Gratulerer med rett type høyttalere!Fikk Twenty.22 i dag. Makeløst deilige høyttalere. Det er dette jeg har lett etter de siste årene.
De er på ingen måter perfekte, men for noen utrolige musikkformidlere!
Jeg skal skrive en utførlig rapport og poste noen bilder i løpet av helga.
Min begeistring er total. Dette er en direkte fulltreff i forhold til mine preferanser for musikkgjengivelse.
Jøss så artig dette var. Den litt mer edruelige omtalen tar jeg som sagt til helga.
Takker for mange flotte bilder på detaljer etc, de er meget flotte og de imponerer litt i størrelsen også til stativere å væreSom nevnt tidligere i tråden så er jeg svært begeistret for PMC Twenty 22.
Jeg har hatt et uttall høyttalere innom dette rommet men ingen har jeg likt så godt som disse.
Min referanse for godlyd har lenge vært høykvalitets hodetelefoner og sammenlignet med dette låt de fleste høyttalere dunkle og udefinerte, jeg har derfor lett etter høyttalere som kunne gi meg denne klarheten, nyanseringen og lettheten som kvalitets hodetelefoner kan gi. Når jeg hørte PMC på messen i Munchen ble jeg svært begeistret over den klarheten og impulsvilligheten den nye Twentyserien presterte. Vel hjemme satte jeg meg ned og lyttet på mine Dynaudio Focus 160. Disse leverte flott lyd men jeg savnet den klarheten og atacket som jeg visste lå i innspillingene.
Min første reaksjon når jeg koblet dem opp var at bassen var betydelig svakere i nivå enn Dynaudio, det andre var at diskanten hadde en helt annerledes karakter.
Etter å ha justert lytteposisjonen noen cm og endret svakt på mengden"toe-in" begynte det å sette seg.
La meg si det først som sist. Det er mellomtonen som er det unike med denne høyttaleren. Det låter så ekstremt åpent og direkte at det er en fryd. Stemmer gjengis med en veldig klarhet. Det er fritt for det sedvanlige mudderet i mellomtonens nedre del. Lydnivået i dette frekvensområdet er nok som det skal være, så jeg antar at denne egenskapen i hovedsak skal relateres til transmisjonslinjeprinsippet og den iboende avstivningen som kommer som en følge av denne.
Strengeinstrumenter har en fabelaktig transient gjengivelse, trommelyder smeller ut uten vedheng, og elektroniske lyder legges ut med en voldsom detaljeringsevne.
Det hele er ganske besnærende og forholdsvis ulikt alt annet jeg har hatt innom. Tannoy Autograph mini er vel den som kommer nærmest, men den faller igjennom i bass og lydstyrke i forhold.
Bassen er relativt lav i kvantitetsnivå sammenlignet med det andre jeg har hatt innom. Den er dog absolutt tilstede, men er uten den sedvanlige pukkelen som så mange andre høyttalere har. Bassen fremstår som ren og presis og den tier godt stille innimellom anslagene. Den er også ganske impulsvillig. Følger på en måte bare opp det som blir diktert i musikken ellers. På innspillinger med mye fokus på bassinstrumenter følger den melodiene og effektene lett. Jeg vil si at bassen er ganske annerledes gjengitt enn via andre høyttalere. Jeg vil heller ha denne type bass enn typisk bassrefleksgjengivelse. Mengden og kvaliteten på bassen henger naturligvis også nøye sammen med lytterens og høyttalernes plassering. Jeg har dog valgt en relativt fri plassering av begge deler da dette gir meg den beste mellomtonen.
Diskanten er svært annerledes enn på Dynaudio 160. Her er det klarhet og dynamikk som gjelder. Den har ikke helt den samme følelsen av luft som Dynaudio har, der var Focus 160 fenomenale. Diskanten opplever jeg som litt løftet i forhold til resten av frekvensområdet, så dette er nok en smak og tilvenningssak. Her kommer jeg for min del til å eksperimentere med demping av førsterefleksjonen samt vurdere videre i forhol d til vinkling. Høyttalerkonstruktøren har et sterkt fokus på off-axis spredningen og aksepterer en litt løftet diskantgjengivelse direkte fremfor høyttalerne i bytte mot en bedre respons off-axis.
Høyttalerne fremstår forøvrig som ganske effektive, og de endrer seg lite i klang ved forhøyede lydstyrker. Maksimalt lydtrykk fra disse er også svært bra. Jeg har dradd på relativt mye, liker å spille høyt, og jeg har enda ikke nådd det punktet hvor høyttalerne sier stopp. Dynaudio gav seg en god del tidligere.
Så, er dette en høyttaler å bli gammel sammen med? Vel, jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg ikke skal ta for mye i her, men dette er helt klart noe jeg skal ha lenge i hus. Her og nå kjennes det som om at jeg har kommet litt i havn. Det er liksom denne lyden(spesielt mellomtonen) jeg har lett etter de siste årene, og jeg er veldig glad for å endelig ha funnet noe som funker så bra. Dere som har fulgt tråden min vet at jeg ikke har brukt så sterke ord om en nyanskaffelse før som det jeg velger å gjøre her. En deilig musikkgjengiver.
PMC Twenty.22 anbefales herved på det sterkeste.
Forhandles her i Norge av NAT og Morten var veldig grei å handle med.
Jepp, har lest den testen. Godt eksempel på smak, behag og forskjellig vektlegging av egenskaper. At de foretrakk B&W PM-1 fremfor PMC forteller bare at vi nærmest er på to forskjellige planeter. Jeg la forøvrig, som antagelig også du gjorde, merke til at også en viss Harbeth var testet med godt resultat.Hei du.
I det nyeste svenske "hifi & musik" har de en omtale av PMC twenty 22 sammen med en del klassiske britiske stativhøyttalere. Spennende lesning!
Stativene er fra Solid Tech. Ligger på 3600,- hos PM Audio.De stativene var griselekre! Ikke sunt å se slikt for lommeboka. Pris, link?
Trenger en billig riia. Står mellom Pro Ject sin phono box versus Musical Fidelity sin innsteg's. Du er fornøyd med phonobox'n tipper jeg - i hvertfall til prisen (!), men har du rukket å sammenligne med noe annet enda?
22'ne er hos deg for å bli eller? Jeg har ikke sett meg verken frem, eller tilbake siden mine kom i hus
Liker disse Twenty 22 og er litt nysgjerrig! Kan du gi en kort beskrivelse av lydsignaturen og hva som gjør disse så bra. Tenker å snuse litt på den gulvstående utgaven!Twenty 22 blir værende ja. Er veldig glad i lyden fra disse. I dette rommet og denne plasseringen spiller de veldig mye bedre enn konkurentene jeg har hatt innom.
De blir aldri kjedelige å høre på.
HeiLiker disse Twenty 22 og er litt nysgjerrig! Kan du gi en kort beskrivelse av lydsignaturen og hva som gjør disse så bra. Tenker å snuse litt på den gulvstående utgaven!Twenty 22 blir værende ja. Er veldig glad i lyden fra disse. I dette rommet og denne plasseringen spiller de veldig mye bedre enn konkurentene jeg har hatt innom.
De blir aldri kjedelige å høre på.
OU812