Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Det blir skjebnekamp i første runde. Carlsen mot Aronian, som regnes som den som kanskje har best sjanser til å møte Anand etter kommende kvalifiseringskamper for å utfordre verdensmesteren.
    Og Nakamura får anledning til å gjense Grischuk, det gleder han seg nok til ...

Kampstart klokken 13:30 i morgen.

Man kan lytte til bakgrunnskommentarer på chess.fm

Dersom du laster ned ICC Chess sin app på iTunes Store (og sikkert også fra andre app stores), kan du tegne deg for et gratis prøveabonnement på 1 mnd, og følge kampene der, på iPhone eller iPad.

Har man medlemskap i Playchess eller fullt medlemskap i ICC får man analyse med brett i synk.
    Det vil også være videooverføring fra selve turneringen.

Det finner du her: http://www.tatasteelchess.com/tournament/livegames. Som regel er kommentarene på engelsk, og slik at selv begynnere har utbytte av å lytte. ICCs kommentarer på chess.fm kan være veldig engasjerende, selv om de også har en tendens til å spore av.

Carlsen har vært heldig med trekningen, og har hvit mot alle sine potensielle utfordrere, med unntak av mot Kramnik.

Sjekk også www.sjakkfantomet.blogg.no

Round 1 - Saturday the 15th
    R. Ponomariov - A. Anand
    E. l'Ami - A. Giri
    J. Smeets - A. Shirov
    M. Carlsen - L. Aronian
    H. Nakamura - A. Grischuk
    M. Vachier-Lagrave - W. Hao
    I. Nepomniachtchi - V. Kramnik

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    Fin trekning for Magnus. Monsterparti allerede i morgen. En vinst og god start på turneringen vil bety MYE. Og omvendt...

Jeg er trygg på at Aronian også vil spille skarpt, selv med sort. Han er ikke typen som legger seg bakpå. Clash of the (young) Titans!

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    107
    Kommer til å følge turneringen på fics http://www.freechess.org/ i den grad jeg har anledning, siden det er der jeg spiller sjakk når jeg en gang i blant får ånden over meg.
    Her er nok kommentarene overlatt til de som måtte velge å stikke innom, men medlemskapet er gratis i all eve..
    Er spent på Magnus, særlig siden han har vist at han kan finne på å spille som en fra denne verden under OL.. :)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    572
    Er spennende å følge Magnus, jeg har vært fascinert av han i mangfoldige år nå. Spilte sjakk selv i noen år da jeg var yngre, en jeg kjenner spiller fortsatt og vi snakker tidvis om sjakk, via han fikk jeg vite om Magnus veldig tidlig (før han ble kjent). Trodde den gang aldri at han skulle bli verdensener, ikke en gang at han skulle kjempe i verdenstoppen (selv om min kamerat spådde akkurat dette).

Skal følge partiene, synes det er like fascinerende hver gang selv om det er på et nivå jeg ikke har sjanse til å vurdere så mye.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    Nei, hvem hadde trodd at Norge skulle fostre "vår tids" største sjakktalent? Lille Norge som aldri har vært noe mer enn en C-nasjon i sjakk. Sannsynligheten var mindre enn om Norge skulle vinne VM i fotball. At vi skulle få Magnus så tett etter Simen Agdestein var som å oppdage Ekkofiskfeltet på nytt. Synes nesten litt synd på talentfulle Jan L. Hammer som nesten er oppe på "Agdestein nivået" (relativt sett) men som var så "uheldig" å være født samme år som Magnus. Nesten litt sløseri av Vår Herre, dette. Vi kunne ha heiet på Hammer, Leif Erlend Johannessen, Urkedal og de andre "normalt gode" talentene, og vært såre fornøyd med en internasjonal sjakkstatus omtrent på nivå med den vi har i fotball.

Se på Magnus som en gave fra Caissa, sjakkgudinnen og nyt hans turneringspartier så lenge det varer. Mamma hadde Elvis. Jeg har Magnus.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Må tilstå jeg ble skuffet over at Magnus Carlsen ikke tok plassen han ble tildelt i Kandidatrunden for å finne en utfordrer til verdensmester Anand, men vi får respektere at han følger sin kjøreplan.

Tata Steel åpning i går, der spillernes plass i turneringstabellen ble avgjort med trekning. Aronian står og venter på sin plassering, mens Nakamura, Carlsen, Anand og Smets kikker på i bakgrunnen.

(To sjeler, samme tanke, pedal!)

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    He-he. Ja du synes sikkert også klokka går sakte nå.

-------

Vi ble alle dritskuffa da Magnus takket nei til VM sluttspill. Men må selvsagt prøve å forstå at det ligger dyptgående grunner til hans beslutning. Uansett må man akseptere hans rett til å velge/styre sitt liv og karriere.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    noen som spiller sjakk via skype her? jeg er ikke allverdens beste ,men gøy er det ihvertfall

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    He-he. Ja du synes sikkert også klokka går sakte nå.

-------

Vi ble alle dritskuffa da Magnus takket nei til VM sluttspill. Men må selvsagt prøve å forstå at det ligger dyptgående grunner til hans beslutning. Uansett må man akseptere hans rett til å velge/styre sitt liv og karriere.
    Svidler kommenterer live på chess.fm - det blir nok verdt å lytte til. Han er selv stormester og innsiktsfull - i tillegg til at han behersker engelsk på et engasjerende nivå.
    http://www.chessclub.com/chessfm/

(Og hva heter musikkstykket? Og hvorfor er det naturlig å spille det på et sjakknettsted?)

Shipov vil levere dybdeanalyser av Carlsen-Aronian. Her er det bare å gjøre refresh med jevne mellomrom, så kommer det nye trekk og kommentarer.
    http://www.chessintranslation.com/live-game/

Live Game Viewer her: http://live.tatasteelchess.com/c9/

Carlsen og Aronian er alt 10 trekk inne i en Skotsk åpning.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    Forsiktig turneringsstart på Magnus. Jeg tror han og Aronian har diskutert Skotsk åpning tidligere. Mener å huske det fra blitz-VM i Moskva. Det gikk i hvertfall fort unna, fram til Magnus flashet sin åpningsoverraskelse med lang rokade. En teoretisk nyvinning iflg databasene. Shipov mente endog at den virket å være spillbar i ettertid. Noen "novelties" har jo mer overraskelsesverdi enn varig verdi.
    Magnus sine intensjoner om stenhårdt kongeangrep var ikke til å misforstå, og jeg syntes det hele så lovende ut for vår mann. Imidlertid viste Aronian seg å være helt på høyden. Han fant de rette kontringstrekkene. Det viser bare hvor vanskelig det er å vinne partier mot de aller beste. Gutta spiller på Rybka-nivå, nesten uansett. Så Magnus måtte ta til takke med en moralsk seier, i og med at Aronian feiget ut med en forsert remisvariant i stedet for skarpt men uklart sluttspill.

Etterpå beskrev Magnus sitt parti som en åpningsfadese (!). Åpningen som jeg syntes var spennende, erklærte han altså som mislykket. Det viser vel bare hvor lite en sølle amatør skjønner når det kommer til stykket, he-he. Men moro lell å være tribunespiller!

Sortpartiet mot Shirov ble vel et lite antiklimaks.

Hadde ikke anledning til å følge helgens partier fra PC, men min nye HTC Desire Z er helt rå. Den makter å overføre analysene fra både chessok.com og chessbomb simultant, i hvert sitt bilde.

--------

I dag er Magnus storfavoritt med hvit mot unge Anish Giri (Elo 2686) som er ratet #52 i verden. Alt annet enn gevinst er skuffende her. Uff, håper ikke Magnus lar prestasjonsangsten prege spillet. Jeg husker da han forsøkte å valse over Caruana, en annen young gun, og nesten tapte hele partiet pga oportunistisk hvitåpning. Livet på tribunen er sånn sett mye behageligere!

Tvi, tvi!

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    I dag er Magnus storfavoritt med hvit mot unge Anish Giri (Elo 2686) som er ratet #52 i verden. Alt annet enn gevinst er skuffende her. Uff, håper ikke Magnus lar prestasjonsangsten prege spillet. Jeg husker da han forsøkte å valse over Caruana, en annen young gun, og nesten tapte hele partiet pga oportunistisk hvitåpning. Livet på tribunen er sånn sett mye behageligere!

Tvi, tvi!
    Ouch, 0-1

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, her vandret Carlsen udi dypt vann. Han må ha glemt forarbeidet ... Giri spottet muligheten straks, noe han vanligvis gjør, og dermed var det over.
    Andre gang Carlsen taper til noen som er yngre enn ham (sist var i Olympiaden i fjor).

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Faen det svei. Faen, faen, faen. Blir bank på kjærringa i kveld. Eller en løpetur. Beror på om hun treffer med middagen eller ei.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Kasparov used to lose an average of one game per year, the newspaper says.
    In the last three months Carlsen lost eight. What is the reason for that?

Kasparov:
    "He does not work as hard as he should. That is my only explanation.
    Working means to be constantly occupied by a subject, to keep your wits sharp and active.
    The way he lost against Anand in London was terrible. He should also have lost against Kramnik.
    The fact that he won the tournament in spite of this shows that he can do better.
    He is phenomenal at the board. And if he can work hard enough he will dominate chess."

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    3 runder rundt Ballerud golfbane med LZ @ BBC på iPoden. Så justerte jeg ned filteret på PlayChess så jeg fikk knust noen nybegynnere i et dusin lynpartier.

Sånn. Da har vi lagt runde 3 bak oss på en ikke-voldelig måte.

Tvi-tvi for i morgen!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi i gang med 5. runde i Tata etter hviledag i går. Magnus ligger håpløst langt nede på tabellen etter en smultring og tre remis. Fra nå av må stolpene komme!

Dagens motstander: Erwin l'Ami, hollender, 26år, ELO 2628.
    Magnus har hvit og bør absolutt vinne.

Følg partiet med analyser her: http://livechess.chessdom.com/site/
    (Klikk på Tata Steel 2011 A)

Go Magnus!

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    Hollenderen har fått opp en spennende stilling, hvor han kan kjøre på med massivt angrep mot Magnus sin kongestilling. Her kan alt skje. Dette blir ikke noe walk-in-the-park for Magnus...

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Merkelig hvor mye kraft som er gått ut av Carlsens spill etter at han nådde nr. 1 i rankingen ...

Tidligere ville han lekt med en spiller som l'Ami.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Te1 må ha vært en tabbe for svart. Dessuten har han tidspress. Dette ror MC i land.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Te1 var suboptimalt ja, og Magnus har et visst press mot sorts konge, men neppe
    nok om ikke Ami tabber seg ut. Håper jeg tar feil selvsagt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1

Ser ut som Magnus hadde litt tryllepulver igjen i bukselomma gitt!

EDIT: Spørs om det er nok til seier, dog.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    Hele sjakknorge holder pusten nå. Skal Magnus klare å få ballen i mål alikevel?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1
    47. h4. En serie suboptimale trekk nå, men fy faen dette er spennende!

Magnus har nerver av stål. Han slipper vel den a-bonden helt ned til 2. rad er jeg redd.

V

vredensgnag

Gjest
    Som en skrev på et forum jeg var innom. "The girl that Carlsen is exploring openings together with has to be something for his chess to have suffered this much!"

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Æsj, Magnus spilte Ta7, etter ....Sb5 må han finne noen nøyaktige trekk for å overleve og holde remis, kan bli hardt.

V

vredensgnag

Gjest
    Smeets sprakk her - ikke lett å se at g3 er å legge repet om egen hals. På den annen side ikke trekket som gjør meg mest komfortabel.

Men jeg ville sett l'Amis Se4+, for det brant jeg etter å spille selv ( i stedet for a3-a2 som ble spilt). Så nå ble det (litt) lys igjen for Carlsen.

V

vredensgnag

Gjest
    Der sprakk l'Ami. En viktig seier for Carlsen, nå får han løftet blikket.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.834
    Torget vurderinger
    1

Fram til 39. trekk var dette en ordinær forestilling. Og så eksploderte partiet! FY FADER dette var morsomt. Må ned i kjeller'n og hente meg en six pack så snart kona drar ut på skitur. En stor dag. Magnus er tilbake på vinnersporet.

EDIT: Hammer vant også i dag! Heia Norge!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Shit happens :-[

Vi var vist litt for raske med å friskmelde magnus. han dreit i buksa.

fra + 7.0 omtrent til = på noen få trekk. :( :(

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn