Slutt med kilo pris på forsterkere ?

jeg har hørt en Nuforce Ref 9.3 / 18

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%
  • Gider ikke det er jo klasse D

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
Kanskje flere burde bli DIY'ere for å få ned den 20 gangen. Jeg ser for meg et hifi IKEA hvor man kjøper inn delene og skrur sammen sakene hjemme selv.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ketil skrev:
Jeg har en følelse av at det er penger å tjene for DIY'ere på forumet her. :D
Hadde det vært noe særlig med penger å tjene for DIY'ere så hadde nok bedriftene allerede vært i markedet. delekost er en ting....å prissette "alt det andre" er noe annet
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
65finger skrev:
Ketil skrev:
Jeg har en følelse av at det er penger å tjene for DIY'ere på forumet her. :D
Hadde det vært noe særlig med penger å tjene for DIY'ere så hadde nok bedriftene allerede vært i markedet. delekost er en ting....å prissette "alt det andre" er noe annet
Det en del utenfor hifi miljøene ikke forstår tror jeg er betalingsviljen i akkurat disse miljøene. Hadde de forstått det tror jeg flere ville prøvd seg. Bare se på antall kabelprodusenter.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
flaago2 skrev:
Hadde man enda diskutert lyden :)

Men de negative her , har jo ikke HØRT lyden engang :) :) De diskuterer målinger av forsterkere diskontinuert i 2006 !! :)

Besøk Roald og lytt! Om du ikke liker det, helt OK, men lytt nå for guds skyld før du utaler deg !
Jeg tipper en del vil få seg en stor AHA opplevelse.

samlanes skrev:
Den lyden som Roald disket opp med på Vs unifield3,og Nuforce(prisklasse forst 25-30kkr)var rett og slett knallbra.
Dette var ein kort lytt riktignok i hans forrige butikk,men meir enn nok til å fastslå at lyden var kjempebra,stor,organisk,detaljert osv.

Å begynne å leite etter "feil" på slik lyd/forst,forteller meg at fokus er på heilt feil plass etter mitt skjønn,enkelt og greit.

Allt kan såklart forbedres,men da er det også stor sjangs for at kun enkeltparameter blir bedre,mens andre faktisk blir dårligere.

Mvh.
Nei, jeg for min del diskuterer egentlig produsentens troverdighet og dermed evne til å hente ut en slik fortjenestemargin som det ser ut til å være i dette tilfellet. Jeg er helt sikker på at disse forsterkerne låter bra, det er det jo mange som har gått god for, og jeg vet av personlig erfaring at klasse-D kan låte helt utmerket. Det ville vært interessant å gjøre en A/B-test mellom en top-of-the-line Hypex UcD400HG/HxR12 og disse NuForcene. Noen som har funnet en slik test noe sted?

Edit: Det vil koste ca 10-12000 å bygge et slikt par Hypex UcD monoblokker med SMPS strømforsyninger i "kjøpekabinetter", med utgangspunkt i hva komponentene koster på dynaBel. Hypex-delene koster tilsammen ca 8000 for et par monoblokker, 1/10 av disse Nuforce-blokkene.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.542
Antall liker
23.271
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Ketil skrev:
Jeg har en følelse av at det er penger å tjene for DIY'ere på forumet her.  :D
Hadde det vært noe særlig med penger å tjene for DIY'ere så hadde nok bedriftene allerede vært i markedet. delekost er en ting....å prissette "alt det andre" er noe annet
Om ikke DIYere, så iallefall småserietilverkere; De norske Midgard Audio, Embla, og Tangen AV Design tilbød alle ferdigsaker basert på B&O ICEpower for en tid, og så vidt jeg vet var alle tre enmannsfirmaer da dette foregikk.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Ketil skrev:
65finger skrev:
Ketil skrev:
Jeg har en følelse av at det er penger å tjene for DIY'ere på forumet her. :D
Hadde det vært noe særlig med penger å tjene for DIY'ere så hadde nok bedriftene allerede vært i markedet. delekost er en ting....å prissette "alt det andre" er noe annet
Det en del utenfor hifi miljøene ikke forstår tror jeg er betalingsviljen i akkurat disse miljøene. Hadde de forstått det tror jeg flere ville prøvd seg. Bare se på antall kabelprodusenter.
Det har vel vært (og er) en del av slike tilbydere der ute. Jeg tenker på Dynabel (høyttalere og kabler) og F3 lyd (Audiovector) før i tiden, for å trekke frem noen. Wellemann er vel et også et firma som tilbyr rørforsterkere for diy`ere. Jeg er ikke sikker på om alle disse er helt enig i din påstand.
Eksempelet Dynabel viser tydelig at det er penger å hente på å sette sammen ting selv, men ikke nødvendigvis at man får bedre lyd per krone på å gjøre så, kontra å kjøpe andre (sammensatte) høyttalere.

Jeg vil tro at de fleste (i hvertfall de som er i bransjen for å tjene penger, - og det er vel ok å tjene penger..?) vet å verdsette de de produserer.

Mitt generelle intrykk er at man får omtrent det man betaler for i alle sammenhenger (unntatt der hvor staten har vært inne med grotesk skattlegging). Når det er sjelden gang kommer noe som er "overpriset" på markedet, så fanges dette relativt raskt opp, og prisene justeres.
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
flaago2 skrev:
Hadde man enda diskutert lyden :)

Men de negative her , har jo ikke HØRT lyden engang :) :) De diskuterer målinger av forsterkere diskontinuert i 2006 !! :)

Besøk Roald og lytt! Om du ikke liker det, helt OK, men lytt nå for guds skyld før du utaler deg !
Jeg tipper en del vil få seg en stor AHA opplevelse.





samlanes skrev:
Den lyden som Roald disket opp med på Vs unifield3,og Nuforce(prisklasse forst 25-30kkr)var rett og slett knallbra.
Dette var ein kort lytt riktignok i hans forrige butikk,men meir enn nok til å fastslå at lyden var kjempebra,stor,organisk,detaljert osv.

Å begynne å leite etter "feil" på slik lyd/forst,forteller meg at fokus er på heilt feil plass etter mitt skjønn,enkelt og greit.

Allt kan såklart forbedres,men da er det også stor sjangs for at kun enkeltparameter blir bedre,mens andre faktisk blir dårligere.

Mvh.

Folk kan vel diskutere hva faen de vil, vel? Om de liker å diskutere teknologi, design, kostnad og prissetting, så er det fritt frem for det. Tåler du ikke å lese slikt, så kan du finne deg et annet forum.
Er det bestefaren din som lager Nuforce? Eller tanta di som selger dem i Bergen?
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Asbjørn skrev:
flaago2 skrev:
Hadde man enda diskutert lyden :)

Men de negative her , har jo ikke HØRT lyden engang :) :) De diskuterer målinger av forsterkere diskontinuert i 2006 !! :)

Besøk Roald og lytt! Om du ikke liker det, helt OK, men lytt nå for guds skyld før du utaler deg !
Jeg tipper en del vil få seg en stor AHA opplevelse.

samlanes skrev:
Den lyden som Roald disket opp med på Vs unifield3,og Nuforce(prisklasse forst 25-30kkr)var rett og slett knallbra.
Dette var ein kort lytt riktignok i hans forrige butikk,men meir enn nok til å fastslå at lyden var kjempebra,stor,organisk,detaljert osv.

Å begynne å leite etter "feil" på slik lyd/forst,forteller meg at fokus er på heilt feil plass etter mitt skjønn,enkelt og greit.

Allt kan såklart forbedres,men da er det også stor sjangs for at kun enkeltparameter blir bedre,mens andre faktisk blir dårligere.

Mvh.
Nei, jeg for min del diskuterer egentlig produsentens troverdighet og dermed evne til å hente ut en slik fortjenestemargin som det ser ut til å være i dette tilfellet. Jeg er helt sikker på at disse forsterkerne låter bra, det er det jo mange som har gått god for, og jeg vet av personlig erfaring at klasse-D kan låte helt utmerket. Det ville vært interessant å gjøre en A/B-test mellom en top-of-the-line Hypex UcD400HG/HxR12 og disse NuForcene. Noen som har funnet en slik test noe sted?

Edit: Det vil koste ca 10-12000 å bygge et slikt par Hypex UcD monoblokker med SMPS strømforsyninger i "kjøpekabinetter", med utgangspunkt i hva komponentene koster på dynaBel. Hypex-delene koster tilsammen ca 8000 for et par monoblokker, 1/10 av disse Nuforce-blokkene.
Mener du virkelig at en produsent må/bør kunne dokumentere enten høye delepriser eller unik (egen) teknologi for å forsvere høy pris? I så fall er det mange produsenter som faller utenfor hos deg.
Er det ikke tilstrekkelig at produktet låter fantastisk? For det er vel egentlig resultatet kjøperne er ute etter, er det ikke..?

Sammenligningen med Hypex moduler forstår jeg bare ikke. Dette er jo to fundamentelt forskjellige produkter. Det ene er ferdig, kommer med garanti, og kan brukes av alle, mens det andre kun henvender seg til en meget liten (teknisk kydning) kjøpergruppe, som til alt overmål må bruke en drøss med egeninsats på å få det ferdig.

Man kan kjøpe halvfabrikat båter også, og bruke år og dag på å sette dem sammen, og sikkert spare en del på det, men det blir jo håpløst å sammenligne det med et ferdig produkt.
Hvor mange tror du ville kjøpt en bil, der de måtte gjøre klargjøring selv? Vi snakker om helt enkle ting som montering av bremseslanger/rør, påfylling av vesker, lufting, montering av hengerfeste, osv.... Nesten ingen tror jeg. Men bilmekanikere kunne sikkert vært interesert dersom prisen var "riktig".
 
T

timc

Gjest
Per_Olsen skrev:
Er det ikke tilstrekkelig at produktet låter fantastisk? For det er vel egentlig resultatet kjøperne er ute etter, ere det ikke..?
Selvsagt, men dersom du har mulighet til å velge mellom å betale 50k eller 20k for samme resultat ville du vel valgt det rimeligste alternativet?
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
timc skrev:
Per_Olsen skrev:
Er det ikke tilstrekkelig at produktet låter fantastisk? For det er vel egentlig resultatet kjøperne er ute etter, ere det ikke..?
Selvsagt, men dersom du har mulighet til å velge mellom å betale 50k eller 20k for samme resultat ville du vel valgt det rimeligste alternativet?
Selvsagt. Men eksempelet som er vist til (Hypex) forutsetter både evne og vilje til selv å sette sammen. Det ekskluderer 95% av kjøperne.
 
T

timc

Gjest
Per_Olsen skrev:
timc skrev:
Per_Olsen skrev:
Er det ikke tilstrekkelig at produktet låter fantastisk? For det er vel egentlig resultatet kjøperne er ute etter, ere det ikke..?
Selvsagt, men dersom du har mulighet til å velge mellom å betale 50k eller 20k for samme resultat ville du vel valgt det rimeligste alternativet?
Selvsagt. Men eksempelet som er vist til (Hypex) forutsetter både evne og vilje til selv å sette sammen. Det ekskluderer 95% av kjøperne.

Men om jeg nå setter det sammen for deg, og tar ett mellomlegg? Videre låter det omtrent likt som nevnte nuForce. Da burde det vel være en no-brainer?

DERSOM disse UCD modulene er like gode som nuForcen vil det vel være naturlig å betale en bekjent kanskje 15K for å sette dette sammen? Prisen blir jo likevel vesentlig lavere enn alternativet.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.363
Antall liker
5.079
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fra sidelinjen: Minner om at Hypex UcD ikke betinger DIY, men er tilgjengelig som hyllevare fra et antall produsenter, som f.eks. Channel Islands Audio, som tar $1800 for et par av sine UcD180-baserte monoblokker. Jeg vet ikke hva de koster i Norge. PureSound.no ser ikke ut til å være i drift lenger.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
timc skrev:
Per_Olsen skrev:
timc skrev:
Per_Olsen skrev:
Er det ikke tilstrekkelig at produktet låter fantastisk? For det er vel egentlig resultatet kjøperne er ute etter, ere det ikke..?
Selvsagt, men dersom du har mulighet til å velge mellom å betale 50k eller 20k for samme resultat ville du vel valgt det rimeligste alternativet?
Selvsagt. Men eksempelet som er vist til (Hypex) forutsetter både evne og vilje til selv å sette sammen. Det ekskluderer 95% av kjøperne.

Men om jeg nå setter det sammen for deg, og tar ett mellomlegg? Videre låter det omtrent likt som nevnte nuForce. Da burde det vel være en no-brainer?

DERSOM disse UCD modulene er like gode som nuForcen vil det vel være naturlig å betale en bekjent kanskje 15K for å sette dette sammen? Prisen blir jo likevel vesentlig lavere enn alternativet.
Nå kjenner jeg ikke deg, og jeg kjenner ikke noen andre heller (som jeg stoler på) som kunne gjort denne jobben.
Og så langt har jeg bare noen påstander fra noen som kun har hørt et av produktene, å forholde meg til.
Jeg foretrekker å handle en plass der jeg kan prøve forskjellige ting før jeg kjøper. Det er surt å kjøpe feil, selv om man har brukt mindre penger. Vi snakker tross alt om flere tusen kroner. Og et salg vil antagelig medføre betydelig tap også i forholdet Hypex.
Skal jeg kunne forsøke flere produkter før jeg bestemmer meg, så må jeg forholde meg til en forhandler. Jeg er da selvsagt inneforstått med at denne skal ha lønn, og at butikken har en driftskostnad (husleie, strøm forsikring, regnskapsfører, revisor, telefoni etc.). Andre må selvsagt gjerne ha en annen tilnærming mht kjøp av hifi....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må vel si jeg holder med Asbjørn her.
En kort oppsummering forteller noe slikt som dette:

Etter mange positive tester av Reference 8 ønsker hardware Analysis og teste Reference 8. De får avslag fra Nuforce og skribenten spekulerer om det kan skyldes at de vil gjøre en mer dybtgående test med tanke resultatene som kommer frem senere. De får alikevel tak i Reference 8 monoblokker fra en annen kilde og setter i gang testen. Ved oppkobling til en rørpreamp så er det en hørbar støy fra begge høyttalerne. Og ved lytting så er det en kunstig kant i diskant. Rørpreampen blir erstattet med en passiv pre. Støyen blir da mindre og mye av den kunstige kanten i diskanten forsvinner. Skribenten konkluderer da med at Reference sender ut mye RF som påvirker komponenter. Han får dette bekreftet når han prøve å få inn radiostasjoner. Han får kun inn de som har sterkest signaler på FM båndet.
To test this hypothesis I decided to turn on my A/V receiver and see whether it is still able to find radio channels in the AM and FM band. I wasn’t surprised to find that only the strongest FM channels could be received. Turning on the TV and opting to use it with the antenna rather than the wall mounted cable socket yielded similar results. Therefore it is safe to state that the Reference 8 amplifier puts out an unhealthy amount of RF, which puzzles me as NuForce claims they adhere to FCC regulations.
Så starter lyttingen. Den får skryt for bassen, men han opplever at i øvre frekvensområdet så blir det lagt det til mye og stereoperspektivet er svært dårlig. Jeg siterer.
The character of these amplifiers can best be described as accurate and deep in the low end. Much like many other class-D amplifiers they offer excellent control and punch in the lower regions of the audio-spectrum. The mid-range and treble left a whole lot to be desired though; these amplifiers turned my very broad and open sounding loudspeakers into something best described as a ’80-s hifi-set. Lots of detail, but no definition, with plenty of fresh treble, which wasn’t present in the original recording however. But the most disappointing was the fact that the stereo image was flat and narrow, and kept the sound inside the loudspeaker, rather than spreading a broad stereo image across the room.
Han låter Reference 8 til en kamerat som har lagt fartstid med å desgine og bygge høyttalere. Han kommer til samme konklusjonen og han kan ikke forstå de gode testene produktet har fått. Og han hadde samme problemene med RF støy.
And to make matters worse, he too was unable to use his tuner or TV by using an antenna, which shows that my experience wasn’t an isolated case.
Så blir Reference 8 åpnet. Strømforsyningen viser seg å være en standard billig hyllevare.
I was surprised, although disappointed more accurately describes my feelings, to find that the Reference 8 uses a run-of-the-mill, off-the-shelf, 48-Volts/100-Watt industrial switch mode power supply.
Viderer ser skribenten at det er en hyllevare klasse D bilforsterker i Reference 8 som vanligvis brukes brokoblet. Hvordan det hele er koblet forteller at Nuforce ikke vet hva de driver med.
This more or less convinces me that NuForce has quite a few things to learn still about amplifier design; this amplifier is starting to look more and more like a high-school project rather than an amplifier designed and built by a reputable manufacturer.
Målingene forteller om høy forvrengning og spesielt når den passerer 100W.
Overall these results are somewhat dissapointing; the way the output power is cutoff when it exceeds 100-watts is a genuine concern, as is the high even order distortion products at the output. The other results are not any better than a run-of-the-mill low cost amplifier, which puts the NuForce Reference 8 amplifier firmly into that category.
Konklusjonen til slutt er åpenbart ikke god.

Dette fører til en del oppstyr og skriverier på nettet. Nuforce deltar i noen av debattene. De forsvarer ikke svakhetene i Reference 8, men forteller at deres nye Reference 9 har gjort store fremskritt. Hardware Analysis ber om å få teste Reference 9 fra Nuforce, men får avslag. De får igjen tak i Reference 9 fra en annen kilde og som også har blitt oppgradert til 9.02. Og veldig kort fortalt så viser testen av Reference 9.02 at den har blitt vesentlig bedre, men det fremstår alikevel som et helt middels produkt og har en god del forvrengning. Mye av RF støyen er borte, men det er fremdeles en del igjen. Og det stilles fremdeles spørsmål med hvilke løsninger som er gjort og som er i følge skribenten basis kunnskap.
Looking at the switching waveform it still shows an enormous amount of ringing. Simply getting rid of this ringing would improve RFI much more than a half-baked common-mode filter. Why NuForce still hasn’t figured out how to deal with this issue is unclear, because the solution is common knowledge.
Link til testene:
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1828/nuforce-reference-8-amplifier/
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1831/nuforce-reference-9-02-amplifier/

Så er det vel ganske åpenbart at Nuforce ikke akkurat driver med høyteknologisk utvikling. I Reference 8 har de altså brukt en bilforsterker og heller ikke klart å koble ting riktig. Hvordan kan det da ha seg at de utvikler egen klasse D teknologi?

Det er helt kurant å selge vanlige klasse D moduler. Sier seg selv at de færreste kan sette slikt sammen selv. Hexateq selger f.eks forsterkere med Hypex, men så legger de ikke skjul på det heller. Men her har vi en produsent som fremstiller noe annet og attpåtil tar en litt vel stiv pris kan man vel si.

Jeg tviler ikke på at Nuforce har klart å forbedre nyere utgaver og godt mulig de låter supert. Det skulle jo bare mangle. Det er heller ikke vanskelig i dag og kjøpe ferdige klasse D moduler og få et veldig bra lydmessig resultat.
http://classdaudio.com/index.php/class-d-audio-amplifiers/home-and-pro-class-d-audio-amplifiers.html

Hos mCubed kan man få kjøpt Hypex toppmodulene til under 15k, men da uten av/på knapp og RCA innganger:
http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=44_57&products_id=260
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Lytt på V18.

Diskutere tester fra 2006 på utgåtte produkter 5 år tilbake i tid blir søkt. Spesielt når det gjelder en forsterkerteknologi som først startet å ta på det tidspkt. Det er ETTER 2006 det har skjedd for å si det sånn..


Så lytt på produktene, alt annet blir tull. As easy as that.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Pussig fyr han der Sander Sassen.

Hvilke produkter produserer han, eller hos hvem er han annsatt for å designe produkter? Ut fra kommentarene hans, så er han åpenbart i stand til å gjøre enkelte ting vesentlig bedre enn f. eks NuForce gutta, og de tjener jo penger.....

Kanskje han tjener bedre på å poste slikt på en webside, eller kanskje han er en nøysom, idealistisk "opplyser" som finner sin lønn i å frelse forbrukerne og lever godt med det...?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.332
Antall liker
11.062
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Han er "i motsetning til mange testere" teknisk kyndig. Det er ingen bakdel når en faktisk skal teste ting. Som biltestere..
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
flaago2 skrev:
Lytt på V18.

Diskutere tester fra 2006 på utgåtte produkter 5 år tilbake i tid blir søkt. Spesielt når det gjelder en forsterkerteknologi som først startet å ta på det tidspkt. Det er ETTER 2006 det har skjedd for å si det sånn..


Så lytt på produktene, alt annet blir tull. As easy as that.
Nå forutsetter du vel at Orso og andre virkelig er interessert i å høre hvordan dette låter ? Det er jo kanskje ikke sikkert de er..... ;)
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)


audionut skrev:
Folk kan vel diskutere hva faen de vil, vel? Om de liker å diskutere teknologi, design, kostnad og prissetting, så er det fritt frem for det. Tåler du ikke å lese slikt, så kan du finne deg et annet forum.
Er det bestefaren din som lager Nuforce? Eller tanta di som selger dem i Bergen?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det er mulig Nuforce sine amper låter bra, men jeg er mildt sagt skeptisk til å kjøpe produkter fra en produsent som ÅPENBART ikke vet hva de driver med jfr. denne testen: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

På den annen side håper jeg min neste amp blir klasse D pga åpenbare praktiske årsaker. Har ikke kicket på ICE, har ikke hørt UcD, og NAD låt brukbart hos klubben, men blir for dyrt med aktivt oppsett....
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.542
Antall liker
23.271
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
flaago2 skrev:
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)
Hvem, hvor?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JENO skrev:
Det er mulig Nuforce sine amper låter bra, men jeg er mildt sagt skeptisk til å kjøpe produkter fra en produsent som ÅPENBART ikke vet hva de driver med jfr. denne testen: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html
Joda. De har full kontroll. De har konstruert produktet med store feil med viten og vilje. Det låter jo bedre slik.

They decided my uDAC-2 was “within spec” and justified the bad performance as being an intentional compromise of how they “tuned” their design.
We consider this within spec. I will emphasize again that listening test over and over again from so many people convinced us to adopt this current solution. I understand that recording engineer might need a different product so I will post such details and plot online so that there is no mistaken about the intended customers.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Om du leser innleggene kan du se hvem, og hvor er her i denne tråden.
Ifølge spørreskjemaet i første post har 74% ikke hørt V18...

Og for å konkretisere mere så driver orso og poster alle mulige tester av misfornøyde folk som har testet alt annet en V18, mens andre bare argumenterer med at de ikke behøver å høre på det, fordi de vet at klasse D ikke er bra :)

Så igjen: Hør på V18, så kan du si om du er fornøyd eller ikke.


Valentino skrev:
flaago2 skrev:
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)
Hvem, hvor?
 
T

timc

Gjest
flaago2:

Du og Orso driver helt uavhengige diskusjoner. Du snakker om den subjektive opplevelsen av produktet. Orso setter spørsmålstegn ved troverdigheten til firmaet, basert på en del, mildt sagt, rare uttalelser.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Hva har troverdigheten med firmaet med lyden å gjøre?

De må gjerne være hare krishna eller ufo-tilbedere for min del sålenge det spiller bra.

Jeg liker musikken til Michael Jackson, men mannen hadde jeg ikke mye resekt for..

For meg fremstår Orso som om han kritiserer bare for å kritisere, uten å ha hørt det som tråden handler om, nemlig den fantasitsk gode lyden i de nye nuforcene.

Nesten som om han skulle ha betalt for det ;)
 
T

timc

Gjest
flaago2 skrev:
Hva har troverdigheten med firmaet med lyden å gjøre?

De må gjerne være hare krishna eller ufo-tilbedere for min del sålenge det spiller bra.

Jeg liker musikken til Michael Jackson, men mannen hadde jeg ikke mye resekt for..

For meg fremstår Orso som om han kritiserer bare for å kritisere, uten å ha hørt det som tråden handler om, nemlig den fantasitsk gode lyden i de nye nuforcene.

Nesten som om han skulle ha betalt for det ;)
Ærlig talt så skjønner jeg ikke kritikken av Orso. Personlig synes jeg ryktet til en produsent er viktig når jeg skal legge store summer på bordet. For meg er 70-80k veldig mye. Da vil jeg være sikker på at i tillegg til lyden, så skal support og service være tilgjengelig i fremtiden. Når så en produsent kommer med mye rare uttalelser som ikke helt henger på greip, så skygger jeg unna.

Jeg har dessuten svært lite til overs for bevisst introduserte "feil". Hva er hensikten med det? Forvrengning og andre artefakter kan jeg generere på mange forskjellige måter, og jeg er absolutt ikke interessert i å betale for det.

At jeg selv "tuner/ødelegger" lyden for å tilpasse min egen smak er noe annet, og koster meg ikke stort.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
For noe tull.

I Norge gjelder Norske garanti og reklamasjonsregler mot feil og mangler. Dette trenger ikke diskuteres engang.

Gå og hør forsterkerene, om du liker de, fint, om ikke så er det også fint.

Å prøve å skape rykter basert på innhold uten relevans... ja det er ikke my cup of tea for å si det slik.

Og du er bransjeaktør og støtter slikt??
 
T

timc

Gjest
flaago2 skrev:
1: For noe tull.


2: Og du er bransjeaktør og støtter slikt??
1: Du misforstår. Hjelper ikke med kjøpslov om bedriften er borte, eller har "startet på nytt"

2: Begrunnelsen er jo uttalelser fra produsenten selv. Blir da ikke mer relevant enn det?
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
timc skrev:
flaago2 skrev:
1: For noe tull.


2: Og du er bransjeaktør og støtter slikt??
1: Du misforstår. Hjelper ikke med kjøpslov om bedriften er borte, eller har "startet på nytt"

2: Begrunnelsen er jo uttalelser fra produsenten selv. Blir da ikke mer relevant enn det?
For noe ekkelt vas!
NuForce har drevet på siden 2005. Jeg kjenner ikke til økonomien deres, men gitt at de har levert overskudd i disse årene, og har noenlunde egenkapital, ville for eksempel en bank ha full tiltro til dem mht kreditt. Hvorfor skulle ikke en forbruker ha samme tiltro..?

Når det gjelder Orso, så virker det som hans "livsoppgave" på dette forum er å rakke ned på det meste (med unntak av produkter fra en viss bransjeaktør) og "grave frem" all slags mer eller mindre relevant "dokumentasjon" som støtter hans synspunkt. Ofte gjelder dette produkter han ikke har kjennskap til.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.542
Antall liker
23.271
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
flaago2 skrev:
Om du leser innleggene kan du se hvem, og hvor er her i denne tråden.
Ifølge spørreskjemaet i første post har 74% ikke hørt  V18...

Og for å konkretisere mere så driver orso og poster alle mulige tester av misfornøyde folk som har testet alt annet en V18, mens andre bare argumenterer med at de ikke behøver å høre på det, fordi de vet at klasse D ikke er bra  :)

Så igjen:  Hør på V18, så kan du si om du er fornøyd eller ikke.


Valentino skrev:
flaago2 skrev:
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)
Hvem, hvor?
Jeg er av dem som på bakgrunn av det jeg har lest om produsenten ikke gidder høre på produkter derifra. Bevisst feilkonstruksjon for bevisst egenlyd. Hifi my ass.
Høyttalerne mine har Klasse D-forsterkeri innabords, forresten.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.802
Antall liker
28.834
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
flaago2 skrev:
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)
Det finnes en Catch- 22 i denne hobbyen:

1) Det meste som måler bra vil låte bra.

Men:

2) Ikke alt som låter bra, måler bra.

Dette ser ut til å være en hovedkilde til bråk og heftige krangler.

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
tkr skrev:
flaago2 skrev:
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)
Det finnes en Catch- 22 i denne hobbyen:

1) Det meste som måler bra vil låte bra.

Men:

2) Ikke alt som låter bra, måler bra.

Dette ser ut til å være en hovedkilde til bråk og heftige krangler.

mvh

Spot-on tkr :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Det som måler dårlig er feilkonstruert, enten "etter øret" av utekniske entusiaster, eller med vilje, for å raske sammen noe billig og selge dyrt til lettlurte.
 
T

timc

Gjest
Per_Olsen skrev:
timc skrev:
flaago2 skrev:
1: For noe tull.


2: Og du er bransjeaktør og støtter slikt??
1: Du misforstår. Hjelper ikke med kjøpslov om bedriften er borte, eller har "startet på nytt"

2: Begrunnelsen er jo uttalelser fra produsenten selv. Blir da ikke mer relevant enn det?
For noe ekkelt vas!
NuForce har drevet på siden 2005. Jeg kjenner ikke til økonomien deres, men gitt at de har levert overskudd i disse årene, og har noenlunde egenkapital, ville for eksempel en bank ha full tiltro til dem mht kreditt. Hvorfor skulle ikke en forbruker ha samme tiltro..?

Når det gjelder Orso, så virker det som hans "livsoppgave" på dette forum er å rakke ned på det meste (med unntak av produkter fra en viss bransjeaktør) og "grave frem" all slags mer eller mindre relevant "dokumentasjon" som støtter hans synspunkt. Ofte gjelder dette produkter han ikke har kjennskap til.
Du er virkelig lett å hisse opp ;D

En produsent som er 6år gammel er da ikke mye å skryte av? Er de her om nye 6år når jeg trenger reperasjon? Jeg vet ingenting om overskudd og egenkapital.

Orso har stort sett sitt på det tørre. Han kan vanligvis legge frem dokumentasjon på det han sier. Han blingser litt av og til, men det gjør alle. Det faktisk veldig mye du kan si om ett produkt basert på det tekniske, men det kreves kunnskap for å kunne gjøre det. Om man liker det man hører er en helt annen diskusjon, og det er ikke det Orso snakker om.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
tkr skrev:
flaago2 skrev:
Klart folk kan diskutere hva de vil, men å diskutere lyden til noe de ikke har hørt, og argumentere med tester av andre produkter blir bare komisk :)
Det finnes en Catch- 22 i denne hobbyen:

1) Det meste som måler bra vil låte bra.

Men:



2) Ikke alt som låter bra, måler bra.

Dette ser ut til å være en hovedkilde til bråk og heftige krangler.

mvh
Gjelder dette i alle sammenhenger?
Ta for eksempel 2 ulike høyttalere, som måler likt mht frekvenskurve on- og off axis. Vil disse dermed låte likt? Eller sagt på en annen måte; kan det hende at den ene låter veldig bra og den andre låter dårlig?
 
T

timc

Gjest
tkr skrev:
Dette ser ut til å være en hovedkilde til bråk og heftige krangler.

mvh
Jeg vil protestere på dette ;)

Du har delvis rett, men hovedproblemet er at de aller færreste her inne har peiling på hva som kan måles, hvordan, og hva resultatene innebærer.
 
T

timc

Gjest
Per_Olsen skrev:
Gjelder dette i alle sammenhenger?
Ta for eksempel 2 ulike høyttalere, som måler likt mht frekvenskurve on- og off axis. Vil disse dermed låte likt? Eller sagt på en annen måte; kan det hende at den ene låter veldig bra og den andre låter dårlig?
Viser presis hva jeg påpeker i forrige innlegg. Du drar frem bare 2 av uttallige parametere uten å sette dem i sammenheng.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Du er virkelig lett å hisse opp ;D

En produsent som er 6år gammel er da ikke mye å skryte av? Er de her om nye 6år når jeg trenger reperasjon? Jeg vet ingenting om overskudd og egenkapital.


[/quote]

Hvem skryter av 6 år? Poenget er at 6 driftsår er mer en tilstrekkelig for å "rettferdiggjøre" sin eksistens. Å prøve å så tvil om dette blir veldig spekulativt. Når det komme fra en "bransjeaktør" så begynner jeg å lure....
Men kan jo stille spørsmålet til deg; finner du det rimelig om andre i din bransje setter spørsmålstegn ved deg og din bedrift, dersom du skulle ha mindre en 6 år i bransjen...?
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
timc skrev:
Per_Olsen skrev:
Gjelder dette i alle sammenhenger?
Ta for eksempel 2 ulike høyttalere, som måler likt mht frekvenskurve on- og off axis. Vil disse dermed låte likt? Eller sagt på en annen måte; kan det hende at den ene låter veldig bra og den andre låter dårlig?
Viser presis hva jeg påpeker i forrige innlegg. Du drar frem bare 2 av uttallige parametere uten å sette dem i sammenheng.
Da er vi jo helt enig.....! :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn