musicus skrev:
Jeg var innom kompaniet i dag, og la merke til at "Soul Mining" har fått nytt cover. Hvorfor har de skiftet ut original-coveret, og når skjedde det? En kjapp sjekk med Google avslørte at det også finnes et tredje cover, som er ganske likt det originale. Merkelige greier.
Først originalen, så det tredje som jeg heller ikke kjente til:
Rarere ting har nok forekommet mtp coverkunst, men jeg sliter med å se motivasjonen til å lage den versjonen som er i salg nå, og som du har kjøpt. Matt Johnson er kanskje ikke kjent for å være helt i vater, men...
Britiske raringer til side, jeg har dratt en ny Chet Baker-plate i hus. Og den er et noe snodig bekjentskap. Det er en ren instrumentalplate fra hans første skikkelige down-periode. I alle fall forstår jeg det slik ut fra liner notes som er skrevet av en som åpenbart hatet Chet intenst. Produsenten Orrin Keepnews bruker flere sider til å beskrive heroinisten Baker som et helvete å jobbe sammen med, og det stemmer helt sikkert. Blant annet beskrives den handlingen som satte den absolutte strek over samarbeidet med Riverside Records nøkternt og uten sentimentalitet. Baker rett og slett brøt seg inn på lageret til plateselskapet, med kumpaner ventende utenfor med en truck.
Litt spesielt med liner notes som rett og slett er ytringer av hat mot artisten. Keepnews skriver også at han ikke liker Bakers stemme. Til slutt siterer produsenten biografen James Gavin:
The paradox that fascinated me and a lot of people was, how could so much beauty come out of so much ugliness?
Opiater kan føre til personlighetsavvik av den mindre hyggelige arten, kan man si. :
Platen "Chet" er spilt inn i 1958-59. De som spiller med Chet er Bill Evans, Kenny Burrell, Herbie Mann, Pepper Adams, Paul Chambers, Connie Kay og Philly Joe Jones. Jeg har ikke tatt meg tid til å lytte til den enda, men den er rippet til HDD.
Cd-en er en del av en serie som heter "Keepnews Collection", en serie der Keepnew presenterer sine viktigste produksjoner på labelen Riverside. De platene han gav ut på Riverside fikk mindre oppmerksomhet enn platene han gav ut både før og etter, så de solgte ikke like mye. Det er i det hele tatt en fascinerende historie som står å lese på coveret, som også er en faksimile av originalcoveret.
I tillegg til de originale sporene er ni minutter lange "Early Morning Mood" lagt til som bonus. Er det noen som har en oversikt over andre låter som Chet Baker har komponert?