Hvit: d6 - d7 sjakkpedal skrev:En liten sluttspill nøtt. Hvit trekker og vinner:
Ja, det trodde jeg også. Med så spiller sort Se5+. Hvis da hvit Kf8, så Sg6+ og han kan ta hvits E bonde...oddgeir skrev:Hvit: d6 - d7 sjakkpedal skrev:En liten sluttspill nøtt. Hvit trekker og vinner:
Sort: E8 x d7
Hvit: F6 x F7
og hvit får dronning i E-raden.
Sjakknøtten er fortsatt uløst. Oddgeir fant nesten løsningen. Det gjenstår en liten detalj. Noen som finner den?pedal skrev:Ja, det trodde jeg også. Med så spiller sort Se5+. Hvis da hvit Kf8, så Sg6+ og han kan ta hvits E bonde...oddgeir skrev:Hvit: d6 - d7 sjakkpedal skrev:En liten sluttspill nøtt. Hvit trekker og vinner:
Sort: E8 x d7
Hvit: F6 x F7
og hvit får dronning i E-raden.
Hehe - det med "kloke hoder" likte jeg. Det skal likevel innrømmes at jeg fikk god hjelp av deg, da du antydet hvordan sort kunne redde seg med springeren.pedal skrev:Bra Uffe. Helt riktig resonert og velkommen hit til de kloke hoders tråd her på forumet!
Gode sjakknøtter har ofte "dobbel bunn", og de råeste er direkte studieaktige. Denne oppgaven fant jeg på hjemmesiden til en lokal sjakklubb. Den var brukt som innsendingsoppgave til påske, eller noe sånt.Ulf-B skrev:Altså - for å oppsummere min første innskytelse:
1. g5-g6, f7xg6
2. d6-d7 sjakk, Ke8xe7
3. Kf6-f7, Sd3-e5 sjakk
4. Kf7-f8 - og hvit får dronning i neste trekk, og sort er ferdig.
Men:
1. g5-g6, Sd3-e5 - forhindrer både g6xf7 sjakk og d6-d7 sjakk. Hvis hvit prøver dette, vinner sort.
Er ikke g7 en løper da, eller er det noe terminologi her som ligger over min forstand?pedal skrev:med springertrekket g7. . Hvordan skjedde det?
Bra Uffe. Du tenker som en kommende verdensmester!Ulf-B skrev:Jeg legger hodet på blokken igjen:
1. Kg2-g3
Truer:
2. Lc2-g6 sjakk, Kh5-g5
3. h2-h4 sjakk , sort kan slå denne en passant, men da følger
4. f2-f4 sjakk og matt
Hvis sort prøver:
1. ...., Kh5-g5
kjører hvit bondetrekkene først - og avslutter med løpertrekket til g6 med matt.