Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

KindOfBlue

Gjest
    Det gjør gjerne det!

Ser ut som om dette er remisdagen. Wang stakk av med en seier, med sort.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.625
    ;D ;D ;D

Nå fikk jeg en visjon:

Samme positur, Herodes Falsk, sjakkmester i Bragernes velforening

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Fanken å, nå er det blitt posta 2 bilder av usexy sjakkspillere den siste uka, på tide med en reprise av en som er litt mer fotogen.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som spiller sjakk på internett, via de mange sjakkforumene der ute?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    hadde 44000 partier på icc (mest bullet(1min)) , har også spilt endel på playchess samt start og kurnik.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Buffy skrev:
    hadde 44000 partier på icc (mest bullet(1min)) , har også spilt endel på playchess samt start og kurnik.
    Steike! Er du sikker på at det ikke er en null for mye i antall partier? Hva vil det si med "bullet", er det en slags tidsbegrensning?

Jeg spilte en del på Kasparovs forum for noen år siden. Det tok helt overhand. Værre en alkohol. Nesten i hvertfall. Måtte til slutt slette programvaren, så jeg ikke sølt bort arbeidsdagen. Har lastet ned playchess nå for bedre kunne følge MC sine partier framover. Det lar seg gjøre også i demoversjon (uten betaling). Spørs om jeg tør betale/åpne profil...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Ja, følger spent med. Etter 32 trekk står Magnus best og har dessuten tidsfordel. Jeg er optimist. Brukbare sjangser for at han får seg en etterlengtet gevinst nå!

Tvi tvi.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    Buffy skrev:
    Steike! Er du sikker på at det ikke er en null for mye i antall partier? Hva vil det si med "bullet", er det en slags tidsbegrensning?

Jeg spilte en del på Kasparovs forum for noen år siden. Det tok helt overhand. Værre en alkohol. Nesten i hvertfall. Måtte til slutt slette programvaren, så jeg ikke sølt bort arbeidsdagen. Har lastet ned playchess nå for bedre kunne følge MC sine partier framover. Det lar seg gjøre også i demoversjon (uten betaling). Spørs om jeg tør betale/åpne profil...
    44000 er riktig antall.

Bullet: http://www.chessclub.com/help/bullet

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Verden hadde vært et bedre sted å være hvis flere spilte sjakk:

Fra Susan Polgars sjakkblogg: One of the questions someone asked me this past week is why am I so passionate about chess? It is an excellent question, and the answer is quite simple.

I grew up in an average-income-level family in Budapest, Hungary. Average in Budapest is equivalent to poverty level in most of the United States. But I had something money couldn't buy, something money wasn't needed for: I had love and support from my parents. And my parents instilled in me the belief that I could do anything if I put my mind to it.

I was 4 years old. I was looking for a new toy to play with and came across an old chess set. My father taught me how the pieces moved, and soon after, I won the Budapest Girl's Under 11 Championship with a perfect score of 10-0. With my parents' support, and with dedication, chess quickly became my most favorite thing to do.

I quickly learned at that young age that in addition to socio-economic status, chess transcends age, race, gender and religion. And I later began to discover beauty in chess. Chess is fun, sure. But it offers so many benefits.

According to various researchers, students who regularly take classes in chess improve general test scores by 17.3 percent, compared to only 4.6 percent improvement for children participating in other enrichment activities. Chess is especially helpful in math, science and reading. And in some 30 nations across the globe - including Brazil, China, Venezuela, Italy, Israel, Russia and Greece - chess is incorporated into the country's scholastic curriculum.

In fact, chess can help children improve in critical and logical thinking, focus and concentration, creativity, problem solving, planning ahead, self-esteem, self-confidence, verbal aptitude, cognitive development, memory, decision-making, responsibility, sportsmanship, advancement in spatial and numerical and administrative-directional abilities, cultural awareness and so much more.

(Mine uthevelser)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    MAGNUS MED DAMETEKKE I DAG
    ;D

2 damer er lettere å handtere på brettet enn i det virkelige liv. (Sitat fra Nettavisen).

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Fantastisk underholdene parti idag, men Magnus holdt på å sette bort seieren med .31.....e2? , hadde Teimor funnet 32. Dd7 hadde
    han kunnet klare remis, (dog med sterk tidsnød hadde det kanskje blitt tap uansett).

Magnus blir skjekket ved inngangen før start:

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.984
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dopingkontrollør?

Tenker de får seg en overaskelse en dag når Magnus får sjeggvekst - ANABOLE :)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Hei, velkommen tilbake Boffen, hvorhen du nå har vært. ;D

Ja PÅ TIDE at Magnus fikk litt glid i et parti. Fikk ikke logget meg på før de var i 27. trekk. Litt av en thriller fram til like før tidskontrollen. Så falt overføringen ut!!! da Radjabov hadde kun 30 sekunder igjen på 10 trekk eller noe sånt. Det var nervepirrende. Trodde først stillingen var utlignet, før jeg så 2 - to - sorte damer på brettet.

Ja, jeg leste om den evige sjakken. Det er det som gjør disse turneringene så underholdende. Når computerforberedelsene slutter og spillernes egne vurderinger tar over.

Får håpe dette partiet gir Magnus nødvendig inspirasjon til gjenværende 6 partier. Mye kan skje. Han kineseren har forresten spilt solid så langt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Fin link!

Jeg fikk ikke fulgt partiet live, så interessant med denne gjennomspillingen. Han kommenterer og illustrerer så selv en amatør som meg kan følge med i svingene. Virker som han snakker uten særlig redigering (han nevnte bl.a. ikke hvits mulighet til evig sjakk rett før tidskontrollen). Larry vurderte Magnus 19. trekk Da5 som en teoretisk nyhet. Artig.

Synd at Magnus ikke har fått spille flere slike sjangserike partier. Virker som de andre deltakerne er mer enn godt fornøyd med remis mot Magnus, og spiller deretter. Så honnør til Radjabov som valgte å bli med på leken i dette partiet.

Etter dagens remis så begynner det å haste for Magnus hvis han skal innfri favorittstemplet...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Endelig et parti med litt smell i. Dette kan bli heftig!

Nå spiller Magnus hvit mot engelskmannen Adams. (En litt original fyr, tror jeg. Har lest noen uvanlige historier om han).

Følg partiet live her: http://chessok.com/broadcast/live.php?bcast=127&game=0(Velg 2008 + Baku + runde 12 + det aktuelle partiet)
    -Det fine her er at de kjører en toppspekket PC analyse, slik at du fortløpende får oppdatert Rybka score i partiet, helt opp i dybde 21.

Måtte den beste vinne! (Magnus altså).

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Magnus har ofret materiell og ligger kvalitet under (byttet tårn mot løper) for å få mer aktivt spill. Dristig gjort. Nå er det "alt eller intet"!

K

KindOfBlue

Gjest
    Tror ikke Carlsen skal satse på samme flaks han hadde her:

K

KindOfBlue

Gjest
    Dagens er jo et parti som må spilles gjennom noen ganger. Utrolig!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    KindOfBlue skrev:
    Dagens er jo et parti som må spilles gjennom noen ganger. Utrolig!
    Magnus vinner idag igjen, siste parti og havner på 3 delt førsteplass.

Han får med seg €24000 for 14 dagers arbeid, ikke så halvgalt.

sluttstilling:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Virker svært jevnt i toppen. 5/13 til sisteplass og 8/13 for første. Eller er dette egentlig en stor forskjell siden så mange partier ender i remis? Sistemann har jo like mange seire som førstemann på listen også, men litt mindre flink å slippe inn mål og holde remisen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Har kost meg masse med gårdagens og dagens partier. Spilt gjennom flere ganger på forskjellige nettsteder med kommentarer og analyser. (Har blitt litt mer kjent i den store sjakkverden som er på internett). Fantastisk underholdning, rett og slett.

Synes han har fått god kontroll på tidsbruken sin i denne turneringen. Han hadde vel ikke tidsnød i et eneste parti. Samt at han i et par parti bevist kompliserte når motparten hadde lite tid igjen (feks mot M. Adams igår).

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Fine bilder, nesten studieaktige noen av dem. Ellers er det mye amatørfotos å se fra disse turneringene på nettet. Linken til Agdestein intervjuet spares til en kjedelig dag på jobben.

-------

Sukk. Så var turneringen over for denne gangen. Blir et vakum når det brått er slutt, etter å fulgt med i 13 intense runder. Har klikket rundt på "alle" linker og hjemmesider i kjølevannet av Baku. Nå gjenstår bare bloggen til Magnus for runde 13.

Neste blir vel 8 runders hurtigsjakk duell på bortebane mot Leko, i slutten av mai. Så vidt jeg har skjønt så blir også den gjenstand for proff dekning over internett.

K

KindOfBlue

Gjest
    En dag er dette kanskje et bilde av to verdensmestere. Når du ofrer kvalitet slik Carlsen gjorde, på dette nivået, og har kontroll på seieren, så kan alt skje! Sier noe om potensialet til dette fenomenet.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Av bildet ser det ut som Magnus allerede har vokst fra Karpov.
    ;D

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Torsdag 8.5 starter M-Tel masters.

deltakere:

Topalov , Bulgaria
    Aronian , Armenia
    Ivanchuk, Ukraina
    Radjabov, Azerbaijan
    Bu Xiangzhi, Kina
    Cheparinov, Bulgaria

Favoritt i mine øyne er Aronian.

http://www.mtelmasters.com/

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    Neste blir vel 8 runders hurtigsjakk duell på bortebane mot Leko, i slutten av mai. Så vidt jeg har skjønt så blir også den gjenstand for proff dekning over internett.
    The 3rd International Chess Tournament 'AEROSVIT-2008' will take place 7th-20th June 2008 in Foros, Crimea, Ukraine.

Participants: Carlsen Magnus g NOR 2765, Svidler Peter g RUS 2746, Ivanchuk Vassily g UKR 2740, Shirov Alexei g ESP 2740, Karjakin Sergey g UKR 2732, Jakovenko Dmitry g RUS 2711, Alekseev Evgeny g RUS 2711, Eljanov Pavel g UKR 2687, Volokitin Andrei g UKR 2684, Nisipeanu Liviu-Dieter g ROU 2684, Van Wely Loek g NED 2676, Onischuk Alexander g USA 2664. Average rating 2711.7

http://www.ukrchess.org.ua/aerosvit2008/

http://www.ruschess.com/

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Boffen skrev:
    Torsdag 8.5 starter M-Tel masters.

deltakere:

Topalov , Bulgaria
    Aronian , Armenia
    Ivanchuk, Ukraina
    Radjabov, Azerbaijan
    Bu Xiangzhi, Kina
    Cheparinov, Bulgaria

Favoritt i mine øyne er Aronian.

http://www.mtelmasters.com/
    Endelig en arrangør med proff hjemmeside som sjakkverden kan være bekjent av! Her får man lyst til å klikke rundt og studere kamphanenes historikk og meritter. Ser fram til uavbrudte internettoverføringer.

Bulgaria er tydelig stolt av sin fhv. verdensmester, og får tunge sponsorer til å stille opp. Landets president Georgi Parvanov åpner turneringen og er dens offisielle beskytter.Topalov får følge av sin gamle sekundant Ivan Cheparinov, så arrangørlandet håper selvsagt på hjemmeseier.

Når Magnus blir verdensmester skal vi faen ta ha superturnering med hele verdenseliten på Holmenkollen Park med Telenor som hovedsponsor og live overføring på radio og TV. Med Magnus sin framdrift, så blir det kanskje Jens som får æren av å være turneringens høye beskytter. Simen Agdestein er gift med AP-dame på tinget, så det blir det sikkert en ordning på.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Fra dagens (8.5) Chicago Tribine:

"Chess World's New Star Takes Unusual Approach

By SHELBY LYMAN

There is a new star in the chess firmament.

At 17, chess wunderkind Magnus Carlsen of Norway is showing the mastery and consistency of basketball's
    Michael Jordan and golf's Tiger Woods.

In his last three major tournaments, Carlsen has significantly outscored Vladimir Kramnik and Veselin Topalov,
    two former world champions. In the same events, he has also bettered the current world title-holder,
    Viswanathan Anand, albeit by a narrower margin.

How can this be?

How can a 17-year-old striving in today's brutally competitive environment manage to achieve results that eclipse
    those of Bobby Fischer and Garry Kasparov at a comparable age?

In contrast to the two titans of the game, who were both known for their monastic approach, Carlsen surprisingly
    devotes only three hours a day to chess when he is not competing.

Interviews reveal a remarkably relaxed, ironic, self-deprecating approach which seems in
    part to reflect an unflinching and rare objectivity.

Evaluating his own performance after a 2006 blitz tournament in Moscow, he explained:
    "Normally I have a hard time getting started. I move too slowly and overlook things, but I get better toward the end."

Carlsen's calmness belies his competitive nature.

In a game that is heavily driven by emotion and psychology, he has the steadfast and mysterious temperament of a champion. "

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel like før de drar i gang i Bulgaria.
    Toppoppgjør allerede i 1. runde: Levon Aronian, hvit mot hjemmefavoritten og eks-verdensmester Veselin Topalov

Link til partiene: http://sofia08.soloajedrez.com/
    EDIT: Her er en nyttig link med løpende Rybka analyser på alle 3 partier: http://chessok.com/broadcast/live.php?bcast=122&game=2. Klokkene henger dog ikke med.

--------------

Ser de har annen betenkningstid. Klokkene står på 90 minutter. Er det sånn da at de må spille litt kjappere enn "normalen" på 40trekk/2 timer?
    EDIT: RATE OF PLAY - Time control - 90 min for 40 moves + 1 hour to the end of the game.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    Nå er det vel like før de drar i gang i Bulgaria.
    Ja snart nå, 15.00 EEST (Eastern European Summer Time)

det skulle vel være omtrent ved to tiden i Oslo.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn