Simple Killer Amp - Byggetråd

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Det varierer vel med applikasjonen. Har brukt Black Gate som koblingskondis tidligere med godt hell, men de er kanskje ikke ideelle i strømforsyning. Sånn sett finnes det muligens bedre alternativer enn Black Gate som erstatning til C11-C14.
Joa du har rett, men hos PartsConnextion har de ingen alternativer jeg likte. Tror feks at Elna Cerafine hadde vært et like greit valg.

Den eneste som jeg vet som har disse er Welborne Labs, og de er så j.... treige. (Nå viste seg PartsConnextion å være like treige, men ... )

Dessuten så var forskjellen i pris kun ca kr 8,- pr stk.

Mvh

Roy-E

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Her er hvordan jeg har tenkt meg front og bakside:

Visio er ett genialt verktøy for å lage slike skisser.
Spesielt så liker jeg at du kan sette rett skala,
gruppere komponeter og lagre sammensatte
komponenter som maler.

Mvh

Roy-E

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Her er hvordan jeg har tenkt meg front og bakside:

...

Visio er ett genialt verktøy for å lage slike skisser.
Spesielt så liker jeg at du kan sette rett skala,
gruppere komponeter og lagre sammensatte
komponenter som maler.

Mvh

Roy-E
Litt avhengig av temperaturen på utgangstransistorene så bør du vurdere oreinteringen på kjølefinnene. Horisontale kjølefinner er forholdsvis inneffektive (dårlig luftsirkulasjon), og da spesielt der hvor det er mest varme, dvs. innerst hvor effektransistorene er montert.

Du for poste noen ordentlige bilder når du kommer så langt, det ser jo flott ut.

mvh
KJ

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Litt avhengig av temperaturen på utgangstransistorene så bør du vurdere oreinteringen på kjølefinnene. Horisontale kjølefinner er forholdsvis inneffektive (dårlig luftsirkulasjon), og da spesielt der hvor det er mest varme, dvs. innerst hvor effektransistorene er montert.

Du for poste noen ordentlige bilder når du kommer så langt, det ser jo flott ut.

mvh
KJ
Jeg er helt enig med deg, men siden jeg allerede hadde denne kjøleribba liggende så tenkte jeg å prøve den ut først. :) Siden den er ganske stor, og har forholdsvis lange kjølefinner så regner jeg med at det vil fungere.

Heldigvis så har modulene en varmesensor som regulerer outputen avhengig av hvor varm kjøleribba blir.

Mvh

Roy-E

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg tror nu også det går meget godt da spændingen ikke er så høj . Har selv prøvet nogenlunde tilsvarende køle plade engang. En ven af mig har simuleret en Gb 300 D forstærker på sin PC og det ser overordentlig godt ud i modsætning til The End som er lidt mystisk. Kan næsten ikke vente med at få det færdigt.

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Tenker kanskje å prøve meg på denne forsterkeren etter hvert jeg også. Men er det noen som har erfaring eller synspunkter på å bruke switching power supply, f.eks fra Coldamp, i slike prosjekter?

Tenker kanskje å bygge den som integrert, har noen sett på eller prøvet forforsterkeren fra samme firma, SKpre?

Mvh
Jan

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Har hørt Icepower Asp 1000 Med Switch Mode forsyning - enormt dårligt. Cd spillere med samme lyder også dårligere end med normal forsyning. Det ville være synd og skam.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Tenker kanskje å prøve meg på denne forsterkeren etter hvert jeg også. Men er det noen som har erfaring eller synspunkter på å bruke switching power supply, f.eks fra Coldamp, i slike prosjekter?

Tenker kanskje å bygge den som integrert, har noen sett på eller prøvet forforsterkeren fra samme firma, SKpre?

Mvh
Jan
På hjemmesidene til Greg Ball under DIY Gallery så kan man se en tysker som har brukt switch mode strømforsyning. Av tilgjengelige switchmode strømforsyninger så er nok Coldamp sine av de bedre.

Men jeg ser ikke noen grunn til å bruke switchmode på disse modulene. Det blir en dyrere løsning, og jeg tviler sterkt på om det er mye å hente i forhold til tradisjonelle PSU'er.

Hvis poenget er å spare plass, så anbefaller jeg heller bruk av 2 pancake transformatorer i ett dual mono oppsett.

Jeg kommer til å bestille en Skpre, for å bruke den i ett prosjekt jeg bygger sammen med min 14 år gamle nevø.
Prisen på 50$ inkludert frakt er jo ikke spesielt avskrekende ;D Etter hva jeg har lest rundt omkring på nettet så har den fått forholdsvis greie kritikker.

Mvh

Roy-E

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Har hørt Icepower Asp 1000 Med Switch Mode forsyning - enormt dårligt. Cd spillere med samme lyder også dårligere end med normal forsyning. Det ville være synd og skam.
Alt jeg har hørt av Icepower har stort sett vært meget skuffende. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det virker som om noe av sjelen i musikken blir borte. I hvertfall i mine ører. ;D

Har hatt flere muligheter til å kjøpe Icepower moduler, men de er overpriset og oppskrytt.

Må faktisk si at selv Zappulsen med alle sine svakheter og særegenheter er mye bedre. Beste Zappulsemodul noen gang laget er 2.1 Angrer veldig på at jeg kvittet med med disse :(

Mvh

Roy-E

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Noterer meg rådene ang. psu
Noen som kunne ha forslag til gode forforsterkere som passer til SKA, tenker transistor og ikke rør.
Spiller foresten i dag på Octal 6A Triplex +Zappulse 2,3 SE som jeg bygde etter jeg leste om Roy-E sitt prosjekt.

Mvh
Jan

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Ble litt stille i den tråden, er den oppe å spiller?

Men er ikke denne basert på opamp, har vel fått det for meg at transistorbasert låter bedre eller?

Da jeg er ganske ny på dette syntes jeg det er vanskelig å vite hva som er bra og dårlig når man leter etter slikt på nettet, håper derfor på noen tips her.

Mvh
Jan

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Ja, det er en slags op-amp med veldig høy båndbredde. I grunnen ikke ment for audio. Lyden er helt rå. Veldig oppløst og detaljert. Kan anbefales. Spiller som bare det. :)

Jeg har ikke så veldig god erfaring med ulike forforsterkerkretser. Du kan sikkert både gjøre det dårligere og bedre enn AD815-preampen. Jeg har i alle fall sett en del tvilsomme kit på nettet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg har prøvet en del velrenomerede kredse. Den bedste er OpA 627< Over 300kr. stk. >. Men simple transistor baserede trin lyder meget bedre. Jeg kan anbefale Nelson Pass : Balanced Bride Of Zen. DEr er kun en Mosfet<IRF 610> pr. fase og den skal have +- 60 V dc. Evt. kan jeg lave printet til dig. Vi bruger den i Herlev Hifi klub og alle synes den er god. Normalt svært at blive enige.
Kredsløbet er uden modkobling. Du finder den på nettet søg efter Diy Nelson Pass<kan ikke huske adresse>.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Den bedste er OpA 627< Over 300kr. stk. >.
Det er vel en sannhet med modifikasjoner. ::) OPA627 er dyr og bra oppskrytt blant audiofile. Den er allikevel langt ifra AD815 i en forforsterkerkrets som denne. En god designet diskret forforsterker vil nok låte bedre.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Bare det at der bliver brugt integrerede kredse i strømforsyningen til Ad 815 siger alt. Opa 627 er den bedste og der er ingen alternativer- kræver en god strømforsyning og gode komponenter. Det skal retfærdigvis siges at jeg ikke har prøvet denne Ad 815. Men med den strømforsyningen. ;D ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Du fjernede dit forrige indlæg ? Det kan jeg godt forstå idet jeg ikke har nævnt ordet linolie på noget som helst tidspunkt. Jeg tror du må forveksle mig med en anden. Jeg tror nu nok jeg ved hvem det er.

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Jeg har prøvet en del velrenomerede kredse. Den bedste er OpA 627< Over 300kr. stk. >. Men simple transistor baserede trin lyder meget bedre. Jeg kan anbefale Nelson Pass : Balanced Bride Of Zen. DEr er kun en Mosfet<IRF 610> pr. fase og den skal have +- 60 V dc. Evt. kan jeg lave printet til dig. Vi bruger den i Herlev Hifi klub og alle synes den er god. Normalt svært at blive enige.
Kredsløbet er uden modkobling. Du finder den på nettet søg efter Diy Nelson Pass<kan ikke huske adresse>.
Denne ser interesant ut, har funnet den på nettet nå. Takker for tilbud om print men tror jeg kan få ordnet det selv.

Kanskje jeg får bygge AD815 også for å sammenligne ::)

I mellomtiden venter jeg spent på flere tilbakemeldinger av SKA

Mvh
Jan

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Noterer meg rådene ang. psu
Noen som kunne ha forslag til gode forforsterkere som passer til SKA, tenker transistor og ikke rør.
Spiller foresten i dag på Octal 6A Triplex +Zappulse 2,3 SE som jeg bygde etter jeg leste om Roy-E sitt prosjekt.

Mvh
Jan
Det er gøy å se at man kan inspirere andre til å bygge  :D

Driver også å bygger en ny Octal 6, med en helt annen fjernkontrollenhet hentet fra Wellborne labs http://www.welbornelabs.com/remote.htm . Der får jeg også muligheten til å velge kilde via fjernkontrollen.
Skal lage en egen sak på dette når jeg har kommet litt lengre på den.

Har ingen erfaring med transistor forforsterkere så jeg kan ikke komme med noen anbefalinger der, men Nelson Pass har laget mange interesante konstruksjoner.

Mvh

Roy-E

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Status så langt:

Fikk pakka min fra PartsConnexion på lørdag :D.
Dessverre så hadde kona helt andre planer en å la meg bygge forsterker i helgen :( :'( ;)

Som nevnt tidligere så hadde jeg selvfølgelig glemt R14.
Den fikk jeg nå bestilt av Motron/Kvanlid.

Sendte mail til flere andre i Norge som kan ha slike deler av en hvis kvalitet, men Kvanlid var den eneste som svarte. Til gjengjeld så fikk jeg kjempeservice der.
Kan nok være at muligheten for å selge 2 motstander ikke akurat fikk folk til å hoppe i stolen ;D, men .....

Skal begynne med å kappe til alle platene som jeg trenger til kassa på torsdag. Siden Multipac kassene har forholdsvis tynne bunnplater, så må jeg kappe til en egen. Heldigvis så her jeg en kompis som har tilgang til en platesaks av den typen som blekkenslagere bruker.
Den skal uten problem tåle 2 mm alu.

Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med finish'en på kassa ennå. Har vanligvis brukt hammerite, men denne gangen så har jeg lyst på å prøve noe nytt. Skal sjekke litt opp med forskjellige lakkeringsverksteder.
Mulig jeg prøver å finne noen som driver med pulverlakkering. Kan kansje bli litt dyrt, men jeg skal ihverfall sjekke.

Håper å begynne å lodde sammen modulene og diodebroene i kveld. Trenger nok ett par kvelder til dette. Skal komme med bilder etter hvert, må bare finne igjen den j%&# USB kablen til kameraet mitt.

Mvh

Roy-E

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvilke dioder bruger du til broerne og hvorfor valgte du dem ? Bruger selv Hexfred. Mener ikke det giver ligeså stor forskel i effektforstærkere som i eks. forforstærkere.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Hvilke dioder bruger du til broerne og hvorfor valgte du dem ? Bruger selv Hexfred. Mener ikke det giver ligeså stor forskel i effektforstærkere som i eks. forforstærkere.
Diodebroene jeg lager er basert på PCB'er jeg har kjøpt av Per Anders Sjøtrøm :
http://sjostromaudio.com/_unsql/hifi/rfb02/index.html
Disse PCB'ene er basert på Ultra fast recovery dioder.

Av mulig dioder som PA har nevnt kan brukes så valgte jeg å bruke MUR860 dioder. Grunnen til at jeg bruker de er fordi mange skryter av disse diodene. Har selv aldri testet disse, men jeg har bruk MUR820 og MUR1520.
Var igrunnen fornøyd med disse, men hadde veldig lyst til å teste MUR860 diodene.

Mvh

Roy-E

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ja de er sikkert gode Skal din 300 D køre klasse A? ellers mener jeg ikke der er behov for køling af dioderne. Jeg bruger intet og de bliver ikke varme.Hexfred dioderne er også Ultra Fast Recovery koster 115dkr. stk.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Ja de er sikkert gode Skal din 300 D køre klasse A? ellers mener jeg ikke der er behov for køling af dioderne. Jeg bruger intet og de bliver ikke varme.Hexfred dioderne er også Ultra Fast Recovery koster 115dkr. stk.
Nei skal ikke kjøre klasse A. Mulig det ikke trengs kjøling, men jeg velger å bruke kjølemodulene uansett. Har kjøpt de inn allerede, og har ikke noe annet å bruke de til for øyeblikket så.... Men jeg kommer nok ikke til å lodde de fast ;D

Når jeg tenker med om så har jeg faktisk brukt hexfred dioder på strømforsyninga til forforsterkeren min :D. Mener å huske at det ga ett ganske stort løft i forhold til de diodene som var der.

Mvh

Roy-E

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Den skal uten problem tåle 2 mm alu.

Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med finish'en på kassa ennå. Har vanligvis brukt hammerite, men denne gangen så har jeg lyst på å prøve noe nytt. Skal sjekke litt opp med forskjellige lakkeringsverksteder.
Mulig jeg prøver å finne noen som driver med pulverlakkering. Kan kansje bli litt dyrt, men jeg skal ihverfall sjekke.

Mvh

Roy-E
Dersom du kunne tenke deg å eloxere er det overraskande billig dersom du har ein bedrift i nærleiken som gjer slikt. Det er bare å spør så svarar dei gjerne "øøøh...skal vi sei 400?" trur det ofte er i multiplum av 100-lappar:) Tippar du må ut med ca. 400kr.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Dersom du kunne tenke deg å eloxere er det overraskande billig dersom du har ein bedrift i nærleiken som gjer slikt. Det er bare å spør så svarar dei gjerne "øøøh...skal vi sei 400?" trur det ofte er i multiplum av 100-lappar:) Tippar du må ut med ca. 400kr.
Hmm.. det må jeg sjekke nærmere opp :D

Takk for tipset!

Mvh

Roy-E

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
En kamerat simulerede forstærkeren på sin pC. Fandt at C19 med fordel kan øges til 100uf. da det udvider frekvensområdet nedadtil. Har anvendt Riken modstande som R2 og R14 da de lå i skuffen .R 4 skulle gerne have været Bulk FOIL da det erfaringsmæssigt er det bedste her. 27K. kan desværre ikke købes i Danmark og jeg vil ikke vente flere uger så jeg købte Audio Note tantalmodstand da sælgeren forsikrede mig om at 2w. version ikke har de samme svagheder som 1/2w. og 1w. Har andre en mening her? Overvejer at indsætte 0,3 ¤ sølvtråd istedet for sikring. Er det nogen som ved hvad Greg har taget patent på? Mener det er Bootstrap capsene C5 og C10.
Der bliver anvendt såvel modkobling som medkobling spændende. Dens måde at forvrænge på er særdeles tiltalende da den er lav og fordelingen af de harmoniske er jævnt faldende op igennem spekteret <forvrænger ligesom luft>. Dæmpningsfaktoren er også høj og det lover for en god bas. Grundlaget for en velydende forstærker virker at være til stede.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Er det noen her som tilfeldigvis har testet SKA opp mot AussieAmps` sin NX serie?

Kunne kanskje vært morsomt med en liten shoot-out mellom de to...

http://www.aussieamplifiers.com/index3.htm
Jeg vurderte faktisk denne forsterkeren først. Vet ikke om det er noen som har testet disse opp imot hverandre, men mener å huske at Greg Ball hadde en ganske het diskusjon med Aussie Amps på en forum for en tid tilbake.

Det har vært en shootout mellom Aspen Amplifiers og SKA på diyaudio.com, og her gikk visst SKA seirende ut. :) Jeg tror ikke jeg kommer til å gidde å bygge noen NX-forsterker. Neste gang blir det GB75D monoblokker.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Fandt at C19 med fordel kan øges til 100uf.
Er det plass til det? Jeg forsøkte å bytte til noen Black Gates som jeg hadde liggende, men disse var altfor store. Endte opp med Rubycon ZL.

Overvejer at indsætte 0,3 ¤ sølvtråd istedet for sikring.
Det er akkurat det jeg har gjort. Så lenge transistorene har tilstrekkelig kjøling og D9 + D10 har god kontakt med kjøleelementet (kjølepasta var effektivt her), så skal det ikke være noen overhengende fare. Forsterkeren testes jo med 10 ohms motstander i serie med utgangen, så hvis noe er galt virker disse som en sikkerhet i begynnelsen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
C 19 kan  alternativt anbringes på undersiden. <Mest for at holde liv i tråden til flere lyttetest kommer>. ;) ;) ;)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Med fare for å få en på nepa, så kan jeg tilby til den vordende Killer-bygger:
Elcomp 100W Anniversary kabinett, kjøleribber fra "The End" og en haug med 4700uF lytter

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg bruger kabinet fra 24 år gammel Mark Dane MB. 500 med kæmpe køleplader der forholdt sig totalt kolde på gammel forstærker. Har et lille < Religiøst tip > : Fjern plastic fra elektrolytter og erstat med pårullet silketråd giv derefter linolie < lad om tålmodighed haves tørre 3 uger - går hurtigere om sommer i sollys> giver mere ro og mindre fnidder og højere opløsning da det fjerner statisk felt. < Jeg tror de fleste kan forstå at statisk elektricitet kan forstyrre elektronerne >. Indenfor computerteknik har man forlængst opdaget en sammenhæng.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Med fare for å få en på nepa, så kan jeg tilby til den vordende Killer-bygger:
Elcomp 100W Anniversary kabinett, kjøleribber fra "The End" og en haug med 4700uF lytter
Her får ingen en på nepa! Men, har du røsket ut elcomp-kretskortene? En SKA vil garantert spille ringer rundt den uansett... Hva skal du ha for delene?

Topp Bunn