|
Ja det vil jeg svært gjerne. Er i Bergen i ny og ne. Svigers bor i AlverDu må gjerne stikke innom om du er i Bergen.
Da kan du jo også stikke innom her først og få et perspektiv på hvor godt oppsettet ditt allerede erDu må gjerne stikke innom om du er i Bergen.
Jeg er kanskje ikke like påvirket som jeg kan fremstå her. Men jeg vil ikke vandre videre med skylapperDet virker som om nesten alle «bassgutta» med hår på (bass)kassen har samlet seg og dytter deg videre. Du står nok greit på egne beinmen kanskje greit å ta deg en roadtrip først og ikke glemme at du allerede har et bøst oppsett
![]()
Takk. Svigermor kommer til å bli helt rørt når hun hører at jeg pusher på for å få til en BergensturDa kan du jo også stikke innom her først og få et perspektiv på hvor godt oppsettet ditt allerede er![]()
Takk. Det vil jeg gjerne. Er også sikker på et det vil bli en opplevelseNeste gang sender du en PM. Ganske sikker på at det blir en ny opplevelse, om du liker det er noe helt annet.
Jeg kommer til å forsøke DSP. Ser at hvis jeg skal ta skrittet videre så er det ingen vei utenom. En sub foran og en bak vil jeg tro funker, men forfengeligheten min sier 2 subber foran. Kanskje 2 foran og en stor bak til å begynne med kan funke?Den viktigste oppgaven man har som audiofil i søken på bedre lyd er i mine øyne å definere problemstillingen godt nok, og det er svært forskjellig hvor vi legger ambisjonsnivået. Vil man ha det beste så må dette planlegges nøye på forhånd og man vil som regel måtte møte seg selv i døren noen ganger når det kommer til forutinntatthet mot forskjellige ting.
Uten noen form for dsp og ønske om dyp bass og jevnest mulig bassrespons er vel kanskje SBA foran og demping bak beste løsning for ren basskvalitet, en rad med subber ala @MakkinTosken og @svart-hvitt mellom høyttalerne er for mange godt nok - pluss at det tillater andre tiltak på frontveggen.
Med dsp er det muligheter med én sub på midten av frontvegg og én på midten av bakvegg for ganske greie resultater (ref multi-sub fra Harman ved Welti) på bekostning av maksimal support i bunn (som man får med subber i hjørner) eller alle andre varianter av multi-sub løsninger med variabelt antall subber.
Slik jeg vurderer det handler det veldig mye om hvilken prinsipiell retning man ønsker å gå, multi-sub med hovedformål å jevne ut bassen over et større område, eller syk kapasitet med fokus på én lytteposisjon. Og om det skal være flyttbart for eksperimentering eller "fastmontert" slik at du aldri gidder.
Her er et eksempel på en kar som har brukt multi-sub av type source-sink, en form for multi-sub løsning som scoret høyere på subjektive tester enn andre løsninger; https://www.audiosciencereview.com/...m2-audiolense-digital-crossovers-w-subs.2369/
Jeg forsøkte den metoden og fant at det funket veldig bra. Samtidig fant jeg ut at to subber med forsterkere som ikke har auto-off + 4 forsterkere stående på blir ufordragelig varmt i en stue og altfor komplisert å slå av til at jeg gadd.![]()
Ja. Klar over det. Målingen er ment for å vise kapasiteten i bunn for ht alene og subbene. Delefrekvensen har jeg rettet i ettertidDu burde justere delefrekvensen litt opp ser det ut til....
Gammel skitt begge dela. Jeg blingset og kjøpte LE men har godt av treninga. Fungerer knall for meg, lav latenstid og enkel å forstå. Kjøpte den fordi Geddes nevnte den. Jeg er og blir en rævdilter...beBehringer ULTRADRIVE DCX2496LE eller pro? @MakkinTosken
Ser ut som LE er nyere, men kan ikke kobles til pc. Tenkter at å kunne koble til en pc må gjøre jobben enklere![]()
Ja der er grænser for hvad en given bas enhed kan klare når man virkelige spiller højt. Nu tænker jeg ikke bare på størrelsen men også på hvordan en bas er opbygget.Det går en grense for hva mindre element er i stand til skape av lydtrykk der nede. Lydtrykket er jo proporsjonalt med akselerasjonen og for hver halvering av frekvens må forskyvningen firdobles for å opprettholde lydtrykket. Smartinger som Shy drar derfor arealet ut av folkeregisteret fremfor den mer typiske kommersielle metoden av å øke elementvandringen, hvor disse elefanddildoene til Devialet er et "kult" eksempel. Har personlig mer sansen for førstnevnte metode. Hvor grensen går finner man jo selv ut, men har akseptert at syv 12" ikke helt møter mitt behov, særlig ikke etter at jeg byttet høyttalere i fjor.
Det er ikke noe ala Tosken og @svart-hvitt.en rad med subber ala @MakkinTosken og @svart-hvitt mellom høyttalerne er for mange godt nok
I know, men vet at du liker å bli nevntDet er ikke noe ala Tosken og @svart-hvitt.Du er punch-drunk Palooka! Han har datanisse oppsett fra de finske usiviliserte, innavlsbelastede skoger. Moi derimot har brukt mnd på sette opp og tilpasse kunstverket mitt!.
Spiller ikke sinnsykt høyt. Det har jeg ikke forsterker krefter til i resten av anlegget. Bomba. Jeg bryr meg ikke kun om subbeneJa der er grænser for hvad en given bas enhed kan klare når man virkelige spiller højt. Nu tænker jeg ikke bare på størrelsen men også på hvordan en bas er opbygget.
HiFi basser er som regel forholdsvis bløde i ophænget. Alene det gør at der er grænser for hvad sådan en bas kan præsterer .
Jeg er selv kommet til den konklusion at jo flere Basser du har i dit opsæt jo mindre skal de alle bevæge sig for at gengive et godt lydtryk når det er nødvendigt.
Og jo mindre basser skal bevæge sig for at flytte luften for at gengive et gedigent lydtryk jo mindre forvrængning![]()
Kommer jo an på spørs dette. Kan jo ikke bare generalisere på den måten.HiFi basser er som regel forholdsvis bløde i ophænget. Alene det gør at der er grænser for hvad sådan en bas kan præsterer .
Nej selvfølgelig ikke. Men de fleste erKommer jo an på spørs dette. Kan jo ikke bare generalisere på den måten.
Det meste af min tid med nydelse af musik spilles det meste i moderat styrkeSpiller ikke sinnsykt høyt. Det har jeg ikke forsterker krefter til i resten av anlegget. Bomba. Jeg bryr meg ikke kun om subbene![]()
Beklager min inntreden i tråden, men la meg svare siden jeg ble nevnt.Den viktigste oppgaven man har som audiofil i søken på bedre lyd er i mine øyne å definere problemstillingen godt nok, og det er svært forskjellig hvor vi legger ambisjonsnivået. Vil man ha det beste så må dette planlegges nøye på forhånd og man vil som regel måtte møte seg selv i døren noen ganger når det kommer til forutinntatthet mot forskjellige ting.
Uten noen form for dsp og ønske om dyp bass og jevnest mulig bassrespons er vel kanskje SBA foran og demping bak beste løsning for ren basskvalitet, en rad med subber ala @MakkinTosken og @svart-hvitt mellom høyttalerne er for mange godt nok - pluss at det tillater andre tiltak på frontveggen.
Med dsp er det muligheter med én sub på midten av frontvegg og én på midten av bakvegg for ganske greie resultater (ref multi-sub fra Harman ved Welti) på bekostning av maksimal support i bunn (som man får med subber i hjørner) eller alle andre varianter av multi-sub løsninger med variabelt antall subber.
Slik jeg vurderer det handler det veldig mye om hvilken prinsipiell retning man ønsker å gå, multi-sub med hovedformål å jevne ut bassen over et større område, eller syk kapasitet med fokus på én lytteposisjon. Og om det skal være flyttbart for eksperimentering eller "fastmontert" slik at du aldri gidder.
Her er et eksempel på en kar som har brukt multi-sub av type source-sink, en form for multi-sub løsning som scoret høyere på subjektive tester enn andre løsninger; https://www.audiosciencereview.com/...m2-audiolense-digital-crossovers-w-subs.2369/
Jeg forsøkte den metoden og fant at det funket veldig bra. Samtidig fant jeg ut at to subber med forsterkere som ikke har auto-off + 4 forsterkere stående på blir ufordragelig varmt i en stue og altfor komplisert å slå av til at jeg gadd.![]()
Vi kan jo ta det videre på PM.Ja det vil jeg svært gjerne. Er i Bergen i ny og ne. Svigers bor i Alver![]()
Er de det? Lydtrykket fastsettes som sagt av elementets akselerasjon og akselerasjonen er jo knyttet til elementets fortrengningsevne i tid. Ved kun dype frekvenser kan ikke jeg se at et stivere oppheng automatisk er en fordel. Gitt at membranarealet er likt må de vandre like langt for å oppnå ønsket fortrengning. Som sagt er ikke sikker på om du kan generalisere slik du gjør. Blir som å si at en traktor som regel er bedre enn en bil. Til hva?Nej selvfølgelig ikke. Men de fleste er![]()
Der hvor jeg har oplevet den bedste bas er typisk bas enheder hvor ophænget er stift/hårdt når man prøver at trykke membran ind. Omvendt er den værste bas været enheder hvor ophæng er nemt at trykke i bund. Modsat af stift ophæng. Dette er der vel andre end mig der har erfaret.Er de det? Lydtrykket fastsettes som sagt av elementets akselerasjon og akselerasjonen er jo knyttet til elementets fortrengningsevne i tid. Ved kun dype frekvenser kan ikke jeg se at et stivere oppheng automatisk er en fordel. Gitt at membranarealet er likt må de vandre like langt for å oppnå ønsket fortrengning. Som sagt er ikke sikker på om du kan generalisere slik du gjør. Blir som å si at en traktor som regel er bedre enn en bil. Til hva?
For å flytte samme mengde luft må de bevege seg like mye. Utifra samme str og antall.Der hvor jeg har oplevet den bedste bas er typisk bas enheder hvor ophænget er stift/hårdt når man prøver at trykke membran ind. Omvendt er den værste bas været enheder hvor ophæng er nemt at trykke i bund. Modsat af stift ophæng. Dette er der vel andre end mig der har erfaret.
De fleste HiFi basser der har været igennem min stue er enten gået i stykker eller brændt af.
Efter jeg har fået JBL 2226 ind i min stue har jeg ikke set mig tilbage
Men alt dette skal jo ses i lyset af høje lydtryk. Spiller man ikke højt i bassen på noget tidspunkt er bløde ophæng vel udmærket![]()
Jeg tenker nok likt som deg ang 272 mk2. Men kan bli overrasket. 282, 252 og 552 begynner å bli svært gamle. Naim kan ikke stikke hodet i sanden og håpe disse gamle travhestene er salgbare langt inn i evighetenSant nok, gode resonnement du har der, da er du klar over forholdet. Is i magen er også en god egenskap, noe jeg ikke akkurat er kjent for
Dersom det skulle dukke opp en 272MKII, 372 eller hva dyret måtte kalles, noe jeg ikke har særlig tro på så vil den nok fremdeles ligge i 202 leiren og ikke inneha de kvalitetene som 282 (og NDX2) innehar, dessverre kan man kanskje si.
S
Fint gjort av deg å låne vekk noen godsaker. Litt skummelt også. Men kanskje riaa trinnet kunne vært kjekt å teste til å begynne medDu får komme ut å hente forsterker riaa og pre hos meg. Så kan du sammenligne å se om veien videre blir med det du har, eller noe helt annet
Vel, poenget er ikke at du ikke kan leve med det du har, det er ekstremt bra, men med tanke på mulige omfattende bassplaner påpeker jeg kun at det ligger noe uforløst oppstrøms i kjeden. NAP300 er ekstemt bra... i mine ører selvfølgelig.Jeg tenker nok likt som deg ang 272 mk2. Men kan bli overrasket. 282, 252 og 552 begynner å bli svært gamle. Naim kan ikke stikke hodet i sanden og håpe disse gamle travhestene er salgbare langt inn i evigheten
Kan legge til at jeg har hørt 282/supercap NDX2/XPS i et lignende oppsett som jeg har. Høres fantastisk bra ut![]()
Takk. Men jeg kan ikke tenke meg noe mere moro, enn å oppgradere kilde og pre etter at både akustikk og bass er på plass. Det er noe uforløst i alle disse 3 tingene. Jeg har ingen umiddelbart hast, liker bare å en plan videre. Det er noe sært. men også tiltalene med naim. PRAT.Vel, poenget er ikke at du ikke kan leve med det du har, det er ekstremt bra, men med tanke på mulige omfattende bassplaner påpeker jeg kun at det ligger noe uforløst oppstrøms i kjeden. NAP300 er ekstemt bra... i mine ører selvfølgelig.
Følger spent med![]()
Jeg håper de forsetter med det samme tidløse designet. Hvis jeg oppgrader så vil en brukt 552 med dr strømforsyning være mest aktuell. Streamer ville jeg nok gått for den nye plattformen. Uansett, dette er ikke aktuelt nåFor 200k kan man også få kjøpt brukt 552, 500, 555 PS og NDS![]()
Jeg har forstått det slik at Naim mener at pre-ampene ble oppgradert med DR-teknologien til strømforsyningene. Da er vi 8 år inn.
Det er jo også teoretisk mulig at Naim kommer med en slags fornying av pre-ampene og beholder designet slik det er.
Selv syns jeg det sorte designet er tidløst og selv om det vel snart er 20 år gammelt håper jeg det blir slik en god stund til.
Kvålsvoll har fortalt meg at V110 har litt spredningskontroll i øvre bass, nettopp på grunn av den høye smale porten. Vil derfor anta at det vil fungere slik opp til en viss frekvens.Apropos Kvålsvoll-subber, vil to slike hornsubber som i V-serien med smal exit-slot bli det samme som et basstårn med mange drivere rent akustisk? Eller vil det bli som to subber med avstand tilsvarende element-avstanden på disse hornsubbene?