SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nei slik er det med det meste. Mine preferanser går i retning av Monitor Audio for tiden, men "ting gjør" at jeg ser på annen engelsk lyd også. Tannoy kan treffe, tror jeg. Men blir jeg desperat nok vil jeg overleve med Klipsch RF7 Mk. II også... ;D

Men det er jo som kjent alt etter hvilke egenskaper man går etter.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    SOEDAL skrev:
    Nå sitter jeg her og hører på Dynaudio Focus 160. Jeg har jo sittet på gjerdet en stund, ventende på at Soundgarden skulle få inn et par.
    Det som hendte var at det ble lagt ut et relativt nytt par Focus 160 på bruktbørsen, så da slo jeg til og kjøpte dem. Har en testperiode nå, kanskje jeg beholder dem, kanskje jeg selger dem videre.

Noen inntrykk:

Fabelaktig flotte byggverk og lakkarbeid i klasse med Vienna Acoustics. Nydelige elementer. Artig at det fremdeles finnes høyttalerprodusenter som lager elementene selv.

Det første som slo meg når jeg koblet dem opp var at følsomheten var relativt lav, det andre var at bassen gikk svært dypt til en stativhøyttaler å være, det tredje var at lyden var en del fyldigere enn hva jeg hadde forventet. Jeg var egentlig litt skuffet over lydkvaliteten.

Etter å ha spillt mer musikk har inntrykket kommet seg betraktelig.
    Bassen er svært god til å komme fra en stativhøyttaler, låter mer som en større gulvstående variant egentlig.

Mellomtonen er fyldig og ganske kraftfull. Den er ikke så rytmisk utpreget som enkelte av mine tidligere høyttalere, og heller ikke så åpen, men den er relativt dynamisk, spesielt i nedre del . Den låter hele tiden organisk, og den skjærer ikke ut på bestemte frekvenser slik så mange andre høyttalere har gort i dette rommet. Dynaudio har åpenbart hatt god kontroll på spredningsmønsteret off-axis på denne modellen.

Overgangen til diskanten er litt forsiktig, jeg opplever frekvensgangen totalt sett som litt konkav, noe som samfaller godt med målingene presentert av Hifi-news i testen hvor Focus 160 var suveren testvinner. Selve diskantgjengivelsen var litt uvant for meg. Mine høyttalere de siste årene har til en stor grad benyttet metalldiskanter og høyordens delefiltre. Overgangen til Dynaudios softdomer og førsteordens delefiltre var større enn forventet. Jeg opplever diskantgjengivelsen som en naturlig forlengelse av mellomtonen. Begreper som harmoni, ro og luft kommer til meg. Ushers berylliumsdiskant hadde noe av den samme klangen, men hadde en hardere kant ned mot delefrekvensen enn hva som er tilfelle med Dynaudio.

Det låter hele tiden vakkert og fint. Detaljer løftes fint fram. Lydbildet er stort, bredt og flott.
    Totalt sett er lydbildet ekstremt bra, men lyden er likevel litt mindre engasjerende enn hva jeg dypest sett ønsker.
    Jeg kunne gjerne tenke med en mellomtone som var litt mer frempå og rytmisk, men jeg vet ikke om det egentlig er helt mulig å få dette uten å miste Dynaudios gode kvaliteter. Favoritter som Dire Straits og Sting låter aldeles makeløst på disse høyttalerne. AC/DC funker også, faktisk en bedre match enn JBL LS80 rent tonalt. Rihanna mister litt av energien i stemmen og skarptrommene hos Fear Factory mister litt attack, men alt er fremdeles svært hørverdig.
    Man får fot og vil spille mer...

Vel så sitter jeg her igjen som så mange ganger før. Veier litt for og i mot. Spiller plate etter plate og synes Hifi er en grei hobby.
    Et velformulert og godt innlegg. Jeg opplever ofte at komponenter som er superimponerende med en gang ofte viser seg å ha en slags imponatoreffekt som med tiden kan bli slitsom å lytte til. En litt overdreven diskantnivå er jo en mye brukt ide der. Det virker imponerende med en gang med mye fokus der, som fort gir inntrykk av høy detaljeringsgrad og luftighet. Men etter en tids lytting går jeg lei, og det hele blir slitsomt å lytte til og lytteseansene blir kortere og kortere.

Det er jo noe en ikke ønsker, snarere tvert i mot. Så dersom en klarer å få litt av samme erfaringen du har med Focus 160, og at det hele "kryper litt på en etterhvert" og at lyden vokser på en, så er en ofte i nærheten av noe. IMO.

Fortsatt lykke til!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Må si at Dynaudio imponerer. Jeg lukter litt i retning av PMC Twenty 22, og fikk ikke testet KEF forrige gang jeg var i Oslo.
    Skal nok noe til at disse spiller bedre enn Focus 160.

Grunnen til at jeg vurderer PMC var en meget overbevisende demo på messa i Munchen.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    De Dynaudione veldig flotte ut Soedal:)

OU812

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    De Dynaudione veldig flotte ut Soedal:)

OU812
    Ja, de er flotte. Bra utførelse om enn ikke i Viennaklasse, som er det fineste jeg har sett.
    Selve elementene er også veldig flotte. Bass/mellomtonen har etter min mening det råeste utseendet i bransjen.
    Dette er noe av det som gjør det morro å eie Dynaudio, nemlig elementkvaliteten. Disse elementene får man kun i Dynaudios egne høyttalere.
    Synd for de andre produsentene, for dette er nok noe helt spesielt. Nærmeste man kommer er vel Morels høyttalerelementer.

Focus 160 fikk foresten en fabelaktig god test i siste hifi&musik. Lenge siden jeg har lest en så begeistret omtale.
    I samme bladet testet de også Quads integrerte cd/dac/preamp og stereo effekttrinnet. Bra omtale. Håper Quad får litt omtale i media fremover. Dette er produkter som fortjener å bli sett og hørt.

Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Selger unna litt saker for tiden. rDac + Pardo strømforsyningen har forlatt meg. Det samme har JBL subben som jeg fant ut at jeg ikke hadde benyttet på 1 år.
    Nå legger jeg også ut Dynaudio Focus 160 for salg under sterk tvil. Hørte en høyttaler på messa i Munchen som jeg ikke helt klarer å glemme. Jeg er dog fremdeles en stor beundrer av Focus 160. Ambivalent er liksom bare fornavnet i dette tilfellet...

Angående konverter så vil jeg gjerne ha en med hodetelefonutgang da jeg har fått veldig sansen for denne formen for musikklytting og det hadde vært kjekt med mulighet til å bruke hodetelefoner i hovedanlegget. Har sett litt på den nye Dacmagic plus. Hodetelefonene er denon AH-D2000.

N

nysjerrigper

Gjest
    selger de etter en mnd, wow. hvilken PMC var det du lyttet til?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det twenty 22 som imponerte? Den låt isåfall meget bra. Den fikk en flott omtale i det nyeste hifi choice.
    Nå ligger det en Harbeth på bruktbørsen jeg ville lest litt om hvis jeg var deg.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    selger de etter en mnd, wow. hvilken PMC var det du lyttet til?
    Ja, jeg vet. Kort tid.

Kjøpte dem brukt uten å ha hørt dem så jeg var åpen for videresalg om det ikke fungerte slik jeg ønsket.
    Jeg kunne levd lenge med disse da jeg synes de er ekstremt gode. Er likevel et par ting jeg kunne ønsket annerledes med dem.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Er det twenty 22 som imponerte? Den låt isåfall meget bra. Den fikk en flott omtale i det nyeste hifi choice.
    Nå ligger det en Harbeth på bruktbørsen jeg ville lest litt om hvis jeg var deg.
    Ja, jeg falt fullstendig for disse. Om de ikke nødvendigvis er bedre enn Dynaudio, så ligger de nok likevel nærmere mitt klangideal.
    Jeg vil tro at Harbeth ligner mer på Dynaudio i forhold til klangbalanse?

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Lekre disse nye PMC'ene. :) 22 og 24 er de jeg sikler mest på selv. Heldig du, som er i investeringsmodus, alltid gøy!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Harbeth ligger nærmere pmc enn dynaudio.
    Ok. Hadde trodde det var motsatt, men jeg har begrenset erfaring med begge merkene forsåvidt. Focus 160 er eneste modellen jeg har brukt over tid. Harbeth har jeg hørt et par ganger i butikk, tror det var modellen som heter P3ESR. Ble brukt rørforsterker, når jeg tenker meg om...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den modellen som ligger på børsen er tilsvarende den de har brukt på Horten messen. Trodde du hadde hørt de der?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Den modellen som ligger på børsen er tilsvarende den de har brukt på Horten messen. Trodde du hadde hørt de der?
    Sjekket modellen på Harbeths nettsider. Joda, når jeg tenker meg om har jeg hørt den også. Både i Horten og hos Maxwell hifi her i byen. Husker din begeistring for Harbeth og har bitt meg merke i det. Husker også at jeg likte lyden hjemme hos deg veldig godt den gangen du hadde GS10. Du er tydeligvis enda mer fornøyd med Harbeth:)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Lekre disse nye PMC'ene. :) 22 og 24 er de jeg sikler mest på selv. Heldig du, som er i investeringsmodus, alltid gøy!
    Ja, de er lekre. Ingen tvil om det. Jeg ville helst hatt Twenty 24, men jeg synes prisen blir litt for høy på disse for min del. Påslaget i forhold til 22 kan muligens rettferdiggjøres ut fra lyd, men absolutt ikke ut fra materialkostnad. 18 tusen for 22 øker til 30 tusen på den gulvstående varianten 24. Spiller nok litt dypere, men antas å være identiske utover dette.

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.626
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja, de er lekre. Ingen tvil om det. Jeg ville helst hatt Twenty 24, men jeg synes prisen blir litt for høy på disse for min del. Påslaget i forhold til 22 kan muligens rettferdiggjøres ut fra lyd, men absolutt ikke ut fra materialkostnad. 18 tusen for 22 øker til 30 tusen på den gulvstående varianten 24. Spiller nok litt dypere, men antas å være identiske utover dette.
    Er dette priser hos norsk forhandle om det finnes?
    Ser fra nettsider i UK at de koster ca. 18K +/- avhengig av finish.

gismo

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner du prisen på samtlige modeller? -de så spennende ut.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Skal være enig med deg i at prishoppet var litt voldsomt.

Geir H

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2002
    Antall liker
    36
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    5
    Hei Sødal!takk for nok en hyggelig handel!det var godt å få focusene tilbake igjen.Glemte i farten å berømme det flotte anlegget ditt,også må du ha lykke til med pmcene,måtte ventetiden bli kort!:rolleyes:Anleggene mine ser du i signaturen min.mvh Geir

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Ja, takk i like måte. Det er altid hyggelig å snakke med andre hifiavhengige:)
    Var litt artig at Focus 160 havnet tilbake igjen hos deg. Takk for "lånet", he-he.

Fine anlegg du har.

PMC Twenty 22 er nok hos meg neste helg. Stikk gjerne innom neste gang du er i Kristiansand.

Snakkes.

Sist redigert:

Geir H

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2002
    Antall liker
    36
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    5
    Ja,takk for det,du skal ikke se bort fra at jeg stikker innom når jeg er på de kanter igjen,du er også hjertelig velkommen til en lytt hos meg hvis det skulle være av interesse.

Sist redigert:

Brian M

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    23
    Lækkert anlæg du har SOEDAL og lækre højttalere de nye PMC.

Ved du om man kan fastgøre højttalerne til de originale standere?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Hei

Nei det vet jeg ikke, men jeg kan nevne det her om jeg finner festeordninger under høyttalerne når jeg mottar dem.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis tiden strekker til og du er hjemme tar jeg muligens meg en liten tur innom deg ila sommeren. Har leid hus i Abrahavn i Juli mnd.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.626
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja, takk i like måte. Det er altid hyggelig å snakke med andre hifiavhengige:)
    Var litt artig at Focus 160 havnet tilbake igjen hos deg. Takk for "lånet", he-he.

Fine anlegg du har.

PMC Twenty 22 er nok hos meg neste helg. Stikk gjerne innom neste gang du er i Kristiansand.

Snakkes.
    Forholdvis rask levering selv om de ikke er på lager hos NAT?

gismo

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Lekre de PMCene, hva slags finish valgte du?
    Valgte oak, kanskje litt kjedelig men jeg kan like at høyttalerne ser litt klassiske ut.
    Vurderte sort piano men jeg synes dette er litt vanskelig i forhold til renhold/småriper/fingermerker.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Spennende høyttalere Soedal. Eik er kanskje ikke det mest eksklusive, men veldig fint hvis de har fått riktig overflatebehandling. Lurer selv på denne finishen hvis jeg skal bytte en gang i fremtiden.

OU812

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.814
    Valgte oak, kanskje litt kjedelig men jeg kan like at høyttalerne ser litt klassiske ut.
    Vurderte sort piano men jeg synes dette er litt vanskelig i forhold til renhold/småriper/fingermerker.
    Jeg valgte "cherry" på mine pmc´er, men det var fordi den finishen harmonerte bedre med treverket forøvrig i rommet. På Ob21 som jeg testet, var finishen Eik, og de var vel så fine som cherry ! Jeg tror du gjorde et godt valg . :cool:

Mvh Petter.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Tror eik er fint det ja. Hadde eik på mine tidligere Monitor Audio GS10 også. Jeg liker den tretypen.
    I den avsindig positive testen Twenty 22 fikk i Hifi Choice var de avbildet i den finishen.

Har lest den testen mange ganger(og den i What hifi) og håper virkelig at det hele kan lande litt denne gangen.
    Jeg har hatt svært mange høyttalere innom de siste årene uten helt å komme i mål.

Mine favoritter er:

Tannoy Autograph mini. Fantastisk klarhet, fabelaktig lyd, men måtte brukes med tette porter og sub. Begrenset lydtrykk.
    Monitor Audio GS10. Meget bra på de fleste områder, men låt litt "høyttaler"(for å sitere min gode venn Ronny). Begrenset kvalitet i diskantområdet.
    Vienna Mozart Grand. Imponerende lyd. Litt dau i nedre diskant. Unik byggekvalitet og eierglede.
    JBL LS80. Deilig, kraftfull lyd. Energi og overskudd. Kontroll. Litt manglende oppløsning og luft.
    Dynaudio Focus 160. Fyldig og varm lyd. Imponerende bassdybde. Tungdrevet men imponerende dynamiske med rett forsterker. Ypperlig diskant, men litt annerledes enn hva jeg er vant til. Litt uengasjerende(sitat fra min kone).

Hva vil Twenty 22 bringe til bords? Jeg vet hva de har av potensiale i mellomtonen og diskant, men er spent på bassen. Tester beskriver dem som litt tynne her, men tydelige og informative. Håper å vite mer, muligens til helga. Håper dette kan være en "keeper".

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Venter i spenning på at du får de i hus!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Fikk Twenty.22 i dag. Makeløst deilige høyttalere. Det er dette jeg har lett etter de siste årene.
    De er på ingen måter perfekte, men for noen utrolige musikkformidlere!

Jeg skal skrive en utførlig rapport og poste noen bilder i løpet av helga.

Min begeistring er total. Dette er en direkte fulltreff i forhold til mine preferanser for musikkgjengivelse.
    Jøss så artig dette var. Den litt mer edruelige omtalen tar jeg som sagt til helga.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.626
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fikk Twenty.22 i dag. Makeløst deilige høyttalere. Det er dette jeg har lett etter de siste årene.
    De er på ingen måter perfekte, men for noen utrolige musikkformidlere!

Jeg skal skrive en utførlig rapport og poste noen bilder i løpet av helga.

Min begeistring er total. Dette er en direkte fulltreff i forhold til mine preferanser for musikkgjengivelse.
    Jøss så artig dette var. Den litt mer edruelige omtalen tar jeg som sagt til helga.
    Detta var jo bare herlig SOEDAL!!
    Rett i fletta lissom:cool: Har en mistanke om at vi leter litt i samme baner
    så den edrulige helgeversjonen ser vi frem imot :p
    Gratulerer på det varmeste....

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn