Simple Killer Amp - Byggetråd

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
De har også været brugt som overføring i " Den Duelund -modificerede" Pioneer 656 til erstatning af alm elektrolyt. Pas på normalt ikke egnet til dette formål. Tror de er mest anvendelige i effektforstærkere hvor der hurtigt skal afleveres strøm.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
De parametere dere leter etter er spesifisert i datablader.
1. ESR, så lav som mulig. ESR vil generere rippel ved strømtrekk.
2. Maksimal rippel-strøm, større en maksimal rms strømtrekk og rms strøm opplading.
3. Resonansfrekvens, så høy som mulig, mye høyere enn båndbredden til forsterkeren, for å eliminere sjansen for oscillering.
Det er ikke verre.

Paralellkobling med film-kondiser vil senke forsyningens impedans ved høye frekvenser, og det kan avhjelpe eventuell ustabilitet, men effekten er begrenset ved audio-frekvenser.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Har hørt konstruktør af forstærkere sige at det er dårligt designede forstærkere der skal holdes stabil med højfrekvensafkobling. Jeg har ikke helt forstand på det - men jeg kan sige at jeg konsekvent undgår at afkoble med filmkondensatorer og det lyder mere homogent.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.486
Antall liker
2.237
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har svært gode erfaringer med Phillips "blå" 4.700uF/63V som paralellkobles til du får ønsket størrelse på lytten. Bygde min første "The End" på denne måten. Den viste seg å være uhyggelig rask og kvikk i lyden. Brukte tilsammen 40 stk på et stereotrinn.
Noen med lignende erfaringer?
Kabeldragern
Jeg har en The End mk2 på hjemlån nå, den er bygget av A.O. Norvik. Den har dobbel strømforsyninger og 48 blå philips kondiser til hver kanal !!! altså 96 totalt. Hver kondis er vel på 2200mf.
Den spiller noe helt utrolig luftig og stort, enorm kontroll i bassen. En som har byttet ut en conrad jonhsen til 60 lapper til fordel for en lik bygd The End. Hadde det ikke vært for at den spiller litt for lyst i toppen til mitt oppset hadde jeg nokk gått for en slik.
Mulig det lar seg gjøre å få den til å spille noe varmere i toppen med andre kondiser ??

Mvh Øyvind
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Har hørt konstruktør af forstærkere sige at det er dårligt designede forstærkere der skal holdes stabil med højfrekvensafkobling. Jeg har ikke helt forstand på det - men jeg kan sige at jeg konsekvent undgår at afkoble med filmkondensatorer og det lyder mere homogent.
Det får stå for deres regning. Det er et faktum at forsterkere med modkobling kan bli ustabile ved for høy impedans i strømforsyningen, uansett god eller dårlig konstruksjon.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
De parametere dere leter etter er spesifisert i datablader.
1. ESR, så lav som mulig. ESR vil generere rippel ved strømtrekk.
2. Maksimal rippel-strøm, større en maksimal rms strømtrekk og rms strøm opplading.
3. Resonansfrekvens, så høy som mulig, mye høyere enn båndbredden til forsterkeren, for å eliminere sjansen for oscillering.
Det er ikke verre.
Det er bare det eneste som er oppgitt i databladene til Rubycon FW kondensatorene er fysiske mål, temperaturtoleranse og leakage current. Så der det blir litt vanskelig å sammenligne ut ifra databladet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Har hørt konstruktør af forstærkere sige at det er dårligt designede forstærkere der skal holdes stabil med højfrekvensafkobling. Jeg har ikke helt forstand på det - men jeg kan sige at jeg konsekvent undgår at afkoble med filmkondensatorer og det lyder mere homogent.
Hva som er skitt og kanel kan vi sikkert krangle om til ragnarokk.

Generelt sett så har bredbåndede konstruksjoner mer behov for god avkobing av HF enn tilsvarende smalbåndkonstruksjoner.

Rent subjektivt (dvs jeg har aldri brydd meg om å måle om det er noen forskjeller ute og går) opplever jeg at mange konstruksjoner profiterer en god del på bedre avkobling av både HF og audiofrekvenser. Det est eksotiske kondensatorene jeg bruker til avkobling er Sanyo sine OSCON-kondiser, når de passer til formålet, dvs primært i signalkilder og forforsterker. Forøvrig har jeg ingen religiøse oppfatninger av hvordan plastikk evt. påvirker lyden.

mvh
KJ
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Forøvrig har jeg ingen religiøse oppfatninger av hvordan plastikk evt. påvirker lyden.
Okeeey. Nå som det er ute av verden kan vi kanskje gå tilbake til topic. :p
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Kodak Fun Flash-kameraene bruker 80uF 330V Rubycon kondensatorer. Disse tar nå plassen til 4,7 uF Audyn Cap polypropylener, så får vi se hva resultatet blir.  :)
Hvor mange brukte du? Har du noen nye byggebilder snart ;D

Lurer på hvordan de vil virke på feks en Zappulse konstruksjon. Tror jeg skal bestille noen å teste litt.

Mvh Roy-E
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Okeeey. Nå som det er ute av verden kan vi kanskje gå tilbake til topic.  :p
Sorry,
poenget som holdt på å forsvinne er du evt. bør vurdere å avkoble strømforsyningen på forsterker printet så godt som praktisk mulig. Gjerne med plastikkondiser koblet direkte mellom benen på utgangstransistorene og jord. Jeg ser at konstruktøren har lagt en del innsats i å forbedre/optimalisere PSRR og at konstruksjonen hevdes å være svært stabil, så effekten av dette bør være relativt liten, men det skader ikke.

Mht. de photoflash kondisene fra Rubycon, så var det sparsomt med opplysninger i Rubycon sin katalog. Det mest bemerkelsesverdige i mine øynde var fotnoten og spesifiseringen av forventet levetid og shelf-life. De er beregnet på syklisk drift, oppladding og utladding, og lite annet. Det kan være en fordel å vurdere alternativer.

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Du kan tro det skader. Lyden bliver meget dårligere.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
The End MK2: Prøv kulmasse modstande i signalvejen. Denne forstærker kan ikke undvære filmcaps pågrund af dårligt layout.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Du kan tro det skader. Lyden bliver meget dårligere.
O.t. det er vel det det handler om - tro, foruten smak og behag?

mvh
KJ
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Hvor mange brukte du? Har du noen nye byggebilder snart ;D

Lurer på hvordan de vil virke på feks en Zappulse konstruksjon. Tror jeg skal bestille noen å teste litt.

Mvh Roy-E
Jeg brukte totalt 4 stykk. 2 mellom + og jord, og 2 mellom - og jord. Skal prøve å avkoble helt inne ved printet når jeg får flere.

Men du trenger ikke kjøpe dem! Bare gå på en fotobutikk og spør om å få noen brukte engangskameraer. Så plukker du dem fra hverandre og tar ut kondensatorene. Enkelt og greit.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sorry,
poenget som holdt på å forsvinne er du evt. bør vurdere å avkoble strømforsyningen på forsterker printet så godt som praktisk mulig. Gjerne med plastikkondiser koblet direkte mellom benen på utgangstransistorene og jord. Jeg ser at konstruktøren har lagt en del innsats i å forbedre/optimalisere PSRR og at konstruksjonen hevdes å være svært stabil, så effekten av dette bør være relativt liten, men det skader ikke.

Mht. de photoflash kondisene fra Rubycon, så var det sparsomt med opplysninger i Rubycon sin katalog. Det mest bemerkelsesverdige i mine øynde var fotnoten og spesifiseringen av forventet levetid og shelf-life. De er beregnet på syklisk drift, oppladding og utladding, og lite annet. Det kan være en fordel å vurdere alternativer.
Fotnote? Jeg så ingen fotnote her: http://www.cbs.it/acrobat/rubycon/alumin/fw.pdf. Er det noen grunner til at en slik kondensator ikke skal virke i audio-sammenheng? Jeg kan nok for lite om konstruksjon av kondensatorer. Levetiden er ikke allverden ser jeg.

Skal prøve meg med avkobling direkte på printet og se om det gir noen endringer i lyden. Mulig jeg tester noen Rubycon ZL også, og hører om det er noen forskjell.
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Jeg brukte totalt 4 stykk. 2 mellom + og jord, og 2 mellom - og jord. Skal prøve å avkoble helt inne ved printet når jeg får flere.

Men du trenger ikke kjøpe dem! Bare gå på en fotobutikk og spør om å få noen brukte engangskameraer. Så plukker du dem fra hverandre og tar ut kondensatorene. Enkelt og greit.
Godt tips, det tenkte jeg faktisk ikke på :-[ :D ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Fotnote? Jeg så ingen fotnote her: http://www.cbs.it/acrobat/rubycon/alumin/fw.pdf.   Er det noen grunner til at en slik kondensator ikke skal virke i audio-sammenheng? Jeg kan nok for lite om konstruksjon av kondensatorer. Levetiden er ikke allverden ser jeg.

Skal prøve meg med avkobling direkte på printet og se om det gir noen endringer i lyden. Mulig jeg tester noen Rubycon ZL også, og hører om det er noen forskjell.
Det var en fotnote i oversiktstabellen, i denne PDFfila er den under «Caution: These Rubicon Photo Flash Capacitors are designed, manufacured and intended solely for use in photo flash and other photographic equipment.».

Det er forsåvidt ingen grunn til at de ikke skal virke til lydformål, men det er spørsmål om egnethet vs. andre alternativer, og her kommer spec. for forventet levetid inn i bildet. Men selvfølgelig dersom du er innstillt på å bytte ellytter etter hvert 21. døgn så er jo alt greit. ... ser at det var ved 70 grader celsius, ved en mer normal driftstemperatur på ca 30 grader så bvør det tilsvare ca. 85 døgn. På den andre siden er det en liten men ikke ubetydelig forskjell mellom levetid ved drift vs levetid på hylla, hvilket tilsier enda kortere forventet levetid ved drift.

mvh
KJ
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Angående dette med levetid. Black Gate kondensatorer har jo levetid på 1000 timer. Det betyr vel ikke at de bør byttes hvert 42. døgn? Det er vel mer det at produsenten ikke garanterer for spesifikasjonene utover denne tiden.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Angående dette med levetid. Black Gate kondensatorer har jo levetid på 1000 timer. Det betyr vel ikke at de bør byttes hvert 42. døgn? Det er vel mer det at produsenten ikke garanterer for spesifikasjonene utover denne tiden.
Levetiden spesifiseres oftest ved maks belastning (ripplestrøm), og maks temperatur, og med gitte tolleranser for ESR og lekasjestrøm etter spesifisert levetid. Reduseres belastningen og temperatur øker levetiden. Som en tommelfingerregel dobbles forventet levetid for hver 20. grad i reduksjon av arbeidstemperatur. Dersom f.eks. BlackGate har en maks spesifisert arbeidstemperatur på 105 grader, og en faktisk arbeidstemperatur på f.eks. 25 grader gir dette en levetid på i underkant av 2 år, dersom kondensatoren også driftes med lavere ripplestrøm enn spesifisert vil forventet levetid bli lengre. Jeg kjenner dog ikke til noen tilsvarende tommelfingerregel for ripplestrøm. Det er forsåvidt riktig at foventet levetid ikke er noen absolutt «cut-off» for kondisene, men heller en spesifikasjon for hvilken driftstid som produsenten går god for at komponenten holder seg innenfor gitte spesifikasjoner. Feilratene for kondenastorer som funksjon av driftstid (som for mange andre komponenter) er U-formet. De fleste regelrette produksjonsfeil avsløres i løpet av de første driftstimene, deretter er feilraten ofte rimelig lav og konstant fram til spesifisert levetid, hvor etter feilraten øker.

Uansett så er det en grunn til at Rubycon sier det de sier om disse kondisene, og som vi er enige om specen for forventet levetid er ikke imponerende. Som nevnt tidligere hadde jeg valgt mer ordinære/vanlige el-lytter, og sørget for HF avkobling med et liberalt forbruk av plastikkondiser.

mvh
KJ

EDIT: Tommelfingerregelen om økt levetid vs driftstemperatur er feil, dobblingen skjer pr. 10 grader i reduksjon fra spec for maks temperatur. Se forøvrig RUbicons egen redegjørelse her, de har mer teknisk info om ytelse, herunder forventet levetid på hylla vs drift her.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Da er kretskortene ferdig loddet med loddetinn med 2% sølv.
Kretskortene skal erstatte en The End Mk 3.1 (siste verson før millennium). Låter det bra (bedre enn The End) skal strømforsyningen oppgraderes med multi-lytter og photoflash-lytter, UTEN polyprop. 2 x 500VA, 4 likerrettere og 80.000uF står i nå! Kanskje lyd i løpet av søndagen??
Kabeldragern
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Da er kretskortene ferdig loddet med loddetinn med 2% sølv.
Kretskortene skal erstatte en The End Mk 3.1 (siste verson før millennium). Låter det bra (bedre enn The End) skal strømforsyningen oppgraderes med multi-lytter og photoflash-lytter, UTEN polyprop. 2 x 500VA, 4 likerrettere og 80.000uF står i nå! Kanskje lyd i løpet av søndagen??
Kabeldragern
Wow! Det kan jo bli spennende. Ålreit oppsett med dual mono. Er det 300 eller 150-versjonen du har kjøpt? Hvor stor spenning vil du kjøre de på?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Må gjerne legge ut noen bilder også. :)

Jeg har bestilt 12 m Audio Consulting sølvtråd og en del kondensatorer, så når jeg har fått rydda opp inni forsterkeren kommer jeg til å ta flere bilder av det ferdige prosjektet.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Helt fra Australia i åpen konvolutt (dårlig tape):



Ferdig loddet, kablet og montert kretskort. Utgangstransistorene kom med hensikt på skeiven fordi kjøleribben var borret for The End og det var snakk om kun få mm forskjell. Monterte transistorene løst på kjøleribben, tredde kortet innpå og loddet. En annen fordel var at den lille temptransistoren fikk ligge helt an mot silikonisolasjonen.



Ferdig forsterker i forsøksoppstilling. Kablene som er brukt er 1,5kv sølvkabel m/teflonisolasjon kjøpt fra Svalander Audio. Og lyden? Sjokkerende god, rett og slett. For meg gjelder ny hifi-tidsregning; før og etter SKA! 8)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Sykt oppsett du har der. Ser bra og ryddig ut også. Nice fletting av strømkablene. Har du gjort det selv?

Hva er forresten den klumpen imellom trafoene?

Noe problemer med brumm i høyttalerne?

Ser ut som du har nok kjøling der. Blir forsterkeren varm? Hvis ikke er det helt klart verdt å skru opp bias et par hakk. Greg har vel gitt en anbefaling av maks bias under "tweaking"-seksjonen i byggeveiledninga.

Planer om å gjøre noen flere modifikasjoner? Han har vel på lager et zener-mod som visstnok skal gi ganske klare forbedringer.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Sykt oppsett du har der. Ser bra og ryddig ut også. Nice fletting av strømkablene. Har du gjort det selv?
Jepp. For over 10 år siden. Tror jeg flettet 100m som ble til 2 x stereosett...

Hva er forresten den klumpen imellom trafoene?
Det er en softstart, noe som er nødvendig når 2 x 500VA starter!

Noe problemer med brumm i høyttalerne?
Niks! Helt tyst og det er uvanlig med "hjemmebrygg"

Ser ut som du har nok kjøling der. Blir forsterkeren varm? Hvis ikke er det helt klart verdt å skru opp bias et par hakk. Greg har vel gitt en anbefaling av maks bias under "tweaking"-seksjonen i byggeveiledninga.
Bare så vidt lunket. Har stilt bias til 1,3 V over 10R. Har mye å gå på.

Planer om å gjøre noen flere modifikasjoner? Han har vel på lager et zener-mod som visstnok skal gi ganske klare forbedringer.
Har planer om en ultimativ konstruksjon med multilytter (15 x 1500uF til hver spenningshalvdel) samt flash-lytt og kvikke dioder... self i dual mono! Skal prøve zenermod men er ikke sikker på om lyden blir bedre..? Om lydkvaliteten kan jeg si mye, men nevner kun en ting og det er at lyden slipper ut av høyttalerne på en uovertruffen måte. Det er forsterkerens største og beste egenskap, i tillegg til at den spiller stort, detaljert, fantastisk 3-D egenskaper og silkemyk i toppen samt kvikk og dynamisk. ;D ;D ;D
Har dratt mye innom hus gjennom årene, men SKA'en har laget et tidsskille for meg; som sagt, før og etter SKA!! 8)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Niks! Helt tyst og det er uvanlig med "hjemmebrygg"
Hmm... Jeg har litt trafobrum i høyttalerne. Ikke veldig høyt, men det er der. Skulle gjerne hatt muligheten til å plassere strømforsyninga litt lenger unna printet. Input-delen er visst ganske følsom for innstråling. Skjønner ikke hva annet det kan være. Har prøvd litt forskjellig.

Hvordan har du forresten gjort med jording? Har du fulgt anbefalingene til Greg med dioder og motstand til jord? Har du koblet til nettjord?

Godt at du er fornøyd. Flaks for meg. :D Du kan glede deg til du får skrudd opp biasen og avkoblet med flash-kondiser. Da blir det virkelig liv i forsterkeren.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hmm... Jeg har litt trafobrum i høyttalerne. Ikke veldig høyt, men det er der. Skulle gjerne hatt muligheten til å plassere strømforsyninga litt lenger unna printet. Input-delen er visst ganske følsom for innstråling. Skjønner ikke hva annet det kan være. Har prøvd litt forskjellig.
Med volum nedskrudd er det absolutt tyst! Når jeg skrur opp volum uten musikk, hører jeg preampens egenstøy. Kun det.

Hvordan har du forresten gjort med jording? Har du fulgt anbefalingene til Greg med dioder og motstand til jord? Har du koblet til nettjord?
Foreløpig ingen antiparalell diode og motstand til jord. Nettjord er ikke koblet. Du må være helt sikker på at den brummen du hører ikke kommer av tilkoblet utstyr og dermed er en brumsløyfe. Da er SKA uskyldig.

Godt at du er fornøyd. Flaks for meg. :D Du kan glede deg til du får skrudd opp biasen og avkoblet med flash-kondiser. Da blir det virkelig liv i forsterkeren.
Jeg synes det det er utrolig livlig nå jeg... og kjøleribbene er ca. 30 gC. Dette er morro :)
Skal prøve å skaffe flash-kondiser i morgen...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Nå har jeg skaffet 70 stk 100uF/330V "Photo-Flash" Rubicon-lytter. Kan det være en ide å prøve disse? Og i så fall hvor i kretsen blir det mest lydforbedring??
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.361
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Nå har jeg skaffet 70 stk 100uF/330V "Photo-Flash" Rubicon-lytter. Kan det være en ide å prøve disse? Og i så fall hvor i kretsen blir det mest lydforbedring??
Det er det «litt» håpløst å svare på uten å kjenne kretsutlegget (skjema og PCB-layout), men genereltsett er avkobling av strømforsyningen nærmest mulig utgangstransistorene det som ofte gir «best» uttelling. Ellers avhenger dette bl.a. av om/hvordan inngangstrinnet og spenningsforsterkren evt. er «isolert» fra strømforsyningen til utgangstrinnet.

mvh
KJ
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
4 likerettere? behøver man da 4x utspenninger fra trafo om man kjører singel 500VA? det burde vel holde akkurat til 2x 150watt.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Nå har jeg skaffet 70 stk 100uF/330V "Photo-Flash" Rubicon-lytter. Kan det være en ide å prøve disse? Og i så fall hvor i kretsen blir det mest lydforbedring??
70!? Da kan du jo lage deg helt ny strømforsyning da. :p Jeg bare parallellkoblet fire stykk med de andre lyttene i strømforsyninga, og merket ålreit forbedring. Hvis det ikke hadde vært så tungvint ville jeg loddet to stykk rett på undersiden av printet. En mellom -V og E og en mellom +V og E. Plasser de så nærme som mulig.
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
4 likerettere? behøver man da 4x utspenninger fra trafo om man kjører singel 500VA? det burde vel holde akkurat til 2x 150watt.
Ved bruk av 4 likeretterbroer så bruker man 2 broer pr kanal, og hver kanal MÅ ha en trafo med 4 utspenninger, altså 2 trafoer.

Ble en tung setning, men jeg håper du forstår hva jeg mener :)

Mvh

Roy-E
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
En bro pr. vikling giver målbart mindre rippel <brum> Modsat ved småsignal da mindre støj jo færre dioder. Her bruger jeg spændingsdobling < en vikling 40vac. bliver til 2x56v dc. ved hjælp af 2 dioder>.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
En bro pr. vikling giver målbart mindre rippel <brum> Modsat ved småsignal da mindre støj jo færre dioder. Her bruger jeg spændingsdobling < en vikling 40vac. bliver til 2x56v dc. ved hjælp af 2 dioder>.
Hæ? Kan du illustrere med et kretsskjema? Mener du at du anbefaler én likeretterbro til en 2x40VAC trafo?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Nej ikke til udgangen på effektforstærkere her er dobbeltbro bedst. Ved lave strømme er spændings doblingen bedst. Jeg paralelkobler de 2 viklinger og lader den yderste vikling gå til stel. Den anden  +<----<---- til midt mellem de 2 dioder her.
                           
Altså er der + 56v ved + og -56v ved - Er det forståeligt ?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.339
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid fått best resultat med dobble likerretterbroer pr kanal på effektforsterkere. Mange produsenter av store dyre effektforsterkere bruker det. DYI konstruksjonen "The End" er også anbefalt slik.
 

cabro

Medlem
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
5
Antall liker
0
Jeg har en The End mk. 3.1 som ikke har vært brukt på en del år. Har kjøpt meg et par Infinity kappa 9 og skal koble opp dette i kjellerstua. Kappa 9 er kjent for å være ekstremt tunge å dra, har derfor vurdert å bygge ut The End'en med ekstra utgangstrinn fra Milleniums utgaven for å gjøre den mer strømsterk på lave impedanser. Men så fant jeg denne tråden og fattet interesse for SKA forsterkeren.

Noen her som har erfaring med lydforskjell på The End kontra SKA?
Hva med evnen til å drive lavimpedante høytalere?
Kan 300W utgaven av SKA brukes på en The End strømforsyning?
Andre tips motas med takk.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.986
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Lenge siden jeg gadd å høre på "The End"...og jeg tror nok at "SKA" vil spille r*** av den...

Arne K
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Kan 300W utgaven av SKA brukes på en The End strømforsyning?
Andre tips motas med takk.
I utgangspunktet så skal det ikke være noe problem å bruke denne strømforsyningen. Men den har jo vært levert med flere varianter, så du bør sjekke hvilken størelse det er på trafoene for sikkerhetsskyld. Tror faktisk at problemet kan være mere andre veien, at trafoene blir litt små for å få maks effekt ut av GB300D'ene.

Mvh

Roy-E
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Hva med evnen til å drive lavimpedante høytalere?
Kan 300W utgaven av SKA brukes på en The End strømforsyning?
Andre tips motas med takk.
Du kan sannsynligvis bruke samme strømforsyning. Hvis trafospenninga ligger på rundt 40VAC så er det faktisk helt ypperlig til tygre høyttalerlaster. Du får riktignok ikke ut 300W men...
 
Topp Bunn