Skink_123 kamp med Celestion Sl 600 si og anlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ou812rh skrev:
    NICE ;D Grattis Skink! Får komme ned å sjekke ut spilleren en dag :)

OU812
    Nå er der gjort ytterligere forbedringer siden du var innom! Har flippet bryteren bak på System 6000 delefilteret fra 220v til 240v og fy som der ble endring! Slet med mellomtonen men nå falt det helt på plass. Mer kropp samt mer smekk i bassen. Kroppen var der når jeg kjørte toppene uten filter, men da savnet jeg bassen i fra System 6000, selv om Sl 700 sin bass er eksepsjonell. Takk for hjelp!

Selve spilleren står der den gamle VPIen stod, inne på rommet mitt, da gulvet ikke var helt egnet til å ha en platespiller stående på. Hadde problemer med den forrige og som jeg da trodde var på grunn av racket. SME/Lyra likte ikke svingningen til gulvet, som ligger et sted imellom 5-10Hz sirkumsarum.

Det er en TARGET vegghylle på vei i fra England som spilleren skal opp på. Jeg må og få bestilt en lenger tonearmskabel slik at den når hele veien ned i fra hyllen. Tenker å lande på Valhalla igjen.

Celestion spiller grisebra. Jeg oppdager stadig nye detaljer på skiver der det ikke skulle være mer!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.812
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Skink_123 skrev:
    ou812rh skrev:
    NICE ;D Grattis Skink! Får komme ned å sjekke ut spilleren en dag :)

OU812
    Nå er der gjort ytterligere forbedringer siden du var innom! Har flippet bryteren bak på System 6000 delefilteret fra 220v til 240v og fy som der ble endring! Slet med mellomtonen men nå falt det helt på plass. Mer kropp samt mer smekk i bassen. Kroppen var der når jeg kjørte toppene uten filter, men da savnet jeg bassen i fra System 6000, selv om Sl 700 sin bass er eksepsjonell. Takk for hjelp!

Selve spilleren står der den gamle VPIen stod, inne på rommet mitt, da gulvet ikke var helt egnet til å ha en platespiller stående på. Hadde problemer med den forrige og som jeg da trodde var på grunn av racket. SME/Lyra likte ikke svingningen til gulvet, som ligger et sted imellom 5-10Hz sirkumsarum.

Det er en TARGET vegghylle på vei i fra England som spilleren skal opp på. Jeg må og få bestilt en lenger tonearmskabel slik at den når hele veien ned i fra hyllen. Tenker å lande på Valhalla igjen.

Celestion spiller grisebra. Jeg oppdager stadig nye detaljer på skiver der det ikke skulle være mer!
    ;D Da får jeg ta meg en tur igjen snart da og se om jeg kan finne flere forberingspunketer he he. Må si jeg er mektig imponert over vinylriggen din nå! Keep up the good work :) Ble innkjøp av Material tretthet med The Aller Værste på vinyl i dag og til uka kommer det et par skiver til...

OU812

Titleist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2008
    Antall liker
    0
    kult !

samt Nordost Tyr platespillerkabel, Nordost Tyr og Frey IC, Valhalla og SPM HT, T+A Power Four til skilletrafo til Brahma til QB8 og 5 Magus til anlegget. Norsejumpers og Sort Kone. Aavik
    tenk hvis du hadde brukt de pengene på akustikk :p

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    … eller på musikk ;D

kødda.

folk bruker då pengane akkurat der dei har lyst.
    det er ikkje frå din konto, titleist.

no offence.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.986
    Torget vurderinger
    4
    Titleist skrev:
    kult !

samt Nordost Tyr platespillerkabel, Nordost Tyr og Frey IC, Valhalla og SPM HT, T+A Power Four til skilletrafo til Brahma til QB8 og 5 Magus til anlegget. Norsejumpers og Sort Kone. Aavik
    Ja da hadde det jammen blitt trangt på rommet!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Tror neppe det er ønskelig med en "kabeldiskusjon" her. Men min erfaring med begge aspekter tilsier at dere nok er ute etter forskjellige resultat.

Alt i alt er det smak og behag.

Internt i komponentene er dog undervurdert imo og det er derfor jeg har valgt å gå for DIY løsninger hvor jeg har mer kontroll over hvilke deler som er brukt. Celestion høytalerene dine er vel utenfor garantitid og dermed er det imo ett sted en i det minste kan skru opp å se hva som befinner seg inni der ;)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gwikse skrev:
    Har lest endel i diy miljø rundt omkring og sett mye snakk om dette. Finnes ferdige løsninger på f.eks ebay (har god erfaring med Tam`s audio). http://coolfungadget.com/store/index.php?route=product/product&product_id=91 (coolfungadget er nick på diverse diy forum). Prisen er lavere via den siden enn i hans ebay shappe.
    Det er notert! Denne boksen skal det gjøres noe med, jeg har bare ikke bestemt meg for hva enda.

Titleist skrev:
    kult !

Jeg leier så det er ikke aktuelt enda. Dedikert lytterom vil komme. Nå sitter jeg å hører detaljer jeg aldri har hørt på Genesis sin Selling England by the Pound før. Det er den ettertraktede italienske utgivelsen med bildet av bandet på baksiden med utbrett. Den kom siden i Italia uten utbrett men med bilde. Den engelske hadde ikke dette bildet.

Brasse skrev:
    … eller på musikk ;D

kødda.

folk bruker då pengane akkurat der dei har lyst.
    det er ikkje frå din konto, titleist.

no offence.
    Hehe, å bruke penger på musikk ja. Det kjenner jeg godt til! Jeg kjøper heller plater enn mat! Og jeg kjøper heller skikkelige kabler enn å gå for noe som ikke er bra nok. I et todelt system er det veldig lett å høre hva kabler gjør i systemet, da endringer påvirker balansen blant annet.

;D

kjoenik skrev:
    Titleist skrev:
    kult !

Ja da hadde det jammen blitt trangt på rommet!
    Der har du jaggu et poeng! Men er helt klar over at rommet ikke er optimalt akustisk. Men jeg gjør rommet trangere med flere hyller til lp plater og musikkleksikon! Cappelens Musikkleksikon i 6 bind og Musikkens verden.

gwikse skrev:
    Tror neppe det er ønskelig med en "kabeldiskusjon" her. Men min erfaring med begge aspekter tilsier at dere nok er ute etter forskjellige resultat.

Alt i alt er det smak og behag.

Internt i komponentene er dog undervurdert imo og det er derfor jeg har valgt å gå for DIY løsninger hvor jeg har mer kontroll over hvilke deler som er brukt. Celestion høytalerene dine er vel utenfor garantitid og dermed er det imo ett sted en i det minste kan skru opp å se hva som befinner seg inni der ;)
    Hehe, ja de er utenfor garantitid, men de er og uten reservedeler ;) Jeg liker ikke å fikle med ting så lenge det spiller bra! Men har jo tenkt på det. Men da skal jeg ha et nytt sett høyttalere jeg digger innen range først.

En kabeldiskusjon er som regel poengløs. Hvem som helst må gjerne ta med kabler og komme på besøk. Jeg elsker å spille musikk, så det er ikke noe problem å bytte ut lissene temporært :)

Uansett så legges alle råd uansett om jeg tror jeg er uenig eller ei i bakhodet til den dagen de kan trenges.

SOEDAL skrev:
    Flott spiller! Gratulerer!
    Takk! Takk Conrad Mas!

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    Hei Skink,
    Jeg er under den oppfattelsen/ eller tro om du vil at de ikke kjører i klasse A.
    Dette kan vi fikse lett med å kjøpe sokkler og resistorer på ca 3,9Kohm
    og lodde disse mellom bena til utgangene og v- på sokkelen.

Da kan du sette inn sokkelen i mellom Op-ampene og filteret og tvinge de til å kjøre i "klasse A"

Koster ikke stort, men kan gi deg en pekepinn på om dette er noe av problemet.

Mvh
    Christopher

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.199
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da jeg sjekket det filteret var spenningen til opampene ALT for høy
    dette har sikkert stresset de og nå du da setter filteret til å operere på 240vac vil sekundærspeningen falle ditto...tipper rundt 3vdc kanskje mere
    dette kan vel kun ha positiv effekt, så vidt jeg kan forstå
    mvh
    Leif

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    LMC skrev:
    da jeg sjekket det filteret var spenningen til opampene ALT for høy
    dette har sikkert stresset de og nå du da setter filteret til å operere på 240vac vil sekundærspeningen falle ditto...tipper rundt 3vdc kanskje mere
    dette kan vel kun ha positiv effekt, så vidt jeg kan forstå
    mvh
    Leif
    Enig.. strømforsyningen bør også tittes på slik at op-ampene får mere riktig arbeidspenning.

Har du noen formening om det er dumt å montere en spenningstabelisert strømforsyning, slik at driftspenningen ikke blir påvirket nevneverdig av inngangspenningen LMC?

Klar over at dette er en forenklet tegning, men hadde ikke tid i farten til å tegne opp alle komponenter

Eks :

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.199
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sikkert lurt nok
    hadde egentlig lurt på å sette in en Placid shunt psu fra Twisted Pear Audio,men fant ikke helt ut hvordan psu var bygget opp
    trodde det skull være max +15 og minus 15vdc men det var 34 0 og noen mv på tredje ledningen
    spurte etter skjema hos celestion i USA men fikk aldri svar
    da gidder jeg ikke jobbe helt random!
    mvh
    Leif

kise

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    19
    Ok, vel det er i så fall overaskende om de kjører med 16v offsettspenning på signalet..
    hvis det gjøres kan man jo kanskje si at op-ampene står i en slags klasse A, da de jo vil lede 16v ut selv om det ikke er noe signal inn.
    Dette fjerne selfølgelig dc- kondisen på veg ut og i mellom trinnene, kanskje ikke den dummeste løsningen?

Er dette tilfellet kan man vel se for seg at det ikke vil være så stort problem å kjøre spennignen noe ned fra psu, slik at en pusher denne offsettspennignen noe ned..?

LMC skrev:
    sikkert lurt nok
    hadde egentlig lurt på å sette in en Placid shunt psu fra Twisted Pear Audio,men fant ikke helt ut hvordan psu var bygget opp
    trodde det skull være max +15 og minus 15vdc men det var 34 0 og noen mv på tredje ledningen
    spurte etter skjema hos celestion i USA men fikk aldri svar
    da gidder jeg ikke jobbe helt random!
    mvh
    Leif

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå er selve stikkontakten i veggen byttet og jaggu ble det ikke bedre lyd! ;D Billig tweak! Iallefall om en har gamle slitte kontakter!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her spilles det masse musikk hjemme, altmuligrart faktisk. Den nye platespilleren gjør underverker med lyden!

Jeg har og startet å kjøre toppene ufiltrert igjen. Alt klinger bedre ut. Føler heller ikke at toppene hindrer meg i å skru opp selv om de og spiller noe bass.

Det spiller rent og teksturert!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her synges det spontant med på "prog-hits" 8)

Med det bredeste gliset du kan se for deg! ;D

:eek:

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.812
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fått plassert Aviden på vegghyllen? Hva med noen bilder av oppsettet nå :)

OU812

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ou812rh skrev:
    Fått plassert Aviden på vegghyllen? Hva med noen bilder av oppsettet nå :)

OU812
    Ikke enda dessverre! Bilder vil da komme! Den er på vei i posten en plass!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det luktes på nye høyttalere om dagen! Hva skjer med Celestion, blir det kun dipolsubber igjen?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Hva lukter godt da? Høye søyler? ;)

R

RL69

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Det luktes på nye høyttalere om dagen! Hva skjer med Celestion, blir det kun dipolsubber igjen?

ESL 63 ?

MVH
    KOL69 (eller 96 om du vil)

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.812
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Skink_123 skrev:
    Adyton ;D

OU812

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ou812rh skrev:
    Skink_123 skrev:
    Adyton ;D

OU812
    Spot on! :D

Det blir kun dipolsubber igjen, men det skal bli helt rått!

Adyton Imagic 2.0 i sort.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Skink_123 skrev:
    ou812rh skrev:
    Skink_123 skrev:
    Adyton ;D

OU812

gwikse skrev:
    Alle adyton så langt har vært høye søyler. Lå litt i kortene at du ville velge det ;)

Grattis. Hvordan skal du få med deg de eskene på sykkel da? ;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gwikse skrev:
    Skink_123 skrev:
    ou812rh skrev:
    Skink_123 skrev:
    Adyton ;D

OU812

gwikse skrev:
    Alle adyton så langt har vært høye søyler. Lå litt i kortene at du ville velge det ;)

Grattis. Hvordan skal du få med deg de eskene på sykkel da? ;D
    Jeg må ha begge syklene på service, men når de kommer tilbake så tar fordeler jeg det på to! ;)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vegghyllen har endelig dukket opp! Neste helg blir hyllemontasje og høyttalermontasje!

Det er på tide å få platespilleren på en trygg plass!

Noen som har innspill på hva som hadde vært fett å ha i bunn av en Adyton Imagic 2.0 TC? Har lyst å få laget ny bunnplate. Har fått innspill på metall, men noen sier sten. Selve høyttalerne er sorte!

Gravøl for Celestion SL 700 er drukket og det låt langt over forventning til følge! Noen ønsket seg tilogmed ny platespiller etter å ha hørt Avid på de gamle kassene! Selvfølgelig spiller de ikke fantastisk på all musikk, men det er alltid moro det som kommer ut av de! Jeg har hatt vansker for å gå vekk ifra de men heldigvis havner de i et godt hjem som vet å ta vare på de og kjenner deres styrker!

De trauste Valhallakablene blir sendt til Nordost for å retermineres tilbake til Shotgun som de opprinnelig var da jeg kjøpte de. Burde og få satt på bananer på endene på SPM kabelen til bassene, men det er ikke så viktig, mer galskap!

Ellers så lurer jeg på å bytte internkablingen på innsiden av Celestion System 6000 til noe annet.

Vedlegg

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.085
    Hei !
    Gratulerer med nye høytalere ! Du har gjort et valg du ikke kommer til og angre på : ;)
    Jeg hadde valgt stein som sokler. Skal visst ha positiv innvirkning på lyden også i følge Tømmervik. . .
    Skal selv få rota meg til en ordre av slike i løpet av våren .

Mvh Petter.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Petter Hagen skrev:
    Hei !
    Gratulerer med nye høytalere ! Du har gjort et valg du ikke kommer til og angre på : ;)
    Jeg hadde valgt stein som sokler. Skal visst ha positiv innvirkning på lyden også i følge Tømmervik. . .
    Skal selv få rota meg til en ordre av slike i løpet av våren .

Mvh Petter.
    Takk! Jeg er spent på hvordan de vil spille med Celestion System 6000!

Stein ja, jeg prøver å få tak i Q-Dampers til å ha under sokkelen, det blir nok kanskje stein men lurte på om noen hadde prøvd noe annet!

Lytteinntrykk kommer i denne tråden!

Kjør på Petter!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med noen av de raskeste/presise ht som finnes til prisen ;D
    Om du er glad i messing og strengeinstrumenter er disse jammy!
    ( går rimelig greit på det meste egentlig... ;) )
    Hva skal du bruke for å ta seg av de laveste frekvensene?

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.085
    Jeg har desverre ikke fått høre C.S 6000, men min erfaring med Imagic 2 Tc er at de er relativt lette og integrere med forskjellige subber. Har selv prøvd lukket og bassrefleks med gode resultater for begge typer. Det har naturligvis gått med litt tid til prøving og feiling , men når du først får det til med dette systemet er det jo svært få andre ting som kan måle seg med dette !! 8)

Mvh Petter.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Takker xD Spiller jo messinginstrument selv! Euphonium!

Jeg kommer vel kun til å bruke Celestion System 6000 dipolbass system som går i fra 100Hz og ned til 30Hz og har -5db ved 20Hz ifølge manualen. Har lekt med tanken på å ha trykkammer bass som tar over og spiller subsonisk bass.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    emotikon skrev:

Jeg kommer vel kun til å bruke Celestion System 6000 dipolbass system som går i fra 100Hz og ned til 30Hz og har -5db ved 20Hz ifølge manualen. Har lekt med tanken på å ha trykkammer bass som tar over og spiller subsonisk bass.
    Kult!!
    Juff er noe av det sobreste som finnes.
    Da skjønner du bla. hva jeg ser i disse ht fra mr. Fredriksen.

Beklager, jeg leste litt fort. Du skrev jo at du skal bruke Celestion System 6000. Kjenner ikke til. Selv bruker jeg 2x 4stk 10" i trykkammer.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Skink_123 skrev:
    emotikon skrev:

Kult!!
    Juff er noe av det sobreste som finnes.
    Da skjønner du bla. hva jeg ser i disse ht fra mr. Fredriksen.

Beklager, jeg leste litt fort. Du skrev jo at du skal bruke Celestion System 6000. Kjenner ikke til. Selv bruker jeg 2x 4stk 10" i trykkammer.
    Det gjør jeg, mr. Fredriksen lager spennende høyttalere!

Celestion System 6000 er 2x2stk 12" i åpen baffel, dvs kasseløst.

http://www.regonaudio.com/Celestial Sytem 6000.html

Jeg har en forkjærlighet for trykkammer og dipol!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Simpel skisse til forslag for plate under nye htt

Dobbel spike/cold ray/pulsar point (kun vist med mellom over og undersokkel tegnet inn).

Først mellom oversokkel (festet i htt) og undersokkel. Dernest mellom undersokkel og gulv. Med ikke-bærende feste av over og under sokkel for stabilitet.

Frekvensene selve htt spiller er ikke lave nok til at jeg ville valgt å øke tyngden og dermed massen uten å øke evnen til å avgi energien om til varme (noe metall gjør).

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gwikse skrev:
    Simpel skisse til forslag for plate under nye htt

Dobbel spike/cold ray/pulsar point (kun vist med mellom over og undersokkel tegnet inn).

Først mellom oversokkel (festet i htt) og undersokkel. Dernest mellom undersokkel og gulv. Med ikke-bærende feste av over og under sokkel for stabilitet.

Frekvensene selve htt spiller er ikke lave nok til at jeg ville valgt å øke tyngden og dermed massen uten å øke evnen til å avgi energien om til varme (noe metall gjør).
    Hmm, har tenkt i første omgang å ha spikes til ART Q.DAMPERS. Siden når jeg får laget egen sokkel skal jeg ha dette i bakhodet!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn