Takk for tipset! Skal se om en omdreining eller to i andre retningen hjelper. Sikkert greit å ta det forsiktig. Regner med at for mye snurr på armkabelen ikke er ønskelig.Stikket til kabelen er svingbart. Det kan påvirke hvordan armen oppfører seg.
En liten kommentar vedrørende SME og azimuth, SME V-D er en V med avtagbart headshell.
Takk for oppklaringen, da snakker vi om det samme. Jeg har dreid pluggen så langt det gåt i begge regninger uten at det har nevneverdig effekt.Du får ikke til en omdreining. Men kontakten kan dreies om vertikalaksen på armen. Altså kan kontakten peke bakover, rett ut eller fremover. Jeg snakker altså ikke om kabelen, men kontakten.
Hei.Kan antiskatingen ha hengt seg opp? Hva om du kjører den frem og tilbake noen ganger mellom maks og minimum?
Ingen dum idé. Jeg må få tak i olje med rett tykkelse. Noen som vet?Har du prøvd med silikon i kammeret/karet? Skal jo ikke være nødvendig, men vil antagelig dempe angsten noe
Silikon. Du finner det i alle fall på RC butikker (radiostyrte bilder osv) Jeg kjøper min silikon på Samirc.noIngen dum idé. Jeg må få tak i olje med rett tykkelse. Noen som vet?
Ingen dum idé. Jeg må få tak i olje med rett tykkelse. Noen som vet?
Kan hende SME V skal ha lavere viskositet enn 3009?Iflg beskrivelsen til annonnsen på ebay, skal viskositeten være 200K
"
This Buy It Now listing is for an easy application syringe with replaceable end cap, containing approximately 2ml of 200,000 (200k) cSt High quality, silicone oil, this is the correct specification and quantity (max) for use in the SME3009's black plastic arm damping trough, model F.D.200, like the one shown in the next photo. The FD200 has a paddle attached to the tone arm that extends down into the trough of silicone fluid effectively acting as a shock absorber for this arms sideways motion."
Sme reklamerer med "Anti-skate control operates through tension spring and filament. Dial corresponds with VTF and has positive OFF position." så da må den være litt slakk når den står på null, men den bør nok begynne å stramme ikke veldig lenge etter at du begynner å skru opp mot 1Hei.
Har gjort det, har også åpnet dekselet til antiskatingen under armen. Spiralfjæren dere ser på bildet er helt slapp når antiskatingen står i null.
Vis vedlegget 770161
Takk for info. At den er slakk hadde jeg regnet med, men den drar ganske kjapt mot hvileposisjon når den står i null, noe den ikke skal gjøre.Sme reklamerer med "Anti-skate control operates through tension spring and filament. Dial corresponds with VTF and has positive OFF position." så da må den være litt slakk når den står på null, men den bør nok begynne å stramme ikke veldig lenge etter at du begynner å skru opp mot 1
SME | Manuals
sme.co.uk
mvh
KJ
Godt spørsmål, skal sjekkes i ettermiddag.Er det noen bevegelse i fjæra når du roterer armen manuelt og antiskatingen står på null ?
mvh
KJ
Det er bevegelse i fjæra ved rotasjon av knappen, ja+ når du justerer på knappen.
Mvh
KJ
Meget mulig, skal sjekke i kveld om det er tilfelle. Takk for godt tips!Jeg har kanskje en mistanke om at fjæra kan ha hengt seg opp ette eller annet sted «midt på» slik at den sett fra fra armen står i spenn selv om den fra antiskating-knappen er slakk.
mvh
KJ
Har en slik, men da under navnet Abis SA-1.2. Virker bare som produsent har skiftet navn. Mitt inntrykk er at det er en veldig god tonearm, men ikke helt i samme liga som SME. Fordelen med Sorane er at den takler alt fra superlette til ekstra tunge pickuper. Det gjør den fordi VTF justeres i selve armen og ikke som et lodd bak pivot. Det er et lodd bak pivot også, men der er denne funksjonen å balansere armen, for så å justere VTF foran pivot. Det gjør den til en veldig anvendelig arm.Er det andre enn meg som synes SME har prisa seg ut av markedet?
Har nettopp kjøpt en Sorane SA-1.2, noen kommentarer om denne?
En lenke til om denne armen: https://www.stereophile.com/content/listening-135-abis-sa-12Har en slik, men da under navnet Abis SA-1.2. Virker bare som produsent har skiftet navn. Mitt inntrykk er at det er en veldig god tonearm, men ikke helt i samme liga som SME. Fordelen med Sorane er at den takler alt fra superlette til ekstra tunge pickuper. Det gjør den fordi VTF justeres i selve armen og ikke som et lodd bak pivot. Det er et lodd bak pivot også, men der er denne funksjonen å balansere armen, for så å justere VTF foran pivot. Det gjør den til en veldig anvendelig arm.
Art Dudley skrev om Abis/Sorane i Stereophile for noen år siden: https://www.stereophile.com/content/listening-145