Simple Killer Amp - Byggetråd

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Har nå forsøkt meg endel frem, og det viser seg at hvis jeg bare har signalkabel tilkoblet en kanal er det ingen støy, men så fort jeg kobler på den andre kanalen kommer støyen med en gang.(det spiller ingen rolle hvilken av kanalene som spiller alene)Er det rett og slett noe feil med jordingskretsløpet her?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det ser ut til at du har en brumsløyfe og/eller HF oscillasjon. Sjekk hvordan jordstrømmen går internt i forsterkeren opp imot hvordan den går med preamp innkoblet. Lag deg gjerne en skisse. Da ser du lettere hvor feilen ligger.

Virker forsterkeren ellers godt med bruk av en og en kanal av gangen?

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Hei CT.

Har en melding til deg fra Duelund_Support:

"Han skriver i forummet at han har brumsløjfe i SKA. Jeg har skrevet en gang hvad han skal gøre og nu spørger han en gang til. Jeg kan ikke komme ind på nogen måde efter de har fået ny server. Så hvis du kan komme ind så skal han bare sætte 2.2 ohm på indgangsstikkets jord i serie med. Det løser problemet."

Mvh

Roy-E

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Skrevet:: mai 20, 2007, 10:25:40Skrevet av: Kabeldragern
Sett inn sitat
Det ser ut til at du har en brumsløyfe og/eller HF oscillasjon. Sjekk hvordan jordstrømmen går internt i forsterkeren opp imot hvordan den går med preamp innkoblet. Lag deg gjerne en skisse. Da ser du lettere hvor feilen ligger.

Virker forsterkeren ellers godt med bruk av en og en kanal av gangen?
Ja den fungerer fint med en og en kanal tilkoblet.

Skrevet:: mai 21, 2007, 07:00:57Skrevet av: Roy-E
Sett inn sitat
Hei CT.

Har en melding til deg fra Duelund_Support:

"Han skriver i forummet at han har brumsløjfe i SKA. Jeg har skrevet en gang hvad han skal gøre og nu spørger han en gang til. Jeg kan ikke komme ind på nogen måde efter de har fået ny server. Så hvis du kan komme ind så skal han bare sætte 2.2 ohm på indgangsstikkets jord i serie med. Det løser problemet."

Mvh

Roy-E
Husker du svarte på det spørsmålet ja, men noen av postene har forsvunnet, men takk for info igjen :)
Skal prøve dette så fort jeg får tak i en 2.2 Ohm motstand.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Da er jordingsproblemet løst. La om internjordingen litt og satte inn noen aluminiumsplater for å skjerme trafo fra resten av komponeneten. Nå er det null støy og jeg kan endelig nyte godlyden :)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Spm til dere som har bygget SKA:
Hvordan skal jeg tolke/koble det eksterne parallellarangementet med 2 dioder/1 motstand mot chassi/jord når jeg benytter to broer pr kanal ?
Felles jord til to doble trafoer med ett paralellarrangement til chassi-jord
eller dobbelt opp ?

Fikk viklet to 300VA trafo på 500VA-audio-kjerne. Bifilare vindinger.
30-0-30V (skal bruke lavimp- høyttalere).

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hvis andre skulle ha samme spm.:
Greg svarer: 1 arrangement pr kanal

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Spørsmål til dere som har bygget GB150D:

Hva slags avstandsstykker brukte dere for monteringen av kretskortet? Jeg tenker på de monteringshullene i hjørnene lengst vekk fra utgangstransistorene. GB300D har god plass der, mens monteringshullene på GB150D har fryktelig liten avstand til komponenter og loddepunkter. Jeg har problemer med å unngå kortslutning der. Har noen funnet en kilde for ikke-ledende avstandsstykker? Er det å anbefale å la hele kretskortet være festet i kun utgangstransistorene, slik jeg ser noen har gjort?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Spørsmål til dere som har bygget GB150D:

Hva slags avstandsstykker brukte dere for monteringen av kretskortet? Jeg tenker på de monteringshullene i hjørnene lengst vekk fra utgangstransistorene. GB300D har god plass der, mens monteringshullene på GB150D har fryktelig liten avstand til komponenter og loddepunkter. Jeg har problemer med å unngå kortslutning der. Har noen funnet en kilde for ikke-ledende avstandsstykker? Er det å anbefale å la hele kretskortet være festet i kun utgangstransistorene, slik jeg ser noen har gjort?
ELFA har et utvalg avstandsstykker i plast, samt skruer i plast. Dersom kortene er gjenompletterte så bør det ikke være store problemer å la dem «henge» på utgangstransistorene (sørg for at de har en «bukt» i beina på utgangstransistorene).

mvh
KJ

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
ELFA har et utvalg avstandsstykker i plast, samt skruer i plast. Dersom kortene er gjenompletterte så bør det ikke være store problemer å la dem «henge» på utgangstransistorene (sørg for at de har en «bukt» i beina på utgangstransistorene).
Takk for svar! Hadde jammen oversett at ELFA hadde slike. Skal bestille.
Jeg har montert MOSFETene på en litt ikke-standard måte under kretskortet og vinklet 90o. Det har dermed lengre ben en vanlig så jeg er litt redd for at det hele blir litt for vinglete og utsatt for vibrasjoner dersom jeg lar kretskortet henge utelukkende fra transistorene.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Alle de besøgende jeg har haft har foretrukket lyden fra mine The End Xp monoblokke fremfor SKA som er noget hæmmet og tilbage med hensyn til transientgengivelsen. Desværre har den vist sig noget skuffende på dette område men vinder på perspektiv. ;)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Et tips til de som vil bygge SKA: Fest temperaturfølerne godt! Bruk en skrue og en stor skive for å klemme dem fast til kjøleelementet.

Jeg hadde et uhell med at den ene dioden løsnet fra kjøleelementet, og dermed ble det 8 sprengte transistorer og 2 stykk oppbrente spoler i basselement. Feilsøking på en sprengt SKA er ikke spesielt moro. Jeg har nå byttet samtlige transistorer, noen dioder og kondensatorer. Ennå er det problemer med å få stabil bias, og jeg brenner testmotstander med en gang jeg rører VR1. Har nå vært uten forsterker i en drøy måned. Trolig ender det opp med at jeg må kjøpe nytt sett med pcb og deler. :mad:

Det er med andre ord best å gjøre jobben ordentlig første gangen, hvis ikke kan det bli dyrt og tidkrevende ekstraarbeid.

Når det gjelder forsterkeren generelt så savner jeg impulsresponsen som virkelig gir musikken liv. Det blir litt slapt og flatt for min del, selv om detaljnivå og perspektiv er imponerende. Neste gang prøver jeg meg på AKSA LifeForce 55. Noen hakk opp i pris og kvalitet, og en båndbredde som er fire ganger så høy. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
Et tips til de som vil bygge SKA: Fest temperaturfølerne godt! Bruk en skrue og en stor skive for å klemme dem fast til kjøleelementet.

Jeg hadde et uhell med at den ene dioden løsnet fra kjøleelementet, og dermed ble det 8 sprengte transistorer og 2 stykk oppbrente spoler i basselement. Feilsøking på en sprengt SKA er ikke spesielt moro. Jeg har nå byttet samtlige transistorer, noen dioder og kondensatorer. Ennå er det problemer med å få stabil bias, og jeg brenner testmotstander med en gang jeg rører VR1. Har nå vært uten forsterker i en drøy måned. Trolig ender det opp med at jeg må kjøpe nytt sett med pcb og deler. :mad:

Det er med andre ord best å gjøre jobben ordentlig første gangen, hvis ikke kan det bli dyrt og tidkrevende ekstraarbeid.

Når det gjelder forsterkeren generelt så savner jeg impulsresponsen som virkelig gir musikken liv. Det blir litt slapt og flatt for min del, selv om detaljnivå og perspektiv er imponerende. Neste gang prøver jeg meg på AKSA LifeForce 55. Noen hakk opp i pris og kvalitet, og en båndbredde som er fire ganger så høy. :)
Er kjølefinna plan og fri for urenheter? Tilsvarende for «monteringsplata» på effekttransitorene? => er du sikker på at du har god termisk kontakt ?

mvh
KJ

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
DIY_dude skrev:
...
Takk for tips!

På SKA-forumet, i support-delen, står det beskrevet modifikasjoner som høyner impulsrespons og båndbredde. Har du implementert dem? En litt uheldig ting med SKA er jo at stigetiden er avhengig av driftsspenningen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
coolbiz skrev:
DIY_dude skrev:
...
Takk for tips!

På SKA-forumet, i support-delen, står det beskrevet modifikasjoner som høyner impulsrespons og båndbredde. Har du implementert dem? En litt uheldig ting med SKA er jo at stigetiden er avhengig av driftsspenningen.
Jeg skal også igang med at justere strømmen i driverne. Tror næppe det hjælper ret meget da jeg mener det er en helt syg konstruktion. Indgangstrinnet er helt underdimensioneret og der er sygt meget tilbagekobling. Ingen der har hørt SKA kan li den.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
KJ skrev:
DIY_dude skrev:

Det er med andre ord best å gjøre jobben ordentlig første gangen, hvis ikke kan det bli dyrt og tidkrevende ekstraarbeid

Er kjølefinna plan og fri for urenheter? Tilsvarende for «monteringsplata» på effekttransitorene? => er du sikker på at du har god termisk kontakt ?

mvh
KJ
Det er da også meget bedre at købe et helt nyt print. ;) Har du monteret Zobel over udgangen?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg fikk det til å funke igjen etter å ha byttet D9,10 for tredje gang. :) Det er lyd, men printet ser ikke spesielt pent ut etter all loddinga. ::)

Greg Ball er forresten i gang med et nytt forsterkerkonsept. Denne gangen snakker vi båndbredde på 100kHz så kanskje denne kommer til å oppleves litt raskere. Jeg kan ikke si at SKA er kjempedårlig, spesielt ikke til prisen. Det var en befrielse å få den tilbake etter å ha måttet bruke en gammel Marantz hjemmekinoreceiver i en måneds tid.

Jeg har økt strømmen til driverne til bristepunktet, uten at det ga noe revolusjonerende resultat, og jeg kjører med en bias på 300mA. Mer går det ikke an å presse ut av forsterkeren. Jeg er fortsatt misfornøyd med impulsresponsen.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.979
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Sørgelig etter alt det arbeidet.Hva med å prøve en fet rørforsterker og ditto høyttalere?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
vega65 skrev:
Sørgelig etter alt det arbeidet.Hva med å prøve en fet rørforsterker og ditto høyttalere?
Det frister. Har dessverre null erfaring med rør. Har sett noen OTL-kits fra Transcendent sound som virker spennende. Men jeg vet ikke hvor heldig det vil være å gå fra 200W til 15W. :) Mulig en sånn forsterker passer bra til Bastanis sitt 100dB fulltone-i-åpen-baffel-kit. Men da snakker vi jo større oppgraderinger.

Duelund: Du har erfaring med NCD, hvis jeg husker rett? Hva synes du om denne kontra SKA?

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.979
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
nå er ikke jeg som en rørete novise, den rette til å gi råd her, men jeg ville absolutt ikke bekymret meg for antall watt.Watt sier noe om hvor mye arbeid som utføres, ikke noe om kvaliteten på det.Med den rette høytaler kan du sikkert spille "for høyt" selv med 1 watt.Ta en titt på anlegget til LMC feks .Mannen burde hatt utslippstillatelse.Tror ikke det er særlig mange watt nede i drøbakk.Men ved full trøkk er det grunn til å anta at bakken vibrer slik at det gir utslag på oljeflaket over Blucher...

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
DIY_dude skrev:
vega65 skrev:
Det frister. Har dessverre null erfaring med rør. Har sett noen OTL-kits fra Transcendent sound som virker spennende. Men jeg vet ikke hvor heldig det vil være å gå fra 200W til 15W. :) Mulig en sånn forsterker passer bra til Bastanis sitt 100dB fulltone-i-åpen-baffel-kit. Men da snakker vi jo større oppgraderinger.

Duelund: Du har erfaring med NCD, hvis jeg husker rett? Hva synes du om denne kontra SKA?
Havde en lytteaften her forleden hvor The End XP, NCD, LC Zappulse 2.3 og SKA blev afprøvet. Altså 2 analoge og 2 digitale. Af de analoge er XP uden modkobling og SKA har virkeligt meget. Det pudsige var at på hver enkelt forstærker kunne man finde noget musik som passede bedst til netop den. Den eneste af disse som ikke var modificeret < udover at den var monteret med Ad 8620 > var NCD og den klarede sig også dårligst.
Her var det dårligste perspektiv, dybdebillede og skelnen mellem instrumenterne. Dog havde den mere saft og kraft end SKA som var mest klar i øverste mellemtone. SkA er heftigt modificeret med Black Gate, PPR, VIshay, Audionote og sidst men ikke mindst med intern forkabling med sølv/silke/linolie. Uden dette spiller den meget dårligere d.v.s. skrigende. ZApulse 2.2 var heftigt modificeret med ny regulering af indgangstrin, køling med kobber, specialviklet filterspole, 3 stk. Duelund strømfilterspoler, indbygget i trækasse, 800W indkapslet trafo pr. kanal, Hexfred dioder, mange 4 pol elektrolytter + Black Gate og sidst men ikke mindst også sølv/silke/linolie forkabling. Denne forstærker havde meget saft og kraft, god opløsning og perspektiv, den var faktisk overraskende god på en række punkter. Dog kom den til kort på et enkelt med hensyn til musikaliteten. Den har et anstrøg af noget elektronisk/digitalt over sig. XP < som er så modificeret at vi bør glemme det > var den mest musikalske af disse forstærkere. Måske man kan sige den var en god kombination af de andres fortrin + et anstrøg af varme som de fleste falder for. Det eneste man direkte kunne udsætte på den var en lidt løsrevet øverste diskant. Dette sidste har jeg efterfølgende rettet op på ved ændring af afkoblingen i strømforsyning til indgangen. Vores konklusion er : man kan ikke for små penge købe sig til god lyd medmindre man bruger en del penge og timer på modifikationer. NCD kan også blive god hvis man gør de rigtige ting. Den har potentiale.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Har nu justeret strømmen i driverne til 13ma. ved 61 V. Jo den blev da en del bedre specielt i bassen. Sammen med min nye DIY rørdel til min Diy Dac spiller den fremragende. :eek: Noget helt andet end med min transistor Pre. Det er nok fordi den selv er noget klinisk pågrund af modkoblingen. :-\

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg merket også litt da jeg økte strømmen på driverne... men det er en liten oppgradering, ikke veldig stor. Lydsignaturen er fortsatt den samme.

Hvor mye tror du forsyningsspenningen har å si for impulsrespons? Jeg kjører jo min forsterker på +-56VDC, men i prinsippen kan den vel kjøres på +-75VDC? Hva er resultatet av en slik økning i forsyningsspenningen?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jo større forstærker jo mere kraft tror jeg. Jeg brugte først 75 V men da den ene kanal gik op i røg pågrund af impedans på under 4 ohm satte jeg spændingen ned til 61 V. Normalt hjælper det at bruge så stor trafo som muligt. Mener dog stadig forstærkerens indgangstrin ikke kan levere nok saft til udgangstrinnet da de 4 sæt mosfet belaster det kapacitativt. Det nægter Gregg konsekvent men det er altså en gammel diskussion med drivertrins problemer med at levere strøm til mosfets. Det pudsige er at SKA spiller meget fornuftigt med rørpre. Måske den ikke kan li så meget højfrekvent. Mit transistortrin har rene firkanter ved 1 mhz. det viser at den mindst går op til 10mhz. måske ligger problemet her. lidt vanskeligt at forklare på engelsk. :-[

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Hmm... spesielt. Eneste filtreringen jeg bruker er en 36pF kondensator over feedbackmotstanden i utgangstrinnet på cd-spilleren min. Forforsterkeren har en båndbredde på 3 MHz. Kanskje det er en dårlig match. ??? Får teste ut litt.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Da har jeg prøvd å halvere knekkfrekvensen på lavpassfilteret i analogdelen på cd-spilleren min. Musikken flyter litt bedre og får en bedre ro over seg. Litt mindre "klinisk lyd". Disse håpløse delta-sigma dacene gir jo ut noe voldsomt med høyfrekvent støy. Det gjelder å få vekk mesteparten uten å drepe dynamikken fullstendig.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
DIY_dude skrev:
Da har jeg prøvd å halvere knekkfrekvensen på lavpassfilteret i analogdelen på cd-spilleren min. Musikken flyter litt bedre og får en bedre ro over seg. Litt mindre "klinisk lyd". Disse håpløse delta-sigma dacene gir jo ut noe voldsomt med høyfrekvent støy. Det gjelder å få vekk mesteparten uten å drepe dynamikken fullstendig.
Spændende så har du åbenbart bevist at SKA ikke har det godt med højfrekvent støj. Ifølge debat på HiFi musik kan det ligge i den voldsomme tilbagekobling. Modkoblede forstærkere er mere følsomme for støj end umodkoblede. Hvad med at tage en dialog med Gregg om det?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg har tatt det opp med Greg og han sier det er en interessant tanke. Det han anbefaler er å øke verdien av C2 opp til 1000pF for å filtrere vekk støy på inngangen. Jeg skal prøve å eksperimentere litt her for å se hvordan dette virker.

Han sier også at den nye konseptforsterkeren hans har lav feedback men høy bias, og blir derfor litt annerledes på det punktet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
God research! Nu venter jeg med spænding på den nye forstærker og håber noget af den gamle kan genbruges. Jeg har skrevet til ham at jeg håber han bevarer afstanden mellem transistorerne så der ikke skal bores nye huller.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Her er printet:

Dette er en såkalt "power follower", noe ala First Watt F4. Den har 8 dB spenningsforsterkning og 28 dB motkobling. Du trenger altså en forforsterker som kan svinge +-10V. ::)

Den benytter 6 transistorer og yter 225W. Du skal ikke se bort ifra at avstanden mellom transistorene er den samme som på SKA. Han har forresten kjøpt inn 10 kits for testing. Hvis du ønsker å prøve deg selger han dem for for 100 AUD pr. kanal inkludert alle deler.

Det frister litt å prøve, men jeg tror heller det blir 40W OTL rørmonoblokker på meg isteden.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Den er endnu mere simpel. Han negligerer stadig Mosfeternes belastning af indgangstrinnet. Tror man skal holde sig fra det.

Ellers nat og dag fra SKA til OTL !

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det er en skam.

Blir nok ikke noe mer SKA-utstyr her i gården.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Han skriver nu til mig at han har opgivet dette design og starter på noget andet.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Er meget godt tweak er å kortslutte feedback-kondensatoren (C19 på GB300D). Litt skummelt, men det gav et merkbart løft i mitt tilfelle. Mye mer rolig lydbilde. Litt mer trøkk i bånn. Mer virkningsfullt enn å øke driverstrømmen i alle fall.

Eventuelt kan man bruke en god koblingskondensator på inngangen. Må i hvert fall være sikker på at det ikke er DC inn, da det blir forsterket 28 ganger uten feedback-kondisen.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
wilbur-x skrev:
Hvilken kondis tilsvarer dette på GB150 ?
Jeg mener at det er C9 på GB150D. Det er den kondensatoren som går i serie med feedbackmotstanden og til jord. Vær forsiktig, sier jeg bare. :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ja det skulle jeg jo nok prøve. Jeg har forresten aldrig monteret det der kredsløb med dioderne og modstanden fra jord til kabinetstel.
Mit kabinet er slet ikke tilsluttet jord så måske noget at hente her.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det er ganske rått hvordan denne modifikasjonen påvirket hele lydbildet, fra topp til bunn. Det beste er at kvinnestemmer ble mye mer behagelige. Detaljene står mye mer fram, og har bedre timbre. Den mest effektive modden hittil. Det kan godt hende at jeg brukte uegnede feedbackkondensatorer i utgangspunktet, og at det var derfor forskjellen var så stor, men jeg har hørt rykter om at man bør unngå kondensatorer i feedback-loopen uansett.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ok hvilken type brugte du ? Jeg har først anvendt Glatfolie dernæst Black Gate standard,

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg har brukt Rubycon ZA. Den er vel først og fremst ment til avkobling. Kan hende Black Gates gjør susen. Den beste koblingskondensatoren er uansett ingen kondensator i det hele tatt. 8)

Topp Bunn