starten på tråden. Om disse får bli i oppsettet sier det seg selv at 8 stk 18N862 vil kunne levere mangfoldige ganger mer lydtrykk enn de høyttalerne klarer. En slik skjevhet vil være ganske overflødig og koste uforholdsmessig mye.

Til spørsmålet om hva du behøver av kapasitet og effekt kan man jo se på hva 8 drivere vil gi deg. For enkelhets skyld tar jeg utgangspunkt i mine 15" fordi de ruller av ganske nøytralt til et vanlig rom, og jeg kjenner parametrene veldig godt i hodet. De har en virkningsgrad på rundt 95dB/1W/1m. For hver gang du dobler antallet drivere stiger dette med 3dB. Så med 1W samlet effekt inn på alle driverne har du altså 107dB/1W/1m. Kjører du 1W pr driver blir dette ytterligere 12dB høyere, altså 119dB. Hver av disse kan håndtere ca 500W i bassrefleks innenfor x-max, altså ytterligere 27dB. Da er vi på 146dB. Du ser hvor dette bærer, dette er tall man ikke finner i hifihøyttalere. Man må simpelthen tenke over hva man behøver. Jeg tenker det gir mening å ha lav forvrengning ved 130dB. Men 146dB er 40 ganger mer effekt, og da er det på tide å vurdere om man ikke har nok.

Så må du ta stilling til om du bryr deg om å ha respons langt under 20Hz. Ofte opplever man at når responsen går ned til rundt 28Hz effektivt får man med seg det som er i innspillingene. Det er ikke dermed sagt at det ikke er noe under 20Hz, men det er sjeldent, og energifattig. De gangene det er mye der er det gjerne lydeffekter som typisk er svært sjeldne. I de fleste innspillinger er det bevisst filtrert bort det aller meste under 25-30Hz allerede i mastringsprosessen. Når jeg satte 24Hz som anbefalt tuning på 15-tommerne var det vel vitende om at for alle praktiske formål er dette full range og vel så det. Det betyr ikke at man ikke kan velge å ha respons lenger ned, eller at det ikke finnes flere relevante meninger om dette, men det kan være verdt å tenke over hvordan energien i musikken fordeler seg statistisk. Jeg mener altfor mange har ofret kvaliteten over 20Hz til fordel for imponerende respons under 20.
    Gode poenger her. Spesielt det siste du nevner.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Den enkleste 🥴 måten å få til noe sånt med er å gå for et par virkelig gode oldschool 15" i voksne kabinett - typisk 5-800 l. med lite demping og maks. stivhet. Totalt motsatt av den klassiske smultringpreferansen til mange. Men dersom du har muligheten til å legge øre til en slik løsning så anbefaler jeg deg absolutt å gjøre det - det kunne henne at du likte det!
    Hadde vært veldig kjekt. Må se litt hva jeg får til. Ellers så er giga store kabinetter uaktuelt her. Sliter rett og slett med plassen:)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    La meg bare tenke høyt om en løsning. 8 X BMS 15N840. 2 Basstårn med 4 drivere i hver og 100liter pr kammer. Hva hadde vært feil eller riktig med denne løsningen?

M

MusicBear

Gjest
    Forskjellen er episk - men det har også med konstruksjonen å gjøre, ikke kun at antall elementer er dobbelt så høyt.
    Ojsann, ja, for jeg "ojer" meg over Deres eget utsagn (sitat): "har med konstruksjonen og gjøre" som videre blir til mitt spørsmål:
    - Er dette eller tanken bak setningen antydelser at bass ikke bare er hvor høyt det spiller men også andre parametere innenfor musikkgjengivelse?
    Eg berre undrast, eg!

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    GPA (Altec) 515C, rommet er 40 m2.

Tror/vet du om det er mulig å bygge gode slobs med "litt" billigere og tilgjengelige drivere?

Ser ut som en kopi av dine ville kommet på 250.000,- pluss mva bare i drivere idag :O

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    La meg bare tenke høyt om en løsning. 8 X BMS 15N840. 2 Basstårn med 4 drivere i hver og 100liter pr kammer. Hva hadde vært feil eller riktig med denne løsningen?
    Det er vel ikke feil å satse på den driveren. BMS er vel kjent for å være en høyst seriøs produsent av drivere som holder hva de lover og vel så det. Driveren er først og fremst beregnet/specet til bassrefleks, men ikke noe problem å ha den i lukket kasse. Trenger bare litt mer EQ og effekt for å oppnå samme kurve/respons som f.eks. ScanSpeak 32W. Uansett - den tåler fint litt mer effekt.

Kanskje vel så interessant er dette om det er "riktig" valg. Som du kanskje allerede har oppdaget i tråden, så ligger problemet i at det alltid kan bli enda litt "bedre"/større kapasitet. 8x12, 8x15, 8x18, 8x21 eller 8x24? Eller 16x12, 16x15, 16x18, 16x21 eller 16x24? Deretter kan man alltids innvende at f.eks. en lavt tunet bassrefleks fort har samme kapasitet i bunn tilsvarende 3-4 stk drivere av samme type i lukket kasse. Så man må egentlig bare landet et sted og si at det får være godt nok.

Men hvis jeg skulle nevne noe: BMS 15N840 har neo-magnet. Disse er dyre og driver prisen per driver opp. Tipper du får BMS 18S450 med ferrittmagnet til omtrent samme pris.
    4 stk 18S450 har ca. samme membranareal som 6 stk 15N840.
    Det vil si at for et gitt lydtrykk i bassen, vil en 18" bevege seg mindre enn en 15".

Som sagt: Grensene og forskjellene er ganske flytende og dermed blir det ikke så enkelt å si at noe er riktig (eller feil - så lenge det er litt fornuft i valget/utgangspunktet).

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.976
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøve å simulere begge opp mot hverandre. Hvis det blir 15 eller 18” så blir det 4 på hver side. 12/13” kan jeg muligens strekke meg til 6 på hver side.

M

MarkusH

Gjest

Ingen av delene - det er i prinsipp en åpen baffel i W-form med slot loading fra elementene.
    Merk; dette er ikke en sub pr. definisjon, de spiller fra bunn og opp til 350 Hz, jeg kutter de på 180 akkurat nå.

Vis vedlegget 743377
    Dette må være det fineste og råeste jeg har sett med tanke på bass-system. SLOB er vel ikke så veldig ulikt disse her?

Koster vel nok til at man kunne lånt på huset antar jeg ... Har et ønske om å høre det du besitter en gang :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.193
    Torget vurderinger
    23
    Tror/vet du om det er mulig å bygge gode slobs med "litt" billigere og tilgjengelige drivere?

Ser ut som en kopi av dine ville kommet på 250.000,- pluss mva bare i drivere idag :O
    Jeg vet jo ikke det - men jeg vet at jeg aldri ville tatt sjansen for dette krever dønn nøyaktige og ikke minst likt kalibrerte elementer for å fungere. Så jeg er fristet til å svare nei, da det ikke finnes gratis lunsjer......

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Jeg har lyst til å presisere et par ting etter å ha lest de siste innleggene:

- Det er ikke alle drivere som fortsetter å forvrenge mindre og mindre jo lavere man spiller. Alle drivere har i prinsippet en grense for hvor lavt de kan forvrenge, spesielt 2. harmonisk.

- Når man spiller lavt, men lyden ikke sitter før man skrur opp litt, så er det noe galt med frekvensresponsen.

- Om sluket hadde færre drivere ville han ikke fylt ut avstanden mellom gulv og tak. Hadde han for eksempel hatt 8 drivere ville han bare fått 2 i høyden, og det har mye å si for hvordan lyden integrerer seg i rommet.

- Bassen hos Sluket bærer preg av at det er dipol. Ikke alle rom fungerer optimalt med dipoler, men hos Sluket fungerer det veldig bra. Man er avhengig av å kunne trekke dem ganske langt ut i rommet for at det skal fungere. Det må også gå opp med geometrien i rommet slik at man unngår de verste modene. En dipol trigger færre moder, men de som trigges kan bli veldig store.

- Bassdrivere som egner seg til SLOB har litt spesielle egenskaper. De vil ikke være opplagte valg til lukket kasse eller bassrefleks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn