Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Aronian tapte gitt. Da jeg logget meg ut ved noen og tyve trekk, så var stillingen kliss remis. Han må ha gjort en generaltabbe i sluttspillet. Ja, ja. Han gjør i hvert fall ære på vertskapet...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Ja, mange kloke hoder og interessante personligheter innenfor sjakken. Tenker ikke da bare på oss her på Off-Topic.

-------------

Hviledag i Sofia i dag etter halvspilt turnering.

Vassily Ivanchuk har gjort en kanonturnering så langt, med 5 strake vinstpartier. Sensasjonelt bra faktisk. Han er ellers kjent for å være nervøs og bukke i pressede stillinger. Topalov ligger på andreplass med 3,5 poeng. Aronian har skuffet stort med kun 1,5 poeng. Blir spennende å se fortsettelsen.

Åpenhjertig intervju med Veselin Topalov, hvor han blant annet kommenterer Magnus Carlsen sine verdensmestertakter: Everyone is talking about Carlsen at the moment. What do you think of him?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Turneringen er over og overlegen vinner er Chuky.

Og jeg da som tippa Aronian som vinner, han kom siste. Ush.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fulgte alle M-Tel rundene. En fascinerende turnering som viser hvilken konkurransesport sjakk er. Kinesiske Bu ble hakkekylling men slo allikevel Topalov som var toppseedet. Aronian, som slo ut Magnus Carlsen i VM-kvalifiseringen og som har superspilt i siste par turneringer, ble sistemann. Ivanchuck gjorde sitt livs turnering i en alder av 39.

Det viser hvor lite som skiller disse toppspillerne, og hvor mye dagsform og konkurransepsyke spiller inn. Det så vi jo også med Magnus i Baku, hvor han spilte forholdsvis uinspirert i mange partier. Før han giret om og spilte som en gud i de 2 siste, med kvalitetsoffer og prestasjon som vekket oppmerksomhet verden over.

M-Tel var selvsagt bare pausemusikk foran neste Magnus turnering. Jeg begynner å få abstinenser allerede. Det er vel en uke til matchen mot Leko? Den blir interessant. Leko er jo så forbannet solid. Her må Magnus rett og slett trylle fram magien for å vinne. En slags lakmustest på om det bor en verdensmester i Magnus.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    pedal skrev:
    En liten sluttspill nøtt. Hvit trekker og vinner:
    Hvit: d6 - d7 sjakk
    Sort: E8 x d7
    Hvit: F6 x F7

og hvit får dronning i E-raden.

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Vinner man på det? Må ikke hvit beskytte bonden (og dermed dronningen) med kongen først?

Lenge siden jeg spilte sjakk. :-\

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    pedal skrev:

Ja, det trodde jeg også. Med så spiller sort Se5+. Hvis da hvit Kf8, så Sg6+ og han kan ta hvits E bonde...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hehe, så ikke den, for mye grandprix i stua nå.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    oddgeir skrev:
    pedal skrev:

Ja, det trodde jeg også. Med så spiller sort Se5+. Hvis da hvit Kf8, så Sg6+ og han kan ta hvits E bonde...
    Sjakknøtten er fortsatt uløst. Oddgeir fant nesten løsningen. Det gjenstår en liten detalj. Noen som finner den?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvit trekker g5-g6 først.

Sort må slå denne - ellers går den i mål på g8 - altså, f7 eller h7xg6 - likegyldig med hvilken av de to Legg merke til at da blir det stående en sort bonde på feltet g6.

Deretter Oddgeirs trekkserie - med den vesentlige forskjellen at sort ikke lenger kan forsvare seg med springersjakk på g6 - ettersom det står en sort bonde der fra før av.

Tror jeg.

PS: Verre enn jeg trodde - denne. Men jeg holder på g5-g6 først og at sort må slå den - ellers slår hvit videre på f7 med bonden - med sjakk - og løpet er kjørt for sort. Bonden skal altså ikke rett frem mot g8.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Bra Uffe. Helt riktig resonert og velkommen hit til de kloke hoders tråd her på forumet!

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.059
    Sted
    Porsgrunn
    Blir spennende nå på søndagen for da er Magnus i gang igjen. Stedet er http://www.ukrchess.org.ua/aerosvit2008/index_e.htm og deltagerene er i ratingrekkefølge

1. Carlsen, Magnus g NOR 2765
    2. Svidler, Peter g RUS 2746
    3. Ivanchuk, Vassily g UKR 2740
    4. Shirov, Alexei g ESP 2740
    5. Karjakin, Sergey g UKR 2732
    6. Jakovenko, Dmitry g RUS 2711
    7. Alekseev, Evgeny g RUS 2711
    8. Eljanov, Pavel g UKR 2687
    9. Volokitin, Andrei g UKR 2684
    10. Nisipeanu, Liviu-Dieter g ROU 2684
    11. Van Wely, Loek g NED 2676
    12. Onischuk, Alexander g USA 2664

Ifølge den utmerkede siden http://chess.liverating.org/ er Vassily Ivanchuk per dags dato høyere rangert en Magnus. Denne siden beregner liveratingen til alle spillerene over 2700. Siden denne siden er garantert nevnt her er det vel riktig å nevne at den har skiftet URL for noen dager siden.

Uansett spennende blir det ihvertfall og heier på Magnus gjør vi vel alle?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Ja, AEROSVIT 2008 kommer til å bli spennende å følge med på.

Magnus klarte å bryte "forbannelsen" mot Leko, med 5-3 seieren i denne innbyrdes eksklusive matchen i Leko's hjemby. Skjønt det var jo hurtigsjakk, og litt cowboyspilling utover i partiene etter hvert som tiden ble knapp. Derfor spennende nå å se hvordan Magnus presterer i en tradisjonell ratet turnering med bedre betenkningstid. Ivanchuck er vistnok i sitt livs form. Han tok nylig skalpen til regjerende verdensmestrer Anand i en hurtigsjakk turnering, og vant før det overbevisende over tidligere verdensemster Topalov i M-tel turneringen. Så her står Magnus foran en formidabel motstander. Resten av feltet er ikke å blåse av det heller. Ivanchuck er forresten 39år. Magnus 17år. Hvis det er slik at man er på topp først som 39 åring, så kan vi trygt si at Magnus kan se fram til mange gode år på sjakktronen!

Har du noen god gratis link for live overføring av partiene som begynner på søndag?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    pedal skrev:
    Bra Uffe. Helt riktig resonert og velkommen hit til de kloke hoders tråd her på forumet!
    Hehe - det med "kloke hoder" likte jeg. Det skal likevel innrømmes at jeg fikk god hjelp av deg, da du antydet hvordan sort kunne redde seg med springeren.

Underbevisstheten har ikke riktig sluppet taket i oppgaven - den er enda dypere enn jeg fikk inntrykk av første gangen. Jeg er av dem som kommer sent, men godt.

Altså - for å oppsummere min første innskytelse:

1. g5-g6, f7xg6
    2. d6-d7 sjakk, Ke8xe7
    3. Kf6-f7, Sd3-e5 sjakk
    4. Kf7-f8 - og hvit får dronning i neste trekk, og sort er ferdig.

Men:

1. g5-g6, Sd3-e5 - forhindrer både g6xf7 sjakk og d6-d7 sjakk. Hvis hvit prøver dette, vinner sort.

Hvis hvit prøver seg med å slå springeren med kongen, kommer sorts a-bonde først i mål og det er igjen sort som vinner.

Derfor:

2. g6-g7, a3-a2
    3. g7-g8 (=D) sjakk, Ke8-d7
    4. Dg8-a8 - og bonden i a-linjen går tapt og etterhvert også partiet for sort.

Det skulle ta vare på alle eventualiteter.

Bank i bordet.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.059
    Sted
    Porsgrunn
    Som alltid sender Chessdome http://www.chessdom.com/ fra turneringen. De har alltid to kommenterte partier fra slike turneringer. Kan vel også regne med at at samtlige partier sendes på turneringens hjemmeside
    http://www.ukrchess.org.ua/aerosvit2008/index_e.htm.

Snakker du russisk er vel http://www.chesspro.ru/ den aller beste siden, ingen over, ingen på siden. Hvis ikke kan du vel bruke Babelfish til å oversette med.

Det dukker vel opp noen nye linker underveis, er ett par til men kommer ikke på navnene deres.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Altså - for å oppsummere min første innskytelse:

1. g5-g6, f7xg6
    2. d6-d7 sjakk, Ke8xe7
    3. Kf6-f7, Sd3-e5 sjakk
    4. Kf7-f8 - og hvit får dronning i neste trekk, og sort er ferdig.

Men:

1. g5-g6, Sd3-e5 - forhindrer både g6xf7 sjakk og d6-d7 sjakk. Hvis hvit prøver dette, vinner sort.
    Gode sjakknøtter har ofte "dobbel bunn", og de råeste er direkte studieaktige. Denne oppgaven fant jeg på hjemmesiden til en lokal sjakklubb. Den var brukt som innsendingsoppgave til påske, eller noe sånt.

Tilbake til oppgaven:
    1. g5-g6, Sd3-e5
    2. g6xf7+, Se5xf7
    3. d6-d7+!,Kxd7 (trekktvang)
    4. KxSf7, a3-a2
    5. e7-e8=D med sjakk og vinner fordi hvit dronning rekker å ta sort bonde a2.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser det nå - når du påpeker det.

Da har du forhåpentligvis ikke flere - verken enkle eller doble - "bunner" på lur.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Magnus slo Ivanchuk i dag!

Kudos til eksentrikeren Ivanchuk som spilte for å vinne i dag. (Ellers er det vanskelig for Magnus å briljere når motstanderene spiller for poengdeling). Det trengs to i tango, som kjent.

Fulgte partiet via mobil på stranda, så har ikke fått analysert det hele. Men virker som Magnus spilte veldig solid og innkasserte en fair gevinst.

En perfekt start på turneringen i Aerosvit for Magnus!

-------------

Powersuiten til Chucky hjalp ikke mot Magnus, som spilte i fotballtrøye. Bagasjen til Magnus og faren har vært borte siden de landet med fly på fredag.

Vedlegg

M

Morpheus

Gjest
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Kjekk tråd dette :). Underfundig den siste nøtten btw!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    I 2. runde spilte Magnus en forholdsvis rask og fredelig remis med svart mot en av de andre toppratede spillerne, russeren Peter Svidler. Etter dette var jeg litt i villrede. Var Magnus i toppslag i denne turneringen, eller ikke? Derfor var spenningen på topp foran dagens 3. runde.

MAGNUS SPISER EN LOEK
    Magnus med hvit mot Nederlands sjakkstjerne Loek Van Wely. Magnus hadde fordel av å spille med hvit. Det er verdt nesten en ”halv bonde” i og med at man har tempofordel + overraskelsesmomentet. Men etter fullført åpningsfase så hadde Magnus spilt bort åpningsfordelen sin. Videre inn i midtspillet var det flere kommentatorer som mente at Loek stod marginalt bedre i en ellers jevnbyrdig og ”kjedelig” stilling. Loek oppfordret endog til remis gjennom trekkgjentakelse. Men Magnus ville ikke han noen remis, nei, og spilte resolutt videre.

På tur inn i sluttspillet varsler ekspertkommentatorene på ymse sjakksider at dette er kliss remis. I følge alle PC-programmer har Magnus ingenting å hente. Den norske heiagjengen på internett er lettere skuffet. Men så henter Magnus fram tryllestaven! Han har psyket ut Loek tidligere, og vet at han kan gjøre tabber i tidsnød. Når Loek begynner å få lite tid igjen, så gjør Magnus noen lynraske trekk. Loek klarer ikke å trekke like raskt og må tenke litt mer. Plutselig har han bare få minutter igjen, og akkurat da gjør Loek et par suboptimale trekk, som Magnus nådeløst utnytter til sin fordel. Vips står Magnus til gevinst! Resten er teknikk, som det heter i sjakken, og Magnus vinner denne thrilleren av et parti.

Dette er mesterlig spill, ikke minst på det psykologiske plan. (Magnus er 17år, Van Wely er 35…) Her viste Magnus sin ekstreme vilje til å vinne. Han har ikke bare et medfødt talent for sjakk. Han har et ”killer” instinkt på nivå med en verdensmester i tungvektsboksing, og en konsentrasjonsevne på nivå med Ole Einar Bjørndalen på siste standplass. Magnus går iskald inn i tidsnøden, selv i de mest kompliserte stillinger, og fritter ut de mest rutinerte sjakkspillerne i verden. Fy faen dette er gøy å følge live via internett. Fotball-EM og sommer OL kan bare gå og legge seg når Magnus storspiller i slike turneringer som dette.

-----------------

KOMMENTAR TIL FOTO:
    Magnus spilte 3. runden i standsmessig dressjakke. (Den ligner litt på min gamle konfirmasjonsjakke, uten sammenligning for øvrig). Magnus spilte runde 1 og 2 i en svett gammel T-skjorte fordi Baltic Air rotet bort bagasjen. Jeg tenkte et øyeblikk at dette var et gufs fra sovjettiden med KGB som gjennomsøkte bagasjen etter hemmelige notater og med Uri Geller på tribunen og greier. Ukraina het jo ikke Lillerussland for ingenting… Men bagasjen kom endelig fram og min paranoia ble gjort til skamme. Henrik Carlsen sier de har fått nyoppussede rom og fyrstelig behandling, forøvrig.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    4. runde: Magnus spilte i dag et parti som går inn i sjakkhistoriebøkene for hvordan pine ut en gevinst av et sluttspill som for "vanlige" stormestre er remis.

Magnus hadde svart mot Pavel Eljanov. Etter åpningsspillet hadde Magnus utlignet hvits åpningsfordel. Godt inn i mellomspillet hadde han fremdeles ikke klart å få noe særlig overtak på brettet. Men han hadde spilt såpass skarpt og nytt, at Pavel hadde brukt (for) mye tid. Sånn sett ikke ulikt partiet i 3. runde. På tur inn i sluttspillet klarer Magnus å opprettholde kompleksiteten i stillingen. Pavel hadde da cirka kun 15 minutter igjen på siste 15 trekk fram til tidskontrollen ved 40 trekk. Pavel holder stand, så vidt, men gjør så et par unøyaktigheter med bare få sekunder igjen på klokka. Magnus hugger da nådeløst til og klarer å få en betydelig fordel. Men sluttspillet er megt komplisert og de fleste komentatorer tror at dette går mot remis. Men Magnus gir ikke opp. (Han gir aldri opp, faktisk, hvis det er snev av mulighet i en stilling).

Partiet spilles i ytterligere 40 trekk, og Pavel gir ikke opp før etter 80 trekk. Da har de spilt uavbrutt i 5,5 timer. Snakk om maratonparti! Sluttspillteknikken til Magnus i dette partiet er så presis at komentatorene knapt har sett maken. Dette partiet kommer til å bli sluttspillpensum for senere generasjoner sjakkspillere.

Spenningen etter tidskontrollen og fram til det 80. trekket gjorde meg helt svett. I motsetning til Magnus så hadde jeg skjortebytte. He-he.

Hvor skal dette ende, boffen?

Får ikke håpe Magnus er helt utmattet foran partiet mot Shirov i morgen. Han er jo en hard negl.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt at dere likte den forrige sjakknøtten. Her er en ny. Den er tatt fra en historisk partiavslutning. Jeg husker ikke i farta navnet på spillerne, men han som vant er i hvertfall en av de legendariske mesterne i sjakkens historie.

---------------

Altså: Sort konge står utrygt, og sort har nettopp gitt seg selv litt ryggdekning med løpertrekket g7. Trodde han. Hvit er i trekket og setter matt i 4 trekk. Hvordan skjedde det?

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    med springertrekket g7. . Hvordan skjedde det?
    Er ikke g7 en løper da, eller er det noe terminologi her som ligger over min forstand?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg legger hodet på blokken igjen:

1. Kg2-g3

Truer:

2. Lc2-g6 sjakk, Kh5-g5
    3. h2-h4 sjakk , sort kan slå denne en passant, men da følger
    4. f2-f4 sjakk og matt

Hvis sort prøver:

1. ...., Kh5-g5

kjører hvit bondetrekkene først - og avslutter med løpertrekket til g6 med matt.

Tror jeg.

PS:

Sort kan svare på hvits første trekk med

1. ....., Lg7-e5 sjakk,

men da slår hvit denne med tårnet, med sjakk. Sort konge må da gå til h4, hvoretter hvit trekker løperen til g6, og tårnet setter matt i neste trekk Te5-h5 matt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Takker. Gikk litt fort for seg. Som belønning skal du få æren av å løse sjakknøtten først Deph! Ser vist ut som om alle de andre er på fotballkamp eller noe lignende unyttig.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Jeg legger hodet på blokken igjen:
    1. Kg2-g3

Truer:
    2. Lc2-g6 sjakk, Kh5-g5
    3. h2-h4 sjakk , sort kan slå denne en passant, men da følger
    4. f2-f4 sjakk og matt

Hvis sort prøver:
    1. ...., Kh5-g5
    kjører hvit bondetrekkene først - og avslutter med løpertrekket til g6 med matt.
    Bra Uffe. Du tenker som en kommende verdensmester!

Konge g2-g3 legger løkka rundt halsen på sorts konge.
    Sort har et siste sprell, som er tårn a7-a5.
    Og så blir det matt slik som du skriver: Med løper til g6 med sjakk, og deretter matt med enten f eller h bonden.

En vakker avslutning på et langt parti!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    magnus er nå verdens sterkeste spiller.

han herjer.

sportsrevyen, akersgata og folk flest (bermen) skjønnner ikke no.

Fra Chessbase:

"Carlsen's performance in the five games so far is 3099, i.e. you could reasonably expect a player of that rating to achieve 4.5/5 points against the opposition Magnus has thus far faced. And if the tournament were abandoned right now he would be number two in the next world rankings, with a rating of 2792, just six points behind the leader Vishy Anand (and four points ahead of Vladimir Kramnik). Words fail us..."

http://chess.liverating.org/

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Litt basic om "ELO" poeng:

ELO er et felles ratingsystem for alle registrerte sjakkspillere i verden. Systemet administreres av FIDE, det internasjonale sjakkforbundet. Du blir innmeldt gjennom din lokale sjakklubb og får poeng hver gang du deltar i en "rated" turnering, være seg lokalt eller internasjonalt. Generelt så får du plusspoeng når du vinner og minuspoeng når du taper. Systemet er progresivt, i den forstand at du får flere poeng hvis du spiller "over forventning". Altså mange poeng hvis du vinner over en høyt rangert, og omvendt. Spiller man "på det gjevne" så står ratingen stille.

FIDE publiserer ny "offisiell" liste hvert kvartal. Imidlertid er det en nordmann som drifter en hjemmeside med "liverating". Han har altså kombinert sin interesse for sjakk og data, og laget en liste over de 30 beste spillerne i verden, som oppdateres nesten daglig med partiresultater fra hele verden. Denne listen er blitt en uoffisiell referanse for sjakkverden og blir ofte referert. (Forøvrig uforståelig at FIDE ikke drifter en tilsvarende hjemmeside. Har de gamle pampene i FIDE ikke hørt om Excel og internett?).

Magnus har sust oppover denne adelskalenderen de siste årene, med en hastighet som ingen andre i ELO systemets historie. I fjor husker jeg han var på ca 13. plass. I vår var han oppe på 6. plass. Nå er han uoffisielt på 2. plass! Kun regjerende verdensmester Anand står i veien for Magnus nå.

Magnus har hatt ytterligere et utviklingssprang nå i 2008. Hans spill i første halvdel av den pågående Aerosvit utgjør (isolert sett) en ratingprestasjon på over 3000!

I øyeblikket (etter 6 runder i Aerosvit) er Magnus nå oppe i 2791 ELO poeng. Kun 6,7 poeng bak Anand.

Når går Magnus forbi Anand?
    Når sprenger Magnus 2800 grensen?
    Blir han den første i verden over 2900?
    Vil han noensinne klare 3000?

-Følg med selv på denne linken: http://chess.liverating.org/ Velger du "Track" og "Bar view" så får du tabellene slik som vedlagte foto.

Hurra for Magnus og Norge!

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Ja, steike for et parti! Er helt svett i handflatene etter å ha fulgt dette live via PC. Ble noe tull med overføringene på slutten, så skjermen viste tap til Magnus. Sjokk! Men så hadde han full kontroll inntil det siste, når rumeneren gav opp i tapt stilling og tapt på tid.

Dette var ren utklassing av Magnus. Nisipean sølte bort åpningsfordelen på få trekk. Kastet så bort 1 time med verdifull betenkningstid. Så kliner Magnus til med å ofre kvalitet, og ruller over Nisipean på få trekk. TKO! Det var noe vinglete og nølende med Nisipean, allerede fra start. Virker som Magnus psyket han ut fra start.

Ja, ja. Nå kommer det til å koke over på all verdens sjakkfora der ute.

HEIA NORGE!

Simen Agdestein var forresten på NRK fredag og kommenterte Magnus sine bragder på nyhetene. Aftenposten fulgte også opp. Tipper medianorge kommer etter nå. Eneste som har vært flink hittil med Magnus stoff har vært en journalist med sjakkdilla på Nettavisen.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    og litt artig at Magnus har gjenopplivet denne karen.

han brukte jo dragen mot radjabov for en stund siden også i et minneverdig parti.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner medianorge å våkne for Magnus sine prestasjoner. Om de ikke skjønner seg så mye på sjakk, så er det vel Magnus sin posisjon som verdensener som fenger.

Medietrykket kommer til å øke betydelig framover. Tipper det blir noe à la mediadekningen av internasjonal golf. Golf er ikke akkurat noen tradisjonell norsk folkesport, men får nå tildelt spaltemillimetre og piksler pga norske utøvere med (relativ) internasjonal suksess. Det er trolig flere sjakkspillere enn golfere i Norge. Men viktigst av alt er at i sjakken så heter verdenseneren ikke Tiger Woods men Magnus Carlsen.

Her er en fin oversikt over ferske nyhetsoppslag om Magnus. Riktignok har de ikke fått med seg sjakktråden vår her på HiFi Sentralen, men ellers er den ganske komplett.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Øy, ikke sammelikn Magnus med en middelmådig damegolfer da pedal :mad: , det blir for semmert.

Kimi Räikkönen, Tiger Woods, Magnus Carlsen, Roger Federer. hehe

G

Gjestemedlem

Gjest
    Golf er en sport som passer for både gamle menn og sjakkspillere, så her er ingen kompatibilitetsproblemer.

Så er det i tillegg faktisk riktig så morro og utfordrende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn