Simple Killer Amp - Byggetråd

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kabel drager du har delvist ret forstærkeren er dynamisk nok. Fejlen lå i mit Zapfilter i Cd der var ustabilt og sendte problemet videre til SKA. Fejlen i Zapfilter skyldtes fjernelse af 100pf. over udgangen.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Byggingen har gått sakte for min del :-[

Fikk noen deler feil fra PartsConnecton + at det manglet noen dioder i orginal kittet. Så nå venter jeg på nye deler :p . Har for sikkerhetsskyld slengt inn en bestilling hos Wellborn labs på Elna Cerafine kondensatorer til bruk på C19. Blir en liten "shootout" mellom Blackgate og Elna Cerafine. Har også bestilt noen Caddock og Tantalum motstander for å teste på R2 og R4.

Har nå fått kappet til alle platene som jeg skal bruke i kassa mi. Blir en blanding av alu. kobber og messing.

Innvendig så kommer jeg til å polere opp alle platene
og lakkere di med klarlakk. (2-3 lag med mellompussing)

Utvendig så har jeg ikke bestemt meg ennå. Mulig jeg rett og slett lakerer fronten med mattsvart, og legger
på noen lag med klarlakk. Har noe bladgull liggende,
med det kan fort bli litt vel kitch. ;D

Ett annet alternativ er å glassblåse fronten og legge på klarlakk.

Med litt flaks så håper jeg å få gjort ferdig kassa i løpet av påsken. Skal komme med bilder når jeg begynner å få litt form på det hele.

Mvh

Roy-E

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kabel drager du har delvist ret forstærkeren er dynamisk nok. Fejlen lå i mit Zapfilter i Cd der var ustabilt og sendte problemet videre til SKA. Fejlen i Zapfilter skyldtes fjernelse af 100pf. over udgangen.
Fint at du fant ut av det! :)

Jeg ble bare så overasket over at du mente SKA var udynamisk. Jeg for min del har skjelden eller aldri hørt en like frisk forsterker som på en frekvens-uavhengi måte brillierer med sin makro og mikro dynamikk...

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Er det slik at hvis man kjører 2 Powersupply på en trafo bør man fasevende tilførselen til PS i forhold til hverandre, noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Hva er fordelene/ulempene?
Har 2 stk. 50V sekundærutganger.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Forskellig fase giver forskellig lyd pågrund af fase i forhold til nettet så jeg ville ikke gøre det. Har aldrig hørt om det tidligere. Forresten så sprang sikringerne på udgang til ene kanal lige nu så den kan muligvis alligevel ikke med mine 2.8 ohm højttalere.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Ok, leste i en tråd en gang hvor noen diskuterte rundt dette, husker ikke hvor og hva de kom frem til. Men da gjør jeg hvertfall ikke det :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Er det slik at hvis man kjører 2 Powersupply på en trafo bør man fasevende tilførselen til PS i forhold til hverandre, noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Hva er fordelene/ulempene?
Har 2 stk. 50V sekundærutganger.
Med en trafo? Som forskyner begge kanaler paralelt, dvs begge/alle sekundærvinklinger forskyner begge effekttrinn?

Det gamle tricket handler ikke direkte om strømforsyning men om signal! Dersom bassen har en domminerende mono-komponent (kontra stereo), som vil være tilfelle for vinylplater. Vinylplater har som oftest hele bassregisteret i mono (under ca 100-200 Hz). Dersom du fasevender den ene kanalen (både inn og ut av effekttrinnet, slik at nettoen er riktig fase) så vil du få en mer symetrisk belastning av trafoen (begge viklingene vil belastes mere likt), med en marginal økning av maks belastning i bassområdet som følge (under forutsetningen at det er strømforsyningen som begrenser, og ikke selve forsterkerdesignet). Tricket ble «ofte» benyttet på små/mellomstore engelske integrert forsterkere, oppkoblet med platespiller og «sløve» stativ høyttalere. Fasen ble vendt i den ene kanalen fra pickup til forsterker, og i den samme kanalen fra forsterker til høyttaler. Ulempen er at man fort kan gå i ball med fasevendingen. Jeg tror ikke jeg ville ha lagt mye vekt på en slik løsning, med mindre trafoen du bruker er seriøst underdimensjonert til effektbehovet, og høyttalerne dine har et desperat behov for et spark bak ...

mvh
KJ

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Har nå startet lodding av komponenter, har kommet til D8 (5v6 400mW zener) men jeg kan ikke finne en zener med den betegnelsen, har en som det står 752 A 49 er dette det samme som D8? Er ikke helt kjent med Zener dioder betegnelsene som dere sikker skjønner.

(Er GB300D)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg var også i tvivl så jeg købte en ny. Den jeg havde til overs var make til den du har så det er nok den rigtige. Ellers slå nummeret ind på gogle er sikker på den bliver fundet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Snakket med Greg om denne "feil merkede" zeneren. Den var riktig, merket 752 og var en 5,6v zener. Han forklarte det med et nytt merkesystem. Det stemte iallefall!

Har forresten testet forsterkeren ganske grundig i det siste. Jeg er svært fornøyd! Den har en knallgod kontroll, superdetaljert mellomtone, bassen er dyp og dynamisk, diskanden er kanskje litt spiss; dette KAN skyldes mine Tannoyer's metalldome-diskant-horn...?

Har faktisk ikke vært så fornøyd med lyden på ganske mange år! Nå hører det med til historien at jeg har kjørt rørforsterker i mange år, men nå er det faktisk SKA150 som står koblet opp. Har en 845 SET rørsak med NOS RCA rør som jeg bytter til av og til, bare for å konstatere at SKA150 er bedre...!

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kabeldrager hvad bruger du som afkobling, kabler,modstande og ensretning? Har i mit tilfælde mistanke til de grønne mkt. Spekulerer på om de skal være der pågrund af stabilitet. I min The End Xp er den slags ikke nødvendigt og lyden bliver mindre spids med 10uf lytter. Der er jo også enorme mængder modkobling. Mener dens stærkeste side er mellemtone--rumgengivelse.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kabeldrager hvad bruger du som afkobling, kabler,modstande og ensretning? Har i mit tilfælde mistanke til de grønne mkt. Spekulerer på om de skal være der pågrund af stabilitet. I min The End Xp er den slags ikke nødvendigt og lyden bliver mindre spids med 10uf lytter. Der er jo også enorme mængder modkobling. Mener dens stærkeste side er mellemtone--rumgengivelse.
Jeg bruker roederstein kondiser, sølv/teflon kabler fra Svalander Audio og ellers standard Greg Ball's kit. Har bygd den opp rundt 2 stk 500VA trafoer og 4 stk standard 35A likeretterbroer (se bilde tidligere i tråden). Den er stabil og serdeles støysvak. Skal være enig i at mellomtone-romgjengivelse er det som imponerer først og kanskje mest. Etterhvert har jeg lagt merke til at den er har knall kontroll ved alle frekvenser og ved alle nivåer. Dvs. at dens rytmikk og tempo er serdeles god etter mine referanser. En annen egenskap den har, som jeg egentlig ikke har noen god ordbruk for, er at den "slipper" lyden lekende lett og at høyttalerne forsvinner og lyden er i rommet på en helt annen måte enn tidligere opplevd..... kanskje opplevd på en 300B med WE300B-rør samt RCA 5692-rør... 8)
Har planer om å teste den sammen med en "The Edge" forsterker til 80.000,- snart.  :eek:
Vanskelig å slå en 80.000,- kr- forsterker men jeg er helt sikker på at SKA har egenskaper som ikke forsvarer mellomlegget på ...tja, la oss si 72.000,-  ;D
Rapport kommer.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Takk for opplysningen om Zener dioden :)

C15 - C18 er 100n 100V condis, de er ikke merket med polaritet, er det samme hvilken vei disse står?
Det samme gjelder egentlig C6, C7 og C8, C9 også?

Ser ut som det mangler en 15K ohm motstand i settet også, er det noen steder i oslo sentrum man kan få tak i slike på en lørdag? Elfa har ikke åpent så jeg.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
C 8 og C 9 skal vende rigtigt da de er polariserede.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Takk for info, har prøvd å finne ut hva som er riktig polarisering på komponentene som skal i C8 og C9, uten hell. det eneste som står på dem er 104 og beina er like lange. Noen som vet?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Takk for info, har prøvd å finne ut hva som er riktig polarisering på komponentene som skal i C8 og C9, uten hell. det eneste som står på dem er 104 og beina er like lange. Noen som vet?
I følge "stuffing guiden" skal C8 og C9 være 10uF elektrolytter, men disse er nå erstattet med et par små blå 100nF kondiser, som er bipolare og kan settes hvilken vei som helst.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det giver god mening da dioderne skal afkobles for støj der i sagens natur er højfrekvent og her gør filmcaps en bedre jobb.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Da er loddingen av modulene nesten ferdig, med unntak av et par småting. Neste skritt blir å plassere alt i kabinettet, ble litt trangere en jeg hadde ventet, men det skal gå greit tror jeg :)

Legger ved ett bilde:

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Halloisen!
Ja nå har vi en 20-30 meter flott byggetråd, flere ferdige forsterkere. men ingen bilder? FY! ;) ::) ;)

IMHO
-Y

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg skal nok komme med billede på senere tidspunkt. :-[ :-[ :-[

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Jeg skal nok også få lagt ut bilder etterhvert.
SKA 150 moduler er ferdige, ElComp kassa står tom og klar til å huse 64 stk 5800uF.
Vurderer om jeg skal benytte standard bro eller et Schotty oppsett ?
SKA-pre er bestilt men lar vente på seg. Det gjør også det bestilte Dantimax phonotrinn- de skal begge inn i en Rotel Michi passiv pre som er som født til formålet: Ingen ledninger, bare ei svær gullplettert printplate med høykvalitets omskiftere og et 10K pot. Får selvfølgelig ekstern trafo.
(High Current Resorvoir.... ASVAN- Joule-A-Sick-Park, en strømforsyning må jo få navn og noen dioder ???? ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Mener ikke diodevalget er særligt afgørende i denne forstærker. Hvor der er særlig forsyning til indgangstrin eller i Pre og Cd spillere er det derimod særdeles vigtigt. Jeg bruger standardbro. Det er ellers en mega kondensator bank du får--imponerende. Forstærkeren har store mængder modkobling og er derfor ikke så krævende som umodkoblet forstærker.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Håber spole har lav modstand af hensyn til strømforsynings udgangsimpedans og så er det godt du ikke bruger de store lytter men flere små. Det skal nok blive godt.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
ER der nogen der ved om forstærkeren skulle have noget problem med belastning på 16 ohm liniært.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Hei,

Har nå fått montert alt inn i kabinettet og testet en og en kanal, de starter fint og bias spenningen er justert til 1,5V. Når jeg skal kjøre begge kanalene samtidig går den 2 amp. sikkringen jeg har montert på strømtilførslen. Er det rett og slett for liten sikkring?
Bruker en trafo på to strømforsyninger.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvor sidder den sikring, på primærsiden af trafo? Hvor stor er trafo og lytter?

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Hei,

Den sitter mellom strøm inntaket og soft-starten på primær siden. Det er 1000VA trafo og 80V standard 47000uF strømforsyning fra Greg.

Edit: Prøvde med en 4 ampere sikring, og da funket det fint :)

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Har litt problemer med å få stabil bias spenning på den ene kanalen, uansett hvordan jeg justerer den så "løper" spenningen enten oppover eller nedover. Kjøleriben er det såvidt lunk i, og Diodene D9 og D10 har god kontakt med kjøleribben.
Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Har utgangstransistorerne også god kontakt? Jeg syntes nu også det var vanskeligt. Andre konstruktører limer nogle af transistorerne i indgangen sammen for at stabilisere forstærkeren. 4 A sikring er stadig i underkanten, nu ved jeg ikke sekundærspændingen.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Hei,

Den sitter mellom strøm inntaket og soft-starten på primær siden. Det er 1000VA trafo og 80V standard 47000uF strømforsyning fra Greg.

Edit: Prøvde med en 4 ampere sikring, og da funket det fint :)
4 amper er alt for lite til en så stor trafo.. I jeg har 3 Adyton XP3 effektforsterkere og de har alle 1000VA trafoer og softstart. Og sikringene på strøminntaket er på alle 10A. I en annen amp jeg har har jeg 2 stk 800VA med 66000uF og bruker helst 10A sikringer på hver av dem også.. men minimum på slike trafoer er vel 6-6,8 A sikringer.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
De skal være skrudd ganske godt fast, men jeg får gå over og ettertrekke skruene i tilfelle.
4A er kanskje litt i knappeste laget, men den startet hvertfall opp med begge kanalene i drift.

Den ene kanalen er kjempe stabil og de er jo satt opp helt likt, så det er jo en mulighet at det er noe dårlig kontakt mellom transistorene. jeg får undersøke når jeg kommer hjem fra jobb.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ingen af mine kanaler er stabil , glider +- 20%. Jeg har kæmpe køleplader har du også det?

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Ja de er veldig store, 40cm lange, 16cm høye og 4 cm dype.
Problemet er at den ene kanalen er stabil, mens den andre ikke er det.
Skal prøve å forklare hva som skjer:
Jeg kan justere biasen til ca 1,4 - 1,5V da begynner volten å stige raskt til 2,5v ++ i løpet av 30 - 50 sekunder. Jeg tør ikke la den stige noe særlig mer enn det, for da ryker vel motstanden.
Justerer jeg den til under 1,4V så synker den jevnt og trutt til godt under 1 volt.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Rart. Bias varierer ganske mye hos meg også. Har stilt den til drøyt 3V men den vandrer helt opp imot 3,4 noen ganger. Jeg har brukt kjølepasta på de småtransistorene, så det skal være bra kontakt.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ja C.T det virker som du har et problem der. Du har åbnbart lavet 150 w version. Kan du hvise et billede af køleplade med den problematiske kanal? Er zobel kredsløbet loddet godt nok?

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Har nå gått over og ettertrukket alle skruene til transistorene og det ser ut til at det faktisk har hjulpet, får nå stabilisert begge kanalene :)
Takk for tipset Duelund.

Edit: Det er GB300D

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Ja nå er begge kanalene stabile på 2V, testet litt med musikk via en H/K AVR 7000 som pre amp, når jeg kjører en kanal av gangen så er det ingen during av noen art, men når jeg kobler begge kanalene til pre ampen så kommer det en lav bsssssss lyd i begge kanalene. Kan det være fordi jeg har loddet skjermen på interne signalkabler til ytterkåpa på rca terminalen? Er det anbefalt å gjøre det?

Har null DC på utgangen når jeg testet med en og en kanal.

Skal se om jeg kan få lagt inn et bilde av oppsettet.

C.T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.02.2007
Antall liker
58
Sted
Tvedestrand
Sv: Simple Killer Amp - Byggetråd

Hmm, her må det ha forsvunnet endel innlegg siden sist jeg var her.

Hvis jeg bare har høyttalerene tilkoblet SKAen er det totalt stille, ikke en antydning til sus engang, så fort jeg kobler til signalkablen uten forforsterker tilkoblet kommer suse/durelyden. Suselyden er der også når forforsterer er tilkoblet.
Det blir ikke værre når jeg kobler til forforsterker men heller ikke bedre. Susingen er konstant og øker ikke når jeg skrur opp volumet.
Noen som vet hvorfor denne susingen oppstår, og eventuelt hva som kan gjøres for å få den bort?
Har prøvd forskjellige signalkabler men samme problem på alle.

Topp Bunn