SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.529
    Antall liker
    15.600
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ser bra ut det der Soedal! Ga den noen oppgradering lydmessig?

    OU812
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ja, det så fint ut. Har ikke fått spillet noe særlig ennå. Forventer ikke de helt store effektene men man vet jo aldri. Må ærlig innrømme at dette produktet ble kjøpt ut fra høy feel good faktor. Trekker vel ihvertfall ikke ned lyden.

    Jeg bruker den innebyggede riaaen i Quad preamp. Absolutt grei lyd fra denne men ikke så transparent som feks Trichord Dino. Skal ha en ny riaa etterhvert som forhåpentligvis slipper gjennom enda mer informasjon.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Nye høyttalere! Morel Octave 6. Særdeles fornøyd!
    Dette er virkelig en høykvalitets høyttaler. Klart og åpent lydbilde. Bra dynamikk og rytmiske egenskaper.

    20170724_190818.jpg

    20170725_005207.jpg

    20170725_223246.jpg
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Merker at disse har en helt annen spredning i rommer, antakeligvis pga den lave delefrekvensen.
    Kommer til å handle mer akustiske remedier for området bak høyttalerne.

    Utrolig fornøyd med høyttalerne. Bilder yter ikke disse rettferdighet. Ser ut som en PC-høyttaler når man prøver å ta et bilde.
    I virkeligheten er de helt rå med 6 lag lakk og fantastisk stilige metallgittere med varierende størrelse på perforeringen som danner stilige mønstre som atpåtil skal ha en akustisk funksjon. Får ikke helt bestemt meg for om de låter best med eller uten gitterne.

    Har i dag eksperimentert litt med en sub jeg har stående (NHT-pro S-00).
    Det stedet hvor høyttalerne låter renest er den plasseringen hvor bassen er lavest i nivå, så jeg prøver å fylle litt ut med sub for å få det beste fra beste verdener. Jeg hater treg og grumsete bass, så jeg lever heller eventuelt med en litt tynnere gjengivelse. Det virker som NHT subben kan være en fin løsning. Den spiller ikke så voldsomt dypt men den er tight og dynamisk i lyden. Den benytter en 8" enhet med 150w a/b forsterkerteknologi i lukket kasse. Opprinnelig beregnet på studiomarkedet.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Trykkammer og transmisjonslinjer er de letteste å få til i rom, Soedal...Du som er Quadmann bør huske modellen Quad 11 Monitor..Der har du finish som nesten kan rivalisere med Sonus Faber. Den hadde TI lag..
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Da er min fine tid med Quad Elite over. Fikk den nye erstatteren i dag. Det er en Quad Artera effektforsterker. Man bytter kun ut Quad i Quad. Spiller nå sammen med den eldre Quad 34.
    Litt av en byggekvalitet på Artera. Kompakt men samtidig massiv. Brutal og vakker på samme tid (omtrent som meg selv);)

    20171027_203508.jpg
    20171027_203521.jpg
    20171027_203636.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Helt enig. Hadde vært fint hvis de hadde kommet med en preamp i samme serie. Den de har nå er med integrert cd-spiller og er litt voldsom synes jeg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Hadde vært fint hvis de hadde kommet med en preamp i samme serie. Den de har nå er med integrert cd-spiller og er litt voldsom synes jeg.
    Quad har jo på sett og vis det da, i Artera Play som er CD-spiller/DAC/Preamp.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sitter du fortsatt helt oppi innimellom, slik du gjorde i gamle dager, for å lytte? :).. Du gjorde iallefall det for ca 20 år siden :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Helt enig. Hadde vært fint hvis de hadde kommet med en preamp i samme serie. Den de har nå er med integrert cd-spiller og er litt voldsom synes jeg.
    Quad har jo på sett og vis det da, i Artera Play som er CD-spiller/DAC/Preamp.
    Ja det var den jeg mente. Jeg vil bare ha en enkel analog forforsterker. Artera Play er sikkert veldig god men jeg har ikke bruk for integrert cd spiller i preampen.
    Jeg hadde Quad Elite preampen en periode og jeg har sett på Quad Twenty four. Sistnevnte er neppe noen god kandidat sammen med Artera effektforsterkeren pga høy utgangsimpedans på preampen. Synd dette da den ellers virker svært spennende. Den er anbefalt sammen med effektforsterker som har høyere inngangsimpedans slik som feks Quads egne rørforsterkere. Skulle gjerne lånt en slik preamp og testet her hjemme da.

    Quad 34 får duge inntil videre. Akkurat i dag kjører jeg forresten Pro-Ject S2 digital direkte i effektforsterkeren. Spiller greit det også.
     
    Sist redigert:

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Lækkert. Snakker vi nærfelt lytting ?

    Takk. Ja det er vel kanskje det. Sitter ca 1,5 meter fra høyttalerne. KEF fungerer fint til dette med sitt coaxiale høyttalerelement. Rommet er ganske lite, kun 9kvm. Høyttalerne står et stykke fra hverandre med kraftig toe-in for å redusere sidereflekser fra vegg i mellomtone/diskant.
    Jeg har dillet en del med bassavstemningen på disse for at bassen skal bli ok. Nå har jeg faktisk blokkert det nederste bassrøret med skumpropp mens det øverste bassrøret er forlenget noe for å tune det dypere.

    Disse høyttalerne er jo mye større enn de andre jeg har brukt i dette rommet. Det fungerer likevel veldig greit. Deilig med relativt stor membranflate. Gir en opplevelse av kraftoverskudd og kontroll.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Sitter du fortsatt helt oppi innimellom, slik du gjorde i gamle dager, for å lytte? :).. Du gjorde iallefall det for ca 20 år siden :)

    Hei HCS!

    Ja :) men det er mest på demoer og for å bli kjent med høyttaleres direktelyd og strålingsmønster. Hopper rundt på gulvet som en frosk. Jeg har ei greie på dette med direktelyd, horisontal og vertikal spredning etc. Da må man bevege seg litt rundt vet du. Både valg av dagens utstyr og plassering av dette er forsåvidt et resultat av denne adferden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sitter du fortsatt helt oppi innimellom, slik du gjorde i gamle dager, for å lytte? :).. Du gjorde iallefall det for ca 20 år siden :)

    Hei HCS!

    Ja :) men det er mest på demoer og for å bli kjent med høyttaleres direktelyd og strålingsmønster. Hopper rundt på gulvet som en frosk. Jeg har ei greie på dette med direktelyd, horisontal og vertikal spredning etc. Da må man bevege seg litt rundt vet du. Både valg av dagens utstyr og plassering av dette er forsåvidt et resultat av denne adferden.
    Ble smått fascinert av denne adferden i Drammen den gang. Men innser i etterpåklokskapens tegn at den har mye for seg. Virkelig høre høyttaleren.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Sitter du fortsatt helt oppi innimellom, slik du gjorde i gamle dager, for å lytte? :).. Du gjorde iallefall det for ca 20 år siden :)

    Hei HCS!

    Ja :) men det er mest på demoer og for å bli kjent med høyttaleres direktelyd og strålingsmønster. Hopper rundt på gulvet som en frosk. Jeg har ei greie på dette med direktelyd, horisontal og vertikal spredning etc. Da må man bevege seg litt rundt vet du. Både valg av dagens utstyr og plassering av dette er forsåvidt et resultat av denne adferden.
    Ble smått fascinert av denne adferden i Drammen den gang. Men innser i etterpåklokskapens tegn at den har mye for seg. Virkelig høre høyttaleren.
    Huff ja. Asylet neste stopp. Husker deg selvfølgelig fra Drammen. Foresten veldig trivelig å følge skriveriene dine her inne. Jeg skriver ikke så mye lenger men leser en del innimellom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sitter du fortsatt helt oppi innimellom, slik du gjorde i gamle dager, for å lytte? :).. Du gjorde iallefall det for ca 20 år siden :)

    Hei HCS!

    Ja :) men det er mest på demoer og for å bli kjent med høyttaleres direktelyd og strålingsmønster. Hopper rundt på gulvet som en frosk. Jeg har ei greie på dette med direktelyd, horisontal og vertikal spredning etc. Da må man bevege seg litt rundt vet du. Både valg av dagens utstyr og plassering av dette er forsåvidt et resultat av denne adferden.
    Ble smått fascinert av denne adferden i Drammen den gang. Men innser i etterpåklokskapens tegn at den har mye for seg. Virkelig høre høyttaleren.
    Huff ja. Asylet neste stopp. Foresten veldig trivelig å følge skriveriene dine her inne. Jeg skriver ikke så mye lenger men leser en del innimellom.
    Takk for det, er nok mer laidback enn i "gamle" dager. Skal du og fruen noen gang mot formodning tenke dere på disse kanter så si ifra. Har bare et element i hver høyttaler, men tror du vil finne det interessant. Og et froskesprett kan ingen si nei til :)
     

    Doennes

    Medlem
    Ble medlem
    29.01.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Hei, flott tråd du har her. Hva gjorde du med Morel Octavene dine som du likte så godt? Jeg spør da jeg har bestilt selv nå, men de full size med basselementer..spennende å høre hva du tenker/tenkte om dine.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Morelene ble solgt. Det var med et litt tungt hjerte, for de var helt fenomenale.
    Hadde tenkt å gå for et DIY-prosjekt, men endte opp i en byttehandel med KEF R700 i stedet.

    KEF er en helt annen type høyttaler. Morel var veldig detaljerte og klare. Rett og slett helt fantastiske høyttalere. KEF fokuserer mer på de nedre delene av frekvensområdet og gir en spredning som passet mitt rom godt med sitt coaxiale element kombinert med diappolito bassløsning.

    Jeg nyter tiden med KEF R700 samtidig som jeg har mye glede av min "gamle flamme" som er små fulltoneelemeneter av ymse slag. Bruker helst slike småtasser til musikk når familien har lagt seg etc. KEF i nærfelt brukes når jeg vil ha stor skala, dynamikk og uanstrengt lyd på høye nivåer.

    Håper du blir fornøyd med dine Morel. De har noen helt ypperlige egenskaper. Et svært undervurdert merke her i Norden.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Mottok en Quad Artera Pre i dag. Usedvanlig høy byggekvalitet på denne.
    Det innebyggede phonotrinnet er også veldig støyfritt. Lyden virker foreløpig svært lovende.
    IMG_1951.JPG
    IMG_1953.JPG
    IMG_1954.JPG
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer 😊
    Stramt design på disse boksene 😎👍
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ja, det er det. Ganske stram lyd også. Var på tide å finne et alternativ til min deilige Quad 34 nå.
    Foreløpig virker det som en oppgradering, ikke bare et sideskritt slik det så ofte er.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ser det er en stund siden jeg har lastet opp noe info her. Siden sist har jeg endret høyttalere til KEF LS50 Meta, byttet streamer til Argon Solo og byttet dac til Topping D70s.

    Sitter med en følelse av at jeg ikke vet hvor veien går videre herfra, i dette lille rommet. Ser ingen tydelige oppgraderingsveier. Alle komponentene holder et svært godt kvalitetsnivå og balanserer fint seg imellom. Opplever lyden som svært detaljert og samtidig organisk.

    Har lekt litt med tanke på å kjøpe inn utstyr i tillegg, for å ha litt alternativer til det jeg har, ikke som erstatning. Har kikket litt på Synthesis Soprano, Tannoy Gold 8 og Magnepan LRS for eksempel.

    I tillegg til det som er på bildene kan jeg nevne at jeg har holdt på mye med fulltoner i forskjellige varianter. Markaudio 3"-6", Vifa 3", Tangband 3". Videre har jeg restaurert et par Quad 11 høyttalere og gledet meg over et par små passive KEF egg-høyttalere.


    tempImageSs4MXb.png
    tempImageC32yaG.png
    tempImageQolGY7.png
    tempImageRR1XH6.png
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser det er en stund siden jeg har lastet opp noe info her. Siden sist har jeg endret høyttalere til KEF LS50 Meta, byttet streamer til Argon Solo og byttet dac til Topping D70s.

    Sitter med en følelse av at jeg ikke vet hvor veien går videre herfra, i dette lille rommet. Ser ingen tydelige oppgraderingsveier. Alle komponentene holder et svært godt kvalitetsnivå og balanserer fint seg imellom. Opplever lyden som svært detaljert og samtidig organisk.

    Har lekt litt med tanke på å kjøpe inn utstyr i tillegg, for å ha litt alternativer til det jeg har, ikke som erstatning. Har kikket litt på Synthesis Soprano, Tannoy Gold 8 og Magnepan LRS for eksempel.

    I tillegg til det som er på bildene kan jeg nevne at jeg har holdt på mye med fulltoner i forskjellige varianter. Markaudio 3"-6", Vifa 3", Tangband 3". Videre har jeg restaurert et par Quad 11 høyttalere og gledet meg over et par små passive KEF egg-høyttalere.
    Trivelig rom du har der. Gjort noen tanker om valg av LS50 Meta over Wireless 2?

    20 år, ja. Ikke helt der enda, men man en kan jo gjøre seg noen tanker... :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Trivelig rom du har der. Gjort noen tanker om valg av LS50 Meta over Wireless 2?

    20 år, ja. Ikke helt der enda, men man en kan jo gjøre seg noen tanker... :)
    Ja, man gjør seg noen tanker :)

    Wireless 2 var aldri aktuell for min del. Det er noen besnærende muligheter med aktiv drift og dysp men jeg verdsetter den mer tradisjonelle tilnærmingen med et ordinært forsterkeropplegg uten dsp etc. Dsp kunne vært aktuelt i bassregionen men er skeptisk til en slik løsning pga delay.
    Mer konkret i forhold til Wireless 2, så tror jeg dette kan være en tilnærmet ultimat løsning i enkelte rom. Jeg er av den tro at Meta-variantene fra KEF under visse forhold tangerer det meste uansett pris. De har en voldsomt bra byggekvalitet og en spredningsløsning som har svært mye for seg i mindre rom spesielt. Kan man leve med de kompromissene som er uunngåelige i forhold til lydtrykk og bassdybde er det ikke mye som slår dem hvis målet er korrekt gjengivelse. Smaken er dog alltids delt, som baken.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Ingen store endringer her på lang tid. Koblet opp det gamle Quad 34/306 forsterkersettet i dag. Dette spiller helt magisk innenfor sitt effektområde. Ikke helt samme stålkontroll som Quad Artera pre/power men ren magi i mellomtone og diskant.

    tempImageXmgye8.png
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Fint å se noen som optimaliserer mot et lite rom SOEDAL.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Takk for hyggelig kommentar Thomasd.

    Man har hva man har. Skal over i et større rom om et par år, men enn så lange har jeg det fint på mine ni kvm :)
    Rommet er behandlet med absorbenter og diffusorer og delefrekvensen mellom sub og KEF Meta ligger på ca hovedromresonansen og er derved tunet til normalisert nivå. Man kan oppnå svært høyt kvalitetsnivå i lite rom om man håndterer det riktig.

    Jeg leker litt med tanker om endring av anlegget. Hørte på et par LRS+ drevet av en Quad Veena hos en kompis av meg. Likte hva jeg hørte der.
    Har også lyst på et par Vestlyd 12".Drømmer også om et par Sonus faber Minima amator 2 og en Musical Fidelity a1 av den nye typen.
    Det som er sikkert er at jeg skal kjøpe et par Markaudio papir/Mica 5" til et par transmisjonslinjer jeg har stående her.
    Vil nok bli flere komponenter som tas ut og inn av anlegget fremfor et fastlagt hovedanlegg som skal "klare alt".

    Mulig jeg selger Quad Artera settet og erstatter det med en A1 vekselvis 34/306. Sitter langt inne, men noe må ut også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.881
    Antall liker
    21.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En artighet er at du i 9 kvm og jeg i 48 kvm har samme lytteavstand.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Sørlandet
    Veldig spennende forsterker! Har hørt den ved to anledninger og den gjør mye riktig og viktigst av alt - den spiller musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn