Sonus Faber viste sin nye toppmodell - Fenice

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    ragwo skrev:
    val skrev:
    ragwo skrev:
    Hmmm, de der var jo like elegante som en Hummer. Mer overvektig amerikansk dame enn slank italiensk skjønnhet. :-X
    Mener du at H1 ikke er vakker?? Den er en fryd for mitt øye :)
    Whatever blows your whistle ;)
    H1 er kanskje vakker for noen men definitivt ikke veldig elegant :)
    Elegant blant runde plastikkbiler, spesielt utenfor asfaltvei

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.789
    Specs

?Limited edition of just 30 pairs
    ???Top and bottom is made of solid aluminum
    ???leather -clad front
    ???15- inch (38 cm) bass on the side? (sandvich structure, core of rigid foam material, Muffled
    ???????????????????????with kapton and avional, 4- inch voice coil)
    ???Two 10-inch woofers ?(sandvich structure, core of rigid foam material covered with a layer
    ????????????????of paper fibers, 3-inch voice coil)
    ???6.5- inch midrange?(paper fibers, 1.5- inch voice coil and massive magnet)
    ???25 mm tweeter?(neodymium / samarium - cobalt Larsen / Goeller ring radiator)
    ???Two items on the rear?(Sound field Shaper)
    ????4.5 -inch midrange
    ????ring tweeter
    ????*Soundstage depth: selectable five steps
    ????*Soundstage azmuth: right or left in the sound and level
    ???Mundorf silver , gold and oil capacitors and Jantzen coils .

??•Frequency response: 20Hz - 35.000Hz , Stealth Reflex included.
    ??•Sensitivity: 92 dB SPL ( 2.83V/1m ).
    ??•Nominal Impedance : 4 ohms.
    ??•Recommended amplifier power: 100W , 1KW , without clipping.
    ??•Dimensions: 1713 x 747 x 791 mm ( hxwxd )
    ??•Weight: 610kg per pair - net weight .

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dette minner jo om måten bilprodusenter gjenbruker designelementer fra klassiske modeller på sine nyeste biler, som regel med begredelig resultatet. Det er helheten som utgjør inntrykket av en ekte Sonus Faber, det går ikke an å klaske på noen lakkerte trepaneler på et tekno-objekt som dette og selge det som en Sonus Faber. Mulig den er god, men den er jo heller ikke utviklet av Serblin, så det spørs også om lyden har mye med klassisk Sonus Faber å gjøre. Men Homage og Cremona produseres vel fortsatt, enn så lenge. Liuto anser jeg som et ytterligere avvik fra tradisjonen.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.127
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    val skrev:
    ragwo skrev:
    val skrev:
    ragwo skrev:
    Hmmm, de der var jo like elegante som en Hummer. Mer overvektig amerikansk dame enn slank italiensk skjønnhet. :-X
    Mener du at H1 ikke er vakker?? Den er en fryd for mitt øye :)
    Whatever blows your whistle ;)
    H1 er kanskje vakker for noen men definitivt ikke veldig elegant :)
    Elegant blant runde plastikkbiler, spesielt utenfor asfaltvei
    ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Voldsom kritikk da. Synes ikke de ser så verst ut. Ikke like pene som tradisjonelle Sonus Faber, men det uansett sjelden veldig store høyttalere vinner misse konkurransen. Prisen virker stiv. Hvordan man justerer dybde og høyde forstår jeg ikke helt. Men EQ er jo fint. ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skuffelsen må nødvendigvis bli stor når man går fra dette:

til dette:

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Bach_Man skrev:
    Skuffelsen må nødvendigvis bli stor når man går fra dette:

til dette:

Det kommer vel alt an på om man liker vindskeive låvedører eller smale høyttalere. Syntes de nye ser både bedre og langt mer spennende ut enn de gamle. Virker å være mer fokus på ytelser enn design, noe som for meg blir vakkert når det er en lydgjengiver det er snakk om og ikke en skulptur til pynt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    val skrev:
    Virker å være mer fokus på ytelser enn design, noe som for meg blir vakkert når det er en lydgjengiver det er snakk om og ikke en skulptur til pynt.
    Ikke vanskelig å si seg enig i det! Form følger funksjon. Jeg hadde i vert fall aldri kjøpt en høyttaler i denne klasse, om den først og fremst skulle tjene som skulptur.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Var det noe i veien med ytelsen tidligere?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt Cerwin Vega for nyrike kinesere? Men det hadde unektelig vært artig å høre den da.

SF kan jo lage kule machohøyttalere når de vil:

Vedlegg

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Bach_Man skrev:
    Var det noe i veien med ytelsen tidligere?

Vet ikke om det var noe galt, men det virker som mye av fokus på høyttalerne lå i design fremfor ytelser, mens nå ser det ut som de har laget et mer optimalt kabinett til elementene de vil bruke, fremfor et flott skall.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Virkelig? Og dette avgjør du gjennom å kikke på et par bilder? Sonus Faber har jo stort sett smale høyttalere de, men den beste, Serblins siste og største mesterverk ble altså en "låvedør". Var dette fordi han fokuserte på design først og fremst?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Vi må vel anta at funksjon er den viktigste faktor bak utvikling av høyttaler i denne klasse? Formen følger da etter, så godt som mulig. At Fenice har fått denne design, er derfor neppe tilfeldig. At den ikke ble lik Homage, var vel kanskje at den designen kolliderte mot de tekniske målsetninger for Fenice?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Bach_Man skrev:
    Virkelig? Og dette avgjør du gjennom å kikke på et par bilder? Sonus Faber har jo stort sett smale høyttalere de, men den beste, Serblins siste og største mesterverk ble altså en "låvedør". Var dette fordi han fokuserte på design først og fremst?
    he he, ja, design kan man vurdere utifra bilder

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sorry, men for meg er magien borte, dette er ikke en drømmehøyttaler. Ser rett og slett tacky ut, med elegansen til en koreansk SUV. Det er like skuffende som om Leica skulle begynne å lage kameraer med utseende som Canon eller Sony.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Skulle faktisk tro det når man ser målingene.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Bach_Man skrev:
    Sorry, men for meg er magien borte, dette er ikke en drømmehøyttaler. Ser rett og slett tacky ut, med elegansen til en koreansk SUV. Det er like skuffende som om Leica skulle begynne å lage kameraer med utseende som Canon eller Sony.
    Ligger ikke magien i lyden og ikke utseende? Eller er alle SF fans mest opptatt av designet? Jeg er selv veldig opptatt av design, men trodde det var en spesiell lydopplevelse SF ga som skiller seg noe fra andre produsenter

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    val skrev:
    Bach_Man skrev:
    Ligger ikke magien i lyden og ikke utseende? Eller er alle SF fans mest opptatt av designet? Jeg er selv veldig opptatt av design, men trodde det var en spesiell lydopplevelse SF ga som skiller seg noe fra andre produsenter
    Siden hjernen bak den lydopplevelsen uansett har forlatt skuten tror jeg vi kan erklære merket for dødt. Nå konstruerer de samme generiske skvip som en rekke andre produsenter. Lyden er sikkert veldig bra, men det finnes en rekke produsenter som lager gode høyttalere. Hittil har ingen av dem vært i nærheten av Sonus Fabers eleganse, heretter er alle det.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.502
    Torget vurderinger
    4
    Nå var vel nettopp formen på de klassiske Sonus Faber fra Serblins hånd nettopp et resultat av funksjon. Han var vel om ikke den første så ihvertfall blant de første som bygget kabinetter basert på kunnskap fra de gamle instrumentmakerne. Finishen på Guarneri var nok rent design, men valget av form og materialer var resultat av funksjon. Sammen ble design og funksjonalitet et kunstverk av en klassiker.

På denne nye saken har verken design eller funksjonalitet fnugg av det gamle DNA så da burde de heller tatt steget helt ut, -ikke bare gi et hint om nye tider i navnet, men gitt faen i å klistre på et kipt utseende trepanel i håp om å trekke veksler på gammel storhet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den ser best ut i polert alu og sort høyglans. Men den likner ingen Sonus faber.

HCS skrev:
    Valentino skrev:
    Må være fra et kunstgalleri disse bildene. I mitt hode eneste plausible grunn til denne veggen med tyske hærførere.
    Roger Moore og Das Boot-kapteinen tviler jeg på har vært i Whermacht :)...
    Du har sannsynligvis rett. ;D
    En av de andre likner fælt på Brando.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Trane skrev:
    På denne nye saken har verken design eller funksjonalitet fnugg av det gamle DNA så da burde de heller tatt steget helt ut, -ikke bare gi et hint om nye tider i navnet, men gitt faen i å klistre på et kipt utseende trepanel i håp om å trekke veksler på gammel storhet.
    +1

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Sf goes SUV, ja. Grufullt. Men det er en bakoverfyrende mellomtone og diskant der, og tre phonokontakter man kan gruble på funksjonen til.

Må være fra et kunstgalleri disse bildene. I mitt hode eneste plausible grunn til denne veggen med tyske hærførere.
    Kanskje de sikter seg inn på visse kjøpergrupper i sitt store naboland i nord; nazistene hadde iallefall ikke noen særlig forståelse for kunst for kunstens del, men hadde sin egen forståelse for den. Uansett; dette var ikke akkurat noen flotte høyttalere, det er synd å se SF gjøre et slikt hodestups fall fra de høyeste designtinder.

La oss i det minste håpe at det tekniske designet byr på mer knowhow enn designet av utseendet.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Trane skrev:
    Nå var vel nettopp formen på de klassiske Sonus Faber fra Serblins hånd nettopp et resultat av funksjon. Han var vel om ikke den første så ihvertfall blant de første som bygget kabinetter basert på kunnskap fra de gamle instrumentmakerne. Finishen på Guarneri var nok rent design, men valget av form og materialer var resultat av funksjon. Sammen ble design og funksjonalitet et kunstverk av en klassiker.

Et instrument f.eks fiolin skal gjengi en type lyd og har kabinettkonstruksjon tilpasset dette. Det blir mok mye salgsgimmikk når det påstås å bruke denne lærdommen for å lage en høyttaler som skal kunne spille alle instrumenter og "alle" frekvenser. Tror det er mye følelser vedr disse (og mange andre) høyttalere som gjør at folk liker dem

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.502
    Torget vurderinger
    4
    val skrev:
    Et instrument f.eks fiolin skal gjengi en type lyd og har kabinettkonstruksjon tilpasset dette. Det blir mok mye salgsgimmikk når det påstås å bruke denne lærdommen for å lage en høyttaler som skal kunne spille alle instrumenter og "alle" frekvenser.
    Så lagde Serblin da heller ingen fiolinkasse, men benyttet lut-formen med hell for å unngå stående bølger (du får unnskylde om en legmann snubler en smule i terminologien), altså ikke for å søke gjengivelse av en bestemt lyd slik du antyder. Den der nye klumpen er jo faktisk ikke helt firkantet den heller selvom den fremstår slik...

val skrev:
    Tror det er mye følelser vedr disse (og mange andre) høyttalere som gjør at folk liker dem
    But of course!
    Musikk og følgelig høyttalere ER følelser. De som innbiller seg noe annet kan kjøpe aluminiumsblokkene til Yoav Geva og sove godt i visshet om at de er ubehørte av menneskeører etter at de forlot tegnebrettet.

(Nei, - dette er ingen oppfordring til en ny objektivisme/-subjektivismedebatt ;) )

TBG

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Antall liker
    3
    Hva synes dere så om Serblins nye Ktêma?

Representerer vel en ny retning for mesteren?
    Selv synes jeg nok at de antydningene til nye konstruksjoner man kan skimte på hjemmesiden hans ser enda mer spennende ut fra en designmessig synsvinkel, eller hur?

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg mener nå at høytaleren til far sjølv (Serblin) er meget mere elegant enn SFs nye. Hadde vært gøy å hørt begge

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    TBG skrev:
    Hva synes dere så om Serblins nye Ktêma?

Representerer vel en ny retning for mesteren?
    Selv synes jeg nok at de antydningene til nye konstruksjoner man kan skimte på hjemmesiden hans ser enda mer spennende ut fra en designmessig synsvinkel, eller hur?

Feit rompe på den der. Horribelt! Skal det være moderne kunst?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    La oss i det minste håpe at det tekniske designet byr på mer knowhow enn designet av utseendet.
    Signore Tezzon er nok ikke totalt på viddene. Vi får se om Atkinson får kloa i et par.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ass so big you could see it from the front (Mos Def). :p

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva om det nå skulle vise seg at det nye designet fra Sonus Faber er bevisst valgt utifra funksjon, og at nye kommende modeller vil ha bedre lyd enn forgjengerne.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    orso skrev:
    Hva om det nå skulle vise seg at det nye designet fra Sonus Faber er bevisst valgt utifra funksjon, og at nye kommende modeller vil ha bedre lyd enn forgjengerne.
    Kanskje det nye designet er tilpasset "Blindtesting"? :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    Intr poeng orso... Men det gjør ikke denne høytaleren til kunst for det... Dessverre.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Den er vel veldig smal og har 2 stk 9" basser bak. Det forklarer vel hvorfor formen er som den er. Personlig synes jeg den er ganske kul. Det er jo ikke en stor høyttaler. Jeg tror de oppleves som større på bildene (men det er tross alt 4" mellomtoner i front) og dermed ser man på dem som enooorme i bakkant, mens de vel i realiteten er som en B&W i bredde bak. Uansett kan man vel si at form følger funksjon. Dessuten handler god design om å tørre.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    Zomby_Woof skrev:
    Ass so big you could see it from the front (Mos Def). :p
    Det var noen som en gang sa til meg at de hadde møtt Kurt Nilsen i virkeligheten, og at han ikke hadde så stor glippe mellom fortennene som folk skulle ha det til. Det var egentlig bare så vidt man kunne se den.

Det kom senere frem at vedkommende bare hadde sett ham bakfra...

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    orso skrev:

Virker som de har tenkt på optimalt kabinett til elementene de ønsker å benytte og gjort designet så pent de kan utifra dette formålet.....

Uansett så syntes jeg dette ser bra ut! Flere bilder her: http://www.lydogbilde.no/raa-sonus-faber-hoeyttaler.4797170-43674.html

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det ser ut som om de har et støpt kabinett der de har limt noen trepaneler på for å få det til å ligne litt på tidligere Sonus Faber design. Veldig amerikansk og lite italiensk stil igjen. I mine øyne skiller det seg ikke ut lenger. Det er bare en i mengden. Veldig amerikansk.

Men det kan godt hende at det lyder helt strålende.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.009
    Torget vurderinger
    9
    Sidemonterte basser på en sååå dyr høyttaler? ???

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn