SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    SOEDAL skrev:
    Er det mangel på dette som gjør at det ikke er mer blest rundt disse produktene?
    Er nok mest at det fjerner 'pure' fra 'pure hifi', greier i serie med signalet som skal endre på det... usj!
    Glad jeg har flere kilder og integrert forsterker som gjør det vanskelig å putte sånne saker i avspillingskjeden.... ;D ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, du er nok inne på noe der. Dette med å ha et rent ubesudlet signal har jo vært en engelsk sannhet lenge. Vi her i Norge er vel ganske inspirert. I årevis har vi blitt dyttet ørene fulle om at tonekontroller er useriøst og at slikt ikke hører inn i en hififorsterker. Jeg kan tildels være enig i at tonekontroller kan være negativt da jeg mener å ha hørt positive effekter når disse kunne kobles ut av kretsløpet.

Jeg tror dog at disse sanhetene ikke er like gjeldende når man kobler inn en digital eq mellom pc/mac/drivverk og en ekstern konverter. Dette er fenomenale verktøy for å dempe romforsterkede bassfrekvenser feks. Det er vel flere enn meg som har opplevd at den høyttalerplasseringen som gir best mellomtone og diskant ikke er den samme plasseringen som gir best bass? En eq kan ofte gi enn økte plasseringsmuligeheter av både høyttaler og lytter...

Problemet er som du sier at man ofte har flere lydkilder. Merker at det sitter litt langt inne å sende lyden fra Gyrodecen inn i en A/D konverter-

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    SOEDAL skrev:
    Ja, du er nok inne på noe der. Dette med å ha et rent ubesudlet signal har jo vært en engelsk sannhet lenge. Vi her i Norge er vel ganske inspirert. I årevis har vi blitt dyttet ørene fulle om at tonekontroller er useriøst og at slikt ikke hører inn i en hififorsterker. Jeg kan tildels være enig i at tonekontroller kan være negativt da jeg mener å ha hørt positive effekter når disse kunne kobles ut av kretsløpet.
    Sant, sitter hardt i det der. Langt fra de gode gamle Nikko forsterkerne med hundre knotter på. 8)
    Denne har jeg veldig sansen for. uten å ha hørt den... Klassisk utseende
    http://www.hifiklubben.no/produkter...010ae_integrert_forsterker_premium_silver.htm

Jeg tror dog at disse sanhetene ikke er like gjeldende når man kobler inn en digital eq mellom pc/mac/drivverk og en ekstern konverter. Dette er fenomenale verktøy for å dempe romforsterkede bassfrekvenser feks. Det er vel flere enn meg som har opplevd at den høyttalerplasseringen som gir best mellomtone og diskant ikke er den samme plasseringen som gir best bass? En eq kan ofte gi enn økte plasseringsmuligeheter av både høyttaler og lytter...
    Enig. Det jeg er redd for med mye prossesering av signalet er at du får en golden sweetspot der alt er EQet og DSPet til perfeksjon mens det låter crap på andre steder i rommet. Sånn sett tror jeg mer på akustikktiltak i lytterommet enn DSP for å lage livaktig lyd.
    En klang i rommet og på stemmer når du prater med folk i rommet og en helt annen klang når du hører musikk fra anlegget. Unaturlig og jeg er redd hjernen oppfatter at det er noe som ikke stemmer.

Men for meg er det først og fremst følelsene og ikke fornuften som styrer når jeg nyter musikk. (Sjukt utsagn kanskje) Kan hende jeg kommer fortere og "bedre" i mål med DSP og slikt, men blir det ikke litt for lite moro? Hifi skal da være for oss orntli interesserte, kan jo ikke være sånn at mannen i gata får like bra lyd siden han kan trykke på en "calibrate all to perfection" knapp?? :eek:

Det blir som å sette seg inn i bilen for å oppdage at det ikke er et ratt foran deg, ei heller pedaler. Men det er et system med GPS og alle mulige sikkerhetsremedier som ikke bare får deg raskest mulig frem dit du skal, men i tillegg 100% sikkert.
    ...og kjedelig?

Problemet er som du sier at man ofte har flere lydkilder. Merker at det sitter litt langt inne å sende lyden fra Gyrodecen inn i en A/D konverter-
    Just presis nu; Gammel Dire Straits vinyl, gjennom nålespiss og finurlige EQ-kretser i gammel Rotel RIAA, herlig analogt inn i forsterkeren.
    Kan ikke besudle slikt noe?

Det meste spøkefullt med en bitteliten alvorlig undertone. ;)
    Mvh
    Rolf

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Vakker den Denonforsterkeren der. Har igrunn altid likt de større seriene til Denon. Blir litt på samme måte som Marantz PM17. Noe av det lekreste jeg kan tenke meg. http://www.illel.fr/temp/an_photos/23834.jpg

I forhold til eq så er nok moderasjon et nøkkelord. Man bør også optimalisere rommet akustisk så mye man kan. Det beste er naturligvis å redusere problemene der hvor de først oppstår. Et rom vil likevel ha noen problemfrekvenser, og der hvor det er snakk om frekvensforsterkninger kan eq gjøre en formidabel jobb i å dempe disse. Naturligvis kan dette bety en dårligere lyd utenfor sweetspot, så dette blir et valg den enkelte må ta. Skal man prioritere sweetspot fremfor andre lytteposisjoner eller kan man leve med en litt redusert kvalitet her for å oppnå bedre lyd andre steder i rommet. Vi lytter jo i så mange forskjellige omgivelser. Noen har stua/fellesrom som lyttearena mens andre har dedikerte lytterom. Noen ligger på sofaen å svinger med platecovere, andre sitter med huet i en skruestikke i en akustisk korrekt lyttestol. Med eq kan man forsåvidt legge inn valgbare kurver for de forskjellige lyttekontekstene, men dette kan jo bli litt tungvint.

Som nevnt så bør en equalizer brukes med moderasjon. I mange tilfeller er det lurt å ikke røre frekvensene over 200Hz.
    Equalizeren vil gjerne selv foreslå å øke nivået der hvor det er daler i frekvensområdet grunnet utfasinger. Dette er det lurt å droppe da man neppe klarer å gjøre dette skikkelig, samt at systemet belastes kraftig. Nei, det beste er etter min erfaring å bruke eq på frekvenstopper i bassen forårsaket av høyttalerplassering eller lytteposisjon og la det være med det (om man da ikke vil bruke eq på en fulltonehøyttaler, linjekilde eller andre spennende prosjekter hvor man kan legge eq-kurven digitalt fremfor å bruke store LCR-ledd som sluker effekt og griser til signalet).

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spennende utveksling dere har her! :)

Takk for sist Soedal! Ganske lenge siden nå..
    Fin tråd du har her!

Da du var hos meg og prøvde Behringer-romkorreksjonsenheten i oppsettet mitt husker jeg det som et utelukkende positivt tilskudd. Tror du kun trakk ned toppene i bassen da også!?

Har bestemt meg for å prøve Audiolense i oppsettet mitt. Litt for moro skyld, men også fordi jeg liker tanken på å forandre lyden med noen tastetrykk.
    Har lekt litt med enkle digitale EQer i det siste. Synes det er litt rart dette er så tabubelagt.
    Drømmen min er å ha et velspillende oppsett uten DSP og ha muligheten koble DSP inn for å spille med flat frekvensgang hvis jeg vil og ha muligheten for custom eq for hver plate hvis jeg vil det.

Ja takk, begge deler :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Hei!

Ja, det var lenge siden. Hyggelig å høre fra deg.

Husker ikke helt hva jeg gjorde med equalizeren hos deg, men det var sikkert som du beskriver.
    Det jeg husker veldig godt er den blindtesten vi gjorde på kabler. Ganske tankevekkende egentlig.

Håper du rapporterer om dine erfaringer med audiolense. Spennende saker.
    Liker innfallsvinkelen din. Velspillende uten DSP, men med mulighet for flat frekvensgang/custom eq.
    Vil bare anbefale deg å være varsom med equen oppover i frekvens. Her bør man bruke alt man kan av vinkling/tilting/demping eller difusjon av førsterefleksjon etc før man trør til med eq. Reflektert lyd er fremdeles reflektert lyd selv om man demper amplituden.

Spiller du trompet like aktivt fremdeles?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Den forbaskede Quad Elite preampen er fremdeles ikke ankommet. Frustrerende greier. Maxwell forteller at de har hatt gjentatte telefoner til Neby.
    Jeg bestilte den i April, og jeg bestilte den som en del av ett komplett Quadsett med preamp/monoblokker. Frustrerende å sitte her med halvparten av det jeg bestilte da jeg i aller høyeste grad ville ha dem som et sett. Hadde aldri bestilt bare en av delene. Jeg burde sikkert ha ventet med å cashe ut monoblokkene til settet var komplett, men jeg tenkte ikke så langt da. Var for fristende å få monoblokkene hjem. :(

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    Er det ikke litt "tidstypiske" Hi-Fi produkter, representative for hver sin tidsperiode? Exposure'n er første halvdel av 90-tallet, mens Marantzen er det mer estetisk pene fra etter 2000.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Jo, det handler vel om det også.

I forhold til tonekontroller har vel de typiske japanerne hatt dette hele veien med unntak av enkelte spesialmodeller. Engelskmennene har hatt aversjon mot slike de siste 30 årene. Her er vel Quad unntaket med sine basskontroller og tiltkretsløp.Ganske anvendelige saker. Min egen Quad 34 har 3 dB demping under 3 valgfrie bassfrekvenser samt et kretsløp som tilter frekvensgangen i 1 dB hakk rundt en akse på 1KHz.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    SOEDAL skrev:
    Håper du rapporterer om dine erfaringer med audiolense. Spennende saker.
    Liker innfallsvinkelen din. Velspillende uten DSP, men med mulighet for flat frekvensgang/custom eq.
    Vil bare anbefale deg å være varsom med equen oppover i frekvens. Her bør man bruke alt man kan av vinkling/tilting/demping eller difusjon av førsterefleksjon etc før man trør til med eq. Reflektert lyd er fremdeles reflektert lyd selv om man demper amplituden.
    Legger nok inn på tråden min etterhvert... Må få bestemt meg hvordan hardisk jeg skal gå for først.
    I følge BX skal Audiolense fikse det meste, men hvis det ikke fungerer skal jeg huske tipset om kun korreksjon i bassen. :)

SOEDAL skrev:
    Spiller du trompet like aktivt fremdeles?
    Tja, gjør vel det. Har begynt i en 50% fast undervisningsstilling siden sist. Følte jeg måtte bli voksen etter at jeg ble far. Trompetspillingen er vel over 100% så det finnes travle perioder... Så lenge det er gøy er det verdt det :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ahhh! Endelig kom Quad Elite preampen. :D :D :D :D :D
    Stilig sak. Elsker designet på de greiene her.
    Da blir det mange dager med mye musikkspilling. Endelig kan jeg få spilt vinyl i god kvalitet igjen da Elite preamp har MC inngang
    Når jeg har brukt Quad 34 har jeg vekslet mellom å kjøre rimelig Ortofon MM eller AT oc9 inn i MM inngangen(lavt gain men ok lyd)

C

Cyber

Gjest
    Gratulerer - du får poste noen bilder og litt inntrykk når det passer en dag! Alltid moro å se litt godsaker i hus... ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis! Den har du venta lenge på. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Har lenge vurdert alternativer til mine JBL LS80.
    Hadde en tur til Oslo for en liten stund siden og fikk hørt på noen alternativer der.
    For å si det sånn så var det en åpenbaring å komme hjem til JBL/Quad.
    Planene om å bytte høyttalere er lagt på is. Martin Logan Electromotion var en stor skuffelse. Andre høyttalere jeg hørte virket gode der og da, men en lytt på LS80 når jeg kom hjem gjorde meg oppmerksom på at det var snakk om seriøse klasseforskjeller. Jada, LS80 er ikke de mest oppløste i mellomtonen osv, men det låter da likevel mye mer realistisk enn noe annet jeg hørte på der inne. Heavyweight med Infected mushrooms gir mening når man spiller den på LS80. Kan ikke forestille meg andre høyttalere i denne klassen som kan konkurere...

LS80 er herved fredet for en stund, med mindre det er noen som forærer meg et par Wilson Sasha eller Sophia.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Bilde av JBLs kompresjonsdriver som står i LS80. Enheten bruker en 50mm titaniumsmembran.
    Bassenheten på 8" har pappmembran og forholdsvis stor magnet.

Vedlegg

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.481
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Artige de LS høyttalerene. Jeg har levd med ett par LS60 i over to år. Og de fikk frem nerven i musikken bedre enn noen andre høyttalere jeg har hatt før. Det ble enkelt og greit mer morro å høre på musikk. Planen var å oppgradere til LS80 som du har. Men når det kom ett par Array 1400 på børsen så ble fristelsen for stor. Men jeg har fremdeles en LS Center som holder overraskende godt følge med Arrayene på film.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Tenker nok at array 1400 spiller bra ja. Hørte kort på et par høyttalere i den serien på Soundgarden i Vika. Låt bra.

Det som er litt tankevekkende for meg med LSene er den kontrollerte spredningen. Den typiske "flaren" som alle toveishøyttalere har off axis i nederste delen av diskantområdet er mye bedre kontrollert her. Andre høyttalere jeg har hatt i dette rommet har slitt tildels voldsomt med dette.

Satt å bladde i et av de siste utgavene av hifi&musik forleden. På de nye målingene deres er det en diger utheving i nedre diskant på de toveishøyttalerne jeg har sett målt. Under målingen kan man se at denne uthevingen ikke handler om høyttaleren i seg selv, men om førsterefleksjonen fra rommet.
    Vel, førsterefleksjonen ser slik ut pga at off axis responsen fra høyttaleren er slik. Underlig at dette problemet ikke får mer oppmerksomhet.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.481
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Du er nok inne på noe der. Slik som oppsettet mitt står nå, så vil en av høyttalerene stå veldig nære vegg. Og da jeg gikk over til horn så følte jeg at det ble mindre rot i lydbildet. Plagsomme refleksjoner kan jo ha vært årsaken. I tillegg så synes jeg de lette og store bassmembranene til JBL integrerer bedre med rommet enn det jeg er vant til med andre høyttalere.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Har vært mye frem og tilbake rundt Elite preampen. Fikk først en modell som støyet i den ene kanalen. Nå er endelig alt løst. Har fått ny Elite preamp som virker perfekt. Skal få lagt ut et bilde i løpet av helga.

Da satser jeg på at Quad 34 kan pensjoneres igjen i denne omgang. Jeg beholder selvfølgelig både den og den tilhørende Quad 306. Slikt selger man ikke videre.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    LS80 forsvant ut i kveld. Vet ikke helt hvor lurt det var egentlig. Likte dem svært godt, men de trengte litt juice for å våkne og bassen var i overkant for rommet. Om savnet blir for stort så kjøper jeg heller et nytt par LS80, men da i den andre finishen.

Får se hva jeg gjør nå. Har egentlig liggende flere elementer til diverse DIY prosjekter. Hadde vært artig å få ferdigstilt et av disse.
    Det første er en transmisjonslinje med Jordan JX92s og Vifa ringradiator. Den konstruksjonen har jeg stor tro på.

I tiden fremover kommer jeg til å spille på lånte XTZ 93wmt med orginale stativer som jeg låner av en venn. Har hatt disse innom musikkrommet før, og de imponerer meg. Har tunet litt om på bassrefleksavstemningen for å tilpasse dem rommet mitt. 170 høykvalitets Quad-watt henter fram de beste fra disse høyttalerne.

Følger forøvrig bruktbørsen og importørenes nyhetssider med stor interesse. Har registrert at det har kommet en ny versjon av Vienna Mozart og at den nye asymetriske serien til PMC ser svært spennende ut.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Skulle jeg slengt ut et forslag ville jeg nevnt at Stereofil selger ut noen modeller av Tannoy dc8 og dc8t til fordelaktige priser. Stativhøyttalleren dc8 kostet 32000 og blir solgt for 15 eller 16. Dc8t er ca tilsvarende rabbatert hvis jeg ikke husker feil.
    Les omtalen av dc8 i Fidelity nr 39!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    De Quadene tar seg flott ut i racket :) Støtter Griffenfeldt i at de Tannoyene er spennende. Har hørt de på demo og like det jeg hørte. Om de er en bra match til Quad vet jeg ikke.

OU812

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, de Tannoyene er spennende, men jeg skal ikke til Oslo på en stund.
    Erfaringene mine med Tannoy er at dette er saker med ganske store variasjoner i klang mellom de ulike modellene.
    Min kanskje største høyttalerfavoritt de siste årene, Tannoy Autograph, ble erstattet av Sandringham SE. Dette ble en stor nedtur da bassen ble for volumøs, mellomtonen agressiv og diskanten tam. Hadde jeg hatt mulighet til prøvelytt eller hjemlån skulle jeg gjerne sjekket ut dc8, men å kjøpe uten å ha hørt dem blir for skummelt. Tviler på at de vil sende en tilbudshøyttaler i posten til hjemmetest. Husker også at disse fikke en ganske så lunken test i Hifi+. Testen i Fidelity var ganske positiv.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ser nå at jeg blandet litt mellom testene av dc8 og dc10 i hifi+.
    Det er dc10 som får mest pepper. Dc8 får for det meste skryt, men det snakkes om farginger i mellomtonen, type "cupped hands".
    Testen i Fidelity nevner ikke noe om dette, men på den andre siden så bruker anmelderen Glenair 15, så det kan jo hende at han har adaptert noe i forhold til denne fargingen selv om Glenair 15 antagelig ikke er den verste av sorten.

Vel, for min del ønsker jeg mest en mindre gulvstående, noe i retning av Vienna Mozart Grand SE eller PMC 23. En stativhøyttaler kan dog være aktuell om lyden er den rette. Foretrekker et utseende med lite bling. Flott håndtverk slik man finner i Vienna og Tannoy Prestige er å foretrekke. Glemmer forøvrig ikke Autograph mini. Dem hadde jeg mye glede av. På sitt beste leverte de ren magi...

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Håper på å få en butikkdemo av KEF R300 i løpet av et par uker. Jeg synes denne er noe av det aller mest spennende som finnes på markedet for tiden.
    Forøvrig venter min lokale Soundgarden inn Dynaudio Focus 160 snart. Vil tro at jeg ender opp med en av de to.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig, den Kef'en..! ;D

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    bjornh skrev:
    Nydelig, den Kef'en..! ;D
    Enig med Bjørn i at de Kefene ser bra ut. Så en av de gulvstående storebrødrene for en stund siden og spurte en av mine hifi-puchere om hvordan de låt? Bra, men ikke din lydsignatur?.. ::) De låt veldig fint, og ser minst like fine ut :) Spennende å se hva du velger!

OU812

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, fine høyttalere begge to. Kanskje ikke det mest eksotiske men jeg har god tro på disse, hver på sin måte.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Nå sitter jeg her og hører på Dynaudio Focus 160. Jeg har jo sittet på gjerdet en stund, ventende på at Soundgarden skulle få inn et par.
    Det som hendte var at det ble lagt ut et relativt nytt par Focus 160 på bruktbørsen, så da slo jeg til og kjøpte dem. Har en testperiode nå, kanskje jeg beholder dem, kanskje jeg selger dem videre.

Noen inntrykk:

Fabelaktig flotte byggverk og lakkarbeid i klasse med Vienna Acoustics. Nydelige elementer. Artig at det fremdeles finnes høyttalerprodusenter som lager elementene selv.

Det første som slo meg når jeg koblet dem opp var at følsomheten var relativt lav, det andre var at bassen gikk svært dypt til en stativhøyttaler å være, det tredje var at lyden var en del fyldigere enn hva jeg hadde forventet. Jeg var egentlig litt skuffet over lydkvaliteten.

Etter å ha spillt mer musikk har inntrykket kommet seg betraktelig.
    Bassen er svært god til å komme fra en stativhøyttaler, låter mer som en større gulvstående variant egentlig.

Mellomtonen er fyldig og ganske kraftfull. Den er ikke så rytmisk utpreget som enkelte av mine tidligere høyttalere, og heller ikke så åpen, men den er relativt dynamisk, spesielt i nedre del . Den låter hele tiden organisk, og den skjærer ikke ut på bestemte frekvenser slik så mange andre høyttalere har gort i dette rommet. Dynaudio har åpenbart hatt god kontroll på spredningsmønsteret off-axis på denne modellen.

Overgangen til diskanten er litt forsiktig, jeg opplever frekvensgangen totalt sett som litt konkav, noe som samfaller godt med målingene presentert av Hifi-news i testen hvor Focus 160 var suveren testvinner. Selve diskantgjengivelsen var litt uvant for meg. Mine høyttalere de siste årene har til en stor grad benyttet metalldiskanter og høyordens delefiltre. Overgangen til Dynaudios softdomer og førsteordens delefiltre var større enn forventet. Jeg opplever diskantgjengivelsen som en naturlig forlengelse av mellomtonen. Begreper som harmoni, ro og luft kommer til meg. Ushers berylliumsdiskant hadde noe av den samme klangen, men hadde en hardere kant ned mot delefrekvensen enn hva som er tilfelle med Dynaudio.

Det låter hele tiden vakkert og fint. Detaljer løftes fint fram. Lydbildet er stort, bredt og flott.
    Totalt sett er lydbildet ekstremt bra, men lyden er likevel litt mindre engasjerende enn hva jeg dypest sett ønsker.
    Jeg kunne gjerne tenke med en mellomtone som var litt mer frempå og rytmisk, men jeg vet ikke om det egentlig er helt mulig å få dette uten å miste Dynaudios gode kvaliteter. Favoritter som Dire Straits og Sting låter aldeles makeløst på disse høyttalerne. AC/DC funker også, faktisk en bedre match enn JBL LS80 rent tonalt. Rihanna mister litt av energien i stemmen og skarptrommene hos Fear Factory mister litt attack, men alt er fremdeles svært hørverdig.
    Man får fot og vil spille mer...

Vel så sitter jeg her igjen som så mange ganger før. Veier litt for og i mot. Spiller plate etter plate og synes Hifi er en grei hobby.

C

Cyber

Gjest
    Høres ikke feil ut, Soedal!

Det kan jo være Kefene gir det litt mer attakk i toppen, det virker som du savner det littegrann?

Et bilde hadde heller ikke vært feil... ;)

P

PacMan

Gjest
    Korleis var dei i forhold til dei små Tannoyane som du hadde?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    cybervision_ skrev:
    Høres ikke feil ut, Soedal!

Det kan jo være Kefene gir det litt mer attakk i toppen, det virker som du savner det littegrann?

Et bilde hadde heller ikke vært feil... ;)
    Ja. Satser på å få hørt KEF i løpet av Mai. Om det låter lovende har jeg mulighet til å teste her hjemme også ser det ut til.
    Ja, jeg savner litt energi i øvre mellomtone/nedre diskant, men jeg er redd for at mer energi her også vil gi mer romproblemer og hardhet/gjalling, og DET er noe jeg helst vil slippe. Focus 160 har utrolig mange sterke sider og akkurat nå er jeg i en aklimatiseringsperiode fordi det låter såpass annerledes enn mine siste høyttalere...

C

Cyber

Gjest
    Skjønner hvor du er. Har hørt litt på Focus 110 og det er meget fine saker. Utrolig artig bassdriv i de små høyttalerne og flott mellomtone. Husker Crooner-musikk låt kult på dem. Du får gi rapport etterhvert som du får testet.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    hifikontoen skrev:
    Korleis var dei i forhold til dei små Tannoyane som du hadde?
    Hei

De låter svært annerledes rent tonalt. Disse er betydelig fyldigere og roligere i diskanten, og disse har også bass, noe Tannoy ikke hadde. Disse spiller også betydelig høyere, men har ikke den ekstreme klarheten som jeg fikk med Autograph her hjemme. Det de har til felles er at de integrerer seg relativt godt i rommet, til forskjell fra mange av de andre tingene jeg har hatt innom.

Skal se om jeg får knipset et par bilder i morgen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    ...Tannoy DC10T er litt drømmehøyttaler akkurat nå da. Den har bass. ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    bjornh skrev:
    ...Tannoy DC10T er litt drømmehøyttaler akkurat nå da. Den har bass. ;D
    Ja, for min del ser jeg at jeg burde fått hørt den, men basert på erfaringer med andre 8" coax fra Tannoy (Sandringham SE) er jeg noe skeptisk.
    Bass har den nok, men det er jo ikke alt. Her hos meg låter Focus 160 betydelig bedre enn Sandringham. I forhold til Autograph er det mer snakk om smak og behag, med unntak av bassen da, som er lysår bedre på Dynaudio.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn