Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Trengte nye sko til uniformsbruk hvor kravet var: gode og varme, sorte og godt grep på snø.
    Fant et par jeg synes var nydelige på foten og nokså pene og se på.

    Stockholm:

    image.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hva gjør man når man er i UK og ikke har noe bedre å ta seg til? Jo man rusler rundt i smågatene og finner de butikkene som ikke ligger i "High Street".

    Fant en hyggelig skomaker i Brighton. Skulel egentlig bare ha voksede skolisser til mine Edward Green sko, men kom ut met et par nye Loake i tillegg! :) Og fruen var med og gav "thumbs up" også!!:D ( Hadde hun feber?? ):confused:

    Okke som, jeg er da den lykkelige eier av et nytt par sko!;)

    Loake 1.jpg Loake3.jpg Loake 4.jpg
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Falt for noe fine sko på en italiatur nylig:

    Maledetti Toscani

    sko1.jpg

    sko2.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    De fås i brunt med Dainite hos careofcarl.no: https://www.careofcarl.no/no/artikl...RTNO_1produktcopy&utm_campaign=FB_Retargeting

    Fine sko. Men har jeg råd til sånt? Jeg er i tvil....
    Det går jo an å få dem biligere da.

    Jeg betalte £150 for mine og kunne ( hvis jeg hadde husket å be om det ) fått dem tax free. Da hadde de vel ligget rundt NOK 1500,-

    Er du sikker på hvilken størrelse du skal ha er det jo mulig å finne dem ganske så rimelig på e-bay og slike steder.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Joa, og det kan hende det blir med et par fra London i november. Men jeg er av den oppfatningen at sko er til å gå med, gjerne utendørs når det trengs, og det er faktisk ikke allverdens utvalg i skikkelige sko med Dainite eller lignende. Lærsåler kan jeg ikke ha på annet enn dressko, og selv det er å tøye strikken.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det har du rett i og det er derfor jeg fikk mine Edward Green laget med gummisåle.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er flere engelske sko som kommer med Danite-såle, men de fleste er med lær-såler, noe som også er best.
    Det er ingenting i veien for å bruke lærsåler i norsk klima, skoene tåler å bli våte. Men de slites fortere når de er våte, og må tørke forsiktig. Men det må forøvrig også sko med gummisåler.
    Edward Green er av det aller beste fra England, men også veldig dyre sko. Dagestad var lærling der, og er ihuga fan. Artig type forresten, som har mye på hjertet - og mye fint i butikken. Men med vat-refound svarer det seg neppe å handle hos Dagestad. I alle fall ikke engelske sko.
    Fine full brogues du har fått deg, Spiralis. Loake har flere modell-linjer, men 1880 er av de bedre. De Careofcarl har er noen spesiallagde til akkurat denne selgeren.
    Loake sine billigmodeller lages i India og selges i bøtter og spann til butikker som selger dem under sitt eget merke. Jeg har hatt sko fra Loake, Charles Tyrwhitt og Herring, som har vært prikk like, bare logoen inni har vært forskjellig. Men det er altså ikke 1880-modellen, de er laget i UK, men altså ikke de som Loake kaller L1 og som de også selger til andre. De er av mindre god kvalitet (men likevel langt bedre enn mye ræl som pushes i norske butikker).

    Church's er gode sko, det er Barker og Cheaney også. Jeg har kjøpt noen 'billigsko' fra Russel & Bromley. Alle disse holder til bl a i Jermyn Street i London, og er vel verd et besøk.
    Italienske sko kjenner jeg lite til, men jeg har en viss hang til spanske sko. Carmina er gode håndlagde sko, til en anstendig pris.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vel. Jeg hører udiskutabelt til de uvaskede masser. Der jeg vokste opp het det forresten fotposer, og det er ikke noe jeg viser meg med blant folk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Vel. Jeg hører udiskutabelt til de uvaskede masser. Der jeg vokste opp het det forresten fotposer, og det er ikke noe jeg viser meg med blant folk.
    Kalosjer var vanlig før i verden. Tanken var vel at det skulle være enklere å bruke enn å måtte gå i "utesko" ( var vel gjerne slikt som ble kalt "storsko" ? ) for så å måtte bytte til "pensko" når man kom fram. I dag er det jo ikke vanlig å skifte til pene innesko i private lag. Man går i sokkelesten og man pynter seg jo heller ikke har jeg inntrykk av!

    Borgerskapet er ikke lenger det samme etter at alt for mange av "The Great Unwashed" har fortatt klassereisen opp i middelstanden! ......hmmpff!!

    ;););););)

    I mangel av AFFA bare måtte jeg!!
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.221
    Antall liker
    7.053
    Torget vurderinger
    4
    Evt. kan man få satt på tynne gummisåler slik Dagestad gjorde på mine Loake 1880 Aldwych.

    Forleden var jeg innom Dagestad og falt for disse som bare måtte bli med hjem, - Enzo Bonafè Norvegese.
    Ikke for de som liker nette, tynne, hanskemyke mokasiner...

    Enzo Bonafè Norvegese 02.jpg

    Enzo Bonafè Norvegese.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Meget elegante sko Trane. Ser også at de virker å ha god høyde over vristen. Det har alltid vært et problem for meg å finne sko som har nok høyde der.

    Hvis de ikke er for smale ville dette vært noe jeg virkelig kunne tenke meg. Får man spørre hva du måtte gi for dem?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har utpreget høy vrist og bred fot og den lesten sitter som skreddersydd på meg.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kalosjer hører så visst ikke fortiden til. Swims fås i en rekke farger og selges fra både alminnelige og eksklusive butikker. Norske er de også. Comes in handy. https://www.swims.com/mens/galoshes/

    Ellers kan man som Trane få lagt gummisåler på læret, det går selvsagt, men det er nå kanskje å gå litt langt i tvinge skoen til å være noe den ikke var ment å være. Lærsåler er uovertruffent når det gjelder komfort.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.221
    Antall liker
    7.053
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må bruke såler som er "støpt" etter min fot, eller rettere sagt etter digital skanning av foten. Dette er en av de få modellene jeg har prøvd hvor det lar seg gjøre, riktignok i en halv størrelse større en jeg ville ha valgt ellers. Selv med sålene møttes "vingene" nesten helt over vristen, så ja de har nok god høyde sånn sett. Dagestad løste det enkelt ved å åpne sømmen i pløsen og legge i en anelse foring før han sydde pent igjen. Elegant og enkelt løst, men det skjer kun hos en god skomaker, - som han er.

    @Spiralis, du må legge igjen ca. 6 frognertiere...siden vi er nettopp der, pluss skotrær.

    For øvrig er han et oppkomme av gode historier og elsker å bli kjent med kundene sine. Fx. om jazzrockerne Shining siden saxofonisten Jørgen Munkeby visstnok er kunde. :) Kort sagt et trivelig sted med kunnskap og engasjement for det de driver med.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men. Når man lager sko med Dainite/tilsvarende, så er det vel fortsatt snakk om lærsåle invendig, og kork mellom som på lærsåler? Jeg skjønner at det er forskjell, pustende materiale helt ut og så videre.

    Men se for dere en person med høyst moderat inntekt, ingen bil, og ingen sykler med plattformpedaler. Det gås noen kilometer, og jeg mener Loake skulle ha omtrent 100£ for å såle om. Mine erfaringer med lærsåler er at de slites fort, enten det er vått eller tørt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Nå har jeg ikke dissekert noen av mine Dainite, og ikke finner jeg noe på nettet heller.
    Men det er i alle fall lær innersåler, og kork før gummien. Yttersålen er sydd på og kan skiftes.
    Og Dainite varer jo helt klart mye lengre enn lær, men ulempen er at den ikke puster. Dermed blir en like våt på føttene (av sin egen fotsvette) som med lær i regn. Av samme grunn tar det også lengre tid før sko med gummisåler tørker.
    Jeg har tre-fire par med Dainite, men foretrekker lær så sant det ikke stormer. Det er bare ikke samme klima i sko med gummi som med lær.

    Jeg fikk sålt om et par Allen Edmonds hos Crockett & Jones i vår, og de tok £115 + frakt. Slapp toll/moms siden jeg hadde en i UK som kunne ta i mot for meg. Alternativet var å kjøpe nye, og da ble omsåling rimelig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter at noen rimelige Red Tapes nesten tok livet av meg med sine skinnsåler på regnvåt brostein så ble det lite bruk av lærsåler for meg i bergensklimaet. Nå som jeg hovedsaklig bor i lenger sydlige strøk (men nord for Svein Arne) kan jeg kanskje våge meg ut på gata med slike såler igjen, uten å frykte både liv og lemmer. ;)
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Ser det har vært litt snakk om kalosjer, personlig bruker jeg det så og si bare når det er sørpe og slaps ute, men er praktisk.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Nå har jeg ikke dissekert noen av mine Dainite, og ikke finner jeg noe på nettet heller.
    Men det er i alle fall lær innersåler, og kork før gummien. Yttersålen er sydd på og kan skiftes.
    Og Dainite varer jo helt klart mye lengre enn lær, men ulempen er at den ikke puster. Dermed blir en like våt på føttene (av sin egen fotsvette) som med lær i regn. Av samme grunn tar det også lengre tid før sko med gummisåler tørker.
    Jeg har tre-fire par med Dainite, men foretrekker lær så sant det ikke stormer. Det er bare ikke samme klima i sko med gummi som med lær.

    Jeg fikk sålt om et par Allen Edmonds hos Crockett & Jones i vår, og de tok £115 + frakt. Slapp toll/moms siden jeg hadde en i UK som kunne ta i mot for meg. Alternativet var å kjøpe nye, og da ble omsåling rimelig.
    Allen Edmonds har også egen "omsålingsordning". Ikke noe å si på prisen heller, bortsett fra fraktkostnader :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Nå har jeg ikke dissekert noen av mine Dainite, og ikke finner jeg noe på nettet heller.
    Men det er i alle fall lær innersåler, og kork før gummien. Yttersålen er sydd på og kan skiftes.
    Og Dainite varer jo helt klart mye lengre enn lær, men ulempen er at den ikke puster. Dermed blir en like våt på føttene (av sin egen fotsvette) som med lær i regn. Av samme grunn tar det også lengre tid før sko med gummisåler tørker.
    Jeg har tre-fire par med Dainite, men foretrekker lær så sant det ikke stormer. Det er bare ikke samme klima i sko med gummi som med lær.

    Jeg fikk sålt om et par Allen Edmonds hos Crockett & Jones i vår, og de tok £115 + frakt. Slapp toll/moms siden jeg hadde en i UK som kunne ta i mot for meg. Alternativet var å kjøpe nye, og da ble omsåling rimelig.
    Allen Edmonds har også egen "omsålingsordning". Ikke noe å si på prisen heller, bortsett fra fraktkostnader :)

    Det har AE, men da må jeg sende skoene til USA. Det er litt drygt.
    Inntrykket mitt er at Allen Edmonds har ikke så høy stjerne i kles-kretser. Men jeg har og har hatt flere par fra dem, og synes det er gode sko til en anstendig penge. Ikke priset hinsides som Alden - eller Edward Green.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg ikke dissekert noen av mine Dainite, og ikke finner jeg noe på nettet heller.
    Men det er i alle fall lær innersåler, og kork før gummien. Yttersålen er sydd på og kan skiftes.
    Og Dainite varer jo helt klart mye lengre enn lær, men ulempen er at den ikke puster. Dermed blir en like våt på føttene (av sin egen fotsvette) som med lær i regn. Av samme grunn tar det også lengre tid før sko med gummisåler tørker.
    Jeg har tre-fire par med Dainite, men foretrekker lær så sant det ikke stormer. Det er bare ikke samme klima i sko med gummi som med lær.
    Veldig enig med det, har to par sko med Dainite såle, dette er typisk ute/vintersko.
    Ett par vanlige boots og ett par desertboots. Disse tar jeg gjerne av meg når jeg kommer på jobb og brukes når det er kaldt, så svetter ikke så mye i dem.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    I dag var det disse oxfordene, semi-brogues. Hardt elsket igjennom et turbulent skoliv.
    Dette er noen gamle Charles Tyrwhitt-sko (det vil altså si Loakes sine billigmodeller) som jeg kjøpte for £99, og som det kostet £175 å få sålet om, med frakt og moms og fanden og hans oldemor.
    Ikke akkurat regningsvarende, men i en lang periode var det ikke svarte semskede å oppdrive. Nå er de tilbake i klesbildet; så flere da jeg var i London i sommer, både Edward Green og Alfred Sargent. Og siden disse gamle sliterne synger på siste verset, skal jeg være om meg og kleppe noen nye ved neste korsvei. Vi har vært glade i hverandre, disse skoene og jeg.

    P8030008.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Heller retro enn nyord.

    For noen år siden ble jeg da jeg ankom fest på det hjerteligste utledd mens jeg tok av uteskoene, fant frem skoposen med inneskoene i sekken, tok ut skotrærne og tok dem på. Den ene av de begeistrede mener fortsatt, nå 10-15 år senere, at dette er det morsomste han har sett.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og for ordens skyld: Jeg er strengt tatt og først og fremst på jakt etter utesko. Tøfler har jeg. Ikke. :D
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Utesko..... Om ikke det er et nyord, så vet ikke jeg.
    Rimelig standard om vinteren det å ha med seg egne sko til innebruk når man skal i selskap, evt om man har dresskode på jobben.
    Mulig jeg kommer fra en gammeldagsfamilie, men når det er selskap flyr ikke alle rundt i sokkelesten når man kommer til selskapet.

    Selv om vi ikke har dresskode her på jobben, så går jeg heller ikke rundt inne med høye gummistøvler når det øser ned til og fra jobb. Da har jeg med andre sko som jeg skifter til når jeg kommer på kontoret.
    Så gummistøvler, boots osv er typiske utesko ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og som nevnt litt lenger opp i tråden. Jeg kan leve med pensko med lærsåle. Men et par anstendige sko til og fra byen, på handletur, konserter, whatever.

    Jeg har et par svarte Loake Aldwych med lærsåle, går helt fint om man pynter seg og går i byen en 17. mai eller noe. Skal jeg på julebord i snøslapset, så kan jeg naturligvis skifte sko og underholde omgivelsene i beste tottestil. Men man (jeg) kan ikke krysse grensen til hverdagsbruk med dem i eninga, det blir for hyppige omsålinger til at jeg har råd.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Jeg klarer ikke å gå med sånne type pensko når jeg skal på konsert, da må jeg ha annen såle. I hvert fall hvis det er konsert man står på.
    Har sorte Aldwych jeg også, fine sko.
    Men til hverdags på jobb, så lenge det ikke er noe spesielt som skjer, møter osv så bruker jeg som oftes trainers, blir for det på konsert, og hvis jeg skal gå langt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da tror jeg vi har avdekket hvilken mellomting jeg er ute etter med et par Dainites. :)

    Jeg føler at jeg er i et mellomskikt selv, for gammel til være kul i sneakers til hverdags (joggesko er til å jogge i) for ung til å ha en unnskyldning (ikke gammel nok til at lyseblå joggesko og kjøkkenredskap fra Enklere liv kommer som en pakke).

    På jobben bruker jeg forresten uniform og tilhørende svarte sko. Men da er jeg ikke nøye på det.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Skjønner hva du mener. Syns det ser så teit ut med folk som går rundt i vanlige løpesko.
    Men trainers tenker jeg "retro" adidas feks. Det jeg bruker.
    Og jeg kunne tipset min far på ca 60år om Adidas Jeans i sort skinn til konsertbruk, storbyferie med mye gange osv.
    De er ganske enkle.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Men jeg har full forståelse for at du har lyst på ett par med Dainites såler.
    Hvis jeg ikke husker feil så lager de også såler som har litt mykere gummi enn det som er standard også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn