Sonus Faber viste sin nye toppmodell - Fenice

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    otare skrev:
    Jeg synes det ser ut som om de har et støpt kabinett der de har limt noen trepaneler på for å få det til å ligne litt på tidligere Sonus Faber design. Veldig amerikansk og lite italiensk stil igjen. I mine øyne skiller det seg ikke ut lenger. Det er bare en i mengden. Veldig amerikansk.

Men det kan godt hende at det lyder helt strålende.
    Fronten er da også typisk SF

Men det som er av interesse er vel om det låter bra, og evt om man liker designet uavhegig av hvor mye det måtte ligne på tidligere modeller fra SF

Stilen kunne godt ha vært russisk for min del, så lenge det både høres og ser bra ut

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    bia skrev:
    Sidemonterte basser på en sååå dyr høyttaler? ???

Den sidemonterte bassen er vel delt såpass langt ned at det ikke spiller noen rolle, ellers så har jo både Audio Physics, Burmester og Rockport Technologies sidemonterte basser selv om de er dyre ;)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.009
    Torget vurderinger
    9
    trenger likevel ikke å like det ;)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    bia skrev:
    trenger likevel ikke å like det ;)
    Nei, selvfølgelig, men det virker som folk ikke liker den fordi den ligner for lite på tidligere SF modeller, eller ikke er italiensk nok.... men jeg blir ikke så veldig fornærmet da jeg uansett ikke kommer til å kjøpe denne høyttalern ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Jeg er ikke fornærmet - jeg synes bare ikke den er pen. Trepanelene ser ut som om de er limt på og ikke en integrert del av konstruksjonen, og det sidemonterte basselementet ser rett og slett malplassert ut. Den ser ut som en hvilken som helst annen høyttaler - den har ikke noe spesielt over seg.

Men den lyder sikkert flott.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.009
    Torget vurderinger
    9
    40 cm ::)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    larkus skrev:
    val skrev:
    Den sidemonterte bassen er vel delt såpass langt ned at det ikke spiller noen rolle.
    Hvor langt nede er det?

Har ikke sett noe spec på dette, men med 6,5" mellomtone og to stk 10" midbass over, så tviler jeg på at det kommer så høye frekvenser ut av den nederste 15" Kunne kansje like så godt ha hatt dette elementet i to stk separate subber ved siden av for å redusere kassevolumet samt slippe å drive den passivt..... men da blir den jo ikke så stor og imponerende

L

larkus

Gjest
    Du misforstod sikkert spørsmålet litt :) Det jeg mente var: Hvor langt nede må delefrekvensen ligge for at det ikke skal spille noen rolle om bassen er sidemontert? Hvilke konsekvenser får det hvis det deles for høyt?

mvh
    larkus

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    larkus skrev:
    Du misforstod sikkert spørsmålet litt :) Det jeg mente var: Hvor langt nede må delefrekvensen ligge for at det ikke skal spille noen rolle om bassen er sidemontert? Hvilke konsekvenser får det hvis det deles for høyt?

mvh
    larkus
    Jeg mener det låter best om man ikke deler for lavt ved passivt filter, og har heller ikke likt AP og Burmester som jeg tror gjør dette, samt har sidemontert bass... men dette blir jo andre konstruksjoner da de kun har mellomtoner foran og basselement på siden. Må legge til at dette er min personlige mening og min erfaring med disse merkene. Har kun hørt B97 av Burmester.
    Om det deles for høyt kommer det "mellomtone" og mye stemmer fra to forskjellige steder på høyttalern. AP deler vel ganske høyt med sidemonterte basser, Burmester noe lenger ned, da må de stakkars små mellomtonene ta seg av mer av bassen noe som heller ikke er optimalt. De små Excell elementene som Burmester brukte er i hvert fall ikke optimale langt ned i frekvens. De gamle B99 med Excell 6,5" fungerte sikkert bedre på det område da de elementene spiller mye bedre nedover.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Om man har litt luft rundt høyttalerne og ikke tuner dem for slankt ved overgansfrekvensen synes jeg 250Hz er en god mal å forholde seg til.

Personlig har jeg gode erfaringer med sidemonterte basser selv om det finnes mange dårlige konstruksjoner med sidemonterte basser. Ofte kan nok en sidemontert bass være det som tillater konstruktøren å putte inn "et imponerende stort salgsargument", men det sier egentlig ingen ting om hva en sidemontert bass i realiteten kan bidra med og hva den evt gjør galt.

Ellers er jeg i tillegg litt motstander av veldig lave delefrekvenser. Å plassere reaktive komponenter i serie med høyttalerelementer ved de frekvensene der de også jobber som mest reaktivt fører alltid noen negative bieffekter med seg.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Synes faktisk sidemonterte basser bør ned på rundt 125khz deling slik at man ikke hører at bassen spiller sideveis. Synes generelt at bass som spiller forover blir litt mere fysisk og bedre definert. Blir litt rundere i gjengivelsen montert sideveis.

L

larkus

Gjest
    LydMekk skrev:
    Synes faktisk sidemonterte basser bør ned på rundt 125khz deling slik at man ikke hører at bassen spiller sideveis. Synes generelt at bass som spiller forover blir litt mere fysisk og bedre definert. Blir litt rundere i gjengivelsen montert sideveis.
    Da skal en ha en helsikes god mellomtone hvis det er et treveissystem!

mvh
    larkus

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    LydMekk skrev:
    Da må du ha et basselemet foran som spiller ned til 125Hz, et rent mellomtonelement klarer ikke det.

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En høyttaler til en million og de har evnt ikke fikset det "bassproblemet" 100%? Tenk dere litt om da gutter ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Vidar Bol skrev:
    En høyttaler til en million og de har evnt ikke fikset det "bassproblemet" 100%? Tenk dere litt om da gutter ;D
    Er vel ingen som har nevnt problemer med bassen på denne høyttalern, men det var diskusjon vedr lav deling og sidemontert bass generelt.

Ellers så er vel prisen ganske uvesentlig

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    val skrev:
    Vidar Bol skrev:
    Er vel ingen som har nevnt problemer med bassen på denne høyttalern, men det var diskusjon vedr lav deling og sidemontert bass generelt.

Ellers så er vel prisen ganske uvesentlig
    Det var vel en anelse antydning om at den muligens kunne ha en feil, men det er utelukket mener jeg til den prisen og jeg leste diskusjonen med interesse. Kjempeflott høyttaler, hadde tippet på en Usher hvis jeg ikke visste.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    LydMekk skrev:
    Jeg vil faktisk påstå at dette har mer med riktig plassering/integrering, samt individuelle variasjoner ulike konstruksjoner imellom enn selve prinsippet å ha basser sidemontert.

Forøvrig er det ikke noe problem å få en mellomtone til å gjengi 125Hz med anstendig SPL. Et par 7" i hver med 4mm x-max og et lav Q bassreflekssystem skulle gi over 126dB + evt roomgain. Om man aksepterer litt størrelse på ting kan man også fint få følsomheten opp i over 100dB/1W og dermed få max SPL ved 20W pr element.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Harman Kardon sier vel at under 80 Hz så er bass ikke lokaliserbart.

Tviler ikke på at en kan dele høyere også med godt resultat, eks. 125 Hz, men alt avhenger vel av rom, plassering og ikke minst slakhet/steilhet på delefilteret?

Det interessante med å bruke 125 Hz er at en da kan få en stor membran som har kontroll over det viktige området mellom 125 - 60 Hz, dvs. der "slammet" ligger, uten at høyttaleren ser ut som en låvevegg. (Mulig at slammet ligger helt opp mot 160 Hz, litt usikker)

Personlig så er jeg nyskjerrig på den diskant/mellomtoneløsning montert over en "trakt" som SF har på baksiden. Kommer det lyd fra en eller flere av elementene på forsiden bakover (dipol) via trakten, og i så fall mellomtoneelementet eller en av midbassene?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Audiodidakt skrev:
    Harman Kardon sier vel at under 80 Hz så er bass ikke lokaliserbart.

...det er lokalisertbart dessverre.... :)... Har delt de tre subbene jeg har eid adksillig lavere enn dette og alltid kunne lokalisert de på tross av kilometervis med dytting for å finne en plass til subber som var tunge som svin... ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan ikke se bort fra at det er forvrengningsnivået i subere som gjør dem lokaliserbare. Ren bass under 80 Hz koster penger.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Man kan ikke se bort fra at det er forvrengningsnivået i subere som gjør dem lokaliserbare. Ren bass under 80 Hz koster penger.
    Enig i det Val. Men en skulle tro at de største subbene ifra REL fikset dette... REL regnes vel for å være noen av de som lager MUSIKK-subber best... :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som har trøbbel med å skjønne forskjellen på en musikk-sub og en ikkemusikk- eller umusikk-sub. ;D Kanskje det er fordi at jeg deler ved 40Hz...

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Og jeg som har trøbbel med å skjønne forskjellen på en musikk-sub og en ikkemusikk- eller umusikk-sub. ;D Kanskje det er fordi at jeg deler ved 40Hz...
    Glad jeg slipper å dele jeg... Så nære filterløst som mulig er tingen... 8)

Sorry Ot :)

Heia Sonus Faber, som HADDE noen av de vakreste høytalerne... :)

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    165
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo ikke helt uten grunn at en rekke konstruktører monterer ett
    eller flere basselementer på siden..

Hovedargumentet for en slik plassering er jo å holde frontbaffelen så smal
    som mulig for å oppnå en god holografisk presentasjon, mao for at høyttalerne
    skal "forsvinne" i lydbildet... (at det funker kan jeg skrive under på) ;D

mvh
    PetterH

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    PetterH skrev:
    Det er jo ikke helt uten grunn at en rekke konstruktører monterer ett
    eller flere basselementer på siden..

Hovedargumentet for en slik plassering er jo å holde frontbaffelen så smal
    som mulig for å oppnå en god holografisk presentasjon, mao for at høyttalerne
    skal "forsvinne" i lydbildet... (at det funker kan jeg skrive under på) ;D

mvh
    PetterH
    Der er mulig å ha så smal baffel man ønsker selv om basselementene er foran. F.eks: http://www.revelspeakers.com/ProductDetails.aspx?prdid=2

PetterH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Antall liker
    165
    Sted
    Høvik
    Torget vurderinger
    19
    Sant nok Val,

men nå er vel ikke en baffel på 25cm som du viste til spesielt smalt ?!
    Min er 15cm ;D

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    PetterH skrev:
    Sant nok Val,

men nå er vel ikke en baffel på 25cm som du viste til spesielt smalt ?!
    Min er 15cm ;D
    Tenkte på baffel rundt diskant og mellomtone, men det har jo med pris å gjøre. Koster nok mer å frese ut rundt elementene slik Revel gjør.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Østfold
    At bass kan lokaliseres er ikke det samme som at man hører "en feil" dersom elementene sitter på siden av kassen. Det er ikke noe intuitivt riktig med å sette basselementene foran.

Forøvrig henger lokalisering av bass i stor grad sammen med forvrengning, men den forvrengningen som normalt forårsaker dette er ikkelinear, på godt norsk, skrangling, vibrasjoner osv i materialene i rommet og i selve subwooferen.

Flem

Fersking
    Ble medlem
    30.06.2010
    Antall liker
    0
    Hei,beklager at jeg som ny her på forumet trenger meg på.Ser at dere har god peiling på
    Sonus Faber.Har et par Sonus Faber Minuetto som er strøkne og spiller bra.Har dere noen
    peiling på hvilken pris jeg kan forvente ved salg.

Mvh Flem

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    "Sonus faber R&D director Paolo Tozzen explains that the basis of this speaker is silence: removing as much as possible to ensure we’re only hearing the music, not the loudspeaker. ‘Silence,’ he says, ‘is the canvas where music is painted.’"

Ja, vel og bra dette. Men hva pokker har det med SF å gjøre?
    Noen som vet hva som har skjedd? Er det denne Paolo Tozzen som skal sette sitt eget preg på høyttalerne?

Mon tro hva dette vil gjøre med bruktprisen på ekte gode gamle SFer......? ::) ::)

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De kommer til å gå til himmels og så blir de kanonisert. Vi har allerede tatt opp det siste med Ratzinger. Han mener det er en himla fin idé.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Serblins klassikere i Cremona- og Homage-seriene går vel ikke ut av produksjon ennå vel? i hvert fall ikke før jeg får råd til en Guarneri, forhåpentligvis...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Sonus Faber

...kommer med en ny statement høyttaler, Sonus Fabers nye modell Fenice, som er 171 cm høy og med en vekt på 305 kg. per høyttaler. Dyrt blir det også, for Sonus Faber har visstnok ikke spart på kruttet: det snakkes om 1,2 millioner pr. par.

Flotte å se på er de uansett.

Mvh.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Sonus Faber

Jeg har sett bedre design fra den kanten :( men det låter sikkert fint

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sonus Faber

Har det ikke allerede vært en krangletråd om denne vederstyggeligheten.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Sonus Faber

Jeg synes de er flotte å se på. Krangler man om slikt, da?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn