Simple Killer Amp - Byggetråd

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har noe prøvd zenerdiode-modden?
Og i så fall; hva er den hørbare forandring i lyden??

Min SKA spiller så eventyrlig godt at jeg ikke direkte er fristet til å modde...

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvad består zener diodemodifikationen i om jeg må spørge?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hvad består zener diodemodifikationen i om jeg må spørge?
Står i byggebeskrivelsen. R11 og R13 blir erstattet med et zener-motstand-nettverk som en slags stabilisering av inngangstrinnet.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Står i byggebeskrivelsen. R11 og R13 blir erstattet med et zener-motstand-nettverk som en slags stabilisering av inngangstrinnet.
Etter hva jeg forstår så gjelder dette GB150D ikke GB300D.

Mvh

Roy-E

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Riktig. GB300D har "zener-mod" allerede i standard-utførelsen.

Formålet med zener-mod'en er å gi enda høyere PSRR (antall dB står i byggebeskrivelsen)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg nærmer mig færdig forstærker. Jeg har ikke set nogen anbefalinger på hvor man henter jord til højttalerudgang - på print eller elektrolytters midtpunkt.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Jeg nærmer mig færdig forstærker. Jeg har ikke set nogen anbefalinger på hvor man henter jord til højttalerudgang - på print eller elektrolytters midtpunkt.
Så vitt jeg har skjønt så skal den hentes fra elektrolyttenes midtpunkt.

Mvh

Roy-E

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
I vejledningen står: For DC coupling C 19 is replaced with wire link. Har nogen prøvet <gjort> det ?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
No problem, hvis du er sikker på at PreAmp ikke gir DC ut (er kondensator-koblet). (Eks. BoSoZ/Aleph P)

Arne K

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
C19? Er det koblingskondensator i serie med input? Er ikke dette den 47uF 6V feedback-kondensatoren 'a?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
æææ - riktig, leste litt raskt...C1 tenkte jeg på!

Arne

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det var feedback capen jeg tænkte på ja, har sat 100uf 25 V Black Gate for at begrænse nedadtil kunne ikke vente. Ven siger at den kan kortsluttes og det står jo også i byggebeskrivelsen så det var bare for at blive bekræftiget.

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Jeg har Coldamp SPS80 SMPS hvis noen er interessert i det til sitt SKA prosjekt.
Send meg en PM hvis interessert.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ja jeg har problemer! Kunne ikke få spænding over 10 ohm modstande særligt højt op 60mv. Satte 10k.ohm over  R 10 og 12 da 47 k.ohm som Greg foreslog kun ville give en meget lille ændring<fra 1.2 til 1.174>. Ved justering med multiturn < langsom bevægelse > ændrede tomgangstrømmen sig ikke særligt meget men pludselig begyndte 10 ohm modstande at ryge < kom som lyn fra en klar himmel > :eek: :eek: :eek:. Åbenbart går den i selvsving. Forstår ingenting da jeg har tjekket alt. Zobel er ikke monteret da det kan undlades. Indgangen er kortsluttet ,normalpraksis ved opstart. Har nogen en ide om hvad det kan skyldes? Er i tvivl om Black Gate som C 19 da de nogen gange kan opføre sig mystiskt. :-/ :-/

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Lange kabler mellom PSU og modul?
Zobel (~4-10 ohm/100nF) er alltid en god ide, bør monteres på utgangs-koblingen(chass-gjennomføringen).

Arne K

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Har du god kontakt mellom varmesensorene og kjøleplata? (Det beste er egentlig å bore et hull imellom disse to og klemme de fast med en skrue og en stor skive.) Hvis ikke de har ordentlig kontakt vil bias svinge noe voldsomt, og motstandene kan plutselig ryke.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Tak for input men jeg tror problemet skyldes at VR 1 er 100k og da jeg har koblet 10k. over R 10 og R 12 er følsomheden ved justering blevet for høj. Ved simulering nåes tistrækkelig bias ved 5 k potentiometerindst. så jeg indsætter 10 k. som VR 1 og ser hvad der sker. Spredningen på komponenter er åbenbart stor.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tak for input men jeg tror problemet skyldes at VR 1 er 100k og da jeg har koblet 10k. over R 10 og R 12 er følsomheden ved justering blevet for høj. Ved simulering nåes tistrækkelig bias ved 5 k potentiometerindst. så jeg indsætter 10 k. som VR 1 og ser hvad der sker. Spredningen på komponenter er åbenbart stor.
Husk å trimme tilbake VR1 og foreta ny oppjustering ved endring av R10 og R12. Selv paralellkoblet jeg R10 og R12 med 33k. Det ble akkurat nok, dvs. VR1 står nesten på maks og jeg leser1,3 volt over 10R-motstandene...og kjøleprofilene er kun ca. 30grader!
Lykke til videre og fortell gjerne om dine lytteerfaringer når du får den til å spille!!

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Først da jeg monterede Zobel fungerede forstærkeren tilfredsstillende. Mystisk forstærker  -- har jeg ikke oplevet før -- skal åbenbart have en eller anden form for belastning. :-[ :-[ :-[

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Først da jeg monterede Zobel fungerede forstærkeren tilfredsstillende. Mystisk forstærker  -- har jeg ikke oplevet før -- skal åbenbart have en eller anden form for belastning. :-[ :-[ :-[
Zobelnettverk er greit å ha uansett. Kan hugse TheEnd'en min utan zobelnettverk gjekk opp i ei kraftig røyksky når dei blei kopla på nokre spesielt fletta Kimber høgtalarkablar. Til og med kobberet var smelta som ein softis ned på printet ifrå transistorane - såg ikkje bra ut:)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Mine kabler og højttalere kræver ikke Zobel normalt. Der var end ikke monteret kabel på udgangen. Har aldrig set en forstærker opføre sig sådan før. Man skal lære så længe man lever. ;D

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det var rart. Jeg har ikke hørt om sånne problemer med SKA tidligere. LC Audio sine forsterkere har derimot vært ustabile på dette punktet. ::)

Har du fått det til å spille nå? :)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Den er da syg den biasjustering kører op og ned + - 15/20% har nogen andre konstanteret det . Og ja jeg har boret huller til føle transistorerne.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg tror ikke det er unormalt. Min varierer også en god del, men jeg har ikke hatt noen problemer med det.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Førstehåndsindtryk af lyden efter 1/2 time : Væsentligt strammere og kontroleret bas end på tidligere forstærker The End XP , god dybde og stabilitet i lydbilledet men mangler lidt microdetaljer og dynamik<dette tror jeg kan forbedres ved at skifte R 2 og R 4 til Vishay da jeg nu har monteret Riken som er lidt for glatte i det>. Som sagt kun halv time så jeg vil vende tibage senere. Har ingen problemer med mine 2.8 ohm DIY højttalere som dog er ekstremt liniære impedansmæssigt.

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Er veldig nær å bestille GB300D kit. Men jeg ser at det står på hjemmesiden til SKA: The amplifier is particularly suited to driving electrostatic loudspeakers

Så skrives det i denne tråden at en av ulempene til denne forstekeren er at den ikke er bygd for ekstremt lavimpedante høyttalere. Martin Logan har visst en impedanskurve på under 1 ohm enkelte steder i følge Geir på Oslo Hifi Center.

Hvordan vil disse modulene klare seg på mine Final ver. 0.3 elektrostater?

Noen som har hørt disse på elektrostater?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Du må da selv kende impedansen på dine højttalere. SKa forstærkeren kan absolut ikke trække 1 ohm og det må skyldes det simple indgangstrin der ikke kan levere strøm til udgangstrinnet. Forstærkeren er åbenbart meget følsom overfor netstøj eller også er den bare meget lang tid om at stabilisere sig < 2 timer >. Men så slår den altså også mine tidligere forstærkere og alt andet jeg har hørt med en bred margin. < 72 V strømforsyning og 2.8 ohm højttaler >

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Etter å ha lest denne tråden, høres dette unektelig veldig fristende ut. Har fått i gang en dialog med mr. Ball på mail.

Produsenten oppgir mine høyttalere til å være 4 ohm. Jeg prøvde de på min Zappulse (800VA 42V trafo, 100 000 microfarad lytter) når jeg kjøpte de brukt for noen dager siden..

Jeg gjetter at det er den vanskelige impedanskurven på disse høyttalerne som gjorde at så og si alt over 8-10000Hz (bare gjetter) ble borte. Var som å høre gjennom en telefon. Jeg bestemte meg allikevel for å kjøpe disse etter å ha hørt de på en Arcam. Bi-amper Zappulsene nå med en annen forsterker til båndene, og lyden er veldig mye bedre.

Vurderer å bygge en SKA med en 1000VA 42V ac jeg har liggende. Noen som kan anslå utgangseffekt, og om dette vil bli en bra match til elektrostater?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
160-180 W. På elektrostater stiger impedansen ved høje frekvenser og det skulle passe SKA godt.
Kan godt forstå du ikke kan like Zappulse uanset hvilken version. En NEW CLASS D kunne også være en mulighed den er god. Klasse D lydere normalt bedre ved større impedans.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
SKA 150 power og SKA pre er på vei..
Jeg har ambisjoner om kabinetter som ikke står noe tilbake for Rotels Michi eller Elcomp for densaks skyld ;D

(ja, du gjetta riktig)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Vil ikke forsterkeren kunne drive lavere impedanser med lavere forsyningsspenning? En 42V trafo vil være gunstigere for de fleste høyttalere enn +-75VDC som er oppgitt i spesifikasjonene. Eller? Jeg vet ikke helt hvordan dette henger sammen, men mener det var noe lignende Lars Clausen oppga for ZapPulse.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Forstærkeren er åbenbart meget følsom overfor netstøj (...)
Kan du forklare litt nærmere? Det høres rart ut. Forsterkeren er jo designet spesielt med tanke på å ikke være følsom for nettstøy. PSSR skal være i størrelsesorden 120dB.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Helt klart har du ret Diy..dude at det er bedre med lavere trafospenning end høj men alt er jo relativt og 1 ohm er efter min mening for lavt for denne forstærker og især da impedanskurven ikke er uden variationer. Når jeg påstår den er følsom for netstøj bygger det på den observans at det er stor forskel på opløsning og perspektiv < forbedring > senere på aftenen når netspændingen typisk er renere. Forskel større end på min The End Xp og min Hiraga klasse A der begge har regulering til indgangstrin. Førstnævnte XP har desuden Duelund støjspole til indgangstrin. På Ska er det efter Greg;s oplysning ikke muligt at lave regulering, Da ind og udgangstrin således ikke kan adskilles forsyningsmæssigt er det heller ikke muligt at bruge støjspole  da det dræber basdynamikken. Altsammen kun basert på lyttetest men har ven som måler netspænding en gang imellem og målinger bekræftiger lytteresultat. Jeg kan heller ikke med min bedste vilje se at Greg i forhold til andre forstærkere jeg har set har gjort noget særligt for at imødegå netstøj. :)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Interessant. Jeg har ikke hørt noen forskjell fra morgen til kveld, men det er ikke sikkert jeg har så mye støy på nettet. Merket det litt med ZapPulse, men denne har jo veldig lav PSSR igjen.

1 ohm er for lavt, punktum. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg bor i København hvor der er meget støj. Computere er noget af det værste. På mine Duelund højttalere og Duelund kabler og Nelson Pass Diy Opamp konstruktion kan man høre alt.

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Kan godt forstå du ikke kan like Zappulse uanset hvilken version.
Tror kanskje du misforstod meg litt. Jeg har vært meget godt fornøyd med min Zap. Det er bare at den ikke matcher her. Selv om den støyer så bilradioen skurrer når jeg kommer opp i gården, og TV'n får striper når jeg drar på litt :)

Dude: Dette trodde jeg også. Jeg har også en 800 VA 38V (AC) som sannsynligvis vil bli enda bedre match.

Har hatt en lengre mailingrunde med Greg Ball, og status er at jeg eller rettere sagt vi, han er jo helt ekstremt serviceminded, leter etter impedanskurve for disse høyttalerne. Det viser seg å være litt vanskelig. Dette er fordi Final har blitt tatt over av noen andre enn de som drev fabrikken når model. 0.3 ble laget.

Si gjerne i fra hvis dere finner noe spesifikasjoner, da gjerne impedanskurve på disse elektrostatene, Final model 0.3

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Moray du skriver selv at det lød meget bedre med anden forstærker end Zappulse så jeg forstår ikke rigtigt ennå. ??? Har haft besøg af venner til at lytte på SKA de synes lige som mig at den har nogle gode egenskaber i mellemtone men mangler dynamisk formåen.

moray

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Moray du skriver selv at det lød meget bedre med anden forstærker end Zappulse så jeg forstår ikke rigtigt ennå. ??? Har haft besøg af venner til at lytte på SKA de synes lige som mig at den har nogle gode egenskaber i mellemtone men mangler dynamisk formåen.
Det at Zappulsen ikke klarer denne lasten er vel ikke det samme som at jeg ikke liker Zappulse uansett versjon slik som du skriver? ???

Zappulse synes jeg spiller veldig bra, jeg synes den spiller best på 8 ohms høyttalere, og jeg har koblet den til mange par som jeg syntes har vært god match.

Elektostater og klasse D var i dette tilfellet ikke en god match, noe jeg hadde i bakhodet når jeg dro for å se på elektrostatene, derfor tok jeg den med for å teste.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har haft besøg af venner til at lytte på SKA de synes lige som mig at den har nogle gode egenskaber i mellemtone men mangler dynamisk formåen.
Hvis dette betyr at SKA ikke innehar dynamiske evner, må det være en feil på forsterkeren din. Min verson er syperdynamisk! Både ved lave og høye nivåer. Det er dens dynamikk som er dens styrke etter min oppfattning...

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvorfor skulle det være en fejl på min forstærker? 2000W trafo og 6x22.000 uf 72 V Dc skulle hvist give kræfter ? Manglen på dynamik ligger i bunden. Har imidlertid mistanke til de benyttede Riken modstande som R 2 og R 4 samt BG 100Uf FK som C 19.

Topp Bunn